اسکندر فیروز طاهباز

اسکندر فیروز را نه‌تنها پدر شکار فروشی به اتباع خارجی بلکه باید پدر مؤسسه میراث پارسیان دانست و همین شده که هر جا اسمی از فیروز می‌آید، شاهد تلاش برای مظلوم جلوه‌دادن محکومان امنیتی محیط زیستی هستیم.

سرویس سیاست مشرق - هفته پیش خبر درگذشت اسکندر فیروز، بنیان‌گذار سازمان شکاربانی و نظارت بر صید ایران که در دهه پنجاه به سازمان حفاظت محیط‌زیست تبدیل شد با حاشیه‌هایی همراه شده که پس از گذشت چندین روز همچنان ادامه دارد: برخی فیروز را پدر محیط‌زیست ایران لقب داده و او را یک طبیعت شناس خبره معرفی می‌کنند که خدماتش به محیط‌زیست ایران ستودنی است و برخی دیگر با انتشار تصاویری از شکار فیروز در آفریقا وی را عامل شکارمحوری سازمان حفاظت محیط‌زیست از بدو تأسیس تا به امروز می‌دانند.

اسکندر فیروز فرزند محمد حسین فیروز فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما نواده شاهزاده عباس میرزا ولیعهد و داماد حسین علا بود، وی که در دهه ۴۰ کانون شکار ایران را به سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تبدیل کرد و بر مسند ریاست آن تکیه زد هرچند به گفته خودش از شکار پشیمان است اما در زمان ریاستش بر این سازمان، مجوزهای شکار بسیاری برای شکار صادر کرد: مجوزهایی که نه‌تنها برای شکارچیان داخلی صادر شد بلکه برای نخستین بار پای شکارچیان خارجی را به ایران باز کرد.

این مجوزها با هماهنگی شرکتی خصوصی به نام ایران سافاری صادر می‌شد که مدیریت آن را یکی از اقوام سببی اسکندر فیروز به نام دیوید لیلین، به دست گرفته بود. لیلین یک شکارچی آمریکایی-یهودی و فرزند افسر ارشد سیا است طی سال‌های ریاست فیروز در سازمان شکاربانی، به شکارچیان خارجی در ایران خدمات گردشگری ارائه می‌کرد. در واقع صدور مجوز شکار حیات‌وحش ایران برای شکار اتباع خارجی توسط فیروز انجام می‌گرفت و ارائه خدمات گردشگری به شکارچیان خارجی توسط لیلین. بدین ترتیب می‌توان فیروز را پدر شکار فروشی ایران به اتباع خارجی لقب داد: فعالیتی درآمدزا که اکنون در قالبی مشابه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

ردپای متهمان به جاسوسی در شکارفروشی به خارجیان+ فیلم

قمارخانه‌سازی که صدرنشین جلسات سازمان محیط زیست است +عکس

یکی از حاشیه‌های درگذشت فیروز، انتشار نقل قول‌هایی از وی در مستند «یک ساعت از یک عمر» ساخته رخشان بنی‌اعتماد است. مستندی که به‌روزترین منبع آشنایی با فیروز به شمار می‌رود و پرسش‌هایی را در ذهن مخاطب به جا می‌گذارد که متاسفانه نمی‌توان پاسخی برایشان یافت و این روزها به دستمایه‌ای برای هجمه علیه دستگاه قضا تبدیل شده‌اند.

در این مستند رخشان بنی‌اعتماد که به نظر بعید می‌رسد با تحصیلات سوژه مستندش آشنا نباشد، فیروز را که فاقد مدرک دکتراست، دکتر خطاب کرده و از فیروز می‌خواهد درباره جزئیات محاکمه شدنش پس از انقلاب اسلامی ایران توضیح دهد: محاکمه‌ای که به گفته بنی‌اعتماد از ناآگاهی محاکمه‌کنندگان نسبت به مقوله محیط‌زیست حکایت می‌کند.

فیروز در مستند یک ساعت از یک عمر طی اظهاراتی مبهم دلیل محاکمه شدنش را تأسیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد که در دادگاه انقلاب به دلیل تأسیس سازمان حفاظت محیط‌زیست حکم اعدام گرفته است؛ حکمی که بعدتر با وساطت یک فرد به حبس ابد تبدیل شد.

اینکه آیا ممکن است فردی به دلیل تأسیس یک سازمان دولتی حکم اعدام بگیرد و اینکه چرا حکم حبس ابدی که فیروز از آن سخن می‌گوید اجرا نشده است پرسش‌هایی است که متاسفانه نمی‌توان برای آنها پاسخی شفاف یافت و به همین دلیل به دست‌آویزی برای معاندان جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده‌اند؛ دست‌آویزی که لازمه آن مظلوم جلوه دادن اسکندر فیروز است و تبدیل کردن وی به یک چهره درخشان محیط‌زیستی که در فصل آخر این سناریو با محکومیت متهمان پرونده جاسوسی محیط‌زیست پیوند داده شده و مظلومیت ساخته‌شده برای او را به محکومان این پرونده سرایت می‌دهد!

این محکومان همگی عضو موسسه‌ای تحت عنوان «میراث پارسیان» هستند که هرچند در سال ۹۲ تأسیس شد اما از بدو تأسیس از نفوذی حائز اهمیت در سازمان حفاظت محیط‌زیست برخوردار شد و در قالب یک موسسه حامی محیط‌زیست به تبلیغ برای گردشگری شکار در ایران پرداخت؛ یعنی همان فعالیتی که سنگ بنایش را فیروز گذاشته بود.

اعضای هیئت مدیره موسسه میراث پارسیان را شکارچیانی چون مراد موشه طاهباز و کامیل جعفری تبریزی تشکیل داده بودند. موشه طاهباز در سمینارهایی در قمارخانه‌های آمریکا نحوه شکار در ایران و چگونگی انتقال شاخ جانوران شکار شده به آمریکا را تشریح می‌کرد و همان دیوید لیلین یهودی که پیشتر شرکت ایران سافاری را در ایران تأسیس کرده بود حالا مسئولیت شعبه آمریکایی موسسه میراث پارسیان را بر عهده داشت و برای فروش مجوزهای شکار حیات‌وحش ایران در آمریکا بازاریابی می‌کرد: موسسه‌ای که در سال ۹۲ سه پروانه قوچ لارستان را در آمریکا به مزایده گذاشت و مشتریانی پیدا کرد که برای خرید هر مجوز صد هزار دلار پرداخت می‌کردند.

هومن جوکار، خزانه‌دار این موسسه که همزمان مدیریت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ را هم بر عهده داشت و به همین دلیل از جایگاه ویژه‌ای در میان جامعه محیط‌زیست برخوردار بود طی گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها به تبلیغ برای شکار فروشی به اتباع خارجی یا به گفته خودش شکار پایدار می‌پرداخت.

بدین ترتیب اسکندر فیروز را نه‌تنها پدر شکار فروشی به اتباع خارجی بلکه پدر موسسه میراث پارسیان می‌توان دانست و همین شده که هر جا در چهره‌سازی از فیروز افراط می‌شود شاهد تلاش برای مظلوم جلوه دادن محکومان این پرونده امنیتی هستیم. محکومانی که اتهاماتشان دیر یا زود آشکار خواهد شد اما اینکه چه اتهامی برای پدر شکار فروشی ایران حکم اعدام را رقم زد همیشه در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سامان IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    خدا لعنت کنه هر کسی که به این سرزمین ضربه میزنه چه فیروز باشه و چه مراد و چه کاووس...
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      خاک تو سر خرت که درباره اسکندر اینجوری حرف میزنی
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      65 34
      خاک تو سر خودت و همفکرای وطن فروشت...امثال بنی اعتماد و همبیاله هاتون... آخور همه تون یجاست... ا
    • علی IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      52 2
      حرف به جایی زده گفته هرکس به ایران ضربه زده چه من چه شما باشی چه فلانی باشدنگران نباش اگر ضربه نزده لعنت نمی بره ...
    • پژوهشگر IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      31 52
      مشرق عوضی، داری درباره یه دانشمند حرف میزنی، چرا باید انقدر سیاه باشی، کرونا بگیری و بمیری
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      27 14
      اسکند فیروز به گور پدرش خندیده مرتیکه خائن
    • DE ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      2 4
      پژوهشگر ۰۶:۱۹ / مرده شورتو ببرن پژوهش اکبیری بیخود نیست گر شدی کچل .قبل از اینکه گر بشی کودوم گوری بودی پژوهش؟
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    44 60
    چاه فاضلاب جهنمی مبارکش باد
    • منصور IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      41 29
      واقعا با ی گزارش به خودت اجازه میدی درباره ی فردی که نمیشناسیش و دستش از دنیا کوتاهه اینجوری بگی!!!!!!؟ من برای اولین بار اسمشو شنیدم و مطمئنم فقط خداست که قضاوت میکند... ایقدر راحت همدیگر را قضاوت نکنیم و اخلاق را زیر پا نزاریم.
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      30 15
      از کجا میدونی خود پیامبرش نمیدونست بهشت میره یا جهنم تو فکر میکنی خیلی خوبی
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      17 9
      نعوذبالله جای خدا تصمیم نگیر
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      14 2
      در پاسخ به آقای منصور:فیروز در مستند یک ساعت از یک عمر طی اظهاراتی مبهم دلیل محاکمه شدنش را تأسیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد که در دادگاه انقلاب به دلیل تأسیس سازمان حفاظت محیط‌زیست حکم اعدام گرفته است؛ حکمی که بعدتر با وساطت یک فرد به حبس ابد تبدیل شد. اینکه آیا ممکن است فردی به دلیل تأسیس یک سازمان دولتی حکم اعدام بگیرد و اینکه چرا حکم حبس ابدی که فیروز از آن سخن می‌گوید اجرا نشده است پرسش‌هایی است که متاسفانه نمی‌توان برای آنها پاسخی شفاف یافت و به همین دلیل به دست‌آویزی برای معاندان جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده‌اند؛ دست‌آویزی که لازمه آن مظلوم جلوه دادن اسکندر فیروز است و تبدیل کردن وی به یک چهره درخشان محیط‌زیستی که در فصل آخر این سناریو با محکومیت متهمان پرونده جاسوسی محیط‌زیست پیوند داده شده و مظلومیت ساخته‌شده برای او را به محکومان این پرونده سرایت می‌ده
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      15 10
      ان شا الله چاه ویل جهنم مبارکش باشه. خیلی ها دارن ادای روشنفکرای بی سواد رو در میارن. خواستم بگم بپائید از اون طرف بوم نیفتید. لعنت به هرچی وطن فروش خائن و کاسه لیسای غرب زده
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    50 47
    با مفاخر و زحمت کشان ایران این گونه برخورد نکنید. این رویه جستار در زندگی اشخاص و برجسته کردن نکات منفی واقعا مشمئز کننده و ناشی از همان نگاه پرونده سازی شماست.
    • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      33 20
      از مشرق چه انتظاراتی دارید...
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      8 7
      مفاخرررررررررررررررررررررررررررررر اون هم چه مفاخرررررررررررررری
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      1 2
      سازمانی که پایه گذاری کرد هنوز مشغول افتخار آفرینی است شما نگران نباش.....ببر هیرکانی را خودش منقرض کرد یوز را هم سازمانی که پایه گذارش بود داره منقرض می کنه...
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      2 1
      از دید شما مفاخر چه کسانی هستن؟مفاخر رو دنیا هم باید با این عنوان بپذیرند. افرادی مثل دکتر علی اصغر خدادوست، پروفسور سمیعی و... از مفاخر معاصر ما هستن.
  • DE ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    23 25
    این که حیس ابد بوده چطور پس آزاد و راحت داره مصاحبه میکنه؟ مشکوک میزنه بخصوص با راه دادن فرزند یک مامور سازمان سیا و یهودی امریکایی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      8 3
      حبس ابد خلخالی...
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      14 3
      اینو باید از اون مستند ساز بی شرف بپرسی که فکر میکنه مردم نفهمن و نمیدونند که پشت پرده این به اصطلاح دوست دار محیط زیستی چکاره هست؟ گروه های نفوذ در کشور ما بعد از انقلاب آنچنان بوده که بنده خدایی که عامل بمب گذاری بوده لامصب توی سجده زیارت عاشورا میخونده . الهی به خاک سیاه بشینن که مملکت رو به نابوده می کشانند و مردم رو از دین و مذهب بری می کنند.
  • محمد IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    16 26
    رفت به گور پدرش
  • CA ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    35 23
    مشرق باز صنعتی و سنتی یا هم مصرف کردی
  • ناشناس IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    20 36
    نام اینگونه افرادبر تارک خائنین به این مرز وبوم ولکه ننگی بر حامیان انهاست
  • مسعود IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    21 18
    کدوم مفاخر؟ اگه عقل سلیم داشتی و فکر میکردی به یه شکار فروش عیاش نمیگفتی مفاخر.
  • جابر IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    26 23
    خانم رخشان بنی اعتماد که فعالیت کاری ایشان در زمینه هنری می باشد چگونه به خود اجازه می دهد در کار قوه قضائیه دخالت کند؟ مگر قوه قضائیه بیکار است بدون اتهام بازداشت کند. مثل اینکه انگار خانم بنی اعتماد ماموریت دارد علیه نظام ج.ا.ا توئیت بزند. امیدوارم انگاره هایم اشتباه باشد.
    • مردم IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      6 7
      عملکرد قشنگ قوه قضاییه را دیگر همه میشناسند. خودت را به کوچه علیچپ نزن.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      13 1
      انگاره هایت درست است برادر . اینها میخواهند هم از کاهدان بخورند و هم از توبره.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    26 17
    وقتی که بی وطن هایی مثل بنی اعتماد را وارد این قضیه می کنند بدانید مهره های خوبی شکار شده اند. گور بابای فعالان محیط زیستی مزدور. نمی خواهیم اینها به محیط زیست مملکت خیانت کنند. تموم
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      من کاملا با نظرتون موافقم.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    26 12
    بعضی منتظرند کسی از دنیا بره و نتونه از خودش دفاع کنه بعد یادشون بیفته که چقدر آدم بدی بوده اسم خوشون رو هم میذارن مسلمون
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    27 16
    من این برنامه را کامل نگاه کردم جناب مشرق فیلم کامل را پخش کن که مردم بدونند شما درست میگی یا اسکندر فیروز ولی این را بدان خیلی وضعییتت خرابه
  • AU ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    3 10
    مشرق عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو ايشان خدماتي هم داشته كه بايد منعكس بشه
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      2 1
      اگه خدمتی هم داشته (که بعید میدونم)، خیانت به وطن اینقدر سنگینه که جای هیچ دفاعی نمیذاره.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 1
    دریغ افسوس که دانشمندان گمنام میمیرن و پولبرتی هایی مثل رخشان بنی اعتماد و دخترش میشن تریبون دار و الگوی جامعه . من این اقارو نمیشناسم ولی شک ندارم این پولبرتی خواسته با نامش یه خودنمایی و کاسبی بکنه وگرنه در زمان حیاتش ازش نام نمیبرد.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    1 0
    پولبرتی هامون در مورد همه چی صاحب نظر هستن به جز مالیات. رخشان بنی اعتماد نظرت در مورد قانون معافیت مالیاتی هنربندان چیست؟
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 0
    تا نگی علت حکم اعدام چی بود ، هیچ چیزت پشیزی نمی ارزد
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    8 1
    اسکندر فیروز نمیدونم کیه ولی رخشان بنی اعتماد همونیه که دخترش به گفته خودش در هنگام نداری از حامد بهداد دستی میگرفته ایشون اگه دلسوز بود دست دخترش را میگرفت دلسوزی برا. دیگران اداست.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      یعنی شما حرف باران خانوم جاسوس رو باور میکنید؟
  • آزاد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 1
    خدا نابود کنه هرکی کمر بسته تا این مملکت رو تضعیف کنه و این مردک های حیوون آزار حروم لقمه ان
  • مرصاد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    1 1
    خائنین به کشور و حیات وحش آن ، از پست ترین افراد هستند !!
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 1
    صرف نظر از همه این درگیری ها......چرا باید مجوز برای شکار به اتباع خارجی یا افراد پول دار داده بشه و اون وقت اگه یه فرد معمولی شکار کنه مجازات های سنگین بشه آیا صرفاً داشتن پول مجوز شکار و نابودی محیط زیست رو اجازه می ده....در منطقه ما در حدود سال 80 وقتی می رفتیم سر زمین های کشاورزی مرتب گله های قوچ و آهو رو مردم می دیدند روی کوه ها، مردم بیچاره منطقه که بومی بودند هم اساساً شکار بلد نبودند و اهلش نبودن یا حتی در سنت ها و آدابشون این کار رو کار درستی نمی دونستند اما به صورت مرتب افرادی از جاهای دیگر می آمدند و شکار می کردند به چه حقی باید اینطور با این حیوانات رفتار بشه. به نظرم شکار مثل قمار یا مواد مخدر یه نوع اعتیاده که باید درمان بشه اما وای به حال سازمان هایی که با گرفتن پول مجوز نابودی طبیعت و حیات وحش زیبای ما رو دادند یا می دن و فرقی هم نمی کنه که از کدوم گرایش سیاسی باشن.....لطفا با پول مجوز قتل حیوانات زبون بسته رو ندید.....اگه گوشت می خواید برید قصابی بخرید چی کار به این مخلوقات خدا دارید؟ آیا صرف تفریح کافیه که این جور بی رحمانه با طبیعت رفتار کنیم در واقع می شه گفت یک معادله است: تفریح شکار + پول پرستی سازمان های دولتی- وجدان= نابودی حیات وحش و زیبایی های آن
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 1
    شما کور مال کور مال یه چیزهای فهمیدی ولی .....طبق اسناد ساواک اسکندر فیروز برای سازمان مرکزی امریکا جاسوسی میکرد .....بخصوص بدلیل مرزهای گسترده با شوروی......جمهوری اسلامی وقتی میتونه زبونش دراز باشه که بحث حفاظت و احیا حیات وحش ایران را به جای مناسبی رسانده باشه(تو این کویر برهوت درخت خرزهره تو چشم میاد).....الان هم دیر نشده بهترین جغرافیا دانان و روانشناسان نظامی را جمع کن یه طرح بریزن تا گونه های شاخص برگردن.....اول یوز(آباد کردن مناطق حفاظت شده و مراتع عمومی) .....بعد ببر(کاهش اهمیت شمال در گردشگری و بازسازی جنگل های جلگه ای) ...در آخر شیر .....همه اینها هم لازمش حل مشکل آب ایران است(تولید انبوه و ارزان هیدروژن از آب دریاها).....
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    0 0
    خدا لعنت کنه تمام دشمنان و خیانتکارها به ایران عزیز.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    1 1
    این فرد هم یکی از گاو گوسفند های طویله های موجود در کاخ سیاه امریکا می باشد و یا یکی از موشهای کثیف متعفن آلوده و بد بو موجود در کاخ سیاه کاخ سیاه آمریکا از این جور جک جونورها زیاد دارد یا گاو گوساله شیر ده هستن مانن بن شیطان یا مانند منافقین یا مانند مسیح گوسفند یا بز مجه ایی مانند سالومه ووووووووووووووووووووووو
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    1 1
    اینها چون عوامل آمریکایی بودند از اعدام رهایی یافتند-- فقط آن دسته ساواکی ها اعدام شدند که به افسر آمریکایی یا توهین کرده بودن یا مثل اون سپهبد چند افسر امریکای را تیرباران کرده بودند
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 0
    مام نوچه های اسرائیل بعد انقلاب پست های ازدست داده شان را گرفتند و برخی مثل لاجوردی ها مظلومانه در بازار تهران تیرباران و شهید شدند
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    2 0
    ابلیسم دانشمند بود .دانشمند بودن دلیل برامین بودن نیست .عده ای دانشمند درراه رفاه بشر زحمت کشیدن وبعضی از دانشمندان باصهیونیست جهان درپشت پرده به نسل بشر وحیوانات خیانت کردند.مثل همین شکار فروشا.علم مثل بارانه. ازباغ لاله رویدو ازشوره زارخس.
  • DE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    3 1
    اسکندر فیروز که بود که پدر محیط زیست ایران را به کمک اتباع خارجی در آورد و عامل شکار فروشی شد. اَگه گفتی کی بود؟ کی بود کی بود من نبودم ...
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    پدر محیط زیست ایران بود و هست
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    متظورت از مفاخر این مفت خور ها هستند شما خودتونو به خواب زدین بیدار نمی شین آدم هم که نیستین !!! هرکی را آمریکا وانگلیس بگیرند خودشه آما هر جاسوسی را ایران بگیره قبل از غربیها پادوهاشون به فغان می یاند م دوری یا بی جیره خدمت می کنی
  • محمد IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اگر حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن که بلدی. بگذار اهل نظر فارغ از ارزشهای سیاسی مسخره شما در مورد این مرد بزرگ صحبت کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس