کد خبر 1056784
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
مهدی نصیری

آقای هاشمی در پاسخ من مطلبی را مطرح کرد که می خواست بگوید شما نباید با روند توسعه و سازندگی و عملکرد دستگاهها تنگ نظرانه برخورد کنید.

به گزارش مشرق، مهدی نصیری پژوهشگر حوزه دین و اندیشه و مدیرمسؤول سابق روزنامه کیهان در کانال تلگرامی خود نوشت:

خاطرات مطبوعاتی ام از کیهان تا صبح و سمات ....۴۴

دیدار با هاشمی رفسنجانی

 پس از بی ثمر بودن مجموع فعالیت هایی که در نشریه صبح برای مقابله با مفاسد اقتصادی صورت گرفت و عدم واکنش دستگاههای نظارتی و قضایی نظام به گزارشهای تحقیقی و مستند صبح، به تدریج انگیزه هایم برای تداوم کار مطبوعاتی این چنینی کاهش یافت.


هر چند در این میان با صبح و من برخورد حادی نیز صورت نمی گرفت اما احساس کردم گویا نظام آگاهانه این مسیر را دنبال می کند که هم مدیران و دستگاهها کار خودشان را هر جور که مایلند پیش ببرند و هم صبح و امثال صبح به انتقاد و افشاگری بپردازند. و این همان قصه و پارادوکس "به آهو میگن بدو و به تازی میگن بگیر" است!

هر چند این مشی نوعی بلوغ جمهوری اسلامی را در مواجهه با رسانه ها نشان می داد اما نتیجه آن تزیین ویترین دکان حاکمیت و تهی بودن درون آن از محتوای عدالت خواهی و مبارزه با فساد و رانت خواری بود.  

علاوه بر این اتفاق دیگری نیز انگیزه فعالیت مطبوعاتی سیاسی و اجتماعی را در من تضعیف کرد و آن توجه و حساسیتی بود که به موضوع "سنت و تجدد" و "دین و مدرنیته" پیدا کرده بودم  و خلا پرداختن به این بحث مهم را در میان نیروهای انقلابی حس می کردم.
در واقع چنته و عقبه فکری نظام را خالی از تحلیل عمیق نسبت به تحولات تمدنی دو سه قرن اخیر دنیا که بر ما نیز تاثیرات شگرفی گذاشته بود دیدم.

توقف و جمود گفتمان فکری انقلاب بر آثار و دستاوردهای فکری بزرگانی چون آیات طباطبایی و مطهری و مصباح و ... که فاقد آورده قابل اعتنایی در باب نسبت سنت و تجدد بودند، مانع از برداشتن کمترین گامها در جهت زمان شناسی عمیق و فارغ از مشهورات بی بنیاد شده بود.

و این در حالی بود که جمهوری اسلامی بیشترین تعارض را با نظامهای سیاسی غرب داشت و مدعی تقابل تمدنی با تمدن جدید بود اما نگاهی سطحی به آن داشت و تنها وجه استعماری و نظامی گری و فساد اخلاقی آن را می دید.

در همین ایام و پس از گذشت یکی دو ماه از پایان افشاگریها نسبت به وزارت نیروی دولت سازندگی که موجب دلخوری و عصبانیت مرحوم آقای هاشمی نیز شده بود، دوستم آقای دکتر عباس ملکی معاون آقای دکتر ولایتی وزیر خارجه دولت سازندگی، پیشنهاد دیداری با آقای هاشمی را داد. من پذیرفتم و به اتفاق آقای ملکی به دیدار هاشمی در کاخ مرمر رفتیم.

در ابتدای دیدار برای آقای هاشمی توضیح دادم که هیچ وقت در من غل و کینه ای نسبت به شما و دولتتان وجود نداشته و آنچه در نقد دولتتان در کیهان و صبح دنبال کرده ام، به منظور دفاع از انقلاب و کشور و منافع مردم بوده. در مورد گزارشهای چند ماه اخیر پیرامون عملکرد آقایان غرضی و زنگنه هم همین طور بوده است.

آقای هاشمی در پاسخ من مطلبی را مطرح کرد که می خواست بگوید شما نباید با روند توسعه و سازندگی و عملکرد دستگاهها تنگ نظرانه برخورد کنید، چرا که بروز برخی فسادها و بریز و بپاشها در این مسیر طبیعی است و در مقایسه با دستاوردها امر مهمی نیست‌.

ایشان این نمونه را مطرح کرد که مثلا در زمان شاه اسکله ای را در خلیج فارس با یک میلیارد دلار می ساختند اما الان مانند همان را مهدی ما که یک الف بچه است به سیصد میلیون دلار می سازد و حالا اگر در این میان مبالغی کم و زیاد شود، در برابر دو سوم مبلغی که صرفه جویی شده چیزی به حساب نمی آید.

من البته در این جلسه در مقام محاجه و جدال با آقای هاشمی نبودم و پاسخی به ایشان ندادم اما با خود گفتم خب آخر یک الف بچه و آن هم وابسته به شما چه دخل و ربطی با پروژه های کلان دولتی دارد و این چه استدلالی است که شما می فرمایید. آیا این عامل بروز فساد و حداقل سوء ظن مردم نسبت به نظام نیست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • س IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    7 0
    متاسفانه ؛ پایه گذاری اسراف و بریز و بپاش و دستبرد به بیت المال از همین دولت سازندگی و از شخص ایشون شروع شد که به اینجا رسیده ایم که دست اندازی به بیت المال علنی و بدون ترس انجام میشد و قوه قضاییه فعلی را در پرونده های مهمی در گیر کرده ..
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    13 0
    خدای سزای رفسنجانی را بدهد که پایه گذار اشرافیت و رانت خواری گسترده بعد از انقلاب اسلامی بود
  • نادر IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    10 0
    میخواستم بگم هرچیز بگندد نمکش میزنند.وای به روزی که بگندد نمک اما دیدم نمکی در کارنیست اینا از اولش هم میوه های گندیده ی مستتر در سبد انقلاب بودن و عقب ماندگی اقتصادو صنعت کشور هم دقیقا برمیگردد به عملکردسودجویانه وخیانت آلود این از خدا بیخبران لیبرال وشیفته غرب که با وقاحت تمام هم سهم خواه سیری ناپذیر از سفره انقلابندو هم توطِِیه وحاشیه ساز همیشگی نظام اسلامی . ای انکه گره کارهای فروبسته به سرانگشت تو گشوده می شود.سختی دشواری هارابرملت مسلمان ایران آسان وشردشمنان بیرونی و داخلی رابه خودشان باز بگردان .آمین
  • DE ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    10 0
    امیدواریم دولت مردانی عاشق وولایتمدارتابع امام علی(ع) سرکار بیایند که این نواقص را برای همیشه رفع کرده و نظام جمهوری اسلامی را زمینه ساز ظهور خورشید تابان دولت حق و عدالت ولی عصر(عج) فرمایند.
  • محسن چتری DE ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    3 0
    با سلام به اقای نصیری توصیه می کنم کتاب سه دقیقه در قیامت را حتما بخوانند. مطالب قابل توجهی دارند خدا ایشان را حفظ کند از مواضع محکم و شجاعانه و علم و بصیرت ایشان استفاده کرده ام و می کنم.
  • حسين DE ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    6 0
    رفسنجانى و خاندان رفسنجانى بدعتى را در كشور پايه گذارى كردند كه حالا حالاها بايد ملت ايران تاوان آنرا با خون و دل بپردازد ، اشرافيت انگل دلال صفت يكى از ميراث هاى شوم رفسنجانى است
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    7 0
    جناب هاشمی با تحربه ناقصی که از انقلابهای بزرگ داشت به خیال توقف انقلاب اسلامی و یک ایستایی و ثبات در حاکمیت نظام بود. حکایت کاخ مرمر و اعطای ولایت عهدی به فرزند دلبندش و ایجاد حصار مصونیت سیاسی و اقتصادی برای آنها و جولان ملکه فائزه و موج فساد و رانت خواری را نیز بر اساس همان تحربه ناقص طبیعی و غیرقابل اجتناب میدانست ! چبزی مثل سعودیها که صاحب آب و خاک و ثروت سرزمین حجاز شدند.
  • مجتبی IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    2 6
    انگیزه ی شما عزیزان از نشر قبر کردن آن دوران چیست؟!!! بچسبید به زمان فعلی که دارند شتر را با بارش میبرند...
  • مجتبی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    1 2
    ببینید این مطلب را بایستی واقعا قبول کنیم که توسعه و پیشرفت در کشور ما همیشه با ایدئولوژی پیوند خورده و هیچ گاه سعی نکرده ایم که تجدید نظری جدی در این زمینه کنیم....
  • وطن پرست DE ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    5 0
    ایا وقتش نرسیده که مهدی هاشمی بصورت واقعی محاکمه بشه؟ با این که محکومه و مثلا داره دوران حبس رو می گذرونه اما همیشه تو موسسه بیماری های خاص واقع در شهربازی سابق واقع در خیابان سیول در حال رفت و امد هست. ایا بقایی و مشایی هم این جوری رفتن زندان؟
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    5 0
    " ... من پذیرفتم و به اتفاق آقای ملکی به دیدار هاشمی در کاخ مرمر رفتیم ..." بعضی وقتها فکر میکنم اسلام خواهی و عدالت برای عده ای از حضرات صرفا "بهانه" انقلابی گری بوده. نگو "کاخ مرمر" اعلی حضرت چشم اقایون رو گرفته بوده
  • FR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    4 0
    هدف هاشمی نوعی حکومت خلیفه گری عین عربستان سعودی بوده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس