ترامپ کرونا

استعفای گسترده مدیران ارشد کمپانی‌های بزرگ آمریکایی و بین‌المللی و همچنین خروج آنها از بازار اوراق بهادار پیش از آغاز بحران کرونا در جهان گمانه‌زنی‌ها و ابهامات گسترده‌ای را به وجود آورده است.

سرویس جهان مشرق - یکی از مهم‌ترین سؤال‌هایی که افکار عمومی و حتی سیاستمداران جهان را به خود مشغول ساخته و گمانه‌زنی‌های گوناگونی در پی داشته این است که آیا ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است؟ و آیا شیوع کرونا از قبل توسط آمریکا برنامه‌ریزی و طراحی شده بود؟ و سؤالاتی از این دست. این گزارش به بررسی یکی از ابعاد مهمی که در رسانه‌های بین‌المللی به ویژه ایران مغفول مانده می‌پردازد. طی ماه‌های منتهی به شدیدترین سقوط بازارهای بورس تاریخ و شکل‌گیری بزرگ‌ترین بحران نسل حاضر در حوزه سلامت همگانی، شاهد گسترده‌ترین کناره‌گیری و استعفای مدیران ارشد اجرایی کمپانی‌های بزرگ جهان بودیم. همانطور که در ادامه خواهید دید، مدیران ارشد این شرکت‌ها میلیاردها دلار از سهام خود را درست قبل از سقوط بازار بورس در وال‌استریت و دیگر بازارهای جهانی بورس به فروش رساندند. در زندگی، وقت‌شناسی از همه چیز مهم‌تر است و افراد گاهی اوقات در این زمینه خوش‌شانس هستند. اما عجیب است که این تعداد از نخبگان شرکت‌های بزرگ جهان همگی همزمان با این «خوش‌شانسی» بزرگ مواجه شوند. هدف از این گزارش اثبات این ادعا نیست که از انگیزه‌های بسیاری از این افراد اطلاعاتی در دسترس است، بلکه صرفاً به برخی اطلاعات و الگوها اشاره خواهد شد که ارزش بررسی و تأمل در این خصوص را دارند.

استعفای مدیران ارشد آمریکایی

یک نشریه مالی از عبارت «خروج بزرگ مدیران ارشد اجرایی» جهت توصیف پدیده‌ای که شاهدش هستیم، استفاده کرده است. همه چیز از سال گذشته شروع شد، زمانی که مدیران ارشد اجرایی شروع به استعفا از سِمت‌های خود کردند، آنهم در مقیاسی که نمونه‌اش را هیچگاه ندیده بودیم.

برای مثال ان‌بی‌سی‌نیوز نوامبر گذشته میلادی در گزارشی نوشت: مدیران ارشد اجرایی امسال در مقیاس گسترده مشاغل خود را ترک می‌کنند. طبق اطلاعات منتشرشده بیش از ۱۳۳۲ نفر از مدیران ارشد اجرایی از ماه ژانویه تا پایان ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی از سِمت خود استعفا کرده‌اند. با اینکه فرار مدیران ارشد اجرایی در بحبوحه رکود امری غیرمعمول نیست، اما خروج آنها در شرایطی که شرکت‌ها از درآمد خوبی برخوردارند و بازار بورس رشد بی‌سابقه‌ای داشته، جالب توجه است.

ماه گذشته ۱۷۲ نفر از مدیران ارشد اجرایی مشاغل خود را ترک کردند. این بالاترین رقم ماهانه است و مجموع تعداد آنها از ابتدای سال تاکنون حتی از موج خروج مدیران ارشد اجرایی در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پیشی گرفته است. تا پایان سال ۲۰۱۹، تعداد ۱۴۸۰ مدیر ارشد اجرایی مناصب خود را ترک کرده‌اند که یک رکورد محسوب می‌شود. اما از دید اکثر مردم، روزهای خوش به نظر همچنان در پایان سال ۲۰۱۹ ادامه داشتند. سود شرکت‌ها رو به افزایش بود و بازار بورس مرتباً مشغول رکوردزنی بود. مهم‌تر اینکه، علائم بسیاری دال بر کند شدن اقتصاد جهانی مشاهده می‌شدند، اما اکثر کارشناسان هیچگونه رکود قریب‌الوقوعی پیش‌بینی نمی‌کردند. پس چرا تعداد بسیاری از مدیران ارشد اجرایی به این نتیجه رسیدند که وقت رفتن است؟

دنیس مویلنبرگ مدیر اجرایی سابق بوئینگ
دنیس مویلنبرگ مدیر اجرایی سابق بوئینگ

نام‌های زیر تنها تعداد معدودی از نام‌های بزرگ در میان مدیران اجرایی ارشد هستند که در سال ۲۰۱۹ تصمیم به - استعفا گرفتند...

- بوئینگ ــ دنیس مویلنبرگ

- یونایتد ایرلاینز ــ اسکار مونیز

- الفابت ــ لری پیج

- گپ ــ آرت پک

- مک‌دونالدز ــ استیو ایستربروک

- ولز فارگو ــ تیم اسلون

- آندر آرمور ــ کوین پلانک

- پی‌جی اند ئی ــ گیشا ویلیامز

- کرافت هینز ــ برناردو هیس

- اچ‌پی ــ دیون ویسلر

- بد، بت‌اند بیوند ــ استیون تمارز

- وارنر بروز ــ کوین سوجیهارا

- بست بای ــ هوبرت جولی

- نیویورک پست ــ جس آنجلو

- کلگیت ـ پالمولیو ــ یان کوک

- مت‌لایف ــ استیون کانداریان

- ایبِی ــ دوین ونیگ

- نایکی ــ مارک پارکر

البته خروج گسترده مدیران ارشد اجرایی به همین‌جا ختم نشد. در حقیقت، ۲۱۹ مدیر ارشد اجرایی فقط طی ماه ژانویه ۲۰۲۰ استعفا کردند. آن زمان تازه مشخص شده بود که ویروس کرونا مشغول درنوردیدن چین بود، بطور بالقوه می‌تواند به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شود و مطمئناً حالا می‌توان حدس زد که چرا بسیاری از مدیران و سهام‌داران بزرگ کمپانی‌ها در آن مقطع ترجیح دادند از قطار پیاده شوند. برخی از این مدیران ارشد اجرایی طی سال‌ها حقوق‌های نجومی دریافت کرده‌اند و اکنون برای آنها راه‌حل ساده‌تر این است که پول خود را بردارند و بروند تا اینکه در منصب خود باقی بمانند و سکان هدایت شرکت را در مواجهه با دشوارترین بحران جهانی که تاکنون تجربه کرده‌ایم، در دست گیرند.

بیل گیتس عضو اسبق هیئت مدیره ‌شرکت مایکروسافت
بیل گیتس عضو اسبق هیئت مدیره ‌شرکت مایکروسافت

نام برخی از معرف‌ترین مدیران ارشد اجرایی که در سال ۲۰۲۰ تا به اینجای کار استعفا کرده‌اند در ادامه آمده است...

بیل گیتس از مدیران و سهام‌داران مایکروسافت

باب ایگر، رئیس ارشد اجرایی دیزنی

جینی رامتی، رئیس ارشد اجرایی آی‌بی‌ام

مت لواتیچ رئیس ارشد اجرایی هارلی ـ دیویدسون

جان لگر رئیس ارشد اجرایی تی‌موبایل

جف وینر رئیس ارشد اجرایی لینکدین

آجای بانگا رئیس ارشد اجرایی مسترکارت

کیت بلاک رئیس ارشد اجرایی سیلزفورس

تیدجین تیام رئیس ارشد اجرایی کردیت سوییس

رندی فریر رئیس ارشد اجرایی هولو

ذکر این نکته ضروری است که هیچگونه نگرش و اطلاعات ویژه‌ای در رابطه با انگیزه‌های شخصی هیچکدام از این افراد موجود نیست و وضعیت مربوط به هرکدام متفاوت است. اگرچه برخی از رسانه‌ها و حتی خود این مدیران این اقدام خود را به گونه‌ای توجیه کرده‌اند و بهانه‌های خاص خود را آورده‌اند، اما به نظر این خروج بی‌سابقه مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها آنهم در چنین مقطع مهمی از تاریخ واقعاً عجیب است. در ضمن، مدیران ارشد اجرایی درست قبل از آنکه بازار بطور کامل دچار فروپاشی شود، میلیاردها دلار از سهامی که در شرکت‌های خود داشتند را به فروش رساندند.

برای مثال وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته است: تحلیل وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که مدیران ارشد اجرایی شرکت‌های آمریکایی مجموعاً حدود ۲/۹ میلیارد دلار از سهامی که در شرکت‌های خود داشتند را در فاصله بین ابتدای ماه فوریه و پایان هفته گذشته به فروش رسانده‌اند.

طبق این تحلیل، این فروش سهام موجب شد تا مدیران ارشد اجرایی ــ که بسیاری از آنها در بخش مالی فعال بودند ــ از زیان مالی احتمالی مجموعاً به ارزش ۹/۱ میلیارد دلار جان سالم به در ببرند، زیرا شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ از زمان اوج خود در روز ۱۹ فوریه تا پایان ساعت کاری روز ۲۰ مارس حدود ۳۰ درصد سقوط کرد. در بازار سهام، تنها در صورتی می‌توانید پول دربیاورید که به‌موقع خارج شوید. بسیاری از نخبگان شرکت‌ها به نظر وقت‌شناسی‌شان حرف ندارد. شاید آنها واقعاً خوش‌شانس بوده‌اند. یا شاید هم از قبل متوجه شده بودند که بیماری کووید-۱۹ موجب تعطیلی اقتصاد دنیا می‌شود. در هر صورت، کسانی که توانستند سهام خود را قبل از آنکه دیر شود به فروش برسانند، اوضاعشان خوب است.

بازار بورس آمریکا کرونا

اما این پایان کار نیست. مشخص شده که چند نفر از اعضای کنگره نیز سهام خود را قبل از سقوط بازار فروخته‌اند. طبق گزارشات، سناتور دیان فینشتاین از ایالت کالیفرنیا و سه نفر از همکاران وی گفته‌اند که میلیون‌ها دلار از سهام خود را قبل از آنکه شیوع ویروسی کرونا موجب سقوط بازار شود، فروخته‌اند. این داده‌ها در وب‌سایت سنای آمریکا که حاوی اطلاعات مالی درباره نمایندگان مجلس سناست، ثبت شده‌اند. البته اکثر مردم عادی آمریکا تا این حد «خوش‌شانس» نبودند و زیان‌هایی که کل کشور متحمل شد سرسام‌آور بوده است.

در پایان می‌توان گفت با توجه به گزاره‌هایی که در بالا مطرح شد احتمال اینکه از قبل به این مدیران ارشد در خصوص اتفاقات و رخدادهای پیش‌رو هشدار و اطلاع داده شده بود، وجود دارد. بر همین اساس ادعاها توسط برخی کشورها نظیر چین مبنی بر اینکه این ویروس یک سلاح بیولوژیکی آمریکایی است و از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده است، قوت بیشتری می‌گیرد. به هر حالا تعداد موارد تائید شده ابتلا به ویروس کرونا به شکل تصاعدی در سرتاسر دنیا همچنان در حال افزایش است و به نظر می‌رسد تا زمان پایان این بحران هنوز راه درازی در پیش است و برای رمزگشایی از این حوادث و اقدامات باید منتظر ماند تا دید چه اتفاقاتی در ادامه رخ خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    33 31
    اگر شما هم مدلسازی ریاضی می کردید به راحتی متوجه می شدید چه غولی از کرونا بیرون میاد. هنوز هم بخش کوچکی از داستان شروع شده. دانشگاه شریف شبیه سازی کرده بود. قرطنیه کامل 20 هزار کشته. قرنطینه سبک 120 هزار کشته. بدون قرنطینه سه و نیم میلیون کشته
    • US ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      22 50
      اینکه رهبری میفرمایند این ویروس دست ساز است درست است.ولی احساس میشود ساخت چین است. چون متحدینش مثل کره شمالی و روسیه کمترین آسیب را دیدند. ایران را هم هدف قرار داد تا دنیا فکر کند کار دشمن حاکمیت ایران یعنی امریکاست. ولی رفته رفته که جهان پیشرفته آلوده شد و کوبا ونزویلا روسیه کره شمالی کمترین آسیب را دیدند تالو کار چین است.این وسط مارا قربانی کردند تا اذهان به سمت امریکا بره
    • علی IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      15 2
      اولا آقا گفتند احتمال دست ساز بودن دارد و امریکا متهم است . اینکه میفرمایید کار چین است درست به نظر نمی آید اولا روسیه متحد چین نیست والا چین نفتش رو از روسیه میگرفت . دوما سود اصلی این قضیه رو آمریکا داشت میبرد احتمالا هنوز هم دارد میبرد .چند تا نکته خدمتتان عرض میکنم توجه فرمایید. اول اینکه ترامپ با چند نفر از رییس جمهور ها و وزرای خارجی دیدار کرده بعدش همشون کرونا گرفتند مثل وزیر ارتباطات استرالیا و رییس جمهور برزیل و .... این نشون میده خود این آقایون ترامپ و اعضای کاخ سفید و ... واکسن زدند چون خودشان ناقلند اما آسیبی نمیبینند . اما فایده آمریکا کجا بود ؟ هر اونس طلا داشت به 1700 دلار میرسید یعنی بیارزش شدن شدید دلار . با شیوع کرونا در چین بسیاری از سرمایه های ینی به سمت دلار رفت ودلار را با ارزش کرد تا جایی که هر اونس طلا به 1470 دلار پایین آمید . حالا آمریکا حجم زیادی طلا را ارزان میخرد . با شیوع کرونا در آمریکا احتمالا خودشون هم احتمال همچین فاجعه ای را نمیدادند یا اینکه بلعکس با مرگ و میر افراد مسن هزینه های فعلی کرونا برای این دولتمردان توجیه هم دارد زیرا اینها طبقه مصرف کننده هستند نه مولد
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    55 5
    هسته درونی بیلدر برگ. بیلدر برگ. بیلدربرگ.
    • روزبه IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      80 10
      احسنت دقیق گفتی، رهبر انقلاب هم تو قضیه معامله قرن هم نکته ظریفی فرمودن: قبل از مرگ ترامپ معامله قرن خواهد مرد، من به شخصه فکر میکنم همه باید منتظر فروپاشی امریکا در سال 2020 باشن، شک نکنید همه مولتی میلیاردرهای امریکا اماده فرار ازامریکا و زندگی در پناهگاههای مجهزشون هستن،کار اسرایل هم بعد فروپاشی آمریکا تمومه، همه تقلاهای صهیونیستها برای فشار به ایران توسط امریکا به خاطر همین قضیه است اونا فکر کردن قبل تموم شدن کار امریکا کار ایران رو تموم کنن، ولی ارداه خداوند بر تداوم انقلاب منتهی به ظهور هست،باید اماده جشن گرفتن بعد سقوط امریکا بود
    • قریشی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      40 7
      دقیقاً ... شما اصل ماجرا رو درک کردی . پشت پرده همه فتنه های عالم همین گروه شیطانی-صهیونیستی است که همیشه هم پشت پرده عمل می کند و هیچگاه نامی از افراد این گروه در هیچ رسانه ای بعنوان مدیر و برنامه ریز جریانات جهانی مطرح نمی شود
    • علی (جواب روزبه) US ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      1 9
      بعد پروفسور عزیز می فرمایید که اونها صهیونیست هستن و در ضمن خوشون ویروسو ساختن الان هم دیدن که آمریکا داره متلاشی میشه فشار میارن که به ایران حمله کنه. با این منطق شما صهیونیست ها برنامه ریزی کردن که خودشون رو نابود کنن. یک کم بیشتر فکر کن دوست عزیز
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    9 17
    پول چی بوده هر کی تلاش میکنه سهم و سودی زیادی بدست بیاره
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    90 17
    کرونا ساخته آمریکا است و برای ایجاد بحران در ایران به منظور درگیری نظامی کوچک در منطقه ساخته شده است البته جای نگرانی نیست به زودی هزاران سرباز آمریکایی سلاخی خواهند شد
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    31 4
    مقاله جالبی بود. ممنون
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    57 13
    انوقت ادم های ساده رو ببینید که میگن اگه ویروس کار آمریکاست چرا تو کشور خودشون هم شایع شد؟؟ آمریکا ثابت کرده که برای اهدافش حتی حاضره تعدادی از مردمش رو فدا کنه خصوصا اینکه در اثر کرونا بیشتر بی خانمان ها و مردم فقیری فوت میکنن که فقیرن و بار مالی رو دوش کشورشون میزارن !! ترامپ هم میخواد چین رو از نظر اقتصادی به زانو دربیاره هم به ایران و محور مقاومت ضربه بزنه ! کودتا در عراق و ضربه به منافع ایران در عراق در اوج شیوع کرونا یکی از اوناست
    • رضا SE ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      الان سرمایه دارهای آمریکایی قراره برن و احتمالا تو چین سرمایه گذاری کنند و آمریکا برای اینکه بگه هنوزم نوکر صهیونیست های پولدار آمریکاست می خواد برای ایران و عراق شاخ و شونه بکشه تا دل ال یهود به دست بیاره سرمایه گذارها بمونند، احتمالا کرونا هم کار خودشونه مثل استاکس نت، فقط مثل بقیه کارهای بی خردانه آمریکا، و جنگهاش و.. نتجش عکس شده
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    36 4
    مشرق یادتِ بعد از شهادت سرادر سلیمانی گفتم به درب خونه ی ما شلیک شد !پیدا کردم کی بوده حالا چطوری میتونم ازش شکایت کنم فقط بگم همون برادر وهابیتون بود که پشت خونه ما با وام های کلانی که برادرش از بانک بهش داده مجتمع زده از بالای پشت بام اون مجتمع شلیک کردن فقط فعلا اسم منو نیارید
    • برادر وهابی پشت خونه شما ... IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      8 5
      میدونم کی هستی ... همونی که پشت مجتمع من که با وام کلان ساختم خونه داری ... می کشمت!
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      5 1
      مشرق این کامنت از طرف کی بود این موضوع الکی نیست که این تهدیدُ تایید کردی میشه بعنوان مدرک ازش استفاده گرد
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      2 4
      کشته شدن بدست یک وهابی شهادت است منتظر شهادتم
    • GB ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      1 1
      چرا به پلیس اطلاع نمیدی؟ مگه مشرق چی کار میتونه برات انجام بده؟
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      به خیلی ها گفتم ، هیچ کاری نکردن از مشرق خواستم این درخواستُ به دست یکنفر برسونه بعضی مواقع میتونی امامزاده بشی و حاجت بدی !
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      1 0
      وهابی ها که برادر مشرق نیستن بگیر تفنگشو بکن تو آستینش
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      کارمند جمهوری اسلامی یعنی برادر وهابی تون که باهاش وحدت کردید ‌.در ضمن‌مملکت خرتو خرهست تا پارتی نداشته باشی بجات نمیارن هیچ ، کارت هم انجام‌نمیدن،تا تهران هم نمیتونم بیام راهی بجز این سایت و سایت های دیگه ندارم که وصل بشم به رئیسی و همکاراش
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      شیعیان ساده وهابیون پراز دوزوکلک و دروغن
    • ع US ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 1
      آره مشرق یادشه خخخخخخخخخ گیر آوردین ما رو
  • US ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    13 3
    بابا مشرق صد دفعه گفتم ایران رو با هیچ کشوری مقایسه نکن. بر خلاف کشور ابر قدرت ما که مدیرهامون تا زمان مرگشون مدیریت میکنن، در کشورهای فقیر و عقب افتاده ای مثل امریکا، مدیرها متاسفانه استعفا میدن، اخراج میشن یا عوض میشن. یه جوری نوشتی انگار همۀ اینهایی که اسمشون رو آوردی پولها رو ورداشتن اختلاس کردن و فرار کردن رفتن کانادا و استرالیا. این شرکتها هم ورشکسته شدن و تعطیل شدن کرکره رو کشیدن پایین. این بیل گیتس که عکسش رو گذاشتی ماه پیش از هیئت مدیرۀ مایکروسافت کنار رفت ولی هنوزم جزء سهامدارهای اصلی شرکت هست، یک قرون هم از پولش رو از شرکت بیرون نکشیده.
    • ایرانی NL ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      7 5
      مردک معلومه خیلی بی سوادی بیلگیتس که ضرر نمیکنه حتی اگه نصف دنیا بمیرن ان کارش بیشتر نرم افزار تا سخت افزار ویروس به داده ها ضرر نمیزنه تولید با مشکل روبه رو میکنه یعنی عرضه و تقاضا پس ماکروسافت ضرر نمیکنه تازه ان میخواست چیکار کنه سهام ماکروسافت بفروشه صهیونیسم ها نمیزارن مثل فیسبوک اینستا ....
  • ES ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    16 5
    اگر قدرت پیش بینی فوق العاده نداشتند که جزو بزرگترین سهامداران جهان نمیشدند. حتی گفته شده بعضی هاشان از روی خوابی که میبینند تصمیم میگیرند !!!!! ولی دو حقیقت هست که اولی اینست که کل کشته های کرونا بعد سه ماه حدود ۳۰ هزار نفر است ولی انفلانزای سال ۱۹۱۸ بیش از حدود ۴۰ میلیون نفر در دنیا را کشت. و حتی مردم خبردار هم نشدند. این از قدرت اینترنت است که دنیا نسبت به این بیماری اینقدر حساس شده و همه جا تعطیل است.
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      3 3
      همه‌ی اینها از بیل گیتس گرفته تا بزرگان دیگر، با هم نشست و برخاست دارند و گیتس، استیو جابز و زاکربرگ، ایلان ماسک و بقیه افراد همه عضو یک مافیای بزرگ به نام فراماسونری هستند. دلیل کودتای بزرگ در بولیوی همین بوده تا نفت را نابود کنند. چون بولیوی معادن بسیار زیادی از لیتیوم داره (باتری خودرو الکتریکی). بزودی نفت همانند پشگل خواهد شد. همونطور که قبلاً گفتم، این ماجرای برای نظم نوین جهانی هست و بیشتر این تکنولوژی آمریکایی در خاک اسرائیل با نام اسرائیل تولید خواهد شد.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      1 1
      آنها آینده را می سازند و برایش برنامه ریزی می کند و بعد بخشی از برنامه ها را به عنوان پیشگویی اعلام می کنند و شما هم باور می کنید
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    14 5
    یعنی ابتکار هم ندارید. عین شک های احمقانه 11 سپتامبر که یهودی ها خبر داشتند و نرفتند. چقدر ضایعید شما.
  • افشین IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    11 2
    به زودی اتفاقات بزرگی در جهان به ویژه آمریکا میفته. منتظر باشید ..
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    15 4
    تو لینکهای مرتبط زدید ۲۰ ثروتمند برتر جهان یک شبه ۸۰ میلیارد دلار ضرر کردند. یعنی ثروتمندترینها اندازه مدیران زیردستشون عقلشون نمیرسید؟؟؟ بابا فیلم به بزرگی رو کسی نمیتونه بازی کنه.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    18 6
    نظر وزیر امور خارجه چین اینه که این ویروس آزمایشگاهی بوسیله آمریکاییها وارد ووهان شده واقعا چرا آمریکاییها از معاهده تولید و استفاده از سلاح های بیولوژیک خارج شدن به ده سوال سایت گلوبال ریسرچ از آمریکاییها مراجعه کنید....
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      8 8
      گلوبال ریسرچ!!! چه سایتی!!! این یکی از اشکالات دموکراسی هاست که اجازه میدن سایتی که پولشو چین میده بیاد داخل آمریکا برعلیه خودشون مزخرف بگه.
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      8 4
      آره! چینی ها حرف زدند اما تو اگر جواب داری بده. اما از حامیان دیکتاتوری غربگرای رضاخانی جز این هم انتظاری نیست. مغزتان فقط اینقدر کار می کند که بگویید هر جه چینی ها بگویند جواب نمی دهیم!
  • علی IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    20 11
    سلام، حدود چهار ماه قبل از شیوع کرونا هم شخص ترامپ محل سکونت خودش را از نیویورک به فلوریدا تغییر داد! نیویورکی که الان مرکز اصلی شیوع ویروس در جهان هست!
  • مهرناز IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    10 16
    نویسنده محترم " استعفا و فروش سهام مدیرانی که در سیاست گذاری امریکا نقش دارند " خوش شانسی نیست " رانت اطلاعاتی می باشد " که انان قبل از شیوع کرونا و سقوط سهام خبر دار بوده اند " بیچاره مردم امریکا " که اسیر دست چنین افراد کثیف سرمایه دار مانند ترامپ هستند " که در شرایط شیوع کرونا بی توجه به سلامت مردمان " فکر انتخابات خود است " مردم سرکار بروند " نکند رکود اقتصادی عاملی منفی در عدم انتخاب او باشد.
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      3 8
      منظورش اینه که خوش شانسی برای یه نفر دو نفر می‌تونه اتفاق بیفته نه هزار نفر!!! دقیقا میگه اطلاع و رانت داشتن و میدونستم که بحران جدیدی به اسم کرونا تو جهان ایجاد بشه.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    8 21
    دیگه داره حالم از این تحلیلهای دوزاری با مدیریت پنزاریتون به هم میخوره. هرچی رو میشه تحمل کرد الا این وضعیت اینترنت رو. اگر اینترنت نباشه شده برم اون طرف کار گری باید برم. تقریبا اطمینان دارم داریم به سمت کره شمالی شدن میریم. خاک برسرتون با این اینترنتتون
  • CA ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    چون قوانین مالی بایستی تغییر کند و این شرکتهای فاسد چیزی برای بزرگ شدن دیگر نخواهند داشت و بایستی کوچک شوند. البته کرونا ابتدا برای چین در نظر گرفته شده بودند ولی بعد برای ایران هم تجویز کردند! منتهی کرونا به خودشون نیز سرایت کرد تا آخرین مرحله فقیرسازی مردم در غرب کلید بخورد.با فاشیسم و تروریسم غربیها توانستند ملت های خودشون رو به قعر بدبختی ببرند تا برده داری تداوم پیدا کنه
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    بورس در تمام دنیا حتی کشور خودمان با قوانین موجود که منبعث از قوانین سرمایه داری است بیشتر شبیه لاتاری و قمار است تا سرمایه گذاری تازه از قمار هم بدتر است چون قمار بخش اعظمش شانس است ولی در بورس ها رانت اطلاعات که نوعی دزدی مدرن است حرف اول را میزند متاسفانه ما هم طوطی وار دنبال غرب هستیم
  • مادرومعلم IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    2 0
    اونوقت هنوز ساده لوح هامیگن چرامیگیدمرگ بر آمریکا
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    4 0
    به نظر میاد کوشنر داماد فاشیست یهودی شیطان پرست ترامپ معامله قرن رو به نمایندگی از جامعه مخفی و سری ... برای فلسطین مظلوم رونمایی کرد، یعنی نشان دادند مسئله مرتبط با فلسطین و رزیم صهیونیستی است اما مرتبط با جان ملتهای متعدد شد،تحلیل بالا ساده ترین باج این فرضیه به مدیران اجرایی است! چرا چون این مدیران اجرا کننده دستورات افرادی هستند که آنها را به آن پستها معرفی و هدایت نموده اند، اما فاز بعدی چیست خرید سهام بی ارزش فعلی ورشکستگان خصوصی و عمومی و ناگهان اوج قیمتها،نتیجه فقط عده ای به ظاهر باهوش که به شدت بعدا رسانه ای می شوند و اتفاقا در پشت پرده سهام دار شرکتهای دارویی بزرگ و کوچک هستند و اصلا کرونا باهاشون کار نداره یهو دارای شرکتهای چند ملیتی یا نیمه خصوصی یا خصوصی یا سهامی می شوند و بعد تحریم های بیشتر علیه کشورهای بیشتر یا حتی جنگ سوم جهانی... چه گروهک تروریستی در پشت این جریان و جنگ دوم جهانی بود آیپک ... بدون ذره ای شک مطمئن باشید آیپک در این جریان نقش جدی دارد و فعلا کاملا ساکن و خاموش مشغول ارزیابی زمان خریدها هستند تا خودشان را منجی نشان دهند...یادآوری کنم این پیام مکتوب و علنی شده آنها در سالهای اخیر بوده است اگر منجی بشریت به فرمان خدا بیاید فقط یهودیان باشند و شیطان در مقابل فرستاده خداوند در روی زمین،و برای این واقعه مرگ یا بردگی کمترین تاوان ملتهای بیگناه یا آزاده خواهد بود...
  • fgh DE ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 5
    توهم توطئه شروع شد . دوباره بدون سند و مدرک . فعلا که دولت ایران با سو استفاده کرونایی دنبال مظلوم نمایی برای رفع تحریمه . خیلی راحت میشه گفت کرونا ساخت ایرانه .. برای اینکه تعدیل جمعییت کنه . پیرها و مریض ها را بکشه و تامین اجتماعی را نجات بده
    • CA ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      0 0
      ایران بر پایه باورمندی شیعه ولایی هست و بر خلاف اصولش هست که حتی اجازه بده کسی خودکشی کنه چه برسه که مثل ایتالیا و آلمان و کشورهای دیگر اروپایی که کمک خودکشی با پزشک همراه دارند بیاد افراد پیر رو از روند درمانی کرونا حذف کنه! علت اینکه مردم ایران عاشق این سیستم هستند بخاطر همین قدرتمندی در صیانت از حقوق مردم هست. شما در غرب حقوقتون رو نخبه و یا همان الیت تعیین میکنه و نه معیار الله که معیاری ثابت برای سنجش حقوق تمامی افراد هست. الیت غیر منتخب هست که به شما خواهد گفت بایستی بمیری یا زنده بمونی؟! الیت هست که برای کشورهای دیگه تجویز تروریسم در تمامی اشکال اش رو میکنه استفاده از فاشیسم در هر شکل آن برای دو قطبی سازی جامعه! وقتی معیار حقوقی شما تو غرب اینقدر آبکی باشه مطمینا جامعه به هر گندی کشیده میشه.
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    محفلی است به نام بیلدربرگ
  • قاسم خان IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    4 0
    جریان کرونا مانند جریان القاعده می مونه....خود آمریکایی ها برای مقابله با شوروی در افغانستان اونو تشکیل دادن اما بعد شد بلای جون خودشون که حادثه یازده سپتامبر اتفاق افتاد...البته اگه یادتون باشه اون موقع هم خیلی از صهیونیست ها از برج تخلیه شده بودن....در خصوص کرونا هم آمریکایی ها برا مقابله با چین به عنوان قدرت اقتصادی جهان و ایران به عنوان قدرت مقاومت در جهان اونو ساختن که البته کار از دستشون خارج شد و دامن خودشونو گرفت....
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    توهم توطعه
  • م اعرابی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 4
    مثل مرخصی تمام یهودیان شاغل در برجهای تجارت جهانی در نیویورک قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر
  • م اعرابی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    اعضای بیلدربرگ این کار رو استارت زدند هدف فراترازاین حرفهاست ضعیف کردن ایران وروسیه وچین بی ارزش کردن سهام شرکتهای چینی وانتقال سرمایه های صهیون ازامریکا جهت خریداین شرکتها وسیطره براقتصادچین کرونا روسال قبل برنامه ریزی کردند وجلسه امسالشون هم باتوجه به نابودی ابهت نظامی امریکا توسط ایران فقط مختص ایرانه که بایدخیلی مراقب باشیم
  • سلحشور NL ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    0 0
    سلام مشرق گزارش خوبی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس