کد خبر 1052859
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
میهمان ناخوانده چهارشنبه سوری امسال، آمار مبتلایان را افزایش می‌دهد

شرکت در مراسم چهارشنبه‌سوری امسال می‌تواند به‌دلیل ازدحام جمعیت، آمار مبتلایان به کرونا را افزایش دهد.

به گزارش مشرق، هر سال در آخرین چهارشنبه سال، اجرای برخی آداب سنتی و البته اجرای عادات غلط نیز بروز پیدا می‌کند. عادات بد رفتاری که جز صدمات و آسیب‌های جسمانی و در نهایت آسیب سلامت روان، فایده دیگری ندارد .

اما جشن نوروز امسال باید متفاوت‌تر از اعیاد سال‌های گذشته برگزار شود، زیرا امسال یک مهمان ناخوانده و بسیار چموش با نام ویروس «کرونا » تمام کشور را درگیر کرده است؛ این موضوع می‌تواند چهارشنبه سوری خطرناکی را برای افراد جامعه رقم بزند.

اگر فردی در این روز آسیب جدی ببیند؛ امکان ابتلایش به کرونا بالا می‌رود زیرا این ویروس به عفونت و رطوبت بدن انسان تمایل دارد و می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را برای سلامت افراد در بر داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

صف خرید آجیل یا مهلکه مرگ؟



ژیلا آهنگرزاده، روان درمانگر و روانشناس در خصوص شیوع ویروس کرونا در کشور و به جا آوردن رسوم سنتی مانند چهارشنبه سوری گفت: این روزها انتشار ویروس کرونا موجب شده تا بسیاری از افراد زندگی متفاوتی داشته باشند. به طور کلی این بیماری توانسته زندگی افراد جامعه را دستخوش تغییراتی قرار دهد، تغییراتی مثل کمپین‌های «ما در خانه می‌مانیم» یا «با در خانه ماندن کرونا را شکست می‌دهیم».

او افزود: بسیاری از افراد جامعه هنوز به جدی بودن این بیماری پی نبرده اند؛ همین امر باعث می‌شود آن‌ها رعایت اصول و قوانین بهداشتی را انجام ندهند و این مراسم را همانند سال‌های گذشته با عادات اشتباه برگزار کنند. این بیماری به قدری خطرناک است که می‌تواند با بروز یک زخم و یا چرک و عفونت افراد آسیب دیده را به سمت بیماری کرونا سوق دهد.

این روانشناس مهمترین شاخصه‌های حفاظت از سلامت روان را در عدم حضور در مراکز آسیب پذیر دانست و تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، شرکت در مراسم چهارشنبه‌سوری امسال در خیابان‌ها و معابر می‌تواند به‌دلیل ازدحام جمعیت فاجعه به بار بیاورد و آمار مبتلایان به این ویروس را افزایش دهد.

او در ادامه بیان کرد: آسیب‌های روحی به شدت اثرات ماندگارتری نسبت به صدمات جسمی و فیزیکی دارد.

لزوم نظارت خانواده‌ها بر رفتار فرزندان در چهارشنبه سوری

این روانشناس علل اصلی برخی حوادث ناگوار چهارشنبه سوری را شکاف بین خانواده و نوجوانان دانست و گفت: شکاف ارتباطی عاطفی میان نوجوانان و خانواده‌ها باعث ایجاد پرخاشگری‌های پیاپی میان نوجوانان می‌شود و همین امر می‌تواند باعث بروز چنین رفتارهای پرخطر شود؛ این نوع رفتار، یک نوع فریاد اعتراضی به خانواده‌ها است، بنابراین خواهشمندیم خانواده‌ها در این شرایط بحرانی، نوجوانان و جوانان را درک کرده تا کمتر شاهد خروج نوجوانان و جوانان از خانه در چهارشنبه آخر سال باشیم.

او ادامه داد: با عدم خروج غیرضروری از منازل می‌توانیم شاهد کاهش بیماری کرونا در کشور باشیم. این سبک زندگی جدید محدودیت نیست بلکه می‌تواند همبستگی و انسجام ملی ایران را به رخ تمام جهانیان بکشاند. همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است، پس بهتر است از آتش بازی و آتش سوزی جلوگیری کنیم.

این روان درمانگر یادآوری کرد: مدافعان سلامت همه در تلاشند که با گسستن زنجیره انتقال بیماری کرونا، باری از روی دوش پزشکان و پرستاران بردارند، پس با برپا نکردن مراسم چهارشنبه آخر سال تعداد مصدومین و یا جان باختگان را افزایش ندهیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد، حضور در مراکز شلوغ و پر رفت و آمد با شیوع بیماری کرونا ارتباط مستقیم دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس