سید حسن نصرالله نمایه

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان امشب خود، بازگرداندن اتباع لبنانی را وظیفه‌ای بر گردن حکومت این کشور دانست.

به گزارش مشرق،  سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که از شبکه المنار به طور زنده پخش شد، به آخرین تحولات منطقه و لبنان پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنان خود به حلول ماه مبارک شعبان پرداخت و آن را ماه پیامبر اکرم (ص) دانست و به طور کوتاه در خصوص ویژگی‌های این ماه سخن گفت.

بیشتر بخوانید:

پاسخ مثبت به فراخوان سید حسن نصرالله برای مقابله با کرونا

پیام سید حسن نصرالله به لبنانی‌های مقیم ایران

وی در ادامه به موضوع لبنانی‌های ساکن در دیگر کشورها و لزوم بازگشت‌ آن‌ها به لبنان در شرایط فعلی که ویروس کرونا شیوع یافته پرداخت [این مسأله در روزهای گذشته محل بحث و جدل بسیاری در لبنان بوده است.] و گفت که این مسأله جای هیچ تردید یا بحث و جدلی ندارد.

او گفت که مبارزه با کرونا یک جنگ طولانی مدت است و نمی‌دانیم که تا چه زمانی به طول خواهد انجامید و لبنانی‌های مقیم خارج، دانشجوها، مسافران و هر شخصی که به هر دلیلی به خارج از لبنان سفر کرده و در مهلت زمانی تعیین شده، بازنگشته است؛ باید به کشور بازگردند.

سید حسن نصرالله، تأمین مقدمات بازگشت این افراد را جزو وظایف حکومت دانست و گفت که در روزهای گذشته برخی مسئولین و برخی طرف‌ها در لبنان در این خصوص بیمناک بوده و از اینکه با بازگشت اتباع لبنانی، ویروس کرونا شیوع شدیدتری یافته و قدرت مقابله با آن وجود نداشته باشد، اظهار نگرانی کرده بودند.

وی تأکید کرد که این مسأله، موضوع آسانی نیست و تصمیم به بازگرداندن اتباع لبنانی یک پرونده بزرگ و دشواری است؛ اما باید این مسئولیت را بر دوش گرفت و مردم لبنان نیز باید در این باره از حکومت حمایت کنند. 

دبیرکل حزب‌الله لبنان موفقیت در این پرونده را افتخاری برای دولت فعلی این کشور دانست و گفت که اتباع لبنانی در خارج از کشور فریاد کمک‌خواهی سر می‌دهند و حکومت باید به این فریاد پاسخ دهد چرا که در برخی کشورها شبکه بهداشتی از وضعیت خوبی برخوردار نیست و احتمال فروپاشی اجتماعی و امنیتی در این کشورها وجود دارد.

او در ادامه تأکید کرد که بازگشت این افراد باید حساب شده و امن باشد و اتباع لبنانی باید در یک چارچوب اجرایی معین وارد کشور شوند.

نصرالله افزود: «حتی در آمریکا نیز ترس از فروپاشی اجتماعی و امنیتی و بهداشتی وجود دارد و جهان رو به سوی خرید اسلحه پیش رفته است؛ بنابراین در این شرایط، اوضاع کشورهای آفریقایی چگونه می‌تواند باشد؟ بنابراین باید به سرعت این پرونده را پیش برد و از اتلاف وقت جلوگیری کرد. این مسأله به همکاری همگانی نیاز دارد و نمی‌توان صرفا مسئولیت را بر دوش دولت انداخت. چرا که این پرونده بزرگ‌تر از دولت یا حکومت است.»

همگان باید پای کار بیایند

وی سپس از تمامی کسانی که ثروت یا امکانات پزشکی یا اماکنی برای قرنطینه دارند خواست تا آن را در اختیار دولت قرار دهند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص مبارزه با ویروس کرونا نیز گفت که لبنان جزئی از جنگ جهانی علیه این ویروس است و همگان در تلاش برای جلوگیری از شیوع و یافتن راهی برای معالجه آن هستند و لبنان نیز باید از تجارب همه کشورها در این زمینه استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه برخی دولت‌ها در برابر شیوع کرونا عاجز هستند، شرایط لبنان را در مجموع مورد قبول دانست و از اقدامات دولت این کشور در خصوص جلوگیری از شیوع آن تمجید کرد و گفت که برخی معنای اعلام حالت فوق‌العاده را نمی‌دانند و از تبعات آن خبر ندارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، در ادامه خواستار کنار نهادن اختلافات و تمرکز بر روی «دشمن مشترک» شد و افزود: «ما اکنون در مرکز معرکه هستیم و انسان به زمان و فراخ بال برای مواجهه با دشمن نیاز دارد و شرایط عمومی خوب فعلی نباید به ما اجازه دهد که آسوده بال باشیم؛ چرا که ما در ابتدای معرکه و خطر و نه در انتهای آن هستیم.»

وی در سپس گفت که این «دشمن» هنوز ناشناخته است و جهان در مقابل آن در حیرت به سر می‌برد؛ اما بر مردم لبنان و منطقه مصیبت‌های بزرگ‌تر از این رفته و اکنون همگان باید هوشیار بوده و احساس مسئولیت کنند و بدترین سناریوها را در نظر بگیرند و بدانند که هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم.

او گفت که خط مواجهه با ویروس کرونا که همان قرنطینه، دور نگه داشتن افراد از یکدیگر و محاصره ویروس است؛ از چین تا تمامی جهان امتداد یافته و می‌توان با کمترین خسارت جانی روند شیوع را قطع کرد.

سید نصرالله از تمامی مردم خواست تا به الزامات و دستورالعمل‌ها پایبند باشند و تأکید کرد که هرگونه تخطی از دستورالعمل‌ها می‌تواند تمامی تلاش‌ها را بی اثر کند و رعایت آن‌ها باید دائمی باشد تا تلاش‌ها به هدر نرود.

وی رقابت شهرها و مناطق مختلف در خصوص اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از شیوع کرونا را یک رقابت مثبت دانست و گفت که این دیگر رقابت سیاسی نیست و باید از دید انسانیت به موضوع نگریست و عمل کرد.

تجار با انصاف و بانک‌ها وارد میدان شوند

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به مسأله احتکار کالا و افزایش قیمت‌ها پرداخت و گفت که این موضوع به طمع و قدرت برخی تجار باز می‌گردد و ارگان‌های دولتی باید در این خصوص فعال باشند و در این خصوص باید وزارتخانه‌ها، نهادهای امنیتی و قضایی وارد عمل شوند.

او افزود: «باید با بیماری و گرسنگی مقابله کنیم و همگان در این مسأله مورد خطاب هستند و آن تجار نیز باید دست از این کارشان بکشند، بدون اینکه با خشونت مواجه شوند؛ چرا که سوءاستفاده از این شرایط جنایت است.»

وی از تجار با انصاف و با اخلاق نیز خواست تا وارد معرکه شده و سودشان را کم کنند و احتکار و افزایش قیمت‌ها را بشکنند. او این اقدام را به یک عمل اخلاقی، انسانی و میهن دوستی دانست.

سید حسن نصرالله به مسأله بدهکاران بانکی نیز پرداخت و گفت که بانک‌ها می‌توانند مشکل بدهکاران کوچک را با اموالی که در داخل و خارج لبنان دارند حل کنند و پرداخت به این موضوع یک مسئولیت اخلاقی و انسانی است.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت که برخی بانک‌ها از سال ۱۹۹۲ تا کنون میلیاردها دلار سود کرده‌اند و امروز مردم لبنان در مواجهه با خطر بزرگی هستند و باید اکنون حکومت و مردم را یاری کنند.

او خطاب به بانک‌ها و برخی ثروتمندان گفت: «شش میلیون دلار هزینه می‌کنید تا رسانه‌ها پخش زنده داشته باشند و برخی از شما و ثروتمندان دو میلیون دلار برای تفریح و شادی هزینه می‌کنید. این میزان هزینه را نمی‌توان پذیرفت و این عیب است. چگونه می‌توانیم از بانک‌ها بخواهیم انسانیت داشته باشند؟ خواهش می‌کنم مرا در اینکه چگونه آن‌ها را خطاب قرار دهم، یاری کنید؛ نمی‌خواهم پرونده اینکه چگونه آن همه سود کردند را باز کنم؛ چه بسا که پس از این مجبور شویم این پرونده را نیز باز کنیم.»

او خطاب به برخی ثروتمندان نیز گفت: «چگونه در ایام انتخابات اقدام به خرید رأی می‌کردید؛ اکنون نیز باید از اموال خود استفاده کنید چه دنبال دنیا باشید یا آخرت.»

ویروس کرونا و تغییر نظم جهانی

سید حسن نصرالله تأکید کرد که تأثیرات شیوع ویروس کرونا بزرگ‌تر از جنگ جهانی اول و دوم است و چه بسا که با این بحران، یک نظم جهانی جدید بروز کند؛ چرا که آن‌چه رخ داده تمامی دنیا را در برگرفته و امروز با بحث و جدل‌های فرهنگی، دینی، عقایدی و فلسفی مواجه هستیم.

او افزود: «نمی‌دانیم که آیا ایالات متحده آمریکا باز هم متحد خواهد ماند؟ یا اتحادیه اروپا باقی می‌ماند؟ همچنین بحث و جدل‌هایی در خصوص شبکه بهداشتی جهانی و سیستم‌های سرمایه‌داری اقتصادی در گرفته است.»

نصرالله گفت که در نتیجه گیری نباید عجله کرد و جمع‌بندی امور از هم اکنون بسیار دشوار است؛ چرا که به گفته وی جهان در برابر تجربه‌ای قرار دارد که در ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال گذشته مانند آن وجود نداشته است و تأثیرات آن در تمامی سطوح خود را نشان خواهد داد.

باید عبرت بگیریم

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به تفکر و عبرت‌پذیری در آن‌چه که امروزه بر سر دنیا آمده سخن گفت و افزود: «هنگامی که دولت آمریکا را می‌بینیم که سرگردان از آن‌چه رخ داده است در حالی که خود را بزرگترین و قوی‌ترین کشور دنیا معرفی می‌کرد و هنگامی که در صفحات تلویزیون رخدادها را می‌بینیم باید متوجه این عبرت باشیم که این جهان و این بشریت با فرهنگ و تمدن و تکنولوژی که بدان رسیده، در برابر یک ویروس کوچک ناتوان است و این واقعیت جهان را نشان می‌دهد. حکومت‌ها و شرکت‌ها تعطیل شده و صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که جهان وارد رکود اقتصادی شده و بیش از سه میلیارد نفر در خانه‌هایشان حبس شده‌اند.»

سید حسن نصرالله تأکید کرد که باید از رخداد پیش آمده عبرت گرفت و بسیار درباره آن تفکر کرد و پناه بردن به خداوند، بزرگترین سلاح در دست انسان است.

تمجید از انصارالله یمن

سید حسن نصرالله در بخش پایانی سخنان خود به پنجمین سالگرد یورش ائتلاف سعودی به یمن اشاره کرد و گفت که مردم این کشور قهرمانانه و اسطوره‌ای مقاومت کردند و توانستند پیروزی‌های بزرگی را رقم بزنند.

او گفت که بار دیگر از حکام سعودی می‌خواهد این جنگ را پایان دهند؛ به خصوص اینکه امروز جهان در فکر توقف درگیری‌ها و تدبیر در خصوص چگونگی مقابله با کرونا است و تمامی جهان باید توقف جنگ یمن را فریاد بزنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس سخن «عبدالملک الحوثی» در خصوص آمادگی برای مبادله اسرای سعودی با زندانیان فلسطینی را ارج نهاد و گفت که رهبر انصارالله یمن علی رغم اینکه اسرای خود را در زندان‌های سعودی دارد، چنین پیشنهادی داده و این نشانگر اخلاق و انسانیت و موضع مردم یمن در ایستادگی کنار ملت فلسطین است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دیده بان IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    11 28
    فان حزب الله هم الغالبون
  • یک اصلاحاتی DE ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    17 5
    من که چیزی نفهمیدم
  • ناشناس IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 12
    مردم لبنان
  • ندا IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    1 0
    درود بر سید حسن نصرالله ، سرباز امام زمان (عج)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس