کد خبر 1057573
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
تلگرام

در پی نشت اطلاعات شناسنامه ای ۸۰ میلیون کاربر ایرانی از طریق سرورهای سازمان ثبت احوال، رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک از پیگیری این موضوع و تذکر به دستگاههای خاطی خبر داد.

به گزارش مشرق، در ادامه افشای اطلاعات کاربران فضای مجازی طی روزهای اخیر که مربوط به لو رفتن اطلاعات کاربران نسخه غیررسمی اپلیکیشن تلگرام و یکی از بازارهای ایرانی نرم افزارهای آیفون می شد، شب گذشته نیز یک ربات تلگرامی، اطلاعات شناسنامه ای ۸۰ میلیون ایرانی را از طریق درج کد ملی هر شخص، در اختیار کاربران قرار داده است.

اگرچه این بات تلگرامی هم اکنون غیرفعال و از دسترس خارج شده است اما شواهد نشان می دهد که این درز اطلاعات از طریق سرورهای سازمان ثبت احوال و اشتراک گذاری اطلاعات با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

این ربات با استعلام کد ملی هر شخص، اطلاعات کامل شناسنامه ای وی را اعلام کرده و مدعی شده که این اطلاعات را به طور مستقیم از دیتابیس سازمان ثبت احوال استخراج می کند و حتی این باگ را پیش از این نیز به صورت کتبی و شفاهی به مرکز افتا گزارش داده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار رسمی وزارت ارتباطات درباره افشای اخیر اطلاعات ایرانی‌ها

این درحالی است که مطابق مصوبه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی ( آذرماه سال ۹۷)، نحوه دسترسی به استعلامات داده های الکترونیک دستگاههای دولتی و نیز تعیین مدل پیاده سازی تبادل اطلاعات و استعلام الکترونیکی بین دستگاهی، از وظایف و اختیارات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی است.

در این راستا رضا باقری اصل رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک در خصوص اقداماتی که این کارگروه در پی درز اطلاعات کاربران ایرانی در دست انجام دارد، توضیح داد.

وی گفت: جزئیات اینکه این اطلاعات از طریق ثبت احوال و دستگاهی که این اطلاعات را گرفته، چگونه و به چه نحوی منتقل و جابه‌جا شده است در دسترس نیست. به همین دلیل اطلاعات فعلی ما غیررسمی بوده و پیگیری به عمل آمده از سازمان ثبت احوال نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک خاطرنشان کرد: هیچ درخواستی از وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال به کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک جهت تبادل اطلاعات، مطرح نشده است. این درحالی است که پیش از عید نوروز و با توجه به شرایط کرونا با مسئولان دو دستگاه صحبت کرده و آمادگی خود را برای نیازمندی تبادل اطلاعات این دستگاه ها در مباحث بحران کرونا اعلام کردیم؛ حتی پیشنهاد برگزاری جلسه فوق‌العاده کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک را دادیم.

باقری اصل تاکید کرد: تکالیف هر دستگاه مطابق مصوبه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی (مصوبه ۵۴ شورای عالی فضای مجازی) مشخص است. به این معنی که دستگاهها برای تبادل داده یکسری اختیارات ذاتی دارند که می‌توانند از آنها استفاده کنند و یا می توانند از مشورت‌ها، تجارب و زیرساخت هایی که در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک طرح می شود، استفاده کند.

وی گفت: در موضوع افشای اطلاعات شناسنامه ای کاربران، اطلاعات فنی دقیقی از اینکه این حجم از دیتا از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX ) تبادل شده و یا اینکه دستگاه دریافت کننده اطلاعات، به اشتباه اطلاعاتی را در بستر اینترنت بارگذاری کرده است، در دست ما نیست.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: اما از نظر جزئیات مقرراتی نیز، ما درخواستی در این خصوص دریافت نکردیم؛ به این معنی که مجوز اشتراک گذاری اطلاعات میان وزارت بهداشت و ثبت احوال از کارگروه تعامل پذیری اخذ نشده است؛ چنانچه اگر درخواستی از این بابت دریافت می شد حتماً ملاحظات امنیتی و ملاحظات کسب و کار و ریسک های انجام تبادل اطلاعات میان دو دستگاه را گوشزد کرده و حداقل در این مسیر همراه با این دستگاهها پذیرش مسئولیت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه گذر اطلاعات دستگاهها از مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX ) اجباری است، افزود: جزئیات اتفاق فوق روز شنبه و از طریق ارسال نامه کتبی به وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال پیگیری می شود و سهل انگاری احتمالی را گوشزد می کنیم که تا از این پس، مسیر تبادل اطلاعات میان دستگاهها از طریق اتصال NIX صورت گیرد و ریسک تهدیدات امنیتی پایین بیاید.

باقری اصل گفت: در اتفاق صورت گرفته ظاهراً یکی از سامانه‌های وزارت بهداشت که در شرایط بحران کرونا راه‌اندازی شده، از دیتای ثبت احوال استفاده می کرده که این اطلاعات لو رفته است. با این وجود اما هنوز مشخص نشده که این دیتا از چه مسیری گذر کرده است. یعنی مشخص نیست که اتصال به صورت برخط (آنلاین) بوده و یا اینکه از پایگاه اطلاعاتی جابجا شده است. تنها چیزی که می دانیم این است که دیتای ربات تلگرامی موثق است.

رئیس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک خاطرنشان کرد: اینکه اطلاعات از سرویس‌های سازمان ثبت احوال نشت کرده ، لزوماً به معنای این نیست که ثبت احوال مقصر این ماجرا است. اما این موضوع باید با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک که نمایندگان ۳ قوه در آن حضور دارند، پیگیری شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به « مصوبه SLA کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک» در خصوص نحوه اتصال دستگاههای دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات و شرایط اشتراک گذاری اطلاعات بین دستگاهی، گفت: در این مصوبه مشخص شده که چگونه تبادل اطلاعات صورت گیرد و ضوابط پیوست امنیتی نیز از جمله الزامات این مصوبه است؛ بنابراین اگر وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال این مصوبه را رعایت نکرده باشند و اطلاعات بین دستگاهی را به صورت مستقیم تبادل کرده باشند، خلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی عمل کرده و پس از بررسی در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    22 12
    تلگرام رو فیلتر کردید قرار بود تمام مشکلات مملکت حل شه
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      26 25
      به نام خدا با خودت فکردی چرا نیازهای اساسی کشورمون مثل دارو و تجهیزات پزشکی و ... تحت تحریم می باشد و حتی دسترسی به تکنولوژی ها و مقالات معتبر علمی برای ملت ایران فراهم نیست ولی تلگرام و شبکه های ماهواره ای و سیگار و مواد مخدر و نوشابه و نوشیدنی های غیر مجاز و فیلم ها و مطالب مستهجن رو دشمن مفت و مجانی در اختیارمان می گذرد ؟فکر کردی چرا انگلیس اصرار دارد از مردم انگلیسی مالیات بگیرد و آنرا خرج بی بی سی کند تا مثلا اخبار را به رایگان در اختیار فارسی زبانان قرار دهد ؟ فکر کردی چرا قیمت پارچه چادر مشکی ساده از یک مانتو مثلا مدل جدید گران تر است ؟ فکر کردی چرا دشمن اصرار دارد مرزهای شرقی مان ( افغانستان )را باز نگه داریم ولی مرزهای غربی مان( ترکیه ) را ببندیم ؟ (نقشه دشمن این است که مواد مخدر وارد ایران شود و در همان ایران مصرف شود و از ایران خارج نشود و به سمت کشورهای اروپایی و آمریکا نرود )فکر کردی چرا وقتی می خواهیم یک مقاله دانلود کنیم باید پول پرداخت کنیم اما دیدن فیلم لختی فلان هرزه یا دیدن آبروی رفته یک شخصیت مفت و مجانی است ؟ ‌و ....
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      14 0
      دسته گل جناب جهرمی
  • FR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    32 0
    خسته نباشید تمام اطلاعات رو دادید رفت مبارک باشه جشن بگیرید ؟؟؟
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    18 0
    اطلاعات شخصی ما ملت نقل و نبات است - همین طور زیر دست و پای کارکنان دولت و غیر دولت دارد وول می خورد پناه برخدا اینهم آراستگی گل به سبزه - واقعا که؟!!!
  • TR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    9 7
    اطلاعات شناسنامه ای که همه جا هست . یارانه و کنکور و مدرسه و سیمکارت و گواهینامه و گروه خونی و ارسال وجه بانکی و ... چی میخواهد بشه
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
      1 0
      باز هم همان دید غیر راهبردی که فرصت ها و تهدیدها را نمی بیند در خصوص دید بلند مدت و تجمیع اطلاعات و کلان داده کشور هم به صورت بدون فکر نظر می دهد
  • DE ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    5 0
    بله دیگه اول با هماهنگی و فشار به یه قاضی تلگرام رو فیلتر میکنن بعد رو موجش سوار میشن برای تخریب قوه قضائیه، بعد پشت صحنه پوسته های تلگرام رو فعال نگه میدارن بعد گندش در میاد این طور شده، چندتا باغیرت تو مجلس پیدا نمیشن از وزیر اطلاعاتی ارتباطات سوال کنن یا استیضاحش کنن بخاطر این کاراش؟
  • Nm IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    1 0
    این هم یک روش دادن اطلاعات از یک سیستم داخلی به سیتم داخلی دیگری است که منع قانونی دارد ولی به این روش ان منع دور زده میشود فقط خادجی ها هم حط وافر از این موصوع میبرند این یعنی ان دسته که خود را ایرانی تر ومحق تر ازبقیه میبینند چگونه با فدا کردن منافع ملی به خواسته های قانونی یا عیر قانونی خود میرسند
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    4 1
    مرکز افتا قبل از همه باید پاسخگو باشد. بالاخره امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور با انها است. اما متاسفانه در حد یک مرکز باقی مانده. اسراییل و امریکا ارتش های سایبر میسازند و ما توجه کمی داریم. اینها پاشنه اشیل کشور هستندو باید در سیاست های کلی نظام به انها توجه خاص بشود.
  • سید محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    0 1
    باسلام ازقدیم گفته اند ندزونترس ما ایمان داریم که پروند ما هفته ای دوبارنزد امام زمان دیده می شود درتمدن بزرگ آینده اسلامی باید تمام حرکات ودرآمد ها مسافرت ها وکل موضوعات یک انسان مورد برسی گردد واگر فردی خواست قدم کج بردارد سریعا اقدام شود وجلوی او گرفته شود وقتی که معتقد می باشیم که دو ملک روی شانه ما ثواب و گناه را ثبت می کنند باید آماده باشیم برای اینکه نترسیم از اینکه مارا شناسا یی کنند دوربین های قوی رفت وآمد مارا ثبت می کند اینها همه نشان از حضور امام زمان ماست افسوس که ما حضور نداریم یاعلی مدد.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      0 0
      لعنت همون خدا بر امثال تو
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    2 0
    برای جهرمی متاسفیم
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    در دولت اصلاحات و حسن روحانی عادیه
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    میخوان fatf را تایید کنند
  • فرا جناحی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    از این فرصت باید نهایت استفاده برده شود جریان غرب زده ای که تحت هیچ عنوان زیر بار استفاده از پیام رسان ملی و اینترنت ملی نمی رفت و اگر این واقعه تلخ رو به فراموشی برود هرگز قبول نمی کنند
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      2 0
      عزیزدل این اطلاعات از تلگرام غیر رسمی ساخت ایران بیرون اومده، نیازه دوباره متن اصلی رو بخونی یا کافیه؟
  • مهندس IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    باز هم رسوایی دیگر توسط دولت تدبیر و امید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس