عراقچی سکوت کرد،آژانس طلبکار شد

آژانس انرژی اتمی در گزارش جدید، ایران را محکوم کرده است. این اولین بار نیست که آژانس درباره ایران گزارش های مغرضانه منتشر می کند. آژانس در توافق سعدآباد-در دولت اصلاحات- نیز دقیقا همین رویکرد را داشت.

سرویس سیاست مشرق - سازمان بین المللی انرژی اتمی، جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران را منتشر کرد. آژانس در گزارش مذکور، اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 5 برابر محدودیت تعیین شده در برجام رسیده است.

در این گزارش تصریح شده است که ایران علاوه بر میزان ذخایر اورانیوم غنی شده، از محدودیت های سطح غنی سازی اورانیوم نیز عبور کرده است.

در گزارش جدید آژانس ادعا شده که ایران برای حضور بازرسان در دو مکان اجازه دسترسی را فراهم نکرده است.

همزمان با انتشار این گزارش، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه سفر به پاریس برای دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت:«ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه‌ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد...ایران باید درباره ذرات اورانیوم کشف شده در یک سایت اعلام نشده در تهران، شفاف سازی کند...چنانچه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل نکند "بحران" ایجاد خواهد شد.»

طلبکاری آژانس در حالی است که ایران تا پیش از آغاز ضرب الاجل برجامی به تمامی تعهدات خود عمل کرده بود. نکته قابل توجه اینجاست که پس از اجرای ضرب الاجل برجامی،مقامات ارشد دولت بارها تاکید کردند که اقدامات کاهشی ایران در چارچوب برجام اتخاذ شده است.

** چرا آژانس طلبکار شد؟!

گزارش طلبکارانه آژانس انرژی اتمی، حاوی یک نکته بسیار مهم است. در روزهای گذشته- 7 اسفند- پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، به ریاست «هلگا اشمید» - به نمایندگی از اتحادیه اروپا- و با حضور نمایندگان انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و ایران در شهر وین اتریش برگزار شد. ریاست هیات ایرانی در این نشست بر عهده «عباس عراقچی» بود.

در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید شد که این کمیسیون «نگرانی جدی خود از گام های کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام می کند»! این بند در حالی در بیانیه گنجانده شد که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و در برجام در موضع طلبکار قرار دارد. در سوی مقابل، آمریکا و اعضای اروپایی برجام به هیچ وجه به تعهدات خود عمل نکرده و در جایگاه بدهکار قرار دارند.

متاسفانه هیات ایرانی به ریاست «عراقچی» به هیچ عنوان به مفاد بیانیه پایانی اعتراض نکرده و با سکوت از کنار آن گذشتند. اینجاست که راز طلبکاری آژانس در بیانیه جدید آشکار می شود.

وقتی آقای عراقچی و هیات همراه در مقابل بیانیه ضدایرانی نشست کمیسیون مشترک برجام منفعلانه سکوت کرده و کوتاه می آیند، نتیجه آن می شود که با فاصله بسیار کوتاه، آژانس گزارشی ضدایرانی را منتشر می کند.

**طلبکاریِ فرانسه و جنایت اتمی پاریس

پس از گزارش مغرضانه آژانس، فرانسه در بیانیه ای طلبکارانه اعلام می کند که ایران باید با آژانس همکاری کند. فرانسه در حالی ژست طلبکار به خود گرفت که اولا این کشور در برجام جزو بدهکارهاست. ثانیا دولت فرانسه در حوزه انرژی اتمی، کارنامه سیاهی دارد.

فرانسه در حدفاصل سالهای 1960 تا 1966 حدود 17 آزمایش اتمی در مناطق بیابانی الجزایر اجرا کرد. این آزمایش ها حدود 42 هزار نفر را به کام مرگ کشید و هزاران نفر را نیز به بیماری های ناشی از تشعشعات هسته ای گرفتار کرد و آسیب های زیادی نیز به محیط زیست و مردم وارد کرد.

رهبر معظم انقلاب- 20 فروردین 94- فرمودند:«غنی‌سازی و آنچه در زمینه‌ هسته‌ای تا امروز پیش‌آمده است، یک دستاورد بسیار مهم است؛ این چیز کمی نیست. و این گامهای ابتدائی ما در این صنعت است. باید در این صنعت کار بشود، حرکت بشود، پیشرفت بشود. حالا چند کشور جنایتکاری که خودهاشان یا بمب هسته‌ای را علیه ملّتها به کار بردند مثل آمریکا، یا آزمایش کردند مثل فرانسه ــ فرانسه همین ده دوازده سال قبل از این سه آزمایش هسته‌ای پشت سر هم در اقیانوس کرد که اینها مخرّب است و محیط دریایی را نابود میکند؛ سه آزمایش هسته‌ای بسیار خطرناک؛ [در] دنیا هم یک جنجال مختصری کردند، بعد هم دهنها را بستند، تمام شد ــ اینها دارند به ما میگویند! ما دنبال انفجار هسته‌ای نیستیم، دنبال آزمایش هسته‌ای نیستیم، دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ نه به‌خاطر اینکه آنها میگویند، [بلکه] به‌خاطر خودمان، به‌خاطر دینمان و به‌خاطر عقلمان. هم فتوای شرعی ما این است، هم فتوای عقلی ما این است. فتوای عقلی ما هم این است که ما امروز و فردا و هیچ وقت به سلاح هسته‌ای احتیاج نداریم».

** نتیجه دیپلماسی انفعالی

عباس عراقچی- آذر 98- در مصاحبه با وبگاه هلندی «ان.آر.سی» گفت:«می خواهم تاکید کنم که یکی از درس هایی که ما از مسئله برجام گرفتیم، این است که نتیجه این توافق و پایبندی به آن، ظاهرا اعمال تحریم های جدید بود. اگر قرار است چنین باشد، ما نیز شاید مجبور به تغییر رویه شویم. اینکه چطور را فعلا نمی توانم بگویم. دیگر درسی که گرفتیم این است که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می دهد».

ظریف نیز پیش از این در دو اظهارنظر جداگانه گفته بود «دستاوردهای برجام روی هواست» و «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد».

مقامات ارشد دولت بارها بر بی دستاوردی برجام اذعان کرده اند اما متاسفانه وزارت خارجه همچنان رویکرد خسارت بار «ماندن در برجام به هر قیمت» را ادامه می دهد!

ظریف- مرداد 98- در اظهارنظری عجیب گفت:«اگر 10 بار دیگر به گذشته برگردم، باز هم برجام را امضا می کنم»! خوب است آقای ظریف اکنون و با توجه به خسارت های روزافزون برجام، به این سوال پاسخ دهد که اگر به عقب برگردد، باز هم برجام را امضا می کند؟!

آژانس انرژی اتمی در گزارش جدید، ایران را محکوم کرده است. این اولین بار نیست که آژانس درباره ایران گزارش های مغرضانه منتشر می کند. آژانس انرژی اتمی در توافق سعدآباد- در دولت اصلاحات- نیز دقیقا همین رویکرد را در مقابل ایران داشت.

با اینحال، آقایان روحانی و ظریف- اعضای تیم مذاکره کننده ایران در توافق سعدآباد- در برجام، از این کارنامه سیاه چشم پوشی کرده و در سال 94  در مدت 2 ماه تمامی تعهدات برجامی خود را انجام دادند. عجله دولت ایران در اجرای تعهدات برجامی، تعجب رسانه های غربی را در پی داشت.

رهبر معظم انقلاب- 2 تیر 94- در دیدار مسئولان نظام فرمودند:«ما با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس (بین المللی انرژی اتمی) مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست [چون] بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به‌علاوه، اینکه بگویند "آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعّالیّت هسته‌ای در کشور نیست" این یک حرف غیر معقولی است. خب، چه‌جور میشود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه‌]؟ مگر تک تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جوری میشود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسئله، نه منطقی است، نه عادلانه است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    23 13
    برجام، گشایش عظیم اقتصادی ایجاد کرد و سایه جنگ را از کشور دور کرد.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      1 0
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
    • محمد IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      0 0
      سایه جنگ را نیروی رزمی دور میکند نه امتیاز دهندگان وزارت خارجه
    • سامی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      0 0
      امثال تو با این مغز چوبیت ایران رو به این روز انداختید جنگ توی مغز زنگ زده شماست ترسوهای بزدل
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    17 10
    تا 1400 با روحانی، تا 1408 با ظریف
  • US ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    5 81
    هر کاری ایران بکند آنها راضی نخواهد شد، عراقچی ماله کش بزرگ و دکتر صالحی قسم جلاله اوضاع کشور را به همراه ظریف و روحانی به خاک سیاه نشاندند
  • حسين DE ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    8 17
    وقتى ما يك ميليمتر عقب نشينى كرديم دشمن هزار كيلومتر پيشروى كرد،حالا با اجراى تمامى تعهدات برجامى بصورت يكطرفه از جانب ما، ما شديم بدهكار دشمن شد طلبكار ،حسن و جواد و عباس "شاهكار" كردند!
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    4 0
    بله چا نه ... ملت را یکی دو سال دیگه میزاریم سر کار
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    4 15
    کسی که زمین خورده و سینه خیز تا افق می رود آقای عرقچی است.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    6 15
    پایان دیپلوماسی سکوت و لبخند خیلی نزدیکه...
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    1 0
    افراد دور این میز هیچکدومشون ایرانی نیستند...
  • حح IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    1 0
    اگر به عقب بازگردید، بازهم برجام را امضا می‌کنید؟! نرمش قهرمانانه!؟
  • IN ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    3 16
    اگر ادامه پیدا کند آنها به تولید محصولات پتروشیمی، آهن، فولاد آلومینیوم، سیمان و بقیه تولیدات زیربنایی ما هم ایراد گرفته و علیه ما قطعنامه های شدیدتر صادر خواهند کرد.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    2 0
    نفوذ شوخی نیست
  • داریوش IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    0 0
    هرچه در دولت احمدی نژاد بافته شد ولی در دولت روحانی رشته شد ۷سال گذشت برجام از کار این دولت گذشت هیچ دستاوردی نداشت پیشرفت هسته ای کشور را تعطیل و منفعل کرد و تحریم هم شدیم این یعنی خیانت به ملت
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    0 0
    گام ششم جا زدن
  • IE ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    0 1
    اگر برجام نبود آمریکا و اروپا مارا نابود کرده بودن،داشتن موشک و چندتا سلاح قدیمی جلوی امکانات عظیم اونا رو نمگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس