به گزارش مشرق، حميد شاهآبادي در گفتوگويي با ایسنا، درباره انتخاب مدير اداره كل هنرهاي نمايشي گفت: زمان زيادي براي انتخاب مديركل اداره هنرهاي نمايشي نمانده است.
وي در عين حال اضافه كرد:البته خوشبختانه اداره كل براساس برنامه منظم و معيني كه از ابتداي آمدن من تدوين شد به فعاليتهايش ادامه داده و اميدواريم به زودي مدير اين اداره مشخص شود؛ گرچه كسانيكه در مجموعه ما سرپرست بودهاند، هميشه برنامه ثابتي را دنبال كردهاند كه شكل موقت هم نداشته است اما قاعدتا بايد تكليف اين اداره معلوم شود.
شاهآبادي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين مدير پيش از عيد انتخاب خواهد شد، توضيح داد: بعيد نيست قبل از عيد انتخاب شود ولي تا عيد فقط چند روز باقي مانده به هر حال برنامههاي ما مشخص است و زير مجموعهها كارشان را انجام ميدهند.
وي در ادامه درباره شوراي حمايت و مشكلاتي كه براي تئاتريها ايجاد كرده است، تصريح كرد: بيش از يك سال است كه شوراي حمايت و نيز كميته برآورد با تركيبهاي معيني تشكيل شدهاند و مسلما شوراي حمايت، جايگزين شوراي ساخت است.
معاون هنري با تشريح عملكرد شوراي حمايت خاطرنشان كرد: از يك سال و نيم پيش، شوراي حمايت براساس شيوهنامه معيني شروع به كاركرد. در اين مدت تمام كارهايي كه در كشور از حمايت مالي اداره كل هنرهاي نمايشي برخوردار شدهاند، با درخواست رئيس تالار و تصويب شوراي حمايت اجرا شدهاند.
شاهآبادي درباره اعمال سليقه در عملكرد شوراي حمايت متذكر شد: يك سال و نيم است تمام اجراهايي كه در كشور انجام شده براساس مصوبات و آئيننامه شوراي نظارت بوده است، در سال 90 آثار مصوب تئاتر شهر با شيوهنامه شوراي حمايت اجرا شدهاند البته براساس نظر شورا، برخي كارها نيازمند حمايت كامل بودهاند و بخشي از كارها به دليل محدوديت منابع مالي، فقط از يك حمايت مالي برخوردار شدهاند.
معاون هنري معتقد است: هيچ حركت جديدي اتفاق نيفتاده الا اينكه توفيقات بزرگي در سال 90 براي تئاتر كشور اتفاق افتاده است، مانند چند برابر شدن اجراهايي كه از حمايت كامل برخوردار شدند، بيش از صد و هفتاد و نه اثر نمايشي در شوراي حمايت مورد حمايت قرار گرفته، حمايتي كه در سالهاي گذشته فقط شامل پنجاه شصت اثر ميشد.
وي اضافه كرد: اينها بيانگر كارنامه درخشان اداره كل هنرهاي نمايشي ما در كل سال 90 است، چه زماني كه اين اداره با مدير كل اداره شده و چه زماني كه با سرپرست.
شاهآبادي افزود: كارهايي هم كه به هر دليلي مورد حمايت شورا قرارنگرفته يا در نوبت است يا حاوي ويژگيهاي لازم براي حمايت نبوده كه در حوزه كاري اداره كل و شوراي مربوطه است و ميتوانند توضيح بدهند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره ملاك و معيار حمايت كامل از آثار عنوان كرد: آئينهامه را بخوانيد كه در سايت گذاشته شده است و عملكرد يك سال و نيم شوراي حمايت را ببينيد.
معاون هنري وزارت ارشاد معتقد است: هيچ اتفاق جديدي نيفتاده الا اينكه عدهاي نميخواهند موفقيتهاي بزرگ تئاتر كشور در سال 90 را ببينند. نميخواهند بدانند امسال در تئاتر، در مقاطعي 11 نمايش به طور همزمان در پنج سالن تئاتر شهر اجرا شده و سالنها ميزبان دو نمايش متفاوت بودهاند.
شاهآبادي درباره تداخل تصميمات شوراي حمايت با شوراي هنري سالنها توضيح داد: مصاديق را از مدير كل و مدير تئاتر شهر بپرسيد. من در اين زمينه ورودي ندارم اما آنچه ميدانم درخواستهاي اجرا از سوي رئيس سالنها ميآيد و شوراها هم در سالنها نقش مشورتي براي رئيس تالار را دارند. در همه تالارهاي ما، حتما درخواست اجرا از سوي رئيس سالن به شورا ميرسد و آن جا رسيدگي ميشود.
وي با اشاره به احتمال وجود نظرات گوناگون در هر يك از شوراها،متذكر شد: ممكن است در شوراي هر يك از سالنها نظرات متفاوتي وجود داشته باشد كه اينها نظرات مشورتي شوراي هنري به رئيس آن تالار است و ربطي به شوراي حمايت ندارد.
معاون هنري با اعتقاد بر توفيقات روزافزون تئاتر كشور، افزود:معيارها مشخص است درخواست از سوي سالن ميآيد. طبيعي است برخي كارها تائيد ميشوند، برخي مشروط و ... همين الان براي سال آينده 400 درخواست به تئاتر شهر رسيده كه ما پاسخگوي 50 درخواست هستيم و از اين ميان هم بخشي به طور كامل حمايت ميشوند و برخي هم فقط يك رقم حمايتي دريافت ميكنند. اين رويه در گذشته بوده؛ الان هم هست و در آينده هم خواهد بود.
او درباره حمايت شورا از متون ايراني و عدم حمايت از متون خارجي توضيح داد:اگر به سال 90 مراجعه و ليست اجراهاي تئاتر شهر را ببينيد متوجه ميشويد امسال چند برابر سالهاي گذشته از كارهايي حمايت كرديم كه در سالنهاي خارج از زير مجموعههاي ارشاد، اجرا شدهاند مثل سالنهاي شهرداري و..اين آثار جزء تعهدات جشنوارهها هم نبودند كه سال اينده آمار اين كارها منتشر ميشود و معلوم ميشود بسياري از اين كارها، متون خارجي است.
شاهآبادي با تاكيد بر حمايت معاونت هنري از متون ايراني يادآور شد: در آغاز آمدنم در اولين مصاحبهام تاكيد كردم و هنوز هم تاكيد دارم متون ايران بايد محوريت كار ما باشد اما اين به معناي آن نيست كه كار خارجي اجازه فعاليت ندارد. كار خارجي هم حتي تا حدودي لازم و ضروري است منتها به اندازه خودش و در حد نيازي كه جامعه تئاتري به اين حوزه دارد.
وي تاكيد كرد: ما با داشتن چنين فرهنگ و ادبياتي بايد صادر كننده ادبيات نمايشي باشيم نه اينكه كاملا چشم و گوش بسته متون خارجي را اجرا كنيم. در ميان متون خارجي هم متوني كه بازنويسي شده و با فرهنگ ما بيشترهماهنگ شده، طبيعتا از اولويت بيشتري برخوردار است اما هنوز معتقدم ما تا حمايت واقعي از متون ايراني فاصله زيادي داريم.
شاه آبادي درباره عدم فعاليت تعدادي از نمايشنامه نويسان ايراني به دليل عدم هماهنگي با معيارهاي شوراي حمايت توضيح داد: نمايشنامهنويس بايد به نياز امروز جامعه نگاه كند؛ ما تئاتر را براي خودمان توليد نميكنيم بلكه آن را براي جامعه امروز و مصرف كننده توليد ميكنيم.
وي ادامه داد: نياز نيست نمايشنامهنويسان ما از ما درباره اين موضوع سوال كنند بلكه خودشان بايد بدانند نياز امروز اجتماع وهنجارهاي اجتماعي را تشخيص بدهند.بايد بدانند امروز چه چيزهايي نيازمند اصلاح فرهنگي است. اينها را بايد بررسي كنند و با توجه به اين متر و معيار بكوشند توليداتشان دردي از مخاطب امروز جامعه دوا كند.
معاون هنري وزارت ارشاد متذكر شد: چنين حركتي به عنوان يك سياست كلان، وظيفه ماست و ما ميگوييم رويكرد ما استفاده از ادبيات نمايشي خودمان و تاكيد بر متون داخلي است.
وي با اشاره به سياستگذاريهاي كلان معاونت هنري ادامه داد: روي مضامين هم تاكيد داريم به هر حال مضامين آثار بايد جزء مضاميني باشد كه در اولويتهاي ما باشد. معمولا هم در هر دورهاي اين الويتها مشخص شده است. دست كم در دوره من چنين بوده است. يعني اگر تئاتر شهر فراخوان داده، هم اولويتهاي مضامين و هم اولويتهاي كارها را مشخص كرده و نوع امتياز دهياش نشان داده كه چقدر به اين موضوعات توجه دارد.
اين مدير هنري اضافه كرد: الان تئاتر شهر در فراخواني كه داده، مشخص كرده از 100 امتياز، 50 امتياز را به نمايشنامه داده، اين نشان ميدهد تاكيد ما بر متون و محتواست اينها نيازهاي امروز تئاتر كشور و رويكردهاي ماست و ظرفيت و پتانسيل تئاتر كشور ما هم با اين موضوع برابري ميكند يعني چنين امكاناتي در جامعه هنري ما هست و اين گونه نيست كه ما بخواهيم چيزي را به جامعه هنري تكليف كنيم كه نميتواند آن را انجام بدهد. اين رويكرد ماست اما فقط يك وجه نظر و توجه است و حركت و مسير را مشخص ميكند.
شاهآبادي گفت: خوشبختانه امروز فرصتهاي متعددي براي اجراي تئاتر دركشور فراهم ميشود كه برخي را ما فراهم ميكنيم و برخي از طريق مكانهاي ديگر حمايت ميشوند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در اين شكل،آثار هنري به سمت سفارشي شدن پيش ميروند، تصريح كرد: اولا اين طور نيست كه معرفي مضامين به معناي سفارش دادن باشد، سفارش دادن تعريف مشخصي دارد، سفارش يعني اينكه براي شخصي تمام چارچوبها را معين كنيد و بگوييد با اين مشخصا اين ورودي و خروجي را در قالب اثر هنري ميخواهم، ما چنين حرفي نميزنيم ما رويكرد را معين ميكنيم.
معاون هنري وزارت ارشاد افزود: در يك جشنواره موضوع را معين ميكنيم ممكن است بعضا اين گونه تلقي شود كه توليدات هنري براي يك جشنواره، نوعي سفارش است .حتي جشنوارههاي موضوعي مانند رضوي هم معناي سفارشي به شكل منفي را ندارند. در اينجا ما رويكرد، موضوع، سبك و اولويتهاي مورد نياز جامعه رامشخص ميكنيم مفهومي ندارد در خلا انتظار داشته باشيم آثار متناسبي ارائه شود.
وي يادآور شد: كسانيكه انديشهاي به نام هنر براي هنر دارند ممكن است به دنبال اين حوزهها باشند و بخواهند در فضاهاي ديگري خروجيهاي ديگري بگيرند اما ما چنين اعتقادي نداريم.
شاهآبادي ادامه داد: معتقديم هنرمند وقتي دست به كار يك اثر هنري ميشود، علاوه بر اينكه به وجه زيبايي شناسي و تخصصياش ميپردازد و از همه آزاديها براي خلق اثر هنري برخوردار است اما اولويتهاي مخاطب را هم بايد مورد توجه قرار بدهد. اين اولويتها ممكن است در انتخاب متن ايراني يا حرف مهم اجتماع امروز باشد، ما كه نميگوييم چه كاري با چه موضوعي خلق كنيد.
به اعتقاد وي، واژه سفارشي امروز توسط عدهاي كه انديشههاي ديني ندارند به سمت و سويي حركت ميكند كه از آن، مفهوم فرمايشي استفاده شود.
شاهآبادي با بيان اينكه ما در مجموعه معاونت هنري كارفرمايشي نميكنيم، خاطرنشان كرد: اما تعيين اولويتهاي آثار هنري، وظيفه ذاتي دولت است، به قانون گذار هم مراجعه كنيد و ببينيد كه هرگز قانون گذار از ما نخواسته بودجهها و امكانات را رها و سرگردان در ناكجا آباد سيربدهيم و به طور عليالسويه به هر موضوعي هم بپردازيم.
به اعتقاد او؛ در مجموعه آثاري كه خلق ميشود برخي اولويتهاي بيشتري دارند و برخي كمتر اما بايد در سمت وسوي حركتهاي كلي و اولويتهاي فرهنگي كشور باشد. در صورتيكه در اين اولويتها باشد از حمايت بيشتري برخوردار است اين به معناي آن نيست كه كارهايي كه در راستاي اين اولويتها نيستند از هيچ حمايتي برخوردار نميشوند.
معاون هنري وزارت ارشاد در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره موسسه توسعه هنرهاي معاصر و قرار دادهاي سنگين آن با برخي پروژههاي هنري به ايسنا گفت: موسسه توسعه هنرهاي معاصر به اندازه تمام موسسات زيرمجموعه ما قدمت دارد و پيش از آمدن من وجود داشته است.
وي با تشريح شرح وظايف زيرمجموعههاي معاونت هنري تصريح كرد: هر يك از موسساتي كه زير مجموعه معاونت هنري هستند، فقط ميتوانند به ماموريت مشخصي عمل كنند يعني انجمن هنرهاي نمايشي فقط ميتواند در حوزه نمايش فعاليت كند و ... اما اساسنامه اين موسسه از ابتدا به گونهاي بوده كه در تمام حوزهها ميتواند فعاليت كند.
شاهآبادي خاطرنشان كرد: اين موسسه يك سري پروژههاي بزرگ معاونت را انجام داده است. در حال حاضر هم انجمنهاي ما فعال هستند اما با توجه به چند برابر فعاليتهايشان، برخي از كارها به موسسه توسعه هنرهاي معاصر ارجاع داده ميشود.
وي در ادامه تصريح كرد: براي ما تفاوتي نميكند، پولي كه در معاونت هنري براي انجام فعاليتي وجود دارد، بعضا در اختيار موسسه تخصصي خود يا در اختيار اين موسسه قرار داده ميشود. ضمن اينكه سياست كلي وزارت ارشاد اين است كه منابع مالي هر يك از فضاهاي موجود به جهت رسيدگي دقيقتر دستگاههاي نظارتي متمركزتر توزيع شود.
اين مسوول با بيان اينكه هر يك از موسسات زير مجموعه معاونت هنري فعاليت خود را انجام ميدهند، ادامه داد: بعضي از فعاليتها به درخواست خود مدير كل يا به دليل نياز يا تشخيص كمتر برآورد، توسط موسسه توسعه هنرهاي معاصر دنبال ميشود.
وي در پاسخ به اين سخن كه به اعتقاد برخي، با وجود اين موسسه نقش انجمن هنرهاي نمايشي كمرنگ ميشود، توضيح داد:سازوكار انجمن هنرهاي نمايشي و موسسات ديگر، براي ما واحد هستند و تفاوتي نميكند يك جشنواره را موسسه توسعه هنرهاي معاصر برگزار كند يا انجمن ديگر، در مقاطع مختلف ظرفيت موسسات متفاوت است. همچنانكه در حال حاضر انجمن هنرهاي نمايشي به جز دو جشنوارهاي كه در سال 90 به طور مستقل اجرا نكرده، تمام فعاليتهاي گروه نمايشي را انجام ميدهد.
شاهآبادي گفت:اين موسسات نبايد فقط حسابداري و انجام امور مالي را عهدهدارباشند بلكه بايد فعالتر عمل كنند و بتوانند خودشان پروژههايي بگيرند، فعاليتهاي اجرايي هنري انجام دهند و درآمدزايي داشته باشند.
به گفته او، بايد موسسات را از سمت اينكه يك كارپرداز مالي صرف باشند كه تا به حال بوده، جدا كنيم و موسسات وارد يك سري فعاليتهاي هنري بشوند كه بتوانند ابزار دست معاونت يا اداره كل مربوط باشند.
معاون هنري در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره تفاهمنامه با تالار مولوي توضيح داد: نكتهاي از ابتداي موضوع تالار مولوي وجود دارد اين است كه برخلاف فضاي رسانهاي كه ايجاد شده و ما هم به احترام دوستانمان سكوت ميكنيم، در هيچ مرزي اداره كل هنرهاي نمايشي ما از تعهداتش تخطي نكرده است.
وي ادامه داد: در مواردي قرارداد نوشته شده و ما هيچ محدوديتي براي پرداخت ارقام مندرج در تفاهمنامه نداريم، نه مشكل مالي داريم و نه نيازمند انجام كار رسانهاي هستيم. مفادي در اين آئيننامه نوشته شده كه بايد اجرا شود.
شاهآبادي تاكيد كرد: ما به اندازه تواناييمان و براساس تفاهمنامههاي موجود، حامي تمام كساني هستيم كه در كشور كار تئاتر ميكنند.
او با اشاره به تفاهمنامه با تالار مولوي گفت: براساس آن تفاهمنامه براي طرفين تعهداتي ايجاد شده كه طبيعتا اداره كل و انجمن هنرهاي نمايشي ما از ابتدا اعلام كردهاند درپي انجام تعهداتشان هستند اگر اختلاف سليقه در برداشت از متن تفاهمنامه صورت ميگيرد، دوستان در پي حل آن هستند.
معاون هنري تاكيد كرد: انجمن و اداره كل هنرهاي نمايشي ما هيچ وقت براي انجام تعهداتشان مشكلي ندارند. ميتوانيد در سطحي كه هر دو طرف تفاهمنامه امضا كردهاند موضوع را پيگيري كنيد. بعيد ميدانم موضوع خيلي پيچيده و ارزشمندي باشد و دوستان با هم اختلاف نظرشان را حل ميكنند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي سال آينده تفاهم نامه ديگري نوشته ميشود، اظهار بياطلاعي كرد و به ايسنا گفت: اظهار نظري ندارم.اين كارها در سطح اداره كل از اختيارات اين اداره و انجمن هنرهاي نمايشي است.
شاهآبادي متذكر شد: در اينجا مجموعا نظام مشخص و شفاف بودجه سالانه داريم و فرآيندي كه در آن بودجه صورت ميگيرد. معمولا حمايتهاي ما با شروطي است و مفاد خاصي در تفاهمنامه صورت ميگيرد. بايد بخشي از آثار مورد نظر اداره كل پوشش داده شود.
وي با يادآوري قدمت تالار مولوي افزود: با توجه به اينكه تالار مولوي همراه با يك مجموعه خاطرات تئاتريهاست، هميشه نگاه مديران ما كمك كردن به اين تالار بوده است. ما خيلي به دنبال كار ديگري به جز كمك كردن نيستيم. پرداختن به موضوعي كه با خواندن چند خط تفاهمنامه معلوم ميشود كه چه اقداماتي بايد توسط هر دو طرف صورت بگيرد، مشكل حل ميشود.
اين مدير هنري اظهاراميدواري كرد: همانطور كه دوستان ما در اينجا براي هرگونه كمكي اعلام آمادگي كردهاند در چارچوب تفاهم نامههايي كه هيچ يك از طرفين نخواهند از آن چارچوب فاصله بگيرند قطعا باز هم حمايت صورت خواهد گرفت.
معاون هنري درباره برگزاري جشنوارهاي جديد و كمرنگ كردن جشنواره تئاتر فجر، توضيح داد: در حال بررسي طرحي هستيم براي برگزاري جشنواره بينالمللي تئاتر تهران از يكم تا 31 شهريور هر سال كه البته هنوز سالانه يا دوسالانه بودنش مشخص نيست.
وي تشريح كرد: اين مصوبه دو جلسه شوراي سياستگذاري جشنواره تئاتر است البته اگر هم بخواهد اجرايي شود، شروعش سال 92 خواهد بود و اقدامي كاملا آرام و گام به گام است.
شاهآبادي با اشاره به اينكه هنوز جزييات برگزاري اين جشنواره مشخص نشده است، اعلام كرد: درصدديم در طول 5 دوره هر سال 20 درصد چنين طرحي اجرا شود. نگاه ما به اين جشنواره، كاملا تخصصي و بينالمللي با حضور گروههاي خارجي است كه بتواند حضور تماشاگران كشورهاي همسايه را هم با خود به همراه بياورد.
وي در عين حال گفت: طرحي است كه فعلا در حال مطالعه است. خود من شخصا ايده اوليهاش را طرح كردهام اما خيلي ملاحظات و نكات تخصصي دارد. تعمدا هم اين طرح را در جامعه رسانهاي مطرح كرديم و بنا داريم هر جلسه در شوراي سياستگذاري جشنواره فجر مطرح شود.
شاهآبادي با تاكيد بر اينكه جشنواره تئاتر فجر تعطيل نميشود، گفت: اين طرح در راستاي تعطيلي جشنواره تئاتر فجر نيست؛ اين جشنواره تعطيل و كمرنگ نميشود اما بر اجراي آثاري متمركز ميشود كه تناسب بيشتري با نام فجر و انقلاب اسلامي دارد تا رنگ و بوي فجر به فجر انقلاب اسلامي نزديكتر بشود.
او با اشاره به تخصصي بودن جشنواره تئاتر تهران به ايسنا گفت: در جشنواره بينالمللي تهران صحبت بر سر كار تخصصي در همه رشتهها و شاخههاي تئاتر است. الان پايگاه بيشتر جشنوارههاي سالانه مثل كودك، عاشورايي، خياباني و ... در استانهاست بنابراين ميتوانيم به سمت مجموعهاي برويم كه در داخل تهران جشنواره جشنوارهها باشد، به همين جهت هم بخش جشنواره جشنوارهها از فجر حذف شد و از سوي ديگر فصل تابستان كه زمان مناسبتري براي برگزاري جشنواره است به اين رويداد اختصاص پيدا كند.
معاون هنري با تاكيد بر دفاعش از ايده كلي اين جشنواره ادامه داد: البته اين طرح مشكلاتي دارد كه بايد تمام جوانبش سنجيده شود.
شاهآبادي كه پيش از اين از راهاندازي بنياد حمايت از هنرمندان بيمار خبر داده بود در پاسخ به پرسشي ديگر درباره راهاندازي اين بنياد اعلام كرد: در حال مطالعه هستيم. تكليف حمايت از هنرمندان بر عهده صندوق اعتباري هنرمندان است. جدا از آن در مورد بيماريهاي خاص و سرطان به صورت خيريه داريم كار ميكنيم و به دنبال يك تشكل و خيريهاي هستيم كه با كمك معاونت هنري و ديگر دستگاهها و همين طور خود هنرمندان شكل بگيرد كما اينكه در موردي مشاهده كرديم اهالي موسيقي به كمك يك هنرمند تئاتر آمدند و اين نشان ميدهد چنين پتانسيلي وجود دارد.
وي ابراز خرسندي كرد:خوشبختانه چند تن از هنرمندان پيشكسوت اعلام آمادگي كردهاند، در مجموعه ما هم عباس عظيمي ـ مشاور اجرايي ـ در حال پيگيري است. جداي از تشكيل اين بنياد، موارد خاص را پيگيري ميكنيم ولي آن شكل از كار مستلزم اعتبار مستقل است كه فعلا وجود ندارد و فعلا بيشتر به شكل خودجوش و مردمي در حال انجام است.
شاهآبادي درباره پرداخت سنوات به برخي از اعضاي بيمار انجمن نمايش توضيح داد: در وزارت ارشاد چنين عزمي هست كه كمك كنيم، اما همانگونه كه گفتم، موضوع حمايت از هنرمندان بر عهده صندوق اعتبار هنرمندان است اينها مستلزم افزايش اعتبارات است ومجلس هم بايد اعتبار اين صندوق را افزايش دهد.
معاون هنري مهمترين رويكرد اين معاونت را در سال آينده، تاكيد دو چندان بر حوزه اجراي عمومي دانست و گفت: مهمترين دستور كار ما در سال 91 توسعه اجراي عمومي به نحوي است كه هويت حقوقي گروهها حفظ شود و گروههاي تئاتري در سراسر كشور وارد يك حوزه جديد فعاليت شوند.
به گفته او، غلبه جريان عمومي بر جشنوارهاي، رويكرد اصلي معاونت است كه خوشبختانه زير ساختهايش در حال فراهم شدن است ضمن اينكه در سال 91 به دنبال افزايش بهرهوريهاي جريان جشنوارههاي خودمان هم هستيم. شايد در روزهاي آينده با تنظيم فراخوان جشنواره سيويكم، ساختارهايي براي حرفهاي تر شدن شكل جشنوارههاي ما فراهم شود.
شاهآبادي در بخش پاياني اين گفتوگو درباره افزايش بودجه سال آينده تئاتر گفت: قطعا افزايشي خواهيم داشت. البته مجلس هنوز تصويبي نداشته و به بعد از عيد موكول شده كه احتمالا ارديبهشت و خرداد مشخص ميشود. فارغ از مبلغ افزايش آن، حتما افزايش خواهيم داشت. آنچه به عنوان كار در برنامه سال 91 ميبينيم، مواردي است كه با تامين اعتبارش مشكلي نخواهيم داشت و حتما آن را اجرايي خواهيم كرد.
وي در عين حال اضافه كرد:البته خوشبختانه اداره كل براساس برنامه منظم و معيني كه از ابتداي آمدن من تدوين شد به فعاليتهايش ادامه داده و اميدواريم به زودي مدير اين اداره مشخص شود؛ گرچه كسانيكه در مجموعه ما سرپرست بودهاند، هميشه برنامه ثابتي را دنبال كردهاند كه شكل موقت هم نداشته است اما قاعدتا بايد تكليف اين اداره معلوم شود.
شاهآبادي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين مدير پيش از عيد انتخاب خواهد شد، توضيح داد: بعيد نيست قبل از عيد انتخاب شود ولي تا عيد فقط چند روز باقي مانده به هر حال برنامههاي ما مشخص است و زير مجموعهها كارشان را انجام ميدهند.
وي در ادامه درباره شوراي حمايت و مشكلاتي كه براي تئاتريها ايجاد كرده است، تصريح كرد: بيش از يك سال است كه شوراي حمايت و نيز كميته برآورد با تركيبهاي معيني تشكيل شدهاند و مسلما شوراي حمايت، جايگزين شوراي ساخت است.
معاون هنري با تشريح عملكرد شوراي حمايت خاطرنشان كرد: از يك سال و نيم پيش، شوراي حمايت براساس شيوهنامه معيني شروع به كاركرد. در اين مدت تمام كارهايي كه در كشور از حمايت مالي اداره كل هنرهاي نمايشي برخوردار شدهاند، با درخواست رئيس تالار و تصويب شوراي حمايت اجرا شدهاند.
شاهآبادي درباره اعمال سليقه در عملكرد شوراي حمايت متذكر شد: يك سال و نيم است تمام اجراهايي كه در كشور انجام شده براساس مصوبات و آئيننامه شوراي نظارت بوده است، در سال 90 آثار مصوب تئاتر شهر با شيوهنامه شوراي حمايت اجرا شدهاند البته براساس نظر شورا، برخي كارها نيازمند حمايت كامل بودهاند و بخشي از كارها به دليل محدوديت منابع مالي، فقط از يك حمايت مالي برخوردار شدهاند.
معاون هنري معتقد است: هيچ حركت جديدي اتفاق نيفتاده الا اينكه توفيقات بزرگي در سال 90 براي تئاتر كشور اتفاق افتاده است، مانند چند برابر شدن اجراهايي كه از حمايت كامل برخوردار شدند، بيش از صد و هفتاد و نه اثر نمايشي در شوراي حمايت مورد حمايت قرار گرفته، حمايتي كه در سالهاي گذشته فقط شامل پنجاه شصت اثر ميشد.
وي اضافه كرد: اينها بيانگر كارنامه درخشان اداره كل هنرهاي نمايشي ما در كل سال 90 است، چه زماني كه اين اداره با مدير كل اداره شده و چه زماني كه با سرپرست.
شاهآبادي افزود: كارهايي هم كه به هر دليلي مورد حمايت شورا قرارنگرفته يا در نوبت است يا حاوي ويژگيهاي لازم براي حمايت نبوده كه در حوزه كاري اداره كل و شوراي مربوطه است و ميتوانند توضيح بدهند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره ملاك و معيار حمايت كامل از آثار عنوان كرد: آئينهامه را بخوانيد كه در سايت گذاشته شده است و عملكرد يك سال و نيم شوراي حمايت را ببينيد.
معاون هنري وزارت ارشاد معتقد است: هيچ اتفاق جديدي نيفتاده الا اينكه عدهاي نميخواهند موفقيتهاي بزرگ تئاتر كشور در سال 90 را ببينند. نميخواهند بدانند امسال در تئاتر، در مقاطعي 11 نمايش به طور همزمان در پنج سالن تئاتر شهر اجرا شده و سالنها ميزبان دو نمايش متفاوت بودهاند.
شاهآبادي درباره تداخل تصميمات شوراي حمايت با شوراي هنري سالنها توضيح داد: مصاديق را از مدير كل و مدير تئاتر شهر بپرسيد. من در اين زمينه ورودي ندارم اما آنچه ميدانم درخواستهاي اجرا از سوي رئيس سالنها ميآيد و شوراها هم در سالنها نقش مشورتي براي رئيس تالار را دارند. در همه تالارهاي ما، حتما درخواست اجرا از سوي رئيس سالن به شورا ميرسد و آن جا رسيدگي ميشود.
وي با اشاره به احتمال وجود نظرات گوناگون در هر يك از شوراها،متذكر شد: ممكن است در شوراي هر يك از سالنها نظرات متفاوتي وجود داشته باشد كه اينها نظرات مشورتي شوراي هنري به رئيس آن تالار است و ربطي به شوراي حمايت ندارد.
معاون هنري با اعتقاد بر توفيقات روزافزون تئاتر كشور، افزود:معيارها مشخص است درخواست از سوي سالن ميآيد. طبيعي است برخي كارها تائيد ميشوند، برخي مشروط و ... همين الان براي سال آينده 400 درخواست به تئاتر شهر رسيده كه ما پاسخگوي 50 درخواست هستيم و از اين ميان هم بخشي به طور كامل حمايت ميشوند و برخي هم فقط يك رقم حمايتي دريافت ميكنند. اين رويه در گذشته بوده؛ الان هم هست و در آينده هم خواهد بود.
او درباره حمايت شورا از متون ايراني و عدم حمايت از متون خارجي توضيح داد:اگر به سال 90 مراجعه و ليست اجراهاي تئاتر شهر را ببينيد متوجه ميشويد امسال چند برابر سالهاي گذشته از كارهايي حمايت كرديم كه در سالنهاي خارج از زير مجموعههاي ارشاد، اجرا شدهاند مثل سالنهاي شهرداري و..اين آثار جزء تعهدات جشنوارهها هم نبودند كه سال اينده آمار اين كارها منتشر ميشود و معلوم ميشود بسياري از اين كارها، متون خارجي است.
شاهآبادي با تاكيد بر حمايت معاونت هنري از متون ايراني يادآور شد: در آغاز آمدنم در اولين مصاحبهام تاكيد كردم و هنوز هم تاكيد دارم متون ايران بايد محوريت كار ما باشد اما اين به معناي آن نيست كه كار خارجي اجازه فعاليت ندارد. كار خارجي هم حتي تا حدودي لازم و ضروري است منتها به اندازه خودش و در حد نيازي كه جامعه تئاتري به اين حوزه دارد.
وي تاكيد كرد: ما با داشتن چنين فرهنگ و ادبياتي بايد صادر كننده ادبيات نمايشي باشيم نه اينكه كاملا چشم و گوش بسته متون خارجي را اجرا كنيم. در ميان متون خارجي هم متوني كه بازنويسي شده و با فرهنگ ما بيشترهماهنگ شده، طبيعتا از اولويت بيشتري برخوردار است اما هنوز معتقدم ما تا حمايت واقعي از متون ايراني فاصله زيادي داريم.
شاه آبادي درباره عدم فعاليت تعدادي از نمايشنامه نويسان ايراني به دليل عدم هماهنگي با معيارهاي شوراي حمايت توضيح داد: نمايشنامهنويس بايد به نياز امروز جامعه نگاه كند؛ ما تئاتر را براي خودمان توليد نميكنيم بلكه آن را براي جامعه امروز و مصرف كننده توليد ميكنيم.
وي ادامه داد: نياز نيست نمايشنامهنويسان ما از ما درباره اين موضوع سوال كنند بلكه خودشان بايد بدانند نياز امروز اجتماع وهنجارهاي اجتماعي را تشخيص بدهند.بايد بدانند امروز چه چيزهايي نيازمند اصلاح فرهنگي است. اينها را بايد بررسي كنند و با توجه به اين متر و معيار بكوشند توليداتشان دردي از مخاطب امروز جامعه دوا كند.
معاون هنري وزارت ارشاد متذكر شد: چنين حركتي به عنوان يك سياست كلان، وظيفه ماست و ما ميگوييم رويكرد ما استفاده از ادبيات نمايشي خودمان و تاكيد بر متون داخلي است.
وي با اشاره به سياستگذاريهاي كلان معاونت هنري ادامه داد: روي مضامين هم تاكيد داريم به هر حال مضامين آثار بايد جزء مضاميني باشد كه در اولويتهاي ما باشد. معمولا هم در هر دورهاي اين الويتها مشخص شده است. دست كم در دوره من چنين بوده است. يعني اگر تئاتر شهر فراخوان داده، هم اولويتهاي مضامين و هم اولويتهاي كارها را مشخص كرده و نوع امتياز دهياش نشان داده كه چقدر به اين موضوعات توجه دارد.
اين مدير هنري اضافه كرد: الان تئاتر شهر در فراخواني كه داده، مشخص كرده از 100 امتياز، 50 امتياز را به نمايشنامه داده، اين نشان ميدهد تاكيد ما بر متون و محتواست اينها نيازهاي امروز تئاتر كشور و رويكردهاي ماست و ظرفيت و پتانسيل تئاتر كشور ما هم با اين موضوع برابري ميكند يعني چنين امكاناتي در جامعه هنري ما هست و اين گونه نيست كه ما بخواهيم چيزي را به جامعه هنري تكليف كنيم كه نميتواند آن را انجام بدهد. اين رويكرد ماست اما فقط يك وجه نظر و توجه است و حركت و مسير را مشخص ميكند.
شاهآبادي گفت: خوشبختانه امروز فرصتهاي متعددي براي اجراي تئاتر دركشور فراهم ميشود كه برخي را ما فراهم ميكنيم و برخي از طريق مكانهاي ديگر حمايت ميشوند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در اين شكل،آثار هنري به سمت سفارشي شدن پيش ميروند، تصريح كرد: اولا اين طور نيست كه معرفي مضامين به معناي سفارش دادن باشد، سفارش دادن تعريف مشخصي دارد، سفارش يعني اينكه براي شخصي تمام چارچوبها را معين كنيد و بگوييد با اين مشخصا اين ورودي و خروجي را در قالب اثر هنري ميخواهم، ما چنين حرفي نميزنيم ما رويكرد را معين ميكنيم.
معاون هنري وزارت ارشاد افزود: در يك جشنواره موضوع را معين ميكنيم ممكن است بعضا اين گونه تلقي شود كه توليدات هنري براي يك جشنواره، نوعي سفارش است .حتي جشنوارههاي موضوعي مانند رضوي هم معناي سفارشي به شكل منفي را ندارند. در اينجا ما رويكرد، موضوع، سبك و اولويتهاي مورد نياز جامعه رامشخص ميكنيم مفهومي ندارد در خلا انتظار داشته باشيم آثار متناسبي ارائه شود.
وي يادآور شد: كسانيكه انديشهاي به نام هنر براي هنر دارند ممكن است به دنبال اين حوزهها باشند و بخواهند در فضاهاي ديگري خروجيهاي ديگري بگيرند اما ما چنين اعتقادي نداريم.
شاهآبادي ادامه داد: معتقديم هنرمند وقتي دست به كار يك اثر هنري ميشود، علاوه بر اينكه به وجه زيبايي شناسي و تخصصياش ميپردازد و از همه آزاديها براي خلق اثر هنري برخوردار است اما اولويتهاي مخاطب را هم بايد مورد توجه قرار بدهد. اين اولويتها ممكن است در انتخاب متن ايراني يا حرف مهم اجتماع امروز باشد، ما كه نميگوييم چه كاري با چه موضوعي خلق كنيد.
به اعتقاد وي، واژه سفارشي امروز توسط عدهاي كه انديشههاي ديني ندارند به سمت و سويي حركت ميكند كه از آن، مفهوم فرمايشي استفاده شود.
شاهآبادي با بيان اينكه ما در مجموعه معاونت هنري كارفرمايشي نميكنيم، خاطرنشان كرد: اما تعيين اولويتهاي آثار هنري، وظيفه ذاتي دولت است، به قانون گذار هم مراجعه كنيد و ببينيد كه هرگز قانون گذار از ما نخواسته بودجهها و امكانات را رها و سرگردان در ناكجا آباد سيربدهيم و به طور عليالسويه به هر موضوعي هم بپردازيم.
به اعتقاد او؛ در مجموعه آثاري كه خلق ميشود برخي اولويتهاي بيشتري دارند و برخي كمتر اما بايد در سمت وسوي حركتهاي كلي و اولويتهاي فرهنگي كشور باشد. در صورتيكه در اين اولويتها باشد از حمايت بيشتري برخوردار است اين به معناي آن نيست كه كارهايي كه در راستاي اين اولويتها نيستند از هيچ حمايتي برخوردار نميشوند.
معاون هنري وزارت ارشاد در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره موسسه توسعه هنرهاي معاصر و قرار دادهاي سنگين آن با برخي پروژههاي هنري به ايسنا گفت: موسسه توسعه هنرهاي معاصر به اندازه تمام موسسات زيرمجموعه ما قدمت دارد و پيش از آمدن من وجود داشته است.
وي با تشريح شرح وظايف زيرمجموعههاي معاونت هنري تصريح كرد: هر يك از موسساتي كه زير مجموعه معاونت هنري هستند، فقط ميتوانند به ماموريت مشخصي عمل كنند يعني انجمن هنرهاي نمايشي فقط ميتواند در حوزه نمايش فعاليت كند و ... اما اساسنامه اين موسسه از ابتدا به گونهاي بوده كه در تمام حوزهها ميتواند فعاليت كند.
شاهآبادي خاطرنشان كرد: اين موسسه يك سري پروژههاي بزرگ معاونت را انجام داده است. در حال حاضر هم انجمنهاي ما فعال هستند اما با توجه به چند برابر فعاليتهايشان، برخي از كارها به موسسه توسعه هنرهاي معاصر ارجاع داده ميشود.
وي در ادامه تصريح كرد: براي ما تفاوتي نميكند، پولي كه در معاونت هنري براي انجام فعاليتي وجود دارد، بعضا در اختيار موسسه تخصصي خود يا در اختيار اين موسسه قرار داده ميشود. ضمن اينكه سياست كلي وزارت ارشاد اين است كه منابع مالي هر يك از فضاهاي موجود به جهت رسيدگي دقيقتر دستگاههاي نظارتي متمركزتر توزيع شود.
اين مسوول با بيان اينكه هر يك از موسسات زير مجموعه معاونت هنري فعاليت خود را انجام ميدهند، ادامه داد: بعضي از فعاليتها به درخواست خود مدير كل يا به دليل نياز يا تشخيص كمتر برآورد، توسط موسسه توسعه هنرهاي معاصر دنبال ميشود.
وي در پاسخ به اين سخن كه به اعتقاد برخي، با وجود اين موسسه نقش انجمن هنرهاي نمايشي كمرنگ ميشود، توضيح داد:سازوكار انجمن هنرهاي نمايشي و موسسات ديگر، براي ما واحد هستند و تفاوتي نميكند يك جشنواره را موسسه توسعه هنرهاي معاصر برگزار كند يا انجمن ديگر، در مقاطع مختلف ظرفيت موسسات متفاوت است. همچنانكه در حال حاضر انجمن هنرهاي نمايشي به جز دو جشنوارهاي كه در سال 90 به طور مستقل اجرا نكرده، تمام فعاليتهاي گروه نمايشي را انجام ميدهد.
شاهآبادي گفت:اين موسسات نبايد فقط حسابداري و انجام امور مالي را عهدهدارباشند بلكه بايد فعالتر عمل كنند و بتوانند خودشان پروژههايي بگيرند، فعاليتهاي اجرايي هنري انجام دهند و درآمدزايي داشته باشند.
به گفته او، بايد موسسات را از سمت اينكه يك كارپرداز مالي صرف باشند كه تا به حال بوده، جدا كنيم و موسسات وارد يك سري فعاليتهاي هنري بشوند كه بتوانند ابزار دست معاونت يا اداره كل مربوط باشند.
معاون هنري در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره تفاهمنامه با تالار مولوي توضيح داد: نكتهاي از ابتداي موضوع تالار مولوي وجود دارد اين است كه برخلاف فضاي رسانهاي كه ايجاد شده و ما هم به احترام دوستانمان سكوت ميكنيم، در هيچ مرزي اداره كل هنرهاي نمايشي ما از تعهداتش تخطي نكرده است.
وي ادامه داد: در مواردي قرارداد نوشته شده و ما هيچ محدوديتي براي پرداخت ارقام مندرج در تفاهمنامه نداريم، نه مشكل مالي داريم و نه نيازمند انجام كار رسانهاي هستيم. مفادي در اين آئيننامه نوشته شده كه بايد اجرا شود.
شاهآبادي تاكيد كرد: ما به اندازه تواناييمان و براساس تفاهمنامههاي موجود، حامي تمام كساني هستيم كه در كشور كار تئاتر ميكنند.
او با اشاره به تفاهمنامه با تالار مولوي گفت: براساس آن تفاهمنامه براي طرفين تعهداتي ايجاد شده كه طبيعتا اداره كل و انجمن هنرهاي نمايشي ما از ابتدا اعلام كردهاند درپي انجام تعهداتشان هستند اگر اختلاف سليقه در برداشت از متن تفاهمنامه صورت ميگيرد، دوستان در پي حل آن هستند.
معاون هنري تاكيد كرد: انجمن و اداره كل هنرهاي نمايشي ما هيچ وقت براي انجام تعهداتشان مشكلي ندارند. ميتوانيد در سطحي كه هر دو طرف تفاهمنامه امضا كردهاند موضوع را پيگيري كنيد. بعيد ميدانم موضوع خيلي پيچيده و ارزشمندي باشد و دوستان با هم اختلاف نظرشان را حل ميكنند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي سال آينده تفاهم نامه ديگري نوشته ميشود، اظهار بياطلاعي كرد و به ايسنا گفت: اظهار نظري ندارم.اين كارها در سطح اداره كل از اختيارات اين اداره و انجمن هنرهاي نمايشي است.
شاهآبادي متذكر شد: در اينجا مجموعا نظام مشخص و شفاف بودجه سالانه داريم و فرآيندي كه در آن بودجه صورت ميگيرد. معمولا حمايتهاي ما با شروطي است و مفاد خاصي در تفاهمنامه صورت ميگيرد. بايد بخشي از آثار مورد نظر اداره كل پوشش داده شود.
وي با يادآوري قدمت تالار مولوي افزود: با توجه به اينكه تالار مولوي همراه با يك مجموعه خاطرات تئاتريهاست، هميشه نگاه مديران ما كمك كردن به اين تالار بوده است. ما خيلي به دنبال كار ديگري به جز كمك كردن نيستيم. پرداختن به موضوعي كه با خواندن چند خط تفاهمنامه معلوم ميشود كه چه اقداماتي بايد توسط هر دو طرف صورت بگيرد، مشكل حل ميشود.
اين مدير هنري اظهاراميدواري كرد: همانطور كه دوستان ما در اينجا براي هرگونه كمكي اعلام آمادگي كردهاند در چارچوب تفاهم نامههايي كه هيچ يك از طرفين نخواهند از آن چارچوب فاصله بگيرند قطعا باز هم حمايت صورت خواهد گرفت.
معاون هنري درباره برگزاري جشنوارهاي جديد و كمرنگ كردن جشنواره تئاتر فجر، توضيح داد: در حال بررسي طرحي هستيم براي برگزاري جشنواره بينالمللي تئاتر تهران از يكم تا 31 شهريور هر سال كه البته هنوز سالانه يا دوسالانه بودنش مشخص نيست.
وي تشريح كرد: اين مصوبه دو جلسه شوراي سياستگذاري جشنواره تئاتر است البته اگر هم بخواهد اجرايي شود، شروعش سال 92 خواهد بود و اقدامي كاملا آرام و گام به گام است.
شاهآبادي با اشاره به اينكه هنوز جزييات برگزاري اين جشنواره مشخص نشده است، اعلام كرد: درصدديم در طول 5 دوره هر سال 20 درصد چنين طرحي اجرا شود. نگاه ما به اين جشنواره، كاملا تخصصي و بينالمللي با حضور گروههاي خارجي است كه بتواند حضور تماشاگران كشورهاي همسايه را هم با خود به همراه بياورد.
وي در عين حال گفت: طرحي است كه فعلا در حال مطالعه است. خود من شخصا ايده اوليهاش را طرح كردهام اما خيلي ملاحظات و نكات تخصصي دارد. تعمدا هم اين طرح را در جامعه رسانهاي مطرح كرديم و بنا داريم هر جلسه در شوراي سياستگذاري جشنواره فجر مطرح شود.
شاهآبادي با تاكيد بر اينكه جشنواره تئاتر فجر تعطيل نميشود، گفت: اين طرح در راستاي تعطيلي جشنواره تئاتر فجر نيست؛ اين جشنواره تعطيل و كمرنگ نميشود اما بر اجراي آثاري متمركز ميشود كه تناسب بيشتري با نام فجر و انقلاب اسلامي دارد تا رنگ و بوي فجر به فجر انقلاب اسلامي نزديكتر بشود.
او با اشاره به تخصصي بودن جشنواره تئاتر تهران به ايسنا گفت: در جشنواره بينالمللي تهران صحبت بر سر كار تخصصي در همه رشتهها و شاخههاي تئاتر است. الان پايگاه بيشتر جشنوارههاي سالانه مثل كودك، عاشورايي، خياباني و ... در استانهاست بنابراين ميتوانيم به سمت مجموعهاي برويم كه در داخل تهران جشنواره جشنوارهها باشد، به همين جهت هم بخش جشنواره جشنوارهها از فجر حذف شد و از سوي ديگر فصل تابستان كه زمان مناسبتري براي برگزاري جشنواره است به اين رويداد اختصاص پيدا كند.
معاون هنري با تاكيد بر دفاعش از ايده كلي اين جشنواره ادامه داد: البته اين طرح مشكلاتي دارد كه بايد تمام جوانبش سنجيده شود.
شاهآبادي كه پيش از اين از راهاندازي بنياد حمايت از هنرمندان بيمار خبر داده بود در پاسخ به پرسشي ديگر درباره راهاندازي اين بنياد اعلام كرد: در حال مطالعه هستيم. تكليف حمايت از هنرمندان بر عهده صندوق اعتباري هنرمندان است. جدا از آن در مورد بيماريهاي خاص و سرطان به صورت خيريه داريم كار ميكنيم و به دنبال يك تشكل و خيريهاي هستيم كه با كمك معاونت هنري و ديگر دستگاهها و همين طور خود هنرمندان شكل بگيرد كما اينكه در موردي مشاهده كرديم اهالي موسيقي به كمك يك هنرمند تئاتر آمدند و اين نشان ميدهد چنين پتانسيلي وجود دارد.
وي ابراز خرسندي كرد:خوشبختانه چند تن از هنرمندان پيشكسوت اعلام آمادگي كردهاند، در مجموعه ما هم عباس عظيمي ـ مشاور اجرايي ـ در حال پيگيري است. جداي از تشكيل اين بنياد، موارد خاص را پيگيري ميكنيم ولي آن شكل از كار مستلزم اعتبار مستقل است كه فعلا وجود ندارد و فعلا بيشتر به شكل خودجوش و مردمي در حال انجام است.
شاهآبادي درباره پرداخت سنوات به برخي از اعضاي بيمار انجمن نمايش توضيح داد: در وزارت ارشاد چنين عزمي هست كه كمك كنيم، اما همانگونه كه گفتم، موضوع حمايت از هنرمندان بر عهده صندوق اعتبار هنرمندان است اينها مستلزم افزايش اعتبارات است ومجلس هم بايد اعتبار اين صندوق را افزايش دهد.
معاون هنري مهمترين رويكرد اين معاونت را در سال آينده، تاكيد دو چندان بر حوزه اجراي عمومي دانست و گفت: مهمترين دستور كار ما در سال 91 توسعه اجراي عمومي به نحوي است كه هويت حقوقي گروهها حفظ شود و گروههاي تئاتري در سراسر كشور وارد يك حوزه جديد فعاليت شوند.
به گفته او، غلبه جريان عمومي بر جشنوارهاي، رويكرد اصلي معاونت است كه خوشبختانه زير ساختهايش در حال فراهم شدن است ضمن اينكه در سال 91 به دنبال افزايش بهرهوريهاي جريان جشنوارههاي خودمان هم هستيم. شايد در روزهاي آينده با تنظيم فراخوان جشنواره سيويكم، ساختارهايي براي حرفهاي تر شدن شكل جشنوارههاي ما فراهم شود.
شاهآبادي در بخش پاياني اين گفتوگو درباره افزايش بودجه سال آينده تئاتر گفت: قطعا افزايشي خواهيم داشت. البته مجلس هنوز تصويبي نداشته و به بعد از عيد موكول شده كه احتمالا ارديبهشت و خرداد مشخص ميشود. فارغ از مبلغ افزايش آن، حتما افزايش خواهيم داشت. آنچه به عنوان كار در برنامه سال 91 ميبينيم، مواردي است كه با تامين اعتبارش مشكلي نخواهيم داشت و حتما آن را اجرايي خواهيم كرد.