کد خبر 1053213
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
لیگ برتر

هنوز سرنوشت مسابقات فوتبال ایران مشخص نیست و تیم‌های شاغل در لیگ برتر و سطوح پایین‌تر فوتبال باشگاهی با شائبه ناتمام اعلام شدن مسابقات و پیامدهای این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش مشرق، تا چند روز قبل سازمان لیگ به علت شروع مسابقات از ۱۵ فروردین به تیم های فوتبال اعلام کرده بود تمرینات خود را برخلاف همه گیر شدن ویروس کرونا، لغو نکنند و برای هرگونه دستوری آماده باشند. 

این موضوع علاوه بر افزایش ریسک ابتلا به کرونا، نارضایتی بازیکنان را هم به دنبال داشت اما در نهایت و با بررسی‌های صورت گرفته شده، ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری هر گونه رویداد ورزشی را فعلا تا پایان فروردین به تاخیر انداخت تا حداقل مسابقات زودتر از یک اردیبهشت آغاز نشود و تیم‌ها با خیال راحت تمرینات را متوقف کنند. 

* ناتمام اعلام شدن لیگ برتر و بازار داغ شایعات

مسابقات فوتبال در ایران با فشردگی بالایی در حال پیگیری بود که سروکله کرونا در شلوغ‌ترین ماه فوتبال پیدا شد و در حال حاضر یک سوم از لیگ برتر باقی مانده که باید به این بازی ها، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا را هم اضافه کرد. این مسائل مدیران سازمان لیگ را هم به شک انداخته که آیا می توانند لیگ های فوتبال را به پایان برسانند یا خیر؟ 

ناتمام اعلام شدن مسابقات و نبود سازوکار از قبل پیش بینی شده در لیگ های مختلف از جمل ایران برای مسائلی مانند قهرمانی، سهمیه آسیا، تیم های سقوط کرده و صعود کرده موجب بحرانی تر شدن شرایط شده است. با این وجود هنوز کسی از سرنوشت فوتبال خبر ندارد. اینکه مسابقات ادامه خواهد داشت یا همین جا متوقف می شود و جدول فعلی ملاک محاسبه امتیازات برای ارزیابی عملکرد تیم ها خواهد بود و یا اتفاق دیگری در راه است؟ 

* لزوم اتمام لیگ برتر

همه می دانند که ادامه این وضعیت و ناتمام اعلام شدن مسابقات فوتبال به سود هیچ یک از طرفین نیست؛ البته به جز تیم هایی که منافع خود را در نیمه تمام اعلام شدن مسابقات می دانند و ناکامی های خود در ناتوانی برای قهرمانی یا کسب سهمیه آسیا و یا برای ماندن در لیگ برتر را در این موضوع دنبال می کنند. 

اما اگر لیگ برتر و سایر مسابقات باشگاهی از اردیبهشت ماه نیز پیگیری و برگزار شود، قطعا اعتراضات به تصمیمات سازمان لیگ برای ارزیابی تیم‌ها باتوجه به جدول کنونی کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

کرونا و دو سناریو احتمالی در لیگ برتر ایران

به همین دلیل است که یوفا به سرعت برنامه ریزی جدید خود را با لغو جام ملت های اروپا ۲۰۲۱ به کشوارهای عضو اعلام کرد تا آن‌ها تصور ناتمام ماند مسابقات را هم به خود راه ندهند. 

* می‌توان لیگ برتر را تمام کرد؟ 

گمانه زنی ها حاکی از برگزاری دور گروهی در اردیبهشت و خرداد ۹۹ دارد اما بلاتکلیفی AFC به علت وضعیت متفاوت کشورهای عضو به سایرین نیز تسری پیدا کرده و کسی نمی تواند برنامه ریزی درستی روی مسابقات باشگاهی داشته باشد. 

با این حساب، اگر پیک شیوه ویروس کووید ۱۹ در ایران تا پایان فروردین باشد، سازمان لیگ با در نظر گرفتن مرحله گروهی ACL 2020، ماه های اردیبهشت، خرداد و بخشی از تیرماه را در اختیار خواهد داشت تا همانند اروپایی ها مسابقات را به اتمام برساند چرا که با توجه به لغو بازی های ملی در خرداد ماه، این فرصت را دارد تا از این پنجره نیز برای پیگیری لیگ برتر استفاده کند. 

برای تصمیم درباره این موضوع، کنفدراسیون فوتبال آسیا نقش بزرگی را ایفا می‌کند و باید AFC برنامه ریزی دور گروهی لیگ قهرمانان را اعلام کند تا براساس آن تصمیم‌گیری شود اما هنوز این اتفاق هنوز رخ نداده است.

در قاره سبز یوفا تاکید کرده مسابقات باشگاهی با وجود کشوری مانند ایتالیا که شمار زیاد مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا موجب تعطیلی و قرنطینه کامل شهرهایش شده، باید در ۱۱ تیرماه تمام شود و برای این اتفاق برنامه هایش را هم اعلام کرده است و اکنون کشورهای عضو با قاطعیت از ادامه مسابقات سخن می گویند. 

اکنون برگزاری لیگ برتر که یک الزام برای کاهش اعتراصات و جنجال‌ها به شمار می رود، در گرو کاهش مبتلایان به کرونا تا پایان فروردین و اعلام برنامه لیگ قهرمانان است تا سازمان لیگ بتواند مسابقات باشگاهی در ایران تا پایان فصل بهار و اوایل تابستان به خط پایان برساند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس