بسکتبال

رسیدن به المپیک با کادر فنی ایرانی، ارزش صعود را برای تیم ملی و فدراسیون بسکتبال ایران، دو چندان می‌کرد که این اتفاق در سال ۹۸ رخ داد.

به گزارش مشرق، وقتی پای صعود به المپیک در میان باشد، می‌ توان مشکلات و ناکامی‌های دیگر را نادیده گرفت و در شادی و افتخار رسیدن به جمع ۱۲ تیم برتر جهان و رقابت در مهم ترین رویداد دنیا تا مدت ها فخر فروخت. 

مهم ترین رویداد بسکتبال ایران در سال ۱۳۹۸، جام جهانی ۲۰۱۹ بود، جایی که چینی ها با صرف هزینه ای چند صد هزار دلاری، میزبانی مسابقات را گرفته بودند تا سهمیه المپیک خود را قطعی کنند ولی اتفاقات به گونه‌ای دیگر رقم خورد. 

تیم ملی ایران با هدایت مهران شاهین طبع و اضافه شدن حامد حدادی، ستاره بسکتبال ایران با وساطت رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک بین این بازیکن و سرمربی تیم، راهی چین شد. تیم ایران، شروع بسیار ناامید کننده ای داشت و مرحله گروهی را با ۳ شکست متوالی مقابل پورتوریکو، تونس و اسپانیا به پایان برد. 

ایران در گروه بازنده ها با آنگولا و فیلیپین همگروه شد ضمن اینکه همچنان کورسوی امیدی برای صعود به المپیک وجود داشت. شاگردان شاهین طبع در این مرحله ۷۱ بر ۶۲ نماینده آفریقا را شکست دادند و یک پیروزی ۹۵ بر ۷۵ مقابل فیلیپین به دست آوردند که اهمیت این پیروزی و تفاضل گل آن، خیلی زود خودش را نشان داد. 

طبق قانون، بهترین تیم آسیایی جام جهانی، راهی المپیک می شد. این در حالی بود که نیجریه در بازی آخر خود ۸۶ بر ۷۳ چین را از پیش رو برداشت و لطف بزرگی در حق تیم ایران کرد. به این ترتیب هر دو تیم ایران و چین از ۲ پیروزی و ۳ شکست خود ۷ امتیازی شدند ولی این تیم ایران بود که به دلیل تفاضل گل بهتر، بلیت المپیک توکیو را در خاک چین از چنگ چینی ها درآورد.  تیم های اسپانیا، آرژانتین و فرانسه در مکان های اول تا سوم جام جهانی قرار گرفتند و آمریکای بدون ستاره، هفتم شد. 

بیشتر بخوانید:

سایه و روشن‌های ورزش ایران در سال ۹۸

رسیدن به المپیک با کادر فنی ایرانی، ارزش صعود را برای تیم ملی و فدراسیون بسکتبال ایران، دو چندان می کرد. 

بدین ترتیب تیم ملی بسکتبال ایران عصر یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ توانست برای سومین بار در تاریخ، جواز حضور در المپیک را به دست آورد و همچنین در رنکینگ جهانی ۵ پله صعود را تجربه کند تا در مکان بیست و دوم رنکینگ جهانی بسکتبال قرار بگیرد. 

پس از کسب سهمیه المپیک توکیو، تیم ملی ایران برای چند ماه برنامه‌ای نداشت و بازیکنان در اختیار باشگاه‌ها بودند تا اینکه مسابقات انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۱ فرا رسید و تیم ملی ایران نایب قهرمان دوره گذشته تلاش برای رسیدن به دور نهایی این رقابت‌ها را در روزهای ابتدایی اسفند آغاز کرد.

ملی‌پوشان بسکتبال ایران که در گروه پنجم این رقابت‌ها با تیم‌های ملی بسکتبال قطر، سوریه و عربستان همگروه شده بودند در دو بازی اول خود که در تهران برگزار شد با نتیجه قاطع مقابل سوریه و قطر به پیروزی رسیدند تا اولین گام‌های خود را برای رسیدن به دور نهایی مسابقات محکم بردارند. 

بیشتر بخوانید

سایت فدراسیون جهانی اعلام کرد؛ بازی در تهران به تیم بسکتبال ایران، قدرت بیشتری می‌دهد

علاوه بر این، دختران بسکتبالیست ایران که سرانجام پس از سال‌ها تلاش، توانستند مجوز استفاده از پوشش اسلامی را به دست آورند، در بخش بسکتبال ۳ نفره راهی جام جهانی ۲۰۱۹ هلند شدند و در جدال با مدعیان بزرگ دنیا با کسب یک برد مقابل مغولستان در رده شانزدهم ایستادند. 

خبر تلخ و ناامید کننده سال ۹۸ هم این بود که در حالی که فدراسیون جهانی بسکتبال اعلام کرده بود میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا و انتخابی قهرمانی جهان به ایران رسیده است، ناگهان تغییر موضع داد و چند روز بعد اعلام کرد که میزبانی به لبنان رسیده است.

گرفتن میزبانی از ایران هر چند اتفاق تلخی بود اما زمانی این موضوع برای بسکتبال ایران تلخ‌تر شد که ویروس کرونا در قاره آسیا شیوع پیدا کرد و فدراسیون جهانی بسکتبال دستور لغو مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را صادر کرد تا تعیین تکلیف سهمیه‌های آسیا در بسکتبال قهرمانی نوجوانان جهان بر عهده فیبا قرار بگیرد.

بدین ترتیب با نظر فدراسیون جهانی بسکتبال، تیم‌های بسکتبال نوجوانان استرالیا، چین و کره جنوبی به عنوان بهترین تیم‌های آسیا در این رده سنی به جام جهانی رفتند و قرار شد یک بازی انتخابی هم بین نیوزیلند و ژاپن برگزار شود تا تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران نتواند به جام جهانی برود.

تکلیف لیگ برتر بسکتبال نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و هنوز دستوری برای لغو آن صادر نشده است. این تاخیر فدراسیون در تعیین تکلیف تیم ها و باشگاه ها اصلاً قابل توجیه نیست. 

کسب اولین مدال رسمی بسکتبال بانوان با قرار گرفتن تیم ملی بانوان ایران در جایگاه سوم رقابت های قهرمانی غرب آسیا، کسب اولین مدال مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان با قرار گرفتن تیم ملی بسکتبال سه نفره دانشجویان دختر در جایگاه سوم از دیگر رویدادهای سال ۹۸ بودند. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس