اردوغان

درحالی که اغلب کشورهای جهان به ویروس کرونا مبتلا شده، دولت ترکیه تا هفته گذشته نه تنها سیاست کتمان و سکوت را در برابر این خطر جهانی اتخاذ کرده بود بلکه تلاش کشورهایی چون ایران را به باد تمسخر می‌گرفت.

سرویس جهان مشرق - درحالی که بیش از ۱۵۰ کشور جهان از ثبت موارد ابتلا به «ویروس کورونا» موسوم به «کووید-۱۹» خبر می‌ دهند، سرانجام دولت ترکیه ششم مارس جاری راضی شد، اولین مورد از ابتلا به ویروس کورونا در این کشور را به رسمیت بشناسد و آن را رسانه ای کند.

به نظر می رسد، به همان اندازه که دولت ترکیه بر کتمان وجود موارد ابتلا به کرونا در این کشور اصرار داشت، به همان اندازه رسانه های ترکیه بر «بزرگ نمایی» این بحران در ایران تمرکز کرده بودند، بدون اینکه توجه داشته باشند، ابتلا به ویروس کرونا اکنون به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

در طول هفته گذشته موضوع انتشار ویروس کرونا در ایران چنان مورد توجه رسانه ها و مطبوعات ترکیه بود که نه تنها جزئیات این خبرها نیز از قلم نمی افتاد، بلکه تلاش می شد، با دادن آمار لحظه ای و زنده از تعداد مبتلایان و قربانیان و مناطق درگیر، به افکار عمومی داخلی و منطقه ای و خارجی القا کنند که ایران عامل انتشار فیروس کورنا در جهان است!

رسانه های ترکیه تنها به القای این خبر که ایران عامل انتشار فیروس کورنا در جهان است، اکتفا نکردند، بلکه به شکلی ویژه ی خبرهای مربوط به وضعیت سلامتی دولتمردان و سیاسیون ایران و ابتلای آنها به ویروس کرونا یا مشکوک شدن به ابتلا و قرنطینه شدنشان را پوشش می دادند.

 قرنطینه شدن دکتر «علی اکبر ولایتی»، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری از جمله ی این خبرها بود که رسانه های ترکیه تلاش کردند، با «بزرگ نمایی» آن و تاکید مکرر بر اینکه دکتر ولایتی از نزدیک ترین افراد به مقام معظم رهبری در ایران است، این باور را در افکار عمومی داخلی و خارجی ایجاد کنند که اوضاع بهداشتی و درمانی در ایران به حدی ضعیف و ویروس کرونا چنان در این کشور شیوع یافته که حتی نزدیک ترین افراد به مقام رهبری در ایران هم از آن در امان نمانده است.

این رسانه ها همچنین، با انتشار اخباری درباره ی وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهر «قم» و میزان تلفات ناشی از ابتلا به کرونا در این شهر سیاست های ایران را به سخره گرفته و دولت ایران جهت مقابله با انتشار کرونا در قم و سایر مناطق و شهرهای ایران، بی کفایت و بی تدبیر جلوه دهد.

بعد از ویروس کرونا در ایران، نوبت به انتشار این ویروس در آمریکا بود که به اشکال مختلف و براساس خطوط و سیاست های خبری نظام ترکیه، توسط رسانه های این کشور پوشش و بازتاب داده شود. سوژه ی خبری در اینجا سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» بود که در سفر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به ایالت فلوریدا و دیدار با رئیس جمهور و برخی مقامات دولت برزیل به علت احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا در قرنطینه خانگی قرار گرفته بود. زیرا وی با مقامات برزیلی دیدار داشته که اخیرا آزمایش یکی از آن‌ها مثبت اعلام شده بود.  

اتخاذ چنین خط خبری از سوی رسانه های ترکیه آن هم در قبال ایپدمی «ویروس کرونا»، در کنار سیاست سکوت و کتمانی که نه تنها دولت این کشور، بلکه از سوی احزاب ترکیه اجرا می شد، بار دیگر نشان داد که نمی توان بر «حماقت های سیاسی» آنکارا پایانی متصور شد.

کیست که نداند:
- اقتصاد ترکیه به شدت وابسته به صنعت گردشگری است
- توقف ورود گردشگران خارجی به ترکیه چه لطمات هنگفت  ضربات کشنده ای به اقتصاد این کشور وارد می کند
- صنعت گردشگری پاشنه آشیل اقتصاد ترکیه است
- چشم پوشی آنکارای درگیر در بحران تجاوز نظامی به سوریه و تنش دیپلماتیک با اتحادیه اروپا در پرونده پناهجویان، اقتصاد ترکیه را با چه فاجعه ای رو به رو می کند
- اعلام ورود ویروس کرونا به ترکیه، چه تاثیری بر سفر گردشگران خارجی به این کشور می گذارد
- ماسک و مواد ضدعفونی کننده در ترکیه به شدت کمیاب و قیمت مواد ضدعفونی کننده ۴۰ برابر و ماسک ۲۰ برابر شده است

 قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها در ترکیه پس از گسترش بیماری کرونا در این کشور
 قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها در ترکیه پس از گسترش بیماری کرونا در این کشور

- اقتصاد جهانی در دو هفته اخیر چه ضرباتی از انتشار ویروس کرونا متحمل شده و چه تاثیری بر اقتصاد ترکیه و ارزش لیر این کشور گذاشته است
- کسری بودجه ترکیه در ژانویه ۱.۸ میلیارد دلار و میانگین رشد صادرات نسبتا ضعیف و نیاز کشور برای تامین باز پرداخت دیون خارجی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار و کسری بودجه در معاملات تجاری ۶.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اعلام شد
- دولت ترکیه برای هفتمین بار طی سال جاری نرخ سود بانکی در این کشور را کاهش داد و ارزش لیر ترکیه در قبال دلار به ۶.۲۷ رسید که پایین ترین حد از سال ۲۰۱۶ محسوب می شود
- دولت ترکیه تا پیش از اعلام مشاهده ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، با درخواست های مکرر جامعه ی پزشکی ترکیه برای اجرای آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا مخالفت و از پذیرش کیت های خارجی تشخیص ابتلا به این ویروس امتناع می کرده است
و سرانجام اینکه کیست که نداند:
- این سیاست و آن خط مشی، ترفند دیرینه دولت ها موسوم به «فرار به جلو» برای انحراف افکار عمومی ترکیه از مشکلات بی شمار اقتصادی و تنش های بی پایان سیاسی و وضعیت اسفبار اجتماعی است که درحال حاضر مردم ترکیه با آن دست به گریبان هستند؟

** دولت چوپان دروغگو و مردم دیر باور

آنکارا درحالی سیاست سکوت و کتمان در قبال شیوع ویروس کرونا در داخل و بزرگ نمایی آن در خارج را دنبال می کند که مردم این کشور دولت اشان  را به پنهان کاری و دروغگویی در انتشار اخبار مربوط به شیوع کرونا متهم می کنند و کاربران ترک فعال در فضای مجازی به شدت این سیاست آنکارا را به باد انتقاد و تمسخر می گیرند. به حدی که باعث شده تا برخی نهادها و سازمان های بین المللی به آنکارا درباره تبعات و پیامدهای این پنهان کاری که می تواند، ترکیه را با یک فاجعه بزرگ انسانی مواجه کند، هشدار دهند.


** تغییر رویکرد آنکارا و اعلام مشاهده مورد ابتلا به کرونا

سرانجام وزارت بهداشت ترکیه بامداد چهارشنبه ۱۱ مارس جاری با صدور بیانیه‌ ای از ثبت یک مورد از ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. این اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه بود که وزارت بهداشت این کشور شناسایی آن را رسما تایید کرد.

براساس تازه ترین آمارها «فخرالدین کوجا»، وزیر بهداشت ترکیه روز دوشنبه ۱۶ مارس در پیامی توئیتری شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور را ۱۸ نفر اعلام کرد.

به دنبال آن اقدامات پیشگیرانه ای از سوی دولت ترکیه برای ممانعت از انتشار ویروس کرونا در این کشور اتخاذ شد، از جمله اینکه شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاین» پروازهای خود را به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، نروژ، دانمارک، بلژیک، سوئد، اتریش و هلند را تا ۱۷ آوریل سال جاری به حالت تعلیق درآورد و وزارت راه و حمل و نقل ترکیه نیز از اضافه کردن ۹ کشور جدید به لیست پرواز های لغو شده به مبدا و مقصد ترکیه خبر داد.

در داخل کشور دولت ترکیه مدارس و دانشگاه ها و مراکز تفریحی و سیاحتی این کشور را تعطیل اعلام کرد و مقرر شد، مراکز آموزشی، آموزش های خود را از راه دور ارائه دهند. همچنین تمام فعالیت های ورزشی در این کشور به حالت تعلیق درآمدند.

از مجموعه اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شده چنین برمی آید که دولت ترکیه خود را در آستانه بحرانی واقعی و بزرگ می بیند و این کذب ادعاهای عدم ورود ویروس کرونا به این کشور و سیاست پنهانکاری و سکوت آنکارا در قبال این فاجعه انسانی را به اثبات می رساند.

آنچه درباره ی اعلام ورود ویروس کرونا به ترکیه بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است، زمانبندی اعلام این خبر است. این اقدام دولت ترکیه ۴ ساعت پس از انتشار بیانیه ی صندوق بین‌ المللی پول (IMF) صورت گرفت که در آن از ابتلا به ویروس کورنا به عنوان یک اپیدمی جهانی یاد شده بود.

این بیانیه در ادامه تاکید کرده بود که صندوق بین‌ المللی پول ۵۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای درگیر کرونا اختصاص داده است و به نظر می رسد، دولت ترکیه به طمع استفاده از این کمک و دریافت مبلغ فوق اقدام به اعلام رسمی مشاهده موارد ابتلا به کرونا در این کشور کرده و برای تضمین دریافت این کمک و افزایش مبلغ آن، درحال بالا بردن شمار مبتلایان در این کشور است.

** بهره برداری ترکیه از پناهجویان در سایه کرونا

بحران پناهجویان در مرزهای ترکیه و یونان که مرز ترکیه و اتحادیه اروپا محسوب می شود، تنش میان آنکارا و این اتحادیه را وارد مرحله ی جدیدی کرده و ناظران سیاسی بر این باورند، ترکیه تلاش می کند، از پناهجویان در این کشور به عنوان اهرم فشاری جهت رسیدن به اهداف خود، با یک معامله جدید در منطقه بهره بگیرد و معادلات منطقه ای و بین المللی را اینگونه به نفع خود تغییر دهد. به ویژه آنکه آنکارا به خوبی می داند، اتحادیه اروپا به هر طریق خواستار ممانعت ترکیه از ورود امواج جدید پناهجویان به کشورهای عضو این اتحادیه است، به همین دلیل طی روزهای گذشته شاهد بودیم، آنکارا رشوه اتحادیه اروپا به ترکیه در پوشش کمک بلاعوض به پناهجویان مقیم این کشور را رد می کند.

اتحادیه اروپا طی هفته گذشته تحت عنوان کمک های بلا عوض و در واقع با هدف تطمیع ترکیه جهت جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورهای عضو این اتحادیه پیشنهاد داد، بابت هر پناهجو ۲ هزار یورو به دولت ترکیه کمک کند، اما آنکارا این رقم را ناچیز دانست و خواستار مبالغ بالاتر شد.

این موضوعی است که روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به آن پرداخته و ضمن تاکید بر اینکه اروپا به هر طریق باید مانع ورود امواج جدید پناهجویان از ترکیه به کشورهای اروپایی شود، از اتحادیه اروپا خواسته بود، به هر طریق ممکن رضایت آنکارا در این پرونده را به دست آورند. سفر اخیر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و جلسه و برگزاری نشست مشترک بین او و اعضای اتحادیه اروپا در همین راستا صورت گرفت، نشستی که نتیجه ای برای هیچ یک از طرف ها در برنداشت و باعث شد، اردوغان در اعتراض به عدم توافق بر سر رقم رشوه پیشنهادی اتحادیه اروپا ترکیه، نشست را نیمه کاره رها کند.

از آنچه گذشت، می توان به این نتیجه رسید که ترکیه با چالش های بزرگ و ویرانگری در حوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مواجه است و تاکنون سعی کرده، با فرار رو به جلو و ایجاد خفقان در داخل، به ظاهر مانع هویدا شدن این چالش ها شود. لذا به هر دستاویزی برای خروج از این بحران ها متوسل می شود. زمانی رویکرد اقدام نظامی علیه سوریه و تقابل با روسیه را پیش می گیرد، زمانی رویکرد بولد کردن بحران کرونا که به اپیدمی جهانی تبدیل شده و تمسخر تلاش ها و اقدامات کشورهای دیگر در مبارزه با انتشار این ویروس را اتخاذ می کند، زمانی رویکرد کتمان و سکوت را بدون توجه به تبعات فاجعه بار این سیاست برای مردمش پیش می گیرد و زمانی دیگر پرونده پناهجویان و آوارگان این کشور را ابزار معامله با اتحادیه اروپا برای خروج از بحران هایش قرار می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    اردوغان معاویه جدید
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      آه مردم سوریه، اردوغان و دولتش رو نابود میکنه. نمیشه تو این دنیا ظلم بکنی و قسر در بری جناب اردوغان. بنشین و تماشا کن بدبخت شدن کشورت را
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      4 2
      چه مقایسه نابجایی،رجب دن کیشوت کجا و چرچیل کجا
  • DE ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    آفرین، مقاله جالبی است.
  • تورک IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    تا کور شود هر آن که نتواند دید هندیها مهاجر و غاصب سرزمین توران، پارس کنان رفتارهای تورک ستیزانه خود را از سر دشمنی با ملت بزرک تورک ادامه خواهند داد. جرثومه های پهلوی کثیف و ماسونهای یهودی گویا آدم شده اند. احمق
    • پاپک آذربایجان IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      بوی نفرت و بیسوادی و جهل و قبیله پرستی از نوع پانترکیستی از سوی نوادگان چنگول خان وحشی مغول ، مزدوران عثمانی میاد ! آرام باش، آرام ! یاشاسین گوزل ایرانیمیز ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لاری کور اولسون ! انشاالله....
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      یا خدا پان ترک ها توهماتشون تا کجا پیش رفته
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      7 4
      واقعا برخی افراد گاو به دنیا می آیند و خر هم از دنیا می روند، مثل جنابعالی.
    • حسام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      54 95
      تا اونجا که میدونم قبیله پرستی و نژاد پرستی از 100 سال پیش وقتی رضا شاه عامل انگلیس، گند ضد به فرهنگ مردم گند ضد به همه چی شروع شده و آثارشو الانم میبینیم . قبل اینکه این دهاتی بیاد سرکار همه فرهنگها زبانها و اقوام کنار هم شاد بودند
    • NL ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      3 1
      خیلی احمقی
    • علی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      9 2
      تعصب عقل رو زائل میکنه.کل این مقاله دلسوزانه است همیشه حقیقت رو بدون روتوش دیدن درد داره چون عقل رو بیدار میکنه.
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      10 4
      پاسخ به کاربر حسام : من خودم آذری هستم اهل آذربایجان عزیز، شما کامنت و اظهار نظر قومگرایانه قبیله گرانه نفرت انگیز و متوهمانه بالا نگاه کنید که دوستان پاسخ به این فرد پانترکیست و نفرت پراکن دادند، الان این جریان نفرت پراکنی قبیله پرستی و نژادپرستی از نوع پانترکیستی چه ارتباطی به رضاشاه داشت؟ حالا دیدید بی جهت نیست گفتند پانترکیسم معجونی است از بیسوادی و بی شعوری ! هر جا سخن ازسلطان رحب عثمانی است مزدوران عثمانی پرست حاضر هستند برای جان فشانی برای رجب آقا عثمانی!
    • BE ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      3 1
      زپرشک
    • محمد IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      4 5
      بوی خریت محض از این پیام احساس میکنم!
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      2 1
      07:48 اینکه حس بویایی قوی ای داری اصلا عجیب نیست
    • بهروز ٱذری IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      3 3
      نوادگان به جا مانده از نسل چنگیزخان خان وحشی مغول ، طبق افسانه پانترکیستی مغولی خود را از نسل و نژاد مادری گرگ و گرگ زاده می‌دانند ! هر جا سخن از آقا رجب متوهم عثمانی باشد، مزدوران عثمانی پرست و نژادگان چنگیزخان وحشی و خونخوار اعلام حضور و لجن پراکنی و نفرت پراکنی می‌کنند..
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
      0 1
      خطاب به ۱۶:۴۳ زنگ بزن ۱۲۵ امیدوارم خنکت کنه ولی اینجور که بوش میاد سیل هم چاره دردت رو نمیکنه
    • نادر IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      4 1
      ایران پر از پان فارس شده
  • علی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    92 61
    خدا ترکیه ای ها رو به خودشون واگذار کرده. .حضرت علی (علیه السلام) فرمود : فراموش کردن خدا آنست که آنان را از خیر محروم کند. پس آنجا که در کلام حق از فراموشی پروردگار سخن به میان می آید واگذاردن بنده به حال خود و برچیده شدن دست عنایت ایزد تعالی از سر اوست که البته نتیجه ی فراموشی بنده و مشغولیت او به دنیاست. به بیان دیگر نسیان پروردگار بازتاب و نتیجه ی تکوینی نسیان بنده و بی توجهی اوبه امر دین است
  • محمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    اردوغان یک مار هفت است. دلم به حال ملت ترکیه میسوزد که باور کردند اردوغان در سوریه با پژاک می جنگد. براى سالها اعضای ناتو به مسلح کردن پژاک و پکک از خاک ترکیه اقدام می کردند تا منطقه رو ناامن کنند. مردم بیچاره کرد رو به خاطر علوی بودن به صورت سیستماتیک قتل عام میکردند. ترکیه کشوری کثیف و رسانه های آن شبیه رسانه های صهیونیست عمل می کنند. رضاشاه ملعون حرامزاده با تسلیم کردن خاک ایران میراث صفویان باعث قتل عام کردهای علوی شد. هر روز لعنش کنیم کم است. کوههای آرارات خاک ایران بود، جایگاه مردم مظلوم علوی.
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      5 13
      البته ترکیه مانع تحقق دالان تروریستی قندیل تا مدیترانه هم شد
    • IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      7 2
      و علویان به واقع انسانهای شریفی هستند
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      0 0
      تورکیه هنوز دوتا اقلیم بیخ گوشش. تشکیل شده که فعلا ...خخ
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    73 8
    بالاخره سر پول خر گیری، گیر می افته.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    بدون هیچ گونه شکی اوضاع کرونایی ترکیه بهتر از ایران که نیست هیچ چه بسا بدتر از کشور ما باشد سیاست کتمان ره به جایی نخواهد برد ترکیه تاوان این سیاست طمع ورزانه خود را خواهد پرداخت
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    ترکیه ای ها پیام همدردی می دن و می گن ایران قوی باش ....مشرق هم اینجوری از کرونایی شدن ترکیه ابراز خوشحالی می کنه ....اسمش رو چی می تونیم بزاریم؟
    • US ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      32 89
      تعصب جاهلی و خودبرتر بینی از نوع مشرق
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      86 19
      ما با مردم ترکیه مشکلی نداریم، و از مشکلات اونها خوشحال نخواهیم شد، مشکل ما سیاست های جاه طلبانه بلند پروازانه ترکیه و شخص رجب اردوغان در منطقه هست، بهتر شما بهتر پست رو مطالعه بفرمایید و وقایع اخیر منطقه خصوصا آقا رجب رو پیگیر باشید که از تروریست های بین المللی حمایت و پشتیبانی می‌کند و علیه منافع ایران اقدام کرده و می‌کند !
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      9 2
      کسی مشکلی با برادران اهل ترکیه ندارد اعتراض به سیاستهای نابجای اردوغان و درگیری او با تمام همسایگانش به خاطر رویای امپراتوری عثمانی است
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      2 4
      سادیسم
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      2 5
      سادیسم
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    90 24
    با این سرعتی که ترکیه در سقوط در پیش گرفته داره از آل سقوط جلو میزنه،خدا بخیر بگذرونه فک فامیلمونن
  • رسانه نژادپرست IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    26 97
    شمارسانه ای نژادپرست هستید
    • محمد IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      از برادر هم زبان خودت بشنو برادر. هنوز مانده تا ذات کثیف عضو ناتو ترکیه رو بشناسی. مردم ترکیه در خطرند. به خاطر هیتلر دوران اردوغان! طرفداران اردوغان نه اکثر ملت از همه جا بى خبر ترکیه، بلکه افراطیان عرب و ترک اخوان المسلمين، نوعثمانیان قاتل و ملی گرایان نژادپرست هستند. درست مثل آلمان نازی!.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    79 11
    البته نکته مغفول در این مقاله اینه که سواد رسانه ای مسولین سیستم واحد خبرپراکنی و محدودیت خبرنگارها در تهیه اخبار مقاومت در برابر شبکه های اجتماعی و قدرت سازی رسانه ای تنها نقاط کوری است که معضل مدیر نالایق دولت تدبیر و امید اونها را تشدید و عاملی برای بی توجهی یک عده به دستورالعملها شده و این در ترکیه کمتر دیده میشه مثلا جنگ ترکیه با سوریه و لیبی که هنوز خیلی ها در خود ترکیه به لحاظ شانتاژهای رسانه ای هنوز موضع درست را پیدا نکردند . انشاءالله با نگرش درست در سازمان پدافند غیر عامل در مورد خبرنگارها و رسانه ها و شبکه های اجتماعی شرایط بهتری برای کشور فراهم بشه
  • US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    34 95
    ۱۸ نفر ابتلا در ترکیه تا امروز و یک نفر فوتی ۸۵ ساله ولی در ایران تا امروز چند نفر ابتلا و چند فوتی آمار دو کشور را مقایسه کن بعد از منظر انتی ترکی آفاضه تفسیر کن . ترکیه سالانه میلیاردها دلار انرژی می خرد ولی ایران بر عکس سالانه میلیاردها دلار انرژی می فروشد.
    • علی IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      78 29
      مردم دنبال چیزی اند که ندارن مثل ترکیه ها که دنبال امپراطوری اند!
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      4 5
      شما هم خیلی ساده لو هستی که گول پراپاگاندای رسانه ای ترکیه را می خوری...
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      2 8
      اول بخوان بعد نظر بده تا اینقدر جاهلانه نباشه ترکیه اصلا کیت تشخیص کرونا را قبول نمیکرد که بخواهد آماری داشته باشد.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      6 8
      ترکیه از هر نظر در رابطه با کرونا از،تمام کشورهای حهان عالی کار کرده جای تحسین هست نه اینکه چون خودمون چیزی نیستیم منتظر مرگ همسایه باشیم
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    91 18
    اردوغان لاشخور دیگه معروف شده، هر جا لاشه مفت گیر بیاد، رجب رو ومیبینی، مفت باشه کوفت باشه، الانم افتاده به گدایی، دیگه یواش یواش باید غزلو بخونه، کفتار پیر
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    58 98
    اگه تركيه چوپان دروغگويه اونموقع ايران رو چه ميشه ناميد .!!
    • آرمن IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      4 4
      مشکل ما با ترکها نیست.مشکل ما با اشغالگری است
    • داود مرتضوی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      5 11
      ترکیه ویا اینطور بگم، ترکهای ترکیه تا دیروز فقیر ترین کشور منطقه بودند. حال میلیاردها دلار بدهی خارجی دارند والکی پز میدن، مد عالی جیب خالی. حال انشاله اگر چند ماه این وضعیت کرونا در ترکیه ماندنی باشه؟ میبینی ترکیه به چه وضعی میوفته. در مقابل کشور عظیم ایران 40 ساله که تحریم. وهرگونه فشار را به خود دیده و اکنون به آهن آب دیده تبدیل شده. حال خردوغان فاشیست وصهیونیست احمق ودیکتاتور بزرگترین دشمن ایران است ولی در ظاهر نمی‌تواند به زبان بیاورد. انشاله به امید نابودی ترکیه ودشمنان ایران
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    کرونا از ایران به کل کشورهای جهان صادر میشه.
    • BE ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      4 1
      شما برو بگیر بخواب
  • محسن US ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    9 68
    حتماً مراسمی، مناسبتی، چیزی در پیش داشتن و خواسته تا بعد از اون مراسم یا مناسبت، اوضاع عادی جلوه کنه.
  • بابک ٱذری IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    چند خبرگذاری ترکیه ای مدتی است شروع به تهیه خبر و گزارش به زبان پارسی در اینترنت کردند! اخبار این خبرگذاری های ترک بیشتر شبیه اخبار منفی شبکه های بیگانه امثال بی بی سی و صدای آمریکاست! لطفا مسولین مرتبط با فضای مجازی این موضوع رو پیگیری کنند، ترکیه رجب اردوغان حدود خودش رو نمی‌داند ! سپاسگزارم
  • جواد IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    29 89
    فعلا نفت ۲۰ دلاری را حال کن. نگران کشور خودمون باش. مشرق نژادپرست
    • ایران DE ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
      1 0
      ما دیگر نفت نمی فروشیم که نگران آن باشیم ، نفت نباشد گاز هست ، گاز نباشد فولاد هست ، فولاد نباشد ، صنعت هست ،..... خدا رو شکر ما کشور ثروتمندی هستیم
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    88 20
    "صنعت گردشگری پاشنه آشیل اقتصاد ترکیه است" که رف به درک!
    • DE ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
      2 3
      محترمانه صنعت گردشگری ولی واقعا توووورچیه جزو کشورهایستکه ارازل و اوباش مخصوصا از اروپا و کشورهای عربی میرن آنکارا برا اونکارا....وافعا عرعردروغان میتونه کلاه خودش را بالاتر بگذاره.
  • AE ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 9
    دوستان دارای تفکر مرغ همسایه غاز صبر کنند که شب دراز است . این بازیها تمام خواهد شد .زمستان خواهد رفت و رو سیاهی به ذغال خواهد ماند اگر تحریم هایی که ۴۰ ساله روی ایران هست فقط یک سال روی ترکیه می بستند برایتان مشخص می شد که کدام کشور اقتصاد داره پوتین فقط دو ماه ترکیه را تحریم کرد .مش رجب دوید مسکو گفت شکر خوردم مش رجب فراموش کرده که شب کودتا که می خواستند بگیرندش به کجا پناه برد. انگار هواپیمای عمه من بود که ۲۴ ساعت در فرودگاه تبریز بود تا آب ها از آسیاب بی افته
  • محمد IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    7 1
    ننگ بر مزدوران بیگانه درود بر وطن اسلامی ایران
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    7 4
    ترکیه جزو اولین کشورهایی بود که به ایران کمک ارسال کرد و هواپیمای ترکیش ایر لاین با کمکهای فراوان در مهراباد به زمین نشست اگه ترکیه میدونست مشرق از اعلام دقیق فوتیها ناراحت میشه اعلام نمیکرد و ماست مالی میکرد
  • Mehdi TR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    4 3
    با ابراز تاسف خوندم. این نوع مقالات حقیقت نداره.
  • مجید NL ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    17 7
    اردوغان یک سیاست مدار واقعی وترک مغز هس وکاملا بر کارهای خود اعتماد واطمینان دارد وخارش ایرانی ها بعلت پیشرفت فوق العاده ترکیه هس که یک قدرت بی رقیب در جهان شده .عیسی به دین خود وموسی به دین خود برویم به هزارو یک مشکل اساسی خود در ایران برسیم مارا چه به ترکیه ابرقدرت سیاسی اقتصادی وفرهنگی
    • BE ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      1 0
      قدرت بی رقیب در پاچه خواری و دو دره بازی ؟
  • شادان IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    8 7
    خدایی ترکیه شماها را سکته خواهد داد
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    3 5
    رجب خسته رجب تنها .خخخ
  • اصغر IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 4
    نباید اینقدر بی انصاف باشیم. همین دیروز کمکهای ترکیه به ایران بابت مبارزه با کرونا ارسال شده. چطور از گرفتاری یک کشور همسایه و مسلمان ابراز خوشحالی میکنید؟
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    10 1
    فرض کنیم شما راست میگی آگه ترکیه پنهاری میکنه پس چرا مث ایران اوضاع از کنترلش خارج نمیشه فکر کنم خبرتون مغرضانست ببخشیدا
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    5 6
    اردوغان مکار به خاطر انتخابات 2 اسفند کرونا رو تکذیب می کرد
  • DE ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    1 1
    اقای زرنگ خان با این نامردی هاش یک پاش تو چاهه!
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 8
    یاشاسین رجب دون کیشوت،بزرگ مرد تاریخ حماقت
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 6
    اردوغان ملت خودشو هم بیچاره میکنه
  • رضا IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    6 13
    سلام دوستان اولا به قول یکی از علمای تاریخ آذربایجان ما آذری‌ها ربظی به ترکهای عثمانی قاتل نداریم مااذری هستیم نه ترک آن هم ازنو عثمانی لزا ترکیه حتما در کشتار مسلمانان در سوریه عراق سهیم است
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    15 15
    مشرق یه سوال دارم. واقعا ترکیه سیستم امنیتیش این قدر قوی هست که با وجود شما و روسیه و حتی آمریکا و اروپا تونسته همه بیمارستانها رو کنترل کنه و شما نتونید یه فیلم از دفن و معالجه یه کرونایی منتشر کنید؟؟؟؟ اگر امکان داشت مخفی بشه شما می کردید یا اربابتون چین میتونست مخفی کنه... الان چندهزار نفر رو که سفر حج عمره رفته بودن قرنطینه کردن. روزی که چین و ایران بیماری دیده شد قطع رابطه مسافری کردن و مرزهارو بستن. الان با نفت زیر ۳۰ دلار ترکیه وضعیتش از همه بهتر میشه. تمام دشمنانش از روسیه و عربستان و امارات بگیر تا مصر و حفتر ضعیفتر میشن. چین و اروپا هم که حالا حالاها نمیتونن از لحاظ اقتصادی سرپا بشن. میدونم منتشر نمی کنی ولی برات خوبه که بدونی مردم فقط مشرق نمیخونن. شما هم چین و قم رو قرنطینه می کردی و حرم رو لیس نمی زدی تا مسخرتون نکنن.
    • احد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      7 14
      دمت گرم حرف حساب زدی
    • ایران DE ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
      2 8
      اگر نفت ارزون شده ، ترکیه هم به لطف کرونا نفت خودش یعنی توریست را ندارد پس زیاد دلخوش نباشید
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
      2 1
      09:24 اتفاقا با حذف رقبای مدیترانه ای گردشگری ترکیه مثل فرانسه ایتالیا اسپانیا و حذف کشورهای بزرگ گردشگری مثل امریکا و چین از گردونه رقابت با ترکیه شاهی رشد بیشتر بخش توریسم در ترکیه خواهیم بود
  • NL ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    2 0
    همه ی کشورها باید منحل بشن . پیش به سوی حکومت جهانی .
  • ناشناس IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    6 1
    گیریم اصلا ترکیه تا دیروز فقیرترین کشور جهان بود.دلت خنک شد؟ خب شما که اینهمه میگین ما این بودیم و اون بودیم چرا اینطور شدین؟ پس خاک برسرتون و آفرین به ترکیه که داره پیشرفت میکنه.همش برای بدبختی های خودتون بهانه بیارین و فاشیسم زشتی که در ذاتتون هست رو عیان کنید.شرم کنید و اینقدر مهاجم و جنگ طلب نباشین‌.کل دنیا از شما بیزارن.اگه مملکتی هم دارید صدقه سری ترکهای ایرانه که در چالدران خونشون ریخت تا این کشور باقی بمونه درصورتی که میتونستن با عثمانی متحد بشن و به ثروت و رفاه برسن.ترکها آگاه شدن و فهمیدن که جنگهای برادرکشی و بیهوده ی عثمانی و صفوی چه لطمه ای به قدرتشون زد و چه سودهایی به استعمار غرب رسوند بنابراین تمایل به جنگ با ترکیه ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس