کد خبر 1058927
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
سخنگوی وزارت بهداشت نمایه جهانپور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: موارد فوت ناشی از ابتلا به بیماری نسبت به موارد بهبود یافته و ترخیص شده در جهان 21 درصد است و در کشور ما این عدد 14 درصد است.

به گزارش مشرق، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط ویدیوئی با خبرنگاران اظهار داشت: در مورد داروهای مهار کننده آنژیوتانسین و داروهایی مثل لوزارتان و والزارتان بحث‌هایی از روزهای اول انتشار بیماری کرونا مطرح بود. در مقالاتی که وجود داشت به نوعی اطلاعات ضد و نقیض بود و یکدیگر را را تایید نمی‌کردند و نهایتا آن چه تا به امروز می‌توان اظهار نظر کرد این است که قطع مصرف این داروها برای این بیماران توصیه نمی‌شود و بیماران قلبی بدون مشورت پزشک اقدام به قطع مصرف داروها نکنند.

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به پرسشی درباره دفن برخی اجساد بدون رعایت کردن پرتکول‌های بهداشتی گفت: در همه جا جسد توسط آمبولانس تحویل گرفته می‌شود و سپس با رعایت پرتکول بهداشتی و حضور کارشناس بهداشت خاکسپری خواهد شد. ممکن است در یک مورد خاص اشکال وجود داشته باشد که باید بیمارستان مورد را ثبت می‌کرد و موضوع را به شبکه بهداشت منطقه اطلاع می‌داد تا کارشناس بهداشت با حضور در آرامستان و رعایت الزامات بهداشتی دفن صورت می‌گرفت، ممکن است فوتی در آرامستان غیررسمی دفن شده باشد یا بیمارستان امکان تماس با کارشناس بهداشت را نداشته باشد که این ایراد وارد است.

*بخشی از ترافیک تهران ارتباطی با مراجعه به محل کار نداشت

وی با بیان اینکه کرونا ویروس سریع‌الانتشار بوده و آنچه امروز شاهد بیماری‌زایی شدیدتر این ویروس در کشور هستیم و موارد فوت و ابتلا هم بیشتر از آنفلوانزا بوده است گفت:  ترافیکی که در روزهای گذشته مشاهده شد، ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا ندارد چون ما تغییری در مصوبات تا ۲۳ فروردین نداشتیم. آنچه مشاهده شد، رفتاری بود که بخشی از شهروندان اتخاذ کردند. بخش زیادی از آن هیچ ارتباطی به مراجعه با محل کار نداشت.

*سلامت را سیاسی نمی‌کنیم

جهانپور با بیان اینکه ما طبق رویه همیشگی خود در حوزه سلامت، تمامی تلاش ما در همه ماه‌های اخیر این بوده که قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست پیوند نزنیم. حوزه اجتماعی حوزه‌ای است که افراد ممکن است همواره به دنبال تحلیل‌های سیاسی از هر موضوعی هستند. ما نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران بگیریم اما تلاش خود را به کار می‌گیریم که حوزه سلامت، رنگ و بوی سیاسی نگیرد. این به معنای آن نیست که سیاست را بلد نیستیم یا نمی‌فهمیم.

*نرخ مرگ‌ومیر ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است

جهانپور با بیان اینکه موارد فوت ناشی از ابتلا به بیماری نسبت به موارد بهبود یافته و ترخیص شده در جهان 21 درصد است و در کشور ما این عدد 14 درصد است، نرخ مرگ و میر نسبت به نرخ مرگ و میر جهانی پایین‌تر است. برای کشور فرانسه این عدد 33 درصد است و بالاتر از میانگین جهانی است در کشور آلمان 5 درصد و بلژیک 29 درصد است. اگرچه رتبه ما جزو سه الی چهار کشور اول نیست اما وضعیت ما بسیار خوب است و ما در فاز مدیریت بیماری هستیم.

*ملت و دولت چین کنار ما بودند

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: دارو و تجهیزات پزشکی همچنان تحریم است و کشورهایی بودند که در شرایط تحریم کنار مردم ما ایستادند و دولت و ملت چین در قالب سازمان‌های مردم نهاد بیشترین پشتیبانی را در حوزه تجهیزات پزشکی برای ما داشته‌اند که این یک واقعیت است.

*استفاده از ماسک اجباری نیست

جهانپور در پاسخ به پرسشی درباره تغییر اظهارات وزارت بهداشت درخصوص استفاده از ماسک گفت: آنچه امروز می‌دانیم این است که عدم استفاده از ماسک کنار رفته و می‌گوییم استفاده از ماسک برای جمعیت عادی می‌تواند به پیشگیری یا جلوگیری از انتقال بیماری در جامعه کمک کند. قاعدتا اجباری شدن موضوع دیگری است. اجبار به معنای استفاده از ماسک در همه مکان‌ها است که اینگونه نیست و  استفاده از ماسک برای افراد عادی در اماکن عادی، داوطلبانه خواهد بود.

به گفته وی، درحال حاضر اطلاعی در خصوص میزان حمله کرونا در دست نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص برخی اظهارات درباره شکست خوردن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: از روز اولی که موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی شروع شد، این بحث وجود داشت و افراد مختلف از نواحی مختلف سعی می‌کردند این طرح را تحت‌الشعاع قرار دهند. اما دیدیم که این طرح در فازهای اول و دوم موثر واقع شد، امیدوارم فاز سوم هم با تدابیری که همکاران و کارشناسان در معاونت بهداشتی داشتند، موثر واقع شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی، بعد از سوار شدن اولین مسافران، از حالت تاثیرگذاری خود خارج می‌شود و لذا باید مسائل بهداشتی از سوی خود مردم رعایت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    1 0
    نوش دارو بعد فتنه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    1 0
    شما که گفتی دولت چین مقصر شروع ویروس بوده الان میگی در کنار ما بودن بالاخره کدومش رو قبول کنیم؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس