کد خبر 1059763
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
خلیلیان

خلیلیان سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در ورزش شرایط ورزش ایران را در دوران شیوع کرونا با شروع رقابت‌های ورزشی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهرزاد خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی درباره نشست امروز ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در ورزش، که در محل فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد، بیان کرد: ما باید اطلاعات ذی‌قیمتی را از همکاران در بخش عفونی و اپیدمیولوژی دریافت می‌کردیم. در این جلسه وضعیت کشور توسط نمایندگان وزارت بهداشت و درمان رصد شد که همواره در این گونه جلسات، فدراسیون پزشکی ورزشی را یاری می‌کنند. دیدگاه‌های وزیر و حوزه وزارتی مطرح شد که اطلاعات کامل‌تری را از فدراسیون پزشکی ورزشی می‌خواهند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات لو رفته از تمرینات مخفیانه پرسپولیس+عکس

استان‌هایی که در خط مقدم مبارزه هستند، از طریق ویدئوکنفرانس گزارش کار ارائه دادند
خلیلیان ادامه داد: هم‌زمان با چند استانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، مانند استان گیلان، مازندران، خراسان رضوی و قم به صورت ویدئو کنفرانس تماس گرفتیم و گزارشاتی را ارائه دادند. نحوه تعامل در ورزش را با آن‌ها ارزیابی کردیم. شرایط باشگاه‌ها را با توجه به تعطیلی به طور عملی رصد کردیم که چه شرایطی دارند و چه نیازهایی دارند.

هیچکس نمی‌تواند زمان از سرگیری فعالیت‌های ورزشی را مشخص کند
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: تا حدی هم وضعیت آینده را مورد بررسی قرار دادیم. در مجموع باید گفت، در حال حاضر نمی‌توان برای شروع بازی‌ها یا تمرینات باشگاه‌ها، تاریخ تعیین کرد، لذا با استفاده از این فرصت، ازجامعه ورزش خواهش می‌کنم همین طور که تا الان کشور را یاری کرده و خوشبختانه کمترین آسیب را هم دیده است، باید با کمک همکاران شرایطی را فراهم کنیم که همچنان تعطیلی ادامه داشته باشد؛ اما مترصد باشیم که چه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی می‌توانیم برای آینده‌ای که پساکرونا نام دارد، تهیه کنیم.

باید در دوران پساکرونا با این ویروس، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم
خلیلیان افزود: البته یکی از نقطه نظرات این بود که باید با کرونا هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشیم. اما اینکه چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، باید گفت زمانی که طغیان کرونا تمام شود. زمانی که از شرایط اپیدمی خارج شده و به شرایط آرامی برسیم، می‌توانیم دستورالعمل‌هایی را برای نحوه زیست ورزش با کرونا داشته باشیم.

مراقبت از ورزشکاران بر عهده فدراسیون پزشکی ورزشی است
خلیلیان با اشاره به آسیب کم ویروس کرونا به جامعه ورزش، گفت: ما بیش از هزار ورزشکار ملی داریم که تحت معاینات ویژه‌ای برای المپیک قرار گرفتند و بسیار نگران این ورزش کاران بودیم. به عنوان مثال احسان حدادی، در حال حاضر در شرایط بهتری است و مایه خوش حالی است چرا که حدادی، برای ملت ایران یک اسطوره است. از اینگونه ورزشکاران کم نداریم و مراقبت از این ورزشکاران عملا به عهده فدراسیون پزشکی ورزشی است.

عملکرد شتاب‌زده می‌تواند منجر به پیک جدیدی از شیوع ویروس شود
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: حفظ و ارتقای سطح سلامت ورزشکاران برای ما در اولویت اول و ارتقای توانمندی آن‌ها در درجه بعدی است. نگرانی ورزشکاران فوتبالیست کاملا درست است، اما در سطح دنیا با این معضل مواجه هستیم. بیشترین درخواست ما این است که صبوری و تاب آوری کنند؛ البته می‌دانیم که قهرمانان ملی و فوتبالیست‌ها نمی‌توانند در خانه مانند باشگاه تمرین کنند، اما چاره‌ای نیست؛ لذا اگر شتاب‌زده عمل کنیم و به طور ناگهانی فعالیت‌های ورزشی را از سر بگیریم، ممکن است با پیک مجددی مواجه شویم.
خلیلیان افزود: این که مدعی هستم جامعه ورزش آسیب کمی دیده، از این جهت است که در بعضی استان‌های کشور حتی در تهران دچار مشکلات عدیده‌ای شدیم. مسئولان ستاد مقابله با کرونا دائما هشدار دادند و ابراز نگرانی کردند. رئیس جمهور دستور داد قسمت‌هایی که ممکن است بیشتر به این پدیده دامن بزنند، باید تعطیل شوند که یکی از آن‌ها ورزش است. در حالی که ماه مبارک رمضان در پیش است و مساجد تعطیل است؛ پس فعالیت ورزشی را هم نباید آغاز کنیم؛ بنابراین تعبد در خانه و ورزش هم در خانه است.

برخی باشگاه‌ها خواستار تعطیلی لیگ برتر فوتبال شدند
خلیلیان در واکنش به فشار بعضی مبنی بر آغاز برخی مسابقات از جمله لیگ فوتبال، گفت: برعکس این موضوع هم وجود دارد؛ چندین تماس از باشگاه‌های مختلف داشتم که حتی اعلام کردند، حاضرند نامه‌هایی برای تعطیلی لیگ تهیه کنند. اما این تصمیم به عهده فدراسیون و ستاد نیست؛ ما به عنوان دستگاهی که کار تخصصی دارد و قاعدتا ماموریتی هم دارد که اولین ماموریت حفظ و ارتقای سلامت ورزشکاران است؛ اولویت اولمان موضوع سلامتی ورزشکاران است.
خلیلیان افزود: جلسات متعدد کارشناسی انجام شده است و وزارتخانه در این موضوع بسیار حساس است، دوستان فدراسیون فوتبال دائما در حال رصد و بررسی هستند تا انشاالله شرایط را بسنجیم و به کمک هم تصمیم نهایی را بگیریم.

اطلاعات موثقی مبنی بر تمرین غیرقانونی بعضی باشگاه‌ها وجود ندارد
مهرزاد خلیلیان در واکنش به خبرهایی پیرامون تمرینات غیرقانونی برخی باشگاه‌ها، گفت: اطلاع موثقی در این زمینه وجود ندارد؛ ورزشی مانند فوتبال معمولا در حاشیه است، اما به نظر هیچ مربی و سرمربی باشگاهی تا الان حاضر نشده است به قیمت خطر انداختن جان ورزشکارانش تمرین بگذارد. ممکن است تمرین‌های یک نفره ترتیب داده باشند، یا پروتکل تعریف کرده باشند و یا از طریق ویدئو بازیکنان را چک می‌کنند؛ کاری که در همه دنیا انجام می‌شود. در این زمینه اطلاعی به ما نرسیده است و این کار کاملا خلاف است.

با باشگاه‌های متخلف به چند شکل برخورد خواهد شد
خلیلیان تاکید کرد: ما به برخی از باشگاه‌ها هشدار دادیم؛ در درجه دوم نامه ارسال می‌کنیم و بعد توبیخ کتبی انجام می‌شود؛ ممکن است مانند بعضی استان‌ها، باشگاه متخلف را پلمب کنیم و البته با جریمه‌های مالی هم مواجه خواهند شد.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: توصیه می‌کنم همچنان صبوری خود را حفظ کنند و با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور، بتوانیم این ویروس منحوس را شکست دهیم.

سامانه‌ای برای ورزشکاران المپیکی طراحی خواهیم کرد
خلیلیان در انتها درباره وضعیت ورزشکاران المپیکی، گفت: همکاران در کمیته ملی المپیک، دائما در تلاش هستند تا شرایط را برای ورزشکاران المپیکی بهتر کنند. البته این موضوع یک فرصت خوب رقم زد؛ چرا که می‌توانیم دیگر ورزشکاران را به سطح آمادگی بالاتری برسانیم، سهمیه‌های بیشتری دریافت کنیم. هرچند این یک سال وقفه برای همه دنیا است و شرایط برای تمام ورزشکاران جهان یکسان است. مسلما ورزشکاران تحت نظر هستند؛ در این جلسه مقرر شد همکاران در کمیته مسابقات و با کمک دیگران، یک سامانه جدا طراحی کنند که در این سامانه پرسش و پاسخ داریم و تله مدیسن (درمان از راه دور) انشاالله از هفته آینده راه اندازی می‌شود. امیدواریم وزشکاران المپیکی، بیش از پیش سالم باشند و برای آمادگی آن‌ها طراحی ویژه‌ای صورت بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس