اخبار ویژه روزنامه ها

در پی بالا گرفتن بحران کرونا در آمریکا و اروپا، شبکه دولتی انگلیس اذعان کرد بحران کرونا، حاکی از ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

مرض لاعلاج عضو حزب منحله مشارکت «امیدوارم وضع بدتر شود»!

متهم پرونده نظرسازی برای آمریکا ابراز امیدواری کرد اوضاع بدتر شود و به انفجار مردم ختم گردد!!

در حالی که این مدعی بدخواهی برای یک ملت صرفا از دشمنان آن برمی‌آید و در مواضع برخی مقامات احمق آمریکا و مزدوران آنها (سازمان منافقین و سلطنت‌طلب‌ها) دیده می‌شود، عباس عبدی به خبرگزاری ایلنا گفت: « (درباره سال 99) نمی‌توانیم پیش‌بینی قطعی یا خیلی دقیقی داشته باشیم اما به یک مساله می‌توان امیدوار بود، آن هم اینکه اوضاع بدتر می‌شود و این بدتر شدن می‌تواند فرصتی باشد برای اینکه جامعه به این نتیجه برسد که اقدامی برای خروج از این وضعیت صورت دهد. این اقدام همان بازنگری در شیوه حکمرانی به معنای عام است.»

اگرچه آنچه عبدی گفته و خواسته است، کاملاً قابل فهم است اما از باب آشکارسازی بیشتر موضوع بایستی اشاره کرد که او به همراه سایر دوستانش در ستاد اصلاحات بر خط «القای انزجار عمومی» حرکت می‌کنند و از این طریق در مسیر براندازی راه می‌پیمایند.

مشرق درباره این سخنان نوشت: عبدی و دوستانش اولاً تقلایی وافر به خرج می‌دهند تا حقایق و مثبتات کشور را انکار کنند تا مثلا کسی متوجه نشود که ایران اسلامی بر خلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در قبال ویروس کرونا مشکل گرسنگی و کمبود کالایی ندارد و ثانیاً آنها به مردم نمی‌گویند که مشکل در تمام کشورهای جهان هست و راه رفع مشکل هم «رأی خوب» است نه حرکت خیابانی و اغتشاش!

قبل از عبدی، سعید حجاریان نیز در اظهارات مختلفی تأکید کرده است که جامعه ایرانی عام‌البلوی است و مثلا باید منتظر اغتشاش به‌واسطه کرونا بود.

در همین حال برخی تئوریسین‌های دیگر اصلاحات از قبیل هادی خانیکی، احمد پورنجاتی، رضا صالحی امیری و محمدرضا تاجیک نیز جامعه ایرانی را خیزشی، در آستانه انقلاب، فاقد دستاوردهای کلان و مثبت و همچون کشتی تایتانیک که در حال غرق است معرفی کرده‌اند.

ارزیابی‌هایی که برخی محافل تحلیلی معتقدند بیشتر جنبه القایی و راهبری دارد و می‌خواهد راه اغتشاش را هموار کند.

یادآور می‌شود عبدی (عضو حزب منحله مشارکت) در دوره اصلاحات سفری مشکوک به پاریس داشت و با یکی از اعضای جاسوسخانه سابق آمریکا در تهران، ملاقات کرد.

بی‌بی‌سی: ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری در بحران کرونا آشکار شد

در پی بالا گرفتن بحران کرونا در آمریکا و اروپا، شبکه دولتی انگلیس اذعان کرد بحران کرونا، حاکی از ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری است.

وب‌سایت بی‌بی‌سی با‌اشاره به بحران مواد غذایی و ماسک و ژل ضد عفونی‌کننده در کشورهای غربی پس از شیوع کرونا نوشت: نظام توزیع کالا در سیستم اقتصادی در جهان خصوصا در کشورهای اروپایی و غربی، بر مبنای بازار تنظیم شده است. فراتر از نیاز، سعی در ایجاد نیاز کاذب می‌کند تا مصرف افزایش یابد. مطابق با توان مصرفی این جوامع و قدرت خرید، سبک و مدلی از تولید شکل گرفته و نظام تولید مطابق با میزان مصرف، خود را تجهیز کرده است. مردم نیز خود را با همین نظام هماهنگ کرده‌اند.

اما در هنگامه مواجهه با بحران کرونا، ضعف این سیستم مجددا آشکار شد. هجوم هیجانی مردم برای خرید، قفسه‌‌ها را خالی از کالا کرد. هر چقدر مسئولان در رسانه‌ها از مردم می‌خواستند تا بیش از نیاز خود دست به خرید نزنند، با مقاومت مردم مواجه می‌شدند.

مدیریت این معضل راهی جز دخالت حداکثری دولت نداشت. دیگر نه نظام افزایش مالیات و نه توصیه‌های اخلاقی و رسانه‌ای نمی‌توانست مصرف‌کننده غربی را وادار به کنترل خود کند. این دولت بود که باید مداخله می‌کرد و نظام توزیع و مصرف کالا را مطابق با بحران جدید سازماندهی کند. وقتی فروشگاه‌ها ملزم به رعایت سهمیه‌بندی فروش شدند، با عصبانیت مصرف‌کننده مواجه می‌شدند.

زیرا تا پیش از این حق با خریدار بود. اصل بر مصرف بود و سود شخصی فرد ارزشمند تلقی می‌شد. فردی که با این روش تربیت شده، چطور می‌تواند بپذیرد وقتی پول دارد و پول می‌دهد، حق ندارد بیشتر بخرد. مگرنه اینکه تا پیش از این رقابتی وسیع برای تامین نظر مصرف‌کنندگان بین شرکت‌های تولیدی شکل گرفته بود. آیا بنا بر شرایط پیشین، هر کس که پول دارد حق دریافت کالا و خدمات ندارد؟

جامعه مصرف‌گرای غربی در مواجهه با بحران کرونا، به سرعت دچار رویکرد حفظ بقا شد. هرکس خودش بر دیگری ارجح است مگر آنکه نیروی برتر با نام دولت به زور و برای تامین منافع کل جامعه، تولید، مصرف و سود را مدیریت کند.بنابراین راهی جز دخالت حداکثری دولت باقی نماند.

موضوع دیگری که طی این مدت بسیار مورد توجه قرار گرفته، حفظ منابع اولیه و محیط‌زیست است. افزایش جمعیت به منظور ایجاد مصرف‌کننده بیشتر و البته نیروی کار ارزانتر، یکی از الزامات نظام سرمایه‌داری برای حفظ روند رشد است. در شرایط بحران فعلی، به‌وضوح مشخص شد که تامین منابع اولیه کالاهای مورد نیاز این میزان از جمعیت با مشکل جدی مواجه است.

ممکن است سؤال شود پس تا به حال چطور مدیریت می‌شد. پاسخ مشخص است. همیشه بخشی از جامعه با فقر خود هزینه زندگی مابقی جامعه را تامین می‌کردند. اما از زمانی که بدن فقرا نیز کارکرد مسری برای ویروس کرونا پیدا کرد، مشخص شد که همه انسان‌ها برای همه انسان‌ها مهم هستند. پس باید از آنها نیز مراقبت کنیم. این یکی دیگر از دلایلی است که دولت‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های کلانی شدند که این بخش حذف شده از جامعه را که در تولید و مصرف نقش مورد نظر سرمایه‌دار را بازی نمی‌کردند مراقبت کنند.

تک‌تک این اقدامات همان کاری است که هواداران سرمایه‌داری بارها به عنوان نقد علیه نظام مدیریت اجتماعی سوسیالیستی بیان کرده‌اند. آنچه قطعی به نظر می‌رسد، نیاز به بازنگری بر نظام توزیع کالا و مصرف بر اساس تئوری‌های مصرف‌گرایانه کاپیتالیستی است. سیستمی که دقیقا در هنگامه بحران‌ها کارآمدی خود را از دست می‌دهد.

آمریکا در چاهی افتاد که می‌خواست دیگران در آن بیفتند

بسیار پیش آمده است که دشمنان ملت ایران  و ابزارهای رسانه‌ای آنها مواردی را علیه نظام جمهوری اسلامی مطرح کرده و بعد از مدتی خودشان گرفتار همان موضوع شده و مانده‌اند که حالا چگونه آن را تحلیل کنند. اگر با همان منطق قبلی به سراغ موضوع بروند که قطعا خودشان هم محکوم‌اند. البته گاهی هم فراموشی کار دست آنها داده است.

به گزارش الف؛ در ماجرای شیوع ویروس کرونا همین اتفاق افتاد و رسانه‌های خارجی به‌ویژه شبکه‌های فارسی‌زبان، ایران را متهم به پنهان‌کاری، عدم رسیدگی به بیماران، پرهیز عمدی از اقدامات پیشگیرانه و بی‌مبالاتی در سطح مسئولان کردند. تا آنجا‌ که گفتند چرا فلان نماینده مجلس، معاون وزیر بهداشت و یا کادر درمانی مبتلا به کرونا شده‌اند؟!  و این نشان‌دهنده سهل‌گیری و عدم آگاهی و... است. و حتی ترامپ در نمایشی ساختگی تلاش می‌کرد با دست دادن با حاضرین به دنیا بگوید ببینید اینجا همه چیز در امن و امان است و ما نگرانی نداریم!

چرخ روزگار چرخید و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس مبتلا به کرونا شد. خاندان سلطنتی بریتانیا  مبتلا شدند. اعضای کنگره و نظامیان آمریکا به‌علاوه کادر درمانی نیز مستثنی نبودند. ترامپ تا به خودش آمد دید، با بیش از ۲۵۰ هزار نفر مبتلا و بیش از ۶ هزار جانباخته در صدر جدول جهانی گرفتاران به این ویروس قرار گرفته است.

آمریکا برای آنکه ژست بگیرد و با چند جعبه کمک ارسالی‌اش عکس یادگاری بگیرد، اعلام کرد اگر ایران «درخواست» کند، حاضر است کمک کند.

این دروغ بزرگ درحالی مطرح می‌شد که نیویورک تایمز در مقاله‌ای اعلام کرده: « ایالات متحده تحریم‌هایش را در هفته‌های اخیر افزایش داده و این تحریم‌ها خرید و فروش هرگونه کالا از جمله تجهیزات پزشکی را غیرممکن کرده است.»

نیویورک تایمز اعتراف می‌کند، ترامپ فرصت‌طلبانه به‌دنبال سوء‌استفاده از ویروس کرونا برای اعمال فشار بیشتر و مجبور کردن ایران به پذیرش شروط خود است.

محافل غربی و غربگراها، کلی سروصدا و جنجال راه انداختند که چرا باید دست رد به سینه خیرخواهان زده شود و کلی در ستایش ترامپ و تقبیح ایران نوشتند و گفتند.

این اتفاق بار دیگر وقتی ایران اعلام کرد نیازی به تیم 9 نفره پزشکان بدون مرز ندارد افتاد و فضایی علیه نظام تصمیم‌گیری در کشور راه افتاد.

حرفشان این بود که مسئولان ایرانی دچار توهم توطئه‌اند و هر دست خیری را به‌عنوان اینکه توطئه‌ای پشت آن پنهان است تلقی می‌کنند. غافل از اینکه بار دیگر در چاه تحلیل‌های دوگانه خواهند افتاد.

فارن پالیسی به عنوان یک نشریه معتبر آمریکایی که توسط ساموئل هانتینگتون بنیان‌گذاری شد، در شماره 30 مارس 2020 در مقاله‌ای به قلم «الیزابت برا» با انتخاب ترکیب‌بندی جالب با عنوان «خیرخواهان بد» اعلام کرد: «نگران خیرخواهان بد باشید!! چین و روسیه در حال ارسال کمک‌های امداد ‌پزشکی به ایتالیا و سایر کشورهای کرونا زده هستند اما انگیزه‌های آنها چندان خیر‌خواهانه نیست.»

آنها به خودشان حق می‌دهند  کمک‌های چین و روسیه را پوششی برای اقدامات توطئه‌آمیز قلمداد کنند اما به ما حق نمی‌دهند دست رد به سینه گرگی خشن و دولتی تروریست چون آمریکا بزنیم.

آیا اینها همان کسانی نیستند که ایران را به خاطر نپذیرفتن کمک‌های آمریکا و پزشکان بدون مرز (که حتی یک پزشک متخصص هم در میان آنها نبود) متهم به توهم توطئه می‌کردند و می‌گفتند رفتار ایران غیرقابل فهم است و حالا خود نیکوکاران را به نیکوکاران بد و خوب تقسیم می‌کنند؟!

برخی مخالفان ورود پزشکان بدون مرز به ایران اعلام کردند: اعتمادی به این پزشکان نداریم و ممکن است آنها در پی جمع‌آوری اطلاعاتی برای کشور‌های خاص باشند ضمن آنکه تیم اعزامی فاقد توانایی‌های مورد انتظار بوده و درحالی که در مدت کوتاهی ده‌ها هزار تخت بیمارستانی توسط ارتش برپا شده است، این تیم با 48 تخت! وارد ایران شده‌اند و رسانه‌های غربی و فارسی زبان وابسته این اظهارات را به تمسخر گرفتند و آن را به وجود سندرم توهم توطئه در مقامات ایرانی تفسیر کردند.

اما همان‌ها در تفسیری دوگانه ارسال تجهیزات پزشکی از سوی چین به ایتالیا را کمک قطره‌ای در دریا دانسته و آن را فاقد ارزش اعلام کردند و نوشتند: «اگر چینی‌ها دوستان واقعی ایتالیا بودند، ده‌ها هزار دستگاه تنفس مصنوعی می‌فرستادند نه 70 دستگاه.» و نتیجه‌گیری می‌کنند که: «پکن از این مسأله برای تبلیغات در عرصه عمومی استفاده می‌کند.»

در خصوص ترکیب تیم‌های پزشکی اعزامی از روسیه به ایتالیا، فارن‌پالیسی می‌نویسد: «بسیاری از تجهیزات ارسالی روسیه غیرقابل استفاده بوده و کارشناسان اعزامی (پزشکان) افسران امور بیولوژیک، شیمیایی و هسته‌ای بودند و به ندرت کادر پزشکی در میان آنها دیده می‌شد.»

ظرفیت‌های کشور به قدری است که می‌تواند از تهدید کرونا فرصت بسازد

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید فرصت‌های کرونا برای اقتصاد ما بیش از تهدیدهای آن است.

وحید شقاقی‌شهری به روزنامه آرمان گفت: ما به اين بيماري عمدتا با رويکرد بهداشت و سلامت نگاه مي‌کنيم. در حالي که اين پديده‌اي چندوجهي ا‌ست. يعني حتما نيازمند يک مديريت چندوجهي اقتصادي، سياسي، رسانه‌اي، امنيتي و بهداشتي‌ است. اتفاقا ما را براي تقويت مديريت‌هاي چندوجهي بحراني تمرين مي‌دهد و به تدريج آمادگي را ايجاد خواهد کرد. الان فرماندهي ستاد به دست وزارت بهداشت است اما فکر مي‌کنم به تدريج ما به اين آگاهي خواهيم رسيد که اين پديده نيازمند يک مديريت همه‌جانبه است و آن نگاه جزيره‌اي ما را به هدف نمي‌رساند. ديگر اينکه ما چون هم درگير تحريم‌ها هستيم و هم اين بيماري گريبان‌گير کشور شده، به نظر من بايد به سمت سياست جايگزيني واردات در کالاها و خدمات راهبردي برويم. در شرايطي که دنيا با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌کند و ممکن است دوباره هم شاهد اين‌گونه بيماري‌ها باشيم و برآوردها و پيش‌بيني‌ها هم نشان مي‌دهد که در اين قرن بيشتر درگير اين بيماري‌ها خواهيم شد بايد به اين امر توجه کنيم؛ ما همچنين عامل دوم يعني تحريم‌هاي شديد را هم داريم در اين صورت سياست جايگزيني واردات کالاها و خدمات راهبردي را بايد دنبال کنيم. يعني مشخص کنيم چه کالاها و خدمات راهبردي را نياز داريم و به سمت اين برويم که در داخل کشور تمرين کنيم اينها را توليد کنيم.

محور مهم ديگر فرصت توریسم‌درمانی است؛ ظرفيت بالقوه پزشکي ما خيلي خوب است. ما در حوزه آموزش دانش پزشکي جزو کشورهاي موفق بوده‌ايم و فارغ‌التحصيلان زيادي در حوزه‌هاي مختلف پزشکي، دندان‌پزشکي، پرستاري و موارد ديگر داريم. به نظر من در اين شرايط که ارزآوري براي کشور ما بسيار مشکل است ما دست‌کم مي‌توانيم مناطق آزاد را تجهيز و به کشورهاي همسايه و مجاور خدمات پزشکي و سلامتي صادر کنيم. اين بيماري طبعا کشورهاي همسايه ما را هم درگير خواهد کرد. ما هم دانش آن را داريم هم ظرفيت بالقوه پزشکي در داخل کشور هست. اگر يک مديريت هوشمند صورت بگيرد، مي‌توانيم صادرات خدمات پزشکي، سلامتي و دارويي مناطق داشته باشيم.

وی در پاسخ این سوال که کسب‌وکارهاي خرد چگونه مي‌توانند اين تهديد را به فرصت بدل کنند؟، گفت: محور مهم ديگري که وزير اقتصاد هم دائما بر آن تاکيد مي‌کند، اقتصاد هوشمند است. اقتصاد ما همواره سنتي بوده و نتوانسته‌ايم به اندازه کافي به سمت اقتصاد ديجيتال و هوشمند برويم. اما الان مي‌بينيم که با اين اتفاقاتي که در کشور ما و جهان مي‌افتد، بسياري از مشاغل سنتي آسيب بيشتري مي‌بينند. اگر ما اقتصاد را هوشمند کرده و کسب‌وکارهاي هوشمند راه‌اندازي کنيم ديگر لازم نيست مردم به شکل سنتي به محل کار خود بروند و بسياري از خدمات و نيازهاي جامعه هم در قالب الکترونيک، ديجيتال و هوشمند عرضه مي‌شود. اتفاقا الان زمان آن است که بيشتر به اقتصاد هوشمند توجه کنيم. بسياري از مشاغل و کسب‌وکارهاي هوشمند را مي‌توانيم در همين شرايطي که هست تقويت و ايجاد کنيم. بسترهاي آن هم فراهم است. ما از لحاظ توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات وضعيت نسبتاً مناسبي داريم.

خراسان

پیشنهاد جالب برای تنبیه کارمندان مشکوک به کرونا

برخی دستگاه های دولتی در ابلاغیه های روزهای اخیر خود به مدیران زیرمجموعه، از آن ها خواسته اند با توجه به اهمیت حفظ سلامت  کارکنان در شرایط فعلی و مضرات آلودگی محیط های اداری به ویروس کرونا، شرایط قانونی و اداری مربوط به ضمانت اجرای عدم رعایت اصول بهداشتی یا کتمان احتمال مبتلا شدن به بیماری کووید-19 را بررسی و امکان رسیدگی به موضوع را به عنوان یکی از مصادیق تخلف از طریق هیئت رسیدگی به تخلفات اداری پیگیری کنند.

دستور جدید دولت درباره واردات تخم شربتی

با توجه به پیشنهاد اسفندماه سال 98 یک مسئول اقتصادی در کابینه که با تایید هیئت وزیران در اولین روزهای امسال به دستگاه های ذی ربط در امر واردات کالا ابلاغ شده، از ابتدای سال 1399 و بنا به استناد اختیارات اعطایی به قوه مجریه در اصل 138 قانون اساسی، تعرفه واردات اقلام گیاهی همچون اسپند، تخم شربتی و ریشه سنبل الطیب، از 5 درصد تعیین شده در گذشته، به 10 درصد افزایش خواهد یافت.

آرمان

روزه گرفتن مهاجم رئال در ماه شعبان

مهاجم فرانسوي تيم فوتبال رئال‌مادريد در ماه شعبان روزه مي‌گيرد. گفتني است کريم بنزما مهاجم تيم فوتبال رئال مادريد، مسلمان است و در برخي از ماه‌هاي سال روزه مي‌گيرد. اين در حالي است که مهاجم مسلمان رئال مادريد در صفحه اينستاگرامش تصويري از خود هنگام افطار منتشر کرده است.

ازدواج در کويت ممنوع شد

خبرگزاري شينهواي چين به نقل از شيخ باسل الصباح وزير بهداشت کويت خبر داد دولت اين کشور تصميم گرفته است با هدف جلوگيري از شيوع کرونا، برگزاري مراسم عروسي را ممنوع کند. گفتني است در چارچوب اين دستورالعمل پليس موظف شد با خاطيان و ناقضان اين دستور برخورد جدي کند. به نوشته رسانه‌هاي عربي، با وجود شيوع کرونا در کويت اين کشور حاضر نشده است اقامت خارجي‌ها را تمديد کند و به‌عنوان مثال 298 تبعه مصري با يک پرواز اختصاصي از کويت راهي کشور خود شدند.

خالق «هري پاتر» کرونا گرفت

جي.کي. رولينگ خالق کتاب‌هاي «هري پاتر» از جمله چهره‌هايي است که به ويروس کرونا مبتلا شده و بهبود يافته است. گفتني است رولينگ در صفحه توئيترش در اين باره نوشت؛ اکنون کاملا بهبود يافته و رهنمودهايي براي آنها که ممکن است مبتلا باشند ارائه کرد. وي با اشاره به توصيه‌هاي پزشکان بيمارستان کويينز بريتانيا درباره مشکلات تنفسي خواست مردم اين بيماري را جدي بگيرند و با اشتراک ويدئويي از يوتيوب از پزشکي در اين بيمارستان نشان داده چگونه بايد نفس کشيد. در اين فيلم نشان داده مي‌شود که بايد در دو مرحله، پنج نفس عميق کشيد و در ششمين نفس، يک سرفه بزرگ انجام داد و جلوي دهان را هم گرفت. وي در ادامه توضيح مي‌دهد که اين عمل به باز شدن ريه‌ها کمک مي‌کند. اين پزشک همچنين از بينندگان مي‌خواهد که صورت خود را روي بالش بگذارند و 10 دقيقه نفس عميق بکشند.

شايعه تمرين گروهي پرسپوليسي‌ها

در چند روز گذشته خبري مبني بر تمرين بازيکنان پرسپوليس در ورزشگاه شهيد کاظمي منتشر شده بود. اين در حالي است که به دليل شيوع ويروس کرونا تمام ورزشگاه‌ها تعطيل است و بازيکنان در قرنطينه قرار دارند. افشين پيرواني سرپرست تيم پرسپوليس در اين باره گفت: متاسفانه در روزهاي اخير شايعه کذبي به راه افتاده است مبني بر اينکه بازيکنان پرسپوليس تمرينات گروهي انجام مي‌دهند، اما همان‌طور که گفتم اين يک شايعه است. گفتني است برخي با به راه‌انداختن اين شايعات قصد دارند به پرسپوليس و قهرماني آن لطمه وارد کنند، اما اين‌طور نخواهد شد.

نصب و خريد بازي موبايلي رکورد زد

کاربران بازار از ابتداي اسفندماه 98 تا 15 فروردين امسال، 107 ميليون بار، بازي دانلود يا به‌روزرساني کردند و رکورد خريد هفتگي بازي را شکستند. براساس بررسي تيم تحليل‌داده کافه‌بازار، تنها در هفته‌ دوم فروردين 99 رکورد 22 ميليون نصب يا به‌رورزساني براي بازي‌هاي بازار ثبت شده که نسبت به ميانگين هفتگي سال 98، 72 درصد افزايش داشته است. از روز اول اسفند 98 (پس از اعلام رسمي ورود کرونا به ايران) تا روز 15 فروردين امسال، سه ژانر بازي‌هاي استراتژي با 53 درصد رشد، بازي‌هاي خانوادگي با 41 درصد و بازي‌هاي ماجرايي با درصد 37 درصد بيشترين رشد نصب يا به‌روزرساني را داشته‌اند.

54 سرباز مبتلا به کرونا شدند

رئيس اداره سرمايه انساني ستاد کل نيرو‌هاي مسلح در جمع سربازان ارائه و اجراي آموزش‌هاي پيشگيري و خود‌محافظتي، کوتاه بودن مدت آموزش‌ها، کاهش قابل‌توجه ظرفيت پذيرش سربازان جديد در مراکز آموزشي، برگزاري کلاس‌ها و آموزش‌ها در فضاي باز، حذف برنامه‌هاي تجمعي و انجام کنترل‌هاي لازم براي شناسايي افراد مشکوک به بيماري کرونا را از جمله تدابير اتخاذ شده ستاد کل در جهت مقابله با ويروس کرونا و عدم اشاعه آن در بين سربازان عنوان کرده است. ناخدا غلامرضا رحيمي‌پور با اعلام اينکه خوشبختانه طي اين مدت در تمامي مراکز و پادگان‌ها و اماکن نيرو‌هاي مسلح هيچ مورد فوتي نداشته‌ايم، گفت: از بين صد‌ها هزار سرباز تنها تعداد 54 نفر به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند.

خاطره جالب منصوريان از پدرش

عليرضا منصوريان در سوگ از دست دادن پدرش به عزا نشسته است. امروز پيکر او به خاک سپرده خواهد شد. البته سرمربي سابق استقلال تاکيد کرده مراسم خاکسپاري نخواهند داشت که آن هم به خاطر شيوع بيماري کروناست. پدر عليرضا منصوريان يک استقلالي دو‌آتيشه بوده و حتي براي تماشاي بازي‌ها آنقدر هيجان داشته است که پزشکان توصيه کرده بودند، مسابقات اين تيم را نبيند. اين در حالي است که در دوراني هم که منصوريان سرمربي استقلال بوده، پدرش بيش از هرکس او را سوال و جواب مي‌کرد. خود منصوريان در اين باره مي‌گويد: «بله، غير از برادرم بقيه خانواده‌ام استقلالي هستند. پدرم هم اينقدر پيگير استقلال بود که وقتي تيم نتيجه نمي‌گرفت، حتي جرات نمي‌کردم سمت خانه‌شان بروم.»

گفت‌وگوي سردار با مجري زن روس جام‌جهاني

سردار آزمون مهاجم ملي‌پوش تيم‌ملي هم اين روزها مثل همه فوتباليست‌هاي ايراني روزهاي قرنطينه را مي‌گذارند. قرنطينه براي سردار ولي به طرز جالبي پيش مي‌رود. همين دو شب پيش وقتي سردار آزمون از طريق لايو اينستاگرامي با هوادارانش ارتباط گرفته بود، مجري قرعه‌کشي جام‌جهاني 2018 روسيه هم در لايو سردار بود. کسي که به دليل ارتباط نزديک با سردار حتي گفته بود که حاضر است به خاطر او و مردم ايران با حجاب در مراسم حاضر شود! از دل لايو سردار و اين مجري روس نکات جالبي پيدا شده است. اين در حالي است که مجري روسيه‌اي از سردار آزمون در خصوص چگونگي گذراندن قرنطينه سوال کرده و در اتفاقي جالب به او گفته که احتمالا در کنار کتابخواني‌هاي اين روزهايت زندگينامه زلاتان ابراهيموويچ را با شور و شوق زيادي مطالعه مي‌کني.

شبنم نعمت‌زاده به مرخصي کرونايي آمد

وزير سابق صمت گفت: دختر من (شبنم) هم مانند ساير زندانيان به مرخصي آمده است. محمدرضا نعمت‌زاده وزير اسبق صنعت، معدن و تجارت درباره آخرين وضعيت مرخصي کرونايي دختر خود شبنم نعمت‌زاده اظهار کرد: دختر من (شبنم) هم مانند ساير زندانيان به مرخصي آمده است. او در اين باره افزود: خودم و ايشان در سلامت هستيم و به کرونا مبتلا نشده‌ايم. نعمت‌زاده درباره اتمام مدت مرخصي دخترش اظهارکرد: زمان بازگشت شبنم به زندان مشخص نيست و تا هر زمان قوه‌قضائيه اجازه دهد در مرخصي مي‌ماند. گفتني است شبنم نعمت‌زاده از محکومان پرونده‌هاي مفاسد اقتصادي به 20 سال حبس تعزيري، 70 ضربه شلاق، محکوميت دائم از هرگونه خدمات دولتي و رد مال محکوم شده است.

پيوستن مظاهري به چالشي زيبا

دروازه‌بان تيم ملي، با پيوستن به چالشي متفاوت، اتفاق زيبايي را رقم زده است. رشيد مظاهري، دروازه‌بان تيم ملي، که به دعوت همسر خود در اين کمپين حضور يافته است خود را به‌عنوان جديدترين نفر انجمن اهداي عضو معرفي کرده و با انتشار کارت اهداي عضو خود در صفحه اجتماعي اينستاگرامش، هم به‌عنوان استوري و هم به‌عنوان پست، سعي در معرفي بيشتر اين چالش و البته ترغيب حضور بيشتر مردم و هواداران خود و تراکتوري‌ها داشته است. دروازه‌بان ملي‌پوش تراکتوري‌ها تعداد زيادي از دوستان و هواداران تراکتور را به رسم اصول چالش‌هاي اين‌چنيني به حضور در انجمن اهداي عضو دعوت کرده است؛ اتفاقي که باعث مي‌شود در زمان مرگ، اجازه اهداي اعضاي بدن نفر مورد نظر را بدهد.

جشن نيمه شعبان در کربلا لغو شد

معاون استاندار کربلا در اظهاراتي که در رسانه‌هاي عراق منتشر شده گفته است که به علت انتشار ويروس کرونا، جشن‌هاي ويژه نيمه شعبان امسال در کربلا برگزار نمي‌شود. وي بيان کرده که در طول روز‌هاي گذشته تعدادي از شهروندان استان‌هاي ديگر قصد داشتند از مسير راه‌هاي فرعي و نخلستان‌ها به صورت مخفيانه وارد کربلا شوند که بازداشت شده و به شهر‌هاي خود عودت داده شده‌اند. الفتلاوي تاکيد کرده که شرايط کنوني کشور و شيوع ويروس کرونا اجازه نمي‌دهد اين جشن‌ها برگزار شود و توصيه مراجع بهداشتي و مرجعيت عالي ديني عراق نيز بر جلوگيري و برگزار نشدن اجتماعات بشري است.

قسط وام يک ميليوني چقدر است

رئيس کل بانک مرکزي در تشريح جزئيات وام يک ميليوني اعلام کرد: پيشنهاد بانک مرکزي مبني بر اعطاي وام يک ميليون توماني اعتبار خريد به 23 ميليون خانوار يارانه‌بگير با نرخ 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه با تنفس 4 ماهه به‌تصويب ستاد اقتصادي دولت رسيده است که در اسرع وقت اجرايي خواهد شد. آنطور که روحاني اعلام کرده زمان پرداخت اين وام هفته پاياني فروردين يا ابتداي ارديبهشت خواهد بود و زمان دقيق نيز بستگي به فرآيند اجرايي دستگاه‌هاي مسئول دارد. اين در حالي است که 4 ماه بعد از واريز وام يک ميليوني به حساب سرپرستان خانوار، کسر اقساط از حساب يارانه‌ها آغاز خواهد شد و احتمالاً مبلغ هر قسط نيز حدود 46 هزار تومان باشد.

2 نماينده اصفهان کرونايي شدند

دو نماينده اصفهان مبتلا شدن به کرونا را تاييد کردند. در جلسه علني مجلس که بعد روز‌ها تعطيلي به‌خاطر شيوع کرونا برگزار شد، اکبر رنجبرزاده عضو هيات رئيسه مجلس از مثبت شدن تست کروناي 11 نماينده ديگر مجلس خبر داد. برخي از رسانه‌ها نيز از ابتلاي نمايندگان استان اصفهان به کرونا خبر دادند. در همين راستا حجت‌الاسلام احمد سالک ضمن تاييد ابتلايش به کرونا گفت: نتيجه تست کروناي من مثبت شده است. حيدرعلي عابدي ديگر نماينده اصفهان نيز ضمن تاييد خبر ابتلاي خود به اين ويروس، اظهارکرد: نکته مهم اين است که من تمام پروتکل‌هاي لازم را رعايت کردم متاسفانه اين ويروس بسيار چموش بوده و هنوز تمامي راه‌هاي انتقال اين بيماري شناخته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    45 0
    من این وام ربوی رو نمی‌خوام، کجا باید اعلام کرد؟
  • الف IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    14 0
    ما این وام نمیخوایم مگه زوریه؟؟4درصدهم نمیخوایم چه برسه به12درصد.به عمرمون هیچ وامی ولو با درصد پایین نگرفتیم چرابه زور میخواهید وام ربوی به ما بدید؟؟لطفا پیگیری کنید
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    2 0
    .. میخواهند همه را وام دار دولت کنند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس