کد خبر 1049049
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
صهیونیست‌ها و استخوانی که در گلو گیر کرده است

با وجود برگزاری سه انتخابات ظرف یک سال در سرزمین های اشغالی، تکلیف کابینه صهیونیست ها هنوز مشخص نیست و به نظر می رسد «نتانیاهو» همانند استخوانی است که در گلوی رژیم صهیونیستی گیر کرده باشد.

 به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» که تلاش زیادی کرده تا به هر نحو ممکن از اتهامات گسترده فساد مالی فرار کرده و با ادامه حضور در قدرت خود را از شر میله‌های زندان نجات دهد موقعیت سیاسی رژیم صهیونیستی را در شرایطی قرار داده که حتی مقامات این رژیم نیز از پیش بینی وضعیت آتی آن عاجز هستند.

وضعیت در سرزمین‌های اشغالی به گونه‌ای است که با وجود برگزاری سه دوره انتخابات در کمتر از یک سال، رژیم صهیونیستی همچنان از نداشتن کابینه رنج می‌برد.

در این میان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی صهیونیستها که پنجشنبه ۱۵ اسفند، سه روز پس از رأی‌گیری منتشر شد، نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود برای تحقق امیدش به تشکیل کابینه‌ای با حمایت جناح احزاب راست و مذهبی، با کمبود کرسی روبروست.

بیشتر بخوانید:

طبق نتایج نهایی، حزب لیکود با کسب ۳۶ کرسی، بزرگ‌ترین حزب در دوره جدید مجلس این رژیم است اما مجموع کرسی‌های جناح حامی نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به ۵۸ کرسی کاهش یافته است.

هر سیاستمدار صهیونیست برای تشکیل کابینه به حمایت دستکم ۶۱ نماینده از مجموع ۱۲۰ عضو کنست نیاز دارد.

برخی از تحلیلگران در رسانه‌های رژیم صهیونیستی بر اساس نتایج نهایی بعید ندانستند که بن‌بست سیاسی یکسال اخیر اسرائیل با وجود برگزاری سه انتخابات در کمتر از یکسال، برطرف نشده باشد.

بنیامین نتانیاهو ساعاتی پس از پایان رأی‌گیری اعلام «پیروزی» کرده و آن را «مهم‌تر و بزرگ‌تر» از هر انتخابات دیگری در ۲۴ سال اخیر نامیده و گفته بود که برای تشکیل ائتلاف، منتظر مکلف شدن از سوی رئیس رژیم صهیونیستی نخواهد ماند. اما بنی گانتس، رهبر حزب رقیب آبی- سفید گفت، جشن گرفتن بنیامین نتانیاهو «زودهنگام» بود.

بر اساس نتایج نهایی، حزب آبی- سفید ۳۳ کرسی کسب کرده و فهرست مشترک اعراب اسرائیل با ۱۵ کرسی به سومین حزب بزرگ مبدل شده و بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ مشارکت در انتخابات اسرائیل را بدست آورده است. پنج حزب کوچک دیگر، ۳۶ کرسی بقیه مجلس را در اختیار گرفته‌اند.

لیبرمن علیه نتانیاهو

از سوی دیگر، اگر فهرست اعراب که شدیداً با بنیامین نتانیاهو مخالف هستند، همراه با ائتلاف سه حزب کوچک میانه و چپ از نخست وزیری بنی گانتس حمایت کنند، این ژنرال ذخیره ارتش نیز تنها ۵۵ حامی خواهد داشت که تا رسیدن به حد نصاب لازم، هنوز به حمایت شش نماینده دیگر نیازمند است مگر آن‌که حزب «اسرائیل خانه ما» با ۷ کرسی از وی حمایت کند.

در این میان، حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن در تحولی غیر منتظره، پنجشنبه ۱۵ اسفند به احزاب میانه و چپ اسرائیل پیوست که از طریق طرح پیش‌نویس یک قانون در مجلس، خواهان جلوگیری از نخست وزیر شدن یک سیاستمدار متهم هستند.

در شرایط کنونی، منظور از سیاستمدار متهم، بنیامین نتانیاهو است که قرار است محاکمه او در سه پرونده اتهامی فساد از ۲۷ اسفند در دادگاهی در اورشلیم آغاز شود.

هدف از تلاش مشترک حزب اسرائیل خانه ما و احزاب میانه و چپ در طرح پیش‌نویس قانون جدید، تشویق سیاستمداران لیکود به کنار گذاشتن بنیامین نتانیاهو از رهبری این حزب است تا تشکیل ائتلاف با لیکود با رهبری دیگر امکان‌پذیر شود. مقامات لیکود تا حال گزینه عبور از رهبری بنیامین نتانیاهو را قویاً رد کرده‌اند.

با توجه به این وضعیت نتانیاهو پنجشنبه شب در توییترش نوشت «(بنی) گانتس که در رأی‌گیری شکست خورد، حالا همراه با (آویگدور) لیبرمن در تلاش برای سرقت رأی مردمی است که لیکود به رهبری من را به پیروزی قاطع رساندند».

نتانیاهو با طعنه افزود: «حتی در ایران طور رفتار نمی‌کنند؛ آنجا نامزدها را پیش از انتخابات، رد صلاحیت می‌کنند نه بعد از انتخابات».

هم‌زمان، حزب لیکود پنجشنبه از دادستان این رژیم خواست تا آویگدور لیبرمن را مورد تعقیب قضائی قرار دهد.

حزب لیکود معتقد است که لیبرمن زمانی که در دولت بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع بوده، برای پیشبرد منافع فرزندانش، از جمله در طرح‌های مرتبط با روسیه، اعمال نفوذ کرده است.

اتهامات نتانیاهو

نتانیاهو با اتهام‌های مختلفی روبروست: اختلاس، فساد مالی، گرفتن رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی.

دریافت رشوه تا ده سال و اختلاس تا سه سال در اسرائیل مجازات دارد. نتانیاهو این اتهامات را با انگیزه‌های سیاسی دانسته و آنها را رد کرده است. اعلام جرم دادستان علیه نتانیاهو تشکیل دولت جدید را در اسرائیل با دشواری روبرو می‌کند.

در همین رابطه روزنامه «برلینر تسایتونگ» در تفسیری در این باره نوشته است که خود نتانیاهو، حزب راستگرا و طیف حامی او در ایجاد چنین وضعی مسئول شناخته می‌شوند. او و طرفدارانش فضای سیاسی و اجتماعی اسرائیل را دو قطبی و مسموم کرده‌اند؛ روزی نیست که نخست وزیر اسرائیل یکی از سیاستمداران این کشور را مورد تمسخر و توهین قرار ندهد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: «او با رفتاری مشابه ترامپ اقشار مختلف جامعه را به جان هم می‌اندازد، چیزی که به شدت موجب خرسندی هوادارانش می‌شود. او هم مانند ترامپ هر انتقاد یا اتهامی را توطئه می‌نامد و با خشونت رد می‌کند. شعار نتانیاهو مدت‌هاست که این است: دولت من هستم.

ماه گذشته، مقامات پلیس رژیم صهیونیستی با اشاره به اتهامات دریافت رشوه از سوی نخست وزیر اعلام کردند، بنیامین نتانیاهو از ارتباط خود با شرکت بزرگ مخابراتی «بزک» برای ایجاد تغییرات مقرراتی به ارزش صدها میلیون دلار در ازای پوشش مطبوعاتی مثبت از سایت اخبار این شرکت سوءاستفاده کرده است.

پلیس رژیم صهیونیستی تاکید کرد، اسناد و مدارک مناسبی برای اتهامات نتانیاهو و همسرش سارا درباره دریافت رشوه، کلاهبرداری و تضعیف اعتماد عمومی وجود دارد.

در چنین شرایطی و در حالی که قرار بود دادگاه نتانیاهو در ماه جاری برگزار شود زمزمه‌هایی درباره به تعویق افتادن آن به دلیل شیوع کرونا شنیده می‌شود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان با توجه به شناختی که از نتانیاهو دارند و همچنین علاقه شدید وی برای ادامه حضور در قدرت دارند معتقدند که نتانیاهو با کارشکنی در روند برگزاری دادگاه زمان رسیدگی به اتهاماتش را طولانی می‌کند تا با این روش بتواند از چنگال قانون فرار کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس