تخت روانچی: تحریم‌های ایران تمام بشریت را مورد حمله قرار می‌دهد

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه تحریم‌های ایران تمام بشریت را مورد حمله قرار می‌دهد ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا برای مقابله بهتر با کرونا به نتیجه برسد.

به گزارش مشرق، مجید تخت روانچی عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی مقیم سازمان ملل متحد، افزود: ما با مقامات سازمان ملل در سطوح مختلف در تماس هستیم، همانطور که می دانید سازمان بهداشت جهانی ارتباط مستقیم و نزدیکی با مقامات جموری اسلامی ایران دارد و دفتر آنها در ایران و مدیرکل آنها در ارتباط است.

وی ادامه داد: در نیویورک هم با دبیرکل سازمان ملل تماس مستقیم داریم، دکتر ظریف هم با دبیرکل صحبت کرد. بحث اصلی کرونا و اقداماتی است که سازمان ملل می توانند در مبارزه ایران با این ویروس انجام دهد. من هم 2 بار با دبیرکل تماس داشتم و صحبت‌های دکتر ظریف با وی پیگیری شد.

بیشتر بخوانید:

تخت‌روانچی: کانال مالی سوئیس در عمل کارایی ندارد

نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: سازمان ملل در دو سطح مشغول موضوع کرونا و ایران است؛ یکی در سطح میدانی که سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران ارتباط نزدیکی با تهران دارند و همانطوری که با کشورهای دیگر متاثر از کرونا ارتباط دارند با ما هم تماس دارند تا به بهترین شکل با این ویروس مبارزه کنند.

تخت روانچی با تاکید بر اینکه ایران از نظر پزشکی و تجهیزات مربوطه در سطح خوبی است، یادآور شد: البته تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه مردم ایران اعمال شد، باعث شده است نتوانیم از ظرفیت‌هایی که داریم به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این موضوعی است که با دبیرکل صحبت کرده ایم وخواسته ایم که به عنوان یک وظیفه بین المللی موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه را در دستور کار قرار دهد و همانطوری که در جریان هستید در موضع گیری اخیر بر رفع تحریم‌ها تاکید داشت تا کشورها بتواند با این ویروس، بهتر مبارزه کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد با مقامات آمریکایی هم تماس‌هایی داشته است و امیدواریم به نتیجه برسد تا این مانع را بتوانیم از پیش پای خود برداریم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی توسط کشورها در سازمان ملل برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا در جریان است، گفت: کرونا منحصر به یک کشور نیست و تقریبا تمام جهان درگیر آن هستند. سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرد که یک ویروس همه گیر است. بنابر این لازم است در سطح بین المللی اقدام هماهنگ و منسجمی صورت گیرد تا این ویروس ریشه کن شود، به همین دلیل گفتیم که تحریم‌های ایران تمام بشریت را مورد حمله قرار می دهد.

تخت روانچی افزود: وقتی به ناحق، ناعادلانه و ظالمانه اجازه ندهند از ظرفیت‌های یک کشور استفاده شود، تنها یک یا دو کشور ضربه نمی بینند بلکه همه جامعه بین المللی از این اقدام متضرر می شوند. این موضوع در سطح سازمان ملل هم ببشتر مطرح می شود و کشورها به این هم توجه دارند که تحریم‌های یکجانبه از اقدامات بهینه کشورها برای مبارزه کرونا جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: اخیرا هشت کشور طی نامه‌ای به دبیرکل تاکید کردند این تحریم ها باید برداشته شود؛ چون هم غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی است و هم در این شرایط که نیازمند یک اقدام هماهنگ بین‌المللی است، تحریم‌ها از اینکه به نحو احسن با این ویروس و این پدیده مبارزه شود، جلوگیری می کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: علاوه بر این هشت کشور، کشورهای دیگری هم هستند که با این مجموعه از کشورها هم فکر هستند و روز به روز تعدادکسانی که خواهان لغو تحریم های یکجانبه هستند، بیشتر می شود

تخت روانچی با بیان اینکه در شورای امنیت هم چگونگی برخورد با این پدیده مطرح است، گفت: البته شورای امنیت مکانیزم خاص خود را دارد وقدرت‌هایی هستند از اینکه شاید شورای امنیت بتواند به وظیفه اصلی خود بپردازد، جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما در جای جای سازمان ملل موضوع کرونا و چکونگی برخورد با این موضوع بین المللی برقرار است و کشورها همفکری می کنند که به چه نحوی می توانند بهتر با این ویروس مبارزه کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره چگونگی تاثیر این تحریم‌ها بر مبارزه با کرونا هم گفت: موضوع رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران روز به روز در سطح خود آمریکا و دنیا بیشتر مطرح می شود. دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و مقامات کشورهای مختلف صبحت کرده اند.

تخت روانچی افزود: همه تاکید کرده‌اند تحریم‌های یکجانبه علیه ایران لغو شود. اعضای مجالس کشورهای مختلف دنیا در این زمینه صحبت کرده‌اند و اعضای کنگره هم در مجلس نمایندگان و هم سنا اظهاراتی داشته‌اند. سرمقاله‌های متعددی را در رسانه های آمریکا می بینید که حکایت از آن دارد که طرفداران لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران روز به روز بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم جهان و مسئولان کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که این تحریم ها از مبارزه در بهترین وجه با ویروس کرونا جلوگیری می کند، اظهار کرد: البته تاکنون تغییری در رویکرد دولت آمریکا نسبت به تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران دیده نشده است. اما این حرکت بین المللی که در داخل آمریکا هم شاهد آن هستیم، دولت آمریکا را در اقلیت قرار داده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در حالیکه همه دنیا تلاش دارند با  ویروس جدید کرونا مبارزه کنند و عنایت دارند که باید ظرفیت‌های کشورها فراهم شود تا با این ویروس مبارزه شود، عده قلیلی همچنان بر سیاست ورشکسته تحریم اصرار دارند که متاسفانه علیه مردم ایران اعمال می شود.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: با این حال، روز  به روز نشان داده می شود که سیاست تحریم، یک سیاست شکست خورده است و حامیان این سیاست در سطح جهان در انزوا قرار دارند.

وی با ابراز تاسف از اینک دولت آمریکا در ادامه سیاست خصمانه خود تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد، گفت: این موضوع، نشان دهنده آن است که یا مقامات آمریکا از واقعیات دنیا بی خبرند یا خود را به بی خبری می‌زنند. مردم ایران در عمل نشان داده‌اند که با این تحریم‌ها صحنه را خالی نمی‌کنند و فقط ادامه این وضعیت نشان دهنده انزوای آمریکا در سطح بین المللی است .

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، افزود: الان طرفداران لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران روز به روز بیشتر می‌شود که خواستار لغو هر چه زودتر این تحریم ها هستند تا ایران بتواند از تمامی ظرفیت خود برای مبارزه با کرونا استفاده کند.

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا امکان لغو تحریم‌های بانکی وجود دارد، هم گفت: آمریکایی ها ادعا دارند که اقلام انسانی و تجارت در زمینه غذا، دارو و محصولات کشاورزی و پزشکی شامل تحریم نمی شود. این یک ادعا است و در عمل تغییر آن چنانی دیده نشده است که حتی اقلام انسانی شامل تحریم قرار نگرفته باشد.

وی افزود: مشکل عمده بحث تحریم های بانکی است، بانک هایی که باید درگیر کارهای تجاری باشند، آمادگی ندارند و از اینکه شاید مورد جریمه آمریکا قرار بگیرند، می ترسند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: آمریکایی ها باید در عمل ادعایشان را ثابت کنند نه فقط در حرف. چیزی که تا کنون شاهد آن نبوده‌ایم. دبیرکل سازمان ملل هم در این زمینه درحال تلاش است و تا زمانی که به این موضوع نرسیم نمی توانیم این ادعا را قبول کنیم و تنها می توانیم نیتجه گیری کنیم که آمریکایی ها فقط می خواهند در این مورد صحبت کنند و عملا تغییری در سیاست‌های خود نداده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    2 0
    موقع نوشتن برجام باید محکم کاری می کردید تا کارتان به التماس نکشد
  • CH ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    2 0
    ازفرصت کرونا میخوای استفاده کنی اما ترامپ به این ساده گی ها کوتاه نمیاد
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      1 0
      این مشکل جهانی است و باید بصورت جهانی حل شود . فکر میکنید اگر آمریکا کرونا را کنترل کند باز هم از سایر کشور ها به آمریکا منتقل نمیشود. چین مگر کنترل نکرد. از بقیه کشورها مجدد وارد نشد. بهتر هست که این روزها منطقی فکر کنیم و نه سیاسی. مگر اینکه جان مردم را فدا سیاست های لجوجانه کنیم.هرچند که نرود میخ آهنین در سنگ
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    و ایضاً زمانی که همراه همپالکی ها برای هنرِ نداشته و خسارت جبران ناپذیر برجامِ بی فرجام به مملکت، روی سِن سکه باران می شدید، به یاد بشریت وطن خویش نبودید، بلکه به همراه رئیس مغرور خود سرمست از قرارداد هيچ و پوچ و سراسر خسارت، مارش پیروزی می زدید، و چه زود فراموش کردید؟ آمریکا یک جنایتکار است، و البته وطن مألوف شما و رفقایتان بخصوص عالیجناب سرخه ای تکه پران...... پس دیگر لاف نزنید و ژست تصنعی نگیرید، بلکه بگیرید همان حق مأموریت ارزی را که در کُنه ذهن امثال شما جز این و ریاست نقش نبسته، و مفتخر باشید به ناله و نفرین مردمانی که سوختند و هر روز بدتر از دیروز معشیت آنها را نابود کردید، و به این فکر کنید که شما و همپالکی هایتان بعلاوه رئیس سرخه ای شما در فردای روزشمار زندگی در کدامین آرامستان سوت و کور مأوا دارید، و الی الابد قرنطینه خواهید شد از نگاه متنفر مردمانی که در کدخدا پرستی شما آسیب فراوان دیدند، دیر نیست آن روز ان شاء الله/
  • DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    جناب افای تخت روانچی اگر امریکا به صد بهانه کارشکنی کرد.درکنار این عملیات از سیستم تواتری و مبادله کالا با کالا با کشورها شروع به استفاده بفرمائید تا نیاز به مبادلات بانکی نباشه. این عملیات سازمان ملل را انجام دهید ولی درکنارش با چند کشور عملیات مبادله کالا با کالا هم شروع بفرمائید. تا با سازمان ملل وقت سوزی هم نشه. تا بالاخره سازمان ملل هم بعد از مذاکرات طول و دراز دار کاری انجام دهد. استفاده از مدیریت زمان و داشتن پلان ا و پلان ب و یا پلان س و انجام اینها بشکل موازی باهم لازمه. برای اینکارها چند تیم مشترک مابین کارشناسان وزارت صنایع و معادن و وزارت امورخارجه و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت ، چند نفر از ارتش و سپاه لطفا تشکیل دهید. تا به استراتژی های مناسب و فراخور شرایط دست پیدا کنید.
  • BE ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    3 0
    دولتمند عزیز -- این چرت و پرتها بزارید کنار -- دست به کمر خود با کمک جوانان همه چیزه میشه درست کرد -- از غرب امید بکنید ....
  • sasan NL ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    جناب سازمان ملل هم نمی تواند برای رفع تحریمها کمک کند چرا ؟ برای آنکه آمریکا روی تحریمها یک انگ تروریستی زده است که میگوید با برداشتن قسمت بسیار کوچکی از تهریمها پول آنها به گروهای نیابتی برای اغتشاش در خاورمیانه خرج میشود و چنین انگی بار سیاسی دارد که حتی سازمان ملل هم نمیتواند کاری بکند که شریک تروریست شود بهرصورت تمام این کارها آب در هاون کوبیدن است ....
  • ناشناس IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    4 0
    تحريم ها كه اثري نكرده!!!تازه نعمت هم كه بوده!!!چرا به نعمت اعتراض داريد؟؟!!بذاريد غرق در نعمت زندگي كنيم...
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    آمریکا توسط آیپک و صهیونیستها اداره میشه و فعلا ارباب اجازه ای نداده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس