کد خبر 1055813
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
جهش تولید

رهبری حکیم ١۴ سال است که بر حوزه اقتصاد تاکید دارند و چرا حوزه‌های امنیت و دفاع کشور به این اندازه برجسته نیست؟ جریان‌هایی این سوال را داشته‌اند که چرا مقوله فرهنگ تا این اندازه برجسته نیست؟

به گزارش مشرق، مصطفی طاهری منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در یاداشتی نوشت:

در نظام جمهوری اسلامی هر ساله دولت لایحه بودجه سالانه را بر اساس اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز ۲۰ ساله و قانون پنج ساله تنظیم و تقدیم مجلس می‌کند و مجلس و شورای نگهبان قانون بودجه را قبل از اتمام سال تصویب می‌کنند.

سوالاتی مطرح می‌شود که ضرورت نامگذاری برای سال پیش رو از طرف استراتژیست نظام چیست؟ فایده‌ نامگذاری بعد از بودجه نویسی برای سال جدید چیست؟ در پاسخ به این سوالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این شعارها خارج از اسناد بالادستی نبوده و تغییر جهتی در آن برنامه‌ها نیست، بلکه تذکری است تا مانع غفلت قانون گذاران و مجریان شود.

یادآوری برای خلق فرصت‌های جدید و هدایت آنها در سمت و سوی مشخص است و تجمیع افکار و ظرفیت‌های کشور برای حل شاخص‌ترین مشکل کشور است، آینده نگری است تا آسیب‌ها ریشه دار نشوند و تعیین اولویت است برای منابع محدود کشور. 

 رهبری حکیم ١۴ سال است که بر حوزه اقتصاد تاکید دارند و چرا حوزه‌های امنیت و دفاع کشور به این اندازه برجسته نیست؟ جریان‌هایی این سوال را داشته‌اند که چرا مقوله فرهنگ تا این اندازه برجسته نیست؟ امروز انقلاب اسلامی در یک جنگ اقتصادی همه جانبه قرار دارد و دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم ستون فقرات نظام اسلامی را بشکنند. انتخاب راهبرد #جهش_تولید برای سال ۱۳۹۹ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه است.

چرایی جهش تولید

۱- اساساً اقتصاد ایران ظرفیت تحریم پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی قابلیت تحریم شدن است. دلیل این اتفاق را می‌توان در خام فروش بودن و عدم تنوع تولید کشور جستجو کرد.

برای حل مشکل راحت تحریم شدن قاعدتاً باید کاری کرد تا هزینه‌های اعمال تحریم علیه کشور افزایش یابد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با جهش و تنوع دادن به تولید کشور، در واقع جهش تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌‍‌های اقتصادی است. 

۲- جهش تولید می‌تواند فرصت‌های از دست رفته اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ به واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی، میانگین منفی، نوسانی را تا حدودی جبران کند. 

۳- جهش تولید بزرگترین دغدغه خانواده‌ها و جوانان فارغ التحصیل یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد، کاهش فرزندآوری، به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی است.

۴- جهش تولید امکان جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب و کارها در اثر شیوع کرونا ویروس در کشور را فراهم خواهد کرد.

۵- جهش تولید به ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های دانش بنیان رونق می‌دهد.

۶- جهش تولید شانس تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۹ (۱۹۸ هزار میلیارد تومان) در شرایط تحریم و کاهش شدید قیمت نفت را افزایش می‌دهد. 

۷- با توجه به استمرار محیط تورمی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹، جهش تولید می‌تواند از عمیق‌تر شدن رکود تورمی در اقتصاد ایران جلوگیری کند.

۸-  زیر سایه کاهش شدید درآمدهای نفتی، تلاش برای جهش تولید، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های واقعی کشور برای اقتصاد بدون نفت و مشخصاً عدم وابستگی بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به نفت را نشان خواهد داد.

۹- جهش تولید امکان تقویت صادرات غیر نفتی و ترمیم اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم خواهد کرد.

۱۰- جهش تولید انعطاف پذیری سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مشکلات ساختاری اقتصادی ایران نظیر رشد بالای حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم‌های کنونی را تقویت خواهد کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس