اگر از سالمندان مبتلا به آلزایمر در مراحل پیشرفته مراقبت می کنید اغلب در اواخر روز شاهد تغییر رفتار در او خواهید بود که از آن با عنوان سندروم غروب افتاب یاد می شود. شدت علائم سندروم غروب آفتاب با توجه به شرایط ویژه متغییر است

تحقیقات انجمن آلزایمر آمریکا نشان می دهند که 20% سالمندان مبتلا به آلزایمر سندروم غروب آفتاب را تجربه می کنند. این سندروم جنبه های روانی، احساسی و شناختی سالمند را تحت تاثیر قرار می دهد.

· نوسانات خلقی

· اضطراب

· غمگینی

· بی قراری

· توهم

· هذیان

· پر انرژی بودن

و سردرگمی از جمله نشانه های شایع در سندروم غروب آفتاب است. این نشانه ها می تواند به ضرب و شتم، گریه کردن، فریادزدن، لرزیدن، عصبانیت و پرخاشگری در سالمند منجر شود.. اغلب افرادی که سندروم غروب آفتاب را تجربه می کنند نیاز فوری به رفتن و جابجایی و نقل مکان را در خود احساس می کنند اما نمی توانند دلیل این کار خود را توضیح دهند.

برای برخی از سالمندان این علائم فورا از بین می رود ولی در بسیاری از آن ها تا ساعت های طولانی ادامه پیدا می کند. زمان بروز علائم از زمان غروب آفتاب شروع می­شود و گاها تا نیمه های شب ادامه پیدا می­کند به همین دلیل سالمندان در طول روز می خوابند و شب ها بیدار می مانند. هنوز دلیل مشخصی برای بروز علائم سندروم غروب افتاب تعیین نشده است اما محققین علت بروز این علایم را کاهش نور روز، خستگی، گرسنگی، تشنگی، درد و یا تغییرات هورمونی می دانند. احساس نا امنی در زمان غروب خورشید از دیگر علل بروز علائم سندروم غروب آفتاب عنوان شده است.

مراقبین می توانند با استفاده از برخی تکنیک های موثر علائم این سندروم را کلاهش دهند.

محرک ها را شناسایی و به حداقل برسانید:

خستگی و سایر عواملی که باعث بروز این نشانه ها می شود را در نظر بگیرید. بعضی از رفتار ها و اتفاقات که از نظر شما طبیعی است می تواند برای سالمندان آزار دهنده باشد و باعث بروز علائم سندروم غروب آفتاب شود.

برخی دیگر از این عوامل عبارتند از بلند بودن صدای تلوزیون، صحبت درمورد موضوع های مختلف در یک زمان، سرو وصدا و شلوغی و ...

· به خوردن و آشامیدن سالمند توجه کنید: به ویژه مصرف نمک و خوراکی های کافئین دار و مصرف مایعات در طول شب را محدود کنید.

· نظم و برنامه ریزی را در فعالیت های سالمندان حفظ کنید: فعالیت های روزانه را افزایش و چرت زدن های روزانه را کاهش دهید تا سالمند خواب شبانه با کیفیت تری داشته باشند. همچنین فعالیت های شدید و استرس زا در شب را کاملا از برنامه سالمند حذف کنید.

· محیط اطراف سالمند را آرام و ساکت کنید: تحریک حسی بیش از حد می تواند در سالمند مبتلا به آلزایمر اضطراب ایجاد کند. سعی کنید به اتاق سالمند نیز نظم ببخشید. دمای اتاق را متعادل نگه دارید، نور اتاق را به تدریج کاهش دهید. از پرده های مناسب برای تنظیم نور اتاق سالمند استفاده کنید.

· ازروش تایید و گمراه کردن استفاده کنید: گاها سالمندان مطالبی را عنوان  می کنند که ناشی از توهم مربوط به آلزایمر است. در این موارد بجای بحث کردن با سالمند با صحبت های او با دقت توجه کنید و صحبت های او را تایید کنید. در صورتی که سالمند قصد اسیب به خود یا انجام کار خطرناکی داشت با استفاده از فعالیت های جایگزین او را از قصد خود منحرف کنید.

· نور را تنظیم کنید: برخی از متخصصان بر این باورند که نور خورشید ساعت بدن را تنظیم می کند و غروب افتاب باعث اضطراب سالمند می شود. اگر اتاق سالمند در معرض نور مستقیم خورشید نیست و یا در زمان غروب خورشید و همچنین در زمستان که شب طولانی تر است، از نور مصنوعی بیشتری برای روشن نگه داشتن اتاق استفاده کنید.

· از موسیقی و صداهای آرامبخش استفاده کنید: استفاده از موسیقی های آرامبخش و مورد علاقه سالمند در زمان بیدار شدن و بخواب رفتن می تواند آرامش بیشتری را برای سالمند به همراه داشته باشد.

· از ماساژ درمانی استفاده کنید: نقش ماساژ دست و پا را در ایجاد آرامش، از بین بردن تنش عضلانی و ترشح هورمون های آرامبخش در سالمند دست کم نگیرید!

· با پزشک سالمند مشورت کنید: با مشاهده علائم فوق به پزشک سالمند اطلاع دهید. طبق دستور پزشک می توان از برخی داروهای آرام بخش برای کنترل استرس و اضطراب سالمند استفاده کنید.

· از مراقبین متخصص سالمندی استفاده کنید: مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر که علائم سندروم غروب افتاب را بروز می دهند به دلیل نیاز به مراقبت های مداوم شبانه روزی منجر به اختلال خواب، افسردگی و استرس در خانواده می شود. مراقبین و پرستاران متخصص با استفاده از مهارت و دانش و همچنین سابقه کاری می توانند در مدیریت علائم و نشانه های سندروم غروب آفتاب به سالمند و اعضای خانواده کمک کنند.

مدیریت سندروم غروب آفتاب به مهارت، صبر ، دانش و همدلی نیاز دارد. مراقب و پرستار سالمند باید از این نکته اطلاع داشته باشدکه هیچ یک از سالمندان مبتلا به آلزایمر علائم مشابهی ندارند، از این رو باید مهارت ارتباطی قوی و علاقه به مراقبت از سالمندان داشته باشند تا بتوانند با پیچیدگی های مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر کنار آیند. مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر به دلیل نیاز به تخصص و مهارت اغلب از عهده خانواده خارج است. از این رو مراکز پزشکی و پرستاری در منزل خدمات تخصصی توسط مراقبین و پرستاران سالمند به خانواده ارائه می دهند. مرکز پزشکی ـ پرستاری سفیر آرامش داشتن کادری مجرب و پشتیبانی 24 ساعته به صورت تخصصی به ارائه خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل به تمام گروه های سنی می پردازد. پرستار سالمند و پرستار کودک در منزل از جمله خدماتی است که توسط این مرکز در سطح شهر تهران ارائه می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرستاری و مراقبتی به وب سایت https://safirearamesh.com/ مراجعه کنید .

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس