پهپاد

هم اکنون در لیبی، اماراتی ها پهپادهای چینی را به متحدان خود و ترک ها نیز پهپادهای Bayraktar را به حامیانشان تحویل داده اند که منجر به تک و پاتکهای متعددی میان طرفین درگیر در این کشور شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، هنوز هم دیدن و صحبت درباره "مهاجر" حاتمی کیا لذتبخش و شیرین است اما مهاجر، همه داشته های نیروهای مسلح ایران در دوران جنگ تحمیلی نبود. از حدود سال ۱۳۶۲ به گوش فرماندهان سپاه رسید که افرادی در جهاد دانشگاهی اصفهان بنا به علاقه شخصی پهپادهایی برای عکس‌برداری هوایی می‌سازند. آن سال‌ها هواپیماهای شناسایی RF۴ ارتش با محدودیت پروازی مواجه بودند درحالی‌که تهیه عکس هوایی از مناطق جنگی ارزشی حیاتی داشت. چند نفر از این محققان برای تکمیل پروژه‌شان به جبهه‌ها رفتند و نخستین گردان پهپادی ایران شکل گرفت؛ گردان پهپادی رعد سپاه.

در گردان رعد آزمایش‌هایی در مناطق عملیاتی برای رفع نواقص پهپادها انجام می‌شد. این گردان به‌مرور تشکیلات گسترده‌تری یافت و پایه تشکیل «صنایع هوایی قدس» در سال ۱۳۶۴ شد. پهپاد «تلاش» اولین محصول صنایع هوایی قدس بود که بر اساس طرح‌های محققان جهاد دانشگاهی اصفهان ساخته شد. پس‌ازآن به دلیل نیازهای جنگی کار ساخت پهپادها با سرعت پیش می‌رفت تا اینکه مهم‌ترین محصول صنایع هوایی قدس به میدان آمد؛ پهپاد مهاجر. پهپادی آشنا برای ایرانی‌ها شاید رؤیاهای پهپادی ایرانی‌ها از تماشای همان فیلم شکل گرفت و در دهه‌های بعد به بار نشست.

حالا هرچه زمان و فناوری جلو می رود، اهمیت و دقت نقشه راهی که فرماندهان و متخصصان کشورمان در زمینه طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین مدرن و متنوع کشیده اند، بهتر مشخص می شود. علاوه بر افتضاح ارتش پرپول اما ترسو و بدون برنامه سعودی در از دست دادن مداوم پرنده های بدون سرنشین گران قیمت، تجاوز اخیر بین ارتش ترکیه و تروریست های حامی آن به خاک سوریه و درگیری انها با ارتش این کشور آخرین نمونه از تلاش برای قدرتنمایی پهپادهاست که به نظر می رسد این حوادث در حقیقت نشانگر آغاز عصر جدیدی در نبردها و حملات پهپادی خصوصا در غرب آسیا محسوب می شود و در عین حال، کیفیت محصولات ایرانی در این عرصه را بیش از پیش نمایان می کند.

بیشتر بخوانید:

جانشین مدرن‌تر و بزرگتر پهپاد شاهد ۱۲۹ آماده پرواز شد/ «ریپر» ایرانی با موتور توربوپراپ به آسمان ایران می آید +جزییات

اگرچه در میان دشمنان کشورمان در منطقه، رژیم صهیونیستی هم هزینه فراوانی در حوزه پهپادی کرده و آنها به لطف دسترسی به فناوری های پیشرفته غربی در  ابتدای این رقابت جلوتر از ایران بودند اما جمهوری اسلامی در دهه گذشته به صورت آرام اما مقتدرانه در حال توسعه توانایی های خود در این بخش بود. تا سالها در منطقه غرب آسیا به نوعی فقط ایران و رژیم صهیونیستی دارای این توانایی به صورت بومی بودند و دیگر کشورها اصولا در حد حتی خرید از منابع خارجی نیز دسترسی به این نوع تجهیزات نداشتند.

حادثه ۱۱ سپتامبر و ورود یانکی ها به میدان نبرد پهپادی

می توان ۱۱ سپتامبر را یک مبداء مهم تاریخی (البته از نوع ساختگی) دانست که بسیاری از امور خصوصا در بخش نظامی به قبل و بعد از آن تقسیم می شود. با وقوع ان حادثه و سرازیر شدن نیروهای آمریکا و ناتو به افغانستان و سپس عراق دیگر پرنده های بدون سرنشین یک جنگ افزار تقریبا سری و خجالتی نبوده و بلکه تبدیل به ستاره شماره یک نمایش آمریکا در منطقه بدل شد.

پهپاد MQ-۱ نزدیک‌تر و MQ-۹ دورتر از دوربین

ایران بعد از حضور پررنگ آمریکا در شرق و غرب خود،   لازم دید که ابزار دفاعی کشور را بیشتر از قبل در معرض نمایش قرار دهد. اینجا بود که غرش بالستیک های ایرانی و شلیک موشک های کروز در خلیج فارس آغاز شده و به ناگهان جهان دریافت که یک قدرت موشکی جدید در منطقه متولد شده است. در جریان همین رونمایی ها و رزمایش ها بود که پهپاد ابابیل ایرانی به سراغ سپاه ابرهه رفته و با تصاویر برداری از یک ناو هواپیمابر آمریکایی در نزدیکی آب های کشورمان این سیگنال را نیز به جهان مخابره کرد که قدرتی پهپادی نیز در این بخش از جهان وارد کارزار شده است.

دهه ۹۰؛ توسعه علنی پهپادهای ایران

دهه ۹۰ شمسی که به انتهای آن نزدیک می شویم را می توانیم دهه ای بسیار پر حادثه و دستاوردهای دفاعی خصوصا در بخش موشکی و پهپادی بنامیم. در حوزه پهپادی از طرفی آغاز فصل شکار و تصرف پهپادهای متجاور یانکی و صهیونیست و از طرف دیگر وارد شدن گسترده پرنده ای مثل شاهد ۱۲۹ به سازمان رزم نیروی هوافضای سپاه از جمله مواردی بود که واژه پرنده های بدون سرنشین و پهپاد را بیش از پیش وارد ادبیات مردم عامه و رسانه های کشور و البته کارشناسان خارجی تعقیب کننده مسائل ایران کرد.

نسل جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ مجهز به هدایت ماهواره ای

در میدان عمل و رزم هم البته کمک های ایران به محور مقاومت در قالب هایی چون برادران ایوب، در چند مورد در لبنان و سرزمین های اشغالی متجاوزین صهیونیست را غافلگیر کرده و البته در مکان هایی مثل سوریه و عراق نیز پرنده های بدون سرنشین ایران مثل سری ابابیل و خانواده شاهد صدها و بلکه هزاران ساعت را مشغول شناسایی، هدایت حملات هوایی و توپخانه ای و البته پرتاب مهمات به سمت تروریست ها بودند. آسمان غرب آسیا در این سالها تبدیل به مسابقه ای در سطح فرمول یک برای رخ نمایی در مقابل پهپادهای ساخت ایران، از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی شد و در این میان موشک های ضد هوایی و اخلال گرها نیز وارد کار شده و بازار ساقط کردن پهپاد ها نیز گرم بود. اما این روند قرار بود که دچار تغییراتی بزرگ شود. در این میان نام هایی مثل گلوبال هاوک، هرمس، آرکیو ۱۷۰ و ریپر و پردیتور در لیست شکارهای انهدامی و سالم تصرف کردن های ایران ثبت شده که در سرعت گرفتن توسعه توان کشور ما در این بخش نقش داشته است.

ایران امروز به لطف بیش از سه دهه تجربه در زمینه طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین و شاید نزدیک به یک دهه تجربه حضور محصولاتش در این بخش در درگیری های منطقه ای هم از نظر بحث طراحی و ساخت و هم در بحث تجارب عملیاتی از جمله غنی ترین کشورهای جهان به حساب می آید. احتمالا شاهد ۱۴۹ محصول جدید پهپادی ایران است که بنا بر اعلام غیررسمی مشخصاتی شبیه به MQ-۹ آمریکایی دارد. توسعه پهپادهای جت نیز در سالهای اخیر در دستور کار گرفته و مدل هایی از آنان نیز در حملات بر علیه داعش از مبداء سرزمینی ایران حضور داشتند. این پهپادهای جت بر اساس طرح پرنده بدون سرنشین معروف RQ-۱۷۰ توسعه پیدا کرده اند و به نظر آینده نهایی پهپادهای ایرانی به سمت آن طراحی خواهد رفت.

چین؛ بازیگر جدید در رقابت پهپادی منطقه

یکی از نکات جالب در خصوص سیاست های فروش تسلیحاتی آمریکا به کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله اعراب این بوده که فروش پهپادهای مسلح به آنها فعلا ممنوع است! با آغاز حمله ائتلاف کوچک کشورهای عربی به رهبری سعودی ها به یمن و از طرف دیگر خیزش داعش و حمله آنها به عراق بسیاری از کشورهای عربی به دنبال پهپاد مسلح رفتند. اعراب جنوب خلیج فارس بعد از خوردن به در بسته آمریکا برای پهپاد مسلح به سمت چین چرخیدند و حجم زیادی از پهپادهای مسلح ساخت این کشور مثل سری CH-۴ را خریداری و در جنگ یمن وارد کارزار کردند. این پهپادها البته بعد از مدتی با تاکتیک خلاقانه و موثر دفاع هوایی یمن رو به رو شده و در این سالهای اخیر در کنار برادران بزرگتر آمریکایی خود یکی بعد از دیگری ساقط شده و سوژه عکاسی مبارزان یمنی با لاشه آنها می شوند.

پهپاد CH-۴ ارتش عراق

از طرف دیگر عراقی ها، اردنی ها و مصری ها نیز به جمع مشتریان پهپادهای مسلح چینی پیوستند تا بتوانند با کمک آنها در مرزهای خود با داعش درگیر شوند. در برخی رسانه ها گزارش شده عراقی ها که بیش از ۱۰ فروند از پهپادهای مسلح چینی را دریافت کردند به دلیل مشکلات مختلف تنها ۱ پهپاد کاملا عملیاتی را در اختیار دارند. ترکیه نیز برای سالهای متمادی در بخش پرنده بدون سرنشین محتاج به اسراییلی ها و برخی دیگر از کشورهای دیگر بود. با سرد شدن روابط بین دو طرف ترک ها به سراغ سر هم کردن برخی محصولات در این حوزه رفتند.

سرمایه گذاری بلندپروازانه داخلی و البته کمک هایی از خارج خصوصا از انگلستان، ترک ها را قادر کرد تا پهپادهای شناسایی و رزمی را توسعه دهند. اولین پهپاد شناسایی رزمی ترکیه Bayraktar TB۲ بود که در سال ۲۰۱۶ اولین مورد اصابت مستقیم را ثبت کرد. این پهپاد در جریان درگیری اخیر و در کنار پرنده های بدون سرنشین Anka اصابت های موفق و البته سرنگونی های متعددی را در خاک سوریه ثبت کرده اند بخصوص انکه یکی از این پهپادها، با امضای اردوغان سرنگون شد که از نظر فنی و تبلیغاتی، یک باخت بزرگ برای آنها محسوب می شود.

پهپاد Bayraktar TB۲

لاشه پهپاد Bayraktar TB۲ در لیبی

پهپاد وینگ لونگ ساقط شده در لیبی

در لیبی در شمال آفریقا نبردی بین نیروهای دولت وفاق تحت حمایت ترکیه و نیروهای ارتش ملی لیبی تحت فرمانده ژنرال خلیفه حفتر با حمایت امارات متحده عربی جریان دارد. در این نبرد هم اماراتی ها پهپادهای ساخت چین را در اختیار متحدان خود قرار داده و ترک ها نیز پهپادهای Bayraktar TB۲ را به دولت وفاق تحویل داده اند. هر دو طرف با پهپادهای خود خسارت هایی را به طرف مقابل وارد کرده و البته فصل شکار بدون سرنشین ها در لیبی نیز از هر دو طرف بسیار داغ است.

تبدیل غرب آسیا به اولین میدان واقعی نبرد پهپادی

منطقه غرب آسیا از سال ۲۰۰۱ به این طرف پیوسته صحنه جنگ و نا آرامی هایی بوده که عمدتا به دلیل حضور بیگانگان و طمع آنها به اشغالگری در منطقه رخ داده است. در این درگیری ها از پرنده های بدون سرنشین تا موشک های کروز و بالستیک و ابزار متعارف تر جنگ مثل توپ و تانک و هواپیما و بالگرد و نیروهای ویژه و سلاح های سبک نیز استفاده شده است. اما آنچه نبردهای چند سال اخیر منطقه را متفاوت و حساس تر از دوران قبل می کند تبدیل شدن پهپادها به سلاح استاندارد در میدان نبرد حتی بین گروه های غیر دولتی و شبه نظامی است. این پیش بینی همیشه وجود داشت که دیر یا زود پهپادها به مانند بسیاری از جنگ افزار های دیگر تبدیل به سلاحی استاندارد در میدان نبرد بدل شوند و امروز منطقه غرب آسیا اولین نقطه در جهان است که این مسئله در آن به حقیقت عملیاتی بدل شده است.

امروز در منطقه خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران بالاترین قدرت پهپادی با توان بومی است که حرفهای بسیار زیادی در این بخش برای مطرح کردن دارد و مقایسه وضعیت ایران با رقیبانی مثل رژیم صهیونیستی و ترکیه که همچنان نیازمند شرق و غرب هستند به خوبی نمایان گر این جایگاه است. البته نکته جالب اینجاست که با وجود حضور پر رنگ چین در بازار پهپادهای مسلح کشورهای عربی، آمریکا هنوز هم حاضر نیست این کلاس از سلاح ها را در اختیار سعودی ها و امثال آنها قرار دهد.

قطعا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، این رقابت و اهمیت بیش از امسال و سالهای قبل خواهد بود و طبیعتا حمایت های مالی مجلس و دولت در کنار تداوم روحیه و تلاش جهادی متخصصان دفاعی کمک خواهد کرد کشورمان همچنان پیشتاز حوزه پهپادی در رقابت های منطقه ای و قدرتی موثر در عرصه جهانی باقی بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    موتور چیه ؟ روتکس اتریش ؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      48 9
      با سلام ممکنه بی ربط به نظر برسه، ولی طرح وزیر ارتباطات برای حمل کالا با "کوادپتور" به درد این روزهای کرونایی میخورد. تا کالا ها را به درب منازل برسانند
  • CA ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    اتفاق اخیر نشان داد موشک و پهباد و ته باد در عصر جدید یک شوخی بیش نیست.لطفا پدافند غیر عامل تقویت شود.با روش جنگ جدید اپراتوری برای هدایت پهبادی باقی نمیگدارند
    • ali IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      230 7
      حرفت مثل جوک میمونه. قضیه آرامکو رو یه سر برو اخبارش رو مطالعه کن. لطفا وقتی از علوم نظامی سر در نمیارید نظر ندید.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      21 3
      قراره ویروس ها را با ماچ کردن شیوع بدن نابغه ......الان ویروس ها را پهپاد روی کشور دشمن اسپری می کنن .......خیلی دورتر را هم با کلاهک موشک بالای یک شهر پخش می کنن ....یعنی ما با یه مشت گوشتکوب هم وطنیم....زدن قاسم سلیمانی را کشتن آقایون لبخند دیپلماتیک می زنن و دست و پایشون میلرزه....یارو باید خر باشه مرحله دوم نقشه اش را عملی نکنه (حمله بیولوژیک)....وقتی گفتیم انتقام نه برای قاسم سلیمانی بلکه برای امنیت خود مردم بود(بدونه بزنه میخوره ...اونم اساسی) ....
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    237 9
    هر کس رسیده یه پولی از کشورهای خاورمیانه گرفته تکنولوژی چهل سال پیش رو داده بهشون...اینام هواپیما ندیده ...ده برابر قیمتم حاضر به خریدن
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    ما داریم از کارهای اونا کپی میزنیم....اونی ک با امضای اردوغ سقوط کرده تو خود ترکیه افتاده نه سوریها.....ما هنوز کار داریم باید خودمون تولید کنیم ن کپی کنیم....تو دوربین و موتور مشکل داریم وگرنه تا الان پهپادهای بزرگتر و با کیفیت تر میزدیم
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      دوست عزیز قضیه ساخت پرنده های بزرگ بدون سرنشینی است که صدها کیلومتر برن و بیان اطلاعات بگیرند شلیک کنند و ... و نه ساخت یک ماشین کنترلی دانش آموزی ! ساخت چنین پرنده ایی یعنی تسلط به ده ها علم لب مرزی که اپسیلونی خطا منجر به سقوط آن خواهد شد و یا شاید اصلا نتواند پرواز کند خود آمریکایی ها بیش از 80 سال سابقه کار جدی و سرمایه گذاری وحشتناک دارند تا به پرنده های امروزی شان رسیدند یکهو 1950 ، mq1 پر ندادن ! برای ما هم قرار نیست یکهو همچین اتفاقی بیافته باید قدم به قدم جلو رفت علوم را کسب کرد که بعضیش کاملا نامکشوفه وقتی پرنده ایی کوچک مقیاس می سازیم و می پرد درواقع یک آزمایشگاه پرنده است و خیلی از مطالب و اثرها را روشن می کند که برای ساخت پرنده هایی با تکنولوژی بیشتر استفاده خواهد شد .
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      150 5
      پس چرا باله ها و بدنه آن در دست متحدین است ؟
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      68 14
      چرا حرف مفت میزنی؟ همین چندوقت پیش روسیه درخواست خرید موتورهای مینی جت برای پهپادهاش به ایران داد! یعنی همون ایرانی که میگی نمیتونه موتور پهپاد بسازه! ، داره به روسیه (که سالهاست موتور جت میسازه) موتور جت میفروشه!! در مورد دوربین و سایر تجهیزات الکترونیکی هم وزارت دفاع دهها مورد ساخته که با یه جستجوی ساده پیدا میشن. در ضمن اون پهپاد ترکیه ای که اردوغان امضا کرد عکس و فیلمش هست که دست ارتش سوریه افتاده. حالا تو میخوای باور نکن به درک!
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      13 4
      اون تکنولوژی که ارکیو 170 امریکا رو تو سال بوق به زمین نشوند . بزار کپی باشه :)) مشکلی نیست .
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    بزرگترین پهپاد خاورمیانه پهپاد جدید akingi متعلق به ترکیه اس. خود مجله ی لوموند فرانسه گفت که ترکیه به یکی از ابرقدرت های پهپادی تبدیل شده. ایران هم خوب کار کرده اما ترکیه تو منطقه اوله
    • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      این ها ارتش شاه را هم خیلی گنده می کردن شاه زارت شد مشخص شد این ارتش اصلا چیزی نبوده که تبلیغ می شده
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      اگه ترکیه تونست بدون شناسای شدن از ناو امریکا تصویر برداری کنه و منهدم نشه اونوقت بیاد با ایران در مورد قدرت پهپادی حرف بزنه
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      نه بابا؟؟ اون موقع که رجب میگفت میخوایم پهپاد با قابلیت گان طراحی کنیم ما شاهد 129 رو داشتیم استفاده رزمی میکردیم که اونا پهپاد آنکا رو دادن بیرون
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      کل بدون سرنشین ھای ترکیه به یک طرف RQ170 ایران ھم یک طرف.
    • DE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      14 77
      ترکیه وقتی متحد امریکاس چرا باید از ناو هواپیمابر امریکایی فیلم برداری کنه؟ همین پهپاد های ترکیه پانتیسر های فعال سوریه رو منهدم کردن کفایت میکنه
    • ایکس IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      14 6
      پهپادی با موتور های اوکراینی و الکترواپتیک کانادایی بنام اردوغان و کشورش
    • رامین IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      8 3
      مگه ترکیه تو خاورمیانه هستش؟
    • .‌‌... IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      6 5
      خیلی ذوق زده شدی. سامانه پانتیسر حداکثر بردش ۲۰ کیلومتره فکر کردی از راه دور مثلا ۳۰-۴۰کیلومتر زدن خیلی کار مهمیه مهم اینه تو یه هفته ۷تا پهبادشون به فنا رفت
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      5 3
      شوت علی خان، پهباد خیلی بزرگش هم هنر نیست، میتوانند با تیر و کمان هم از زمین بزنندش
    • حسام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      7 9
      ترکیه جزء خاورمیانه حساب نمیشه خاورمیانه عموما به کشورهای نفت خیز بی طرف در جنگ جهانی حوزه خلیج فارس اطلاق میشه که تقریبا هم وضع اقتصادی فرهنگی مشابهی باهم دارن و همشونم جهان سومی هستن
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      2 0
      ترکیه توی خود ترکیه اوله.مبارک باشه.
  • علی IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    ما برتریم فقط والسلام .ما خوبیم .ما ماه را کشف کردیم اصلا اول ما رفتیم ،پنی سیلین را ما کشف کردیم وغیره....
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      78 8
      سكوت كن.خدا دو تا گوش داده يه زبان.
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    بهترین چیزی که می شه باهاش نتیجه گیری قطعی کرد خروجی میدانیه در یک سمت میدان ایران را داریم که به نبرد آمریکا و انگلیس رفته که ابرقدرت های همه جانبه نظامی هستند تکنولوژی و علم شان ، تجربه شان ، سرمایه گذاری ها و خرج کردن هایشان ، بزرگی نیروهایشان ، ائتلاف هایشان و ... پهبادهای ایران بارها برفراز ناوگان دریایی و نیروی زمینی و هوایی چنین قدرتی پرواز کردند فیلم گرفتند و سالم و راحت برگشتند از این امتحان بزرگ تر نداریم اما پهبادهای ترکیه هیچ برخورد بزرگی را تجربه نکردند جز در سوریه که ارتش سوری هنوز آن قدرت لازمه را ندارد و نمی شه با چنین رزمی درباره قدرت پهبادی ترکیه نظر دهیم حتی پهبادهای چین هم نرخ سقوط بالایی دارند و البته هنوز مستقیما با یک ابرقدرت مثل آمریکا هم روبرو نشدن روسیه هم در بخش پهبادی کلا عقبه و جدیدن یکسری کارهایی کردن و البته این را هم باید گفت که ما مثلا به سیستم هایی مثل هدایت ماهواره ایی دسترسی نداریم چین و ترکیه و روسیه و ... دارند ما تکی کار می کنیم آن ها با مشارکت چند کشور و غرب و شرق بهشان تکنولوژی می ده قدرت پهبادی ایران اثبات شدس اما درباره ترکیه هنوز خیلی خیلی زوده بگیم ترکیه قدرت پهبادی است در خاورمیانه کلا 3 قدرت پهبادی داریم ایران ، آمریکا و اسرائیل .
  • محمد حسین IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    قطعا ایران بدون تعصب در منطقه اول است زیرا انواع پهپاد های رادار گریز کپی شده و هم چنین مشتق شده rq 170 تولید کرده و در رزمایش بیت مقدس تعداد انبوه نشان داد که هیچ کدام ن ترکیه و اسرائیل حتی نمونه آن رو ندارند و از تنوع بسیار رنگارنگ تر از دو کشور دیگر دارد می توانید جست و جو کنید
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      10 71
      شما هم مستونید کپی مقایس کوچک پهپهاد ار کیو 170 رو بردن سمت اسراییل اونا زدنش حتی حود پایگاه پهپهادی با کلی متخصص رو تو سوریه زدن...نتیجه چی شد؟ جم کردیم اومدیم ایران.....هنوز خیلی خیلی کار داریم فقط پرواز دادن نیست لبه تگنولوژی مهم ک از اونا جلوتر راشیم
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      11 6
      جنابی که میگه RQ-170 ایرانی رو اسراییل زد ، ببین مقامات همون اسراییل درموردش چی گفتن و چه تعریفی کردن! درمورد پایگاه پهپادی هم دروغی بیش نبود که تکذیب شد...در مورد لبه تکنولوژی هم ، اگه همین پهپاد فوق‌پنهان‌کار RQ-170 ویا MQ-1 Predator و MQ-4 Global Hawk و Hermes و خیلی های دیگه رو تونستیم هک کنیم و به سلامت بنشونیم و مهندسی معکوس کنیم (مثل RQ-170 و MQ-1 و.....) و یا منهدمشون کنیم (مثل MQ-4) برای اثبات "لبه تکنولوژی" کافیه!
  • FI ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    جالبه ها!!! تو کشور هر چیزی هم نداشته باشیم, حداقل متخصص های همه فن حریف زیاد داریم. یارو اگه هواپیما تو هوا خاموش کنه, سریع پیاده میشه که هل بده, بعد میاد اینجا همچین نظرات مهندسی از خودش در بر میکنه که انگاری متخصصان صنايع نظامي کشورمون نمی دونن چه میکنند.
  • سیدمحمدعلوی IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    باسلام و وقت با سپاس فراوان از فرمانده کل قوا و نیروهای مسلح که تنها ارگانی بوده اند که بعد از انقلاب و در جنگ تحمیلی با جانفشانی و تقدیم شهدای بسیار در راه اسلام و وطن با گامهایی استوار وخستگی ها پذیر این راه دشوار را پیموده اند و امروز باعث سربلندی و افتخار ومباحات هر ایرانی مسلمان و وطن دوستی شده اند که افتخارات بسیاری در طی این سالها به ارمغان آورده اند و صمیمانه دستان پر مهرشان را هر جا که لازم بوده به طرف مردم دراز کرده قبل از اینکه مردم از آنها طلب یاری کنند و همه روزه با نوآوری و خلاقیت به قله ای جدید دست یافتند و افتخاری آفریدند که امروزه جزو یکی از مطلوب‌ترین نیروهای مسلح جهان به شمار می‌آیند که حسن آن در بومی بودن دستاوردهای آنهاست و ما بسیار خرسند وخشنودیم ازین که بهترین نیروی مسلح دنیا از انقلاب و مرزهای آن محافظت می نماید و ازین بابت به خود می‌بالیم و نیروهای مسلح نشان دادند که خواستن توانستن است با آنکه روی توپخانه رسانه ای استکبار جهانی بطرف ماست اما هیچ گاه تحت تاثیر عملیات روانی آنها قرار نگرفته و با قدرت مشت محکمی به دهان سگ دست آموز تروریست اسرائیل کودک کش زده که آنها بعد از گذشت دوماه هنوز از ضربه ملایم مغذی خارج نشده اند تا بتوانند آمار کشته وزخمی های خود را اعلام کنند در حالی که سپاه پاسداران اعلام کرد که قصد کشته سازی از آنها را نداشته است وگرنه خودشان بهتر می‌دانند که چه جهنمی در انتظارشان است اگرایران اراده به کشته سازی پایگاهای اطراف خود کند و بعد از جنگ جهانی دوم اولین کشوری بودیم که جرات کرد بت ابرقدرت جهان را بشکند و ابرو وحیثیت آمریکا را ببرد تا دیگر از گذینه های روی میز با ایران سخن نگویند ..‌.
  • جیک بنده خدا IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    سلام ،در اینکه پهپاد به علت ارزان بودن و کاربرد فراوان آن نسبت به جنگ افزارهای هم تراز امروزه از الویت های هر کشوری در حوزه نظامی محسوب میشود شکی نیست و همچنین ساختار فناوری پهپاد ها به نسبت در نمونه های پایه ساده تر از سایر سلاح های هواپایه است که این منجر به ورود بسیاری از کشورها در حوزه ساخت پهپاد شود ، اما نباید فراموش کرد که هنوز هم ایران به همراه آمریکا و رژیم صهیونیستی جزو قدیمی‌ترین کشورها هستند که دارای برنامه توسعه پهپادی هستند یه طوری که بسیاری از فناوری های خاص این حوزه مانند فناوری بال پرنده که در پهپاد ارکیو 170 وجود داشت یا موشک و بمب های ویژه پهپادی فقط در اختیار چند کشور محدود همانند امریکا و ایران است که به صورت عملیاتی در پهپاد های خود از آن استفاده می کنند
  • FI ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    ایران تکنولوژی پلاسمایی دارد
    • بهزاد AM ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      13 74
      مزخرفات امید دانا رو بلغور نکن. اصلا قرق بین پلاسمای خون و پلاسما بعنوان حالت چهارم ماده رو هم نمیدونه
    • محمد حسین IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      7 5
      با سلام تکنولوژی پلاسما ایران به آن دست یافته که کاملا درسته برای اثبات برای ساختن موتور جی ۸۵ یا همون اوج باید با جوش پلاسما یی و اون هم در خلا استفاده کرد به خدا میشه با احترام بیشتر با هم صحبت کرد
    • .. IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      1 2
      اگه مزخرفه چرا نگاه کردی . تو هم به مزخرفای بی بی سی گوش کن ببین بکجا میرسی
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    هر وقت زه دور گلگیر پراید تونستید تولید کنید باور میکنم شما میتونید پهپاد تولید کنید
    • ممل IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      57 7
      خیلی خری
    • .... IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      59 6
      لازم نکرده باور کنی پراید به دست نیروهای مسلح ساخته نمیشه پهباد هم به دست سایپا البته اینا رو از بچه هم بپرسی بت میگه ولی نمیخواد به خودت فشار بیاری اینا هم مثل موشک ها فتوشاپه!!!!فیلم برداری از رو نا هواپیمابر بمب باران تروریست ها و.......هم کار من بود !!!این پهبادها هم که داریم از تو اسمون نازل شدن
    • h IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      9 3
      خیلی نادانی ! قطعه ی پراید چه ربطی به تجهیزات نظامی داره ؟
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      1 2
      مشکل پراید بخاطر انتخاب اشتباه اولیه بود .....بجای که برن با آلمانی ها قرارداد ببندن و یه پلتفرم قابل توسعه بگیرن رفتن اشغال امریکایی را از کره جنوبی گرفتن....
    • حسام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      6 6
      هر وقت صنعتمون تونست سوزن خیاطی درست کند 150 سال بعدشم میتونیم پهبادهای روز دنیارو درست کنیم
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    44 5
    کار ناقصی رو خودت انجام بدی بهتر از گرفتن کار کاملی از دیگرانه
  • همایون IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    32 14
    پهباد مهم هست چرا که یک ابزار برای جنگ است من چون تخصصی در این خصوص ندارم اظهار نظر نمیکنم پس اونی رو میگم که دارم میبینم دوستان چند سال هست که آمریکا اسرائیل ترکیه عربستان امارات و....همه یکطرف و ایران و متحدانش یکطرف دیگر هستند خداوکیلی برنده این بازی چند ساله تا الان کی بود؟ تو این چند ساله ترکیه تو منطقه و خارج تز منطقه(لیبی) چه دست آوردی داشته بدون تعصب باید گفت اونها در اقتصاد موفق بودند و ما در پیشبرد اهداف منطقه ایمان
    • بهزاد IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      5 4
      قراردادی که ترکیه با لیبی بست عملا کل مدیترانه رو در اختیار ترکیه گذاشته کمی در مورد این قرار داد و نتایجش تحقیق کنید. تنها راه سلب این قدرت ساقط کردن دولت لیبی بود که ترکیه با فرستادن نیروی نظامی (و نه درگیری نظامی) اون طرح رو عقیم گذاشت. در مورد سوریه هم ترکیه با مجبور کردن بشار اسد و حامیانش به قبول اصلاح قانون اساسی و انتخابات آزاد در سال 2021 یک موفقیت استراتژیک دیگه بدست آورد چون علوی ها اقلیت سوریه رو تشکیل میدن و در انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل هیچ شانسی نخواهند داشت.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    54 2
    قابل توجه اونایی که میگن موتور موشک با پیچیدگیهاش اخته میشه اما تو پراید موندیم،رو سردار حاجی زاده داده:پاسپورتهای مدیران صنعت خودرو سازی رو جمع کنید، ببینید چه تحولی ایجاد میشه، یعنی آقا دلشون به کار نیست، فقط پاداش هاشون رو بگیرن، بچه هاشون منتظر دلارن، تفکر غربگرایی بیداد میکنه
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    9 77
    این پهپادهایی که میگین از ناو امریکایی فیلم گرفتن پهپادهای داعش هم میتوانند چنین کا ری را کنند امریکا چون خطری ندارد برای ناوهایش انها رانمیزند وگرنه از حظور پهپاد با خبر است وشما فقط نظر چاپلوسان بی سواد را پخش میکنید
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      7 2
      پهپاد خطری نداره؟!! چرا وقتی از چیزی هیچ اطلاعی نداری درموردش اظهارنظر میکنی؟ سعی کن یکم کمتر فیلم هالیوودی ببینی و بیشتر مطالعه کنی!
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      3 1
      اگر میتونست جلوی حمله به آرامکو و عین الجسد را میگرفت
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
      2 0
      خخخ زنگ بزن ۱۲۵خیلی داری میسوزی
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    5 0
    1-قرنطینه نیمه نظامی یا محدودیت شدید رفت و آمد در خارج از خانه هیچ ربطی به دو قطبی بازی یا تحریم بازی نداره طبق گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی الان ایتالیا و ایران از نظر شیوع اوضاع نامناسبی دارن و ایتالیا هم شرایط شبه جنگی اعلام کرده و کسی که بی دلیل بیرون بره بدون رعایت اصول بهداشتی 25 سال زندان میشه!.. نکنه یکی از بندهای نانوشته برجام محو کامل نیروهای نظامی بوده!؟!؟؟ 2- موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی موسسه ملی بهداشت آمریکا اعلام کرده است که میزان مرگ و میر ناشی از عفونت ویروس کرونا 10 برابر بیشتر از آنفولانزا است. بر اساس این اطلاعات، میزان مرگ و میر ناشی از آنفولانزای فصلی 1/0 درصد است ، در حالی که همین میزان برای کرونا ویروس 1 درصد خواهد بود و "این بدان معناست که ویروس کرونا، ده برابر کشنده‌تر از آنفولانزای فصلی است." ضمن اینکه ویروس کرونا بسیار سریعتر از آنفولانزا پخش می شود و علائم آن نیز می‌تواند برای مدتی پنهان بماند. بنابراین ، شیوع ویروس جدید باید بسیار جدی گرفته شود. در ایران در رسانه های رسمی هنوز اصرار به بی خطر بودن کرونا نسبت به آنفلانزا هست...شوخی با جان مردم یک تروریسم رسانه ای هست که داخل ایران پیگیری میشه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    0 5
    چرا اجازه می دهند ترکیه با پهپاد به محور مقاومت حمله کند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    4 3
    سلام خسته نباشین چرا با وجود اینکه متخصصین در حوزه درمان مدام تاکید دارن که استفاده از ماسک فقط برای افراد دارای علائم ضرورت داره بازم مسئولین در جلسات از ماسک استفاده میکنن ایا این علاوه بر این که حس ناامنی رو منتقل میکنه باعث بی ثمر شدن توصیه پزشکان نمیشه
  • کیانا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    15 7
    من تو امر پهپاد اطلاعات فنی چندانی ندارم اما کلا به پهپاد و ناو و جنگنده و زیردریایی و قایق تندرو و پدافند و انواع جنگ افزار و توپ و تانک و نفربر و موشک و به خصوص موشک و طراحان و سازندگان و استفاده کنندگانشون تو نیروهای مسلح و هرچی که باهاش بتونیم بزنیم تو سر امریکا و اسراییل و نوکراشون و درب و داغونشون کنیم و فاتحه شونو بخونیم علاقه وافری دارم !
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    12 5
    توانایی‌های خاص نظامی کشورها خصوصاً ايران مخفی است درمورد نادانسته ها جدل نکنیم
  • مهدی GB ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    4 2
    مشرق جان بنده یک کامنتی گذاشتم در خصوص چیز هایی که برای قوی تر شدن نیاز داریم هنوز منتشر نشده اگر صلاح میدانید در معذور نباشید منتشر نکنید فقط برسانید این رو به دست کسانی که در حوزه دفاعی هستن به عنوان درخواست یک شهروند...البته ان شاءالله که همه این ها و بلکه بیشتر حل شده باشد اگرم نه به سمتش حرکت کنیم حفظکم الله...اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • نارویی IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    2 8
    شوخی بیش نیست پهباد الان شده کاردستی همه کشورها بهش دسترسی دارن وزیر جوان هم خواست مردم سوپرایز کنه الان کجاست با کورنا مبارزه کنه دم خونه مردم ماسک وژل بیاره جوک نگید
  • مسعود IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    12 5
    با سلام فرق ایران با تمام ابر قدرتها اینکه طرف حقه و پیروزی رو خدا فقط به حزب خودش وعده داده حتی با نیروی کم
  • Turk IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    6 11
    از سه تا پهباد ایرانی که در سوریه دوتا توسط مخالفین ویکی هم به اشتباه از طرف نیروهای بشار اسد شکار شد بنویسید ممنون میشم
  • مهدی IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    9 3
    حالم بد میشه از ادمهای غریب پرست وطن فروش. مرغ همسایه براشون غاز. تو هر کاریم نظر میدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس