یکی از مواد قابل استفاده در صنعت تصفیه آب زغال اکتیو یا کربن فعال ( activated carbon ) می باشد که به دو نوع پودری و گرانول ( دانه ای ) تولید می شود . موارد استفاده ی آن به شرح زیر است : جدا سازی رنگ و بو و مزه کلر آب در صنایع غذایی و شیمیایی ، تصفیه آب خانگی و صنعتی ، آکواریوم و استخر و همچنین پاک سازی پوست و دندان .

قیمت کربن فعال پودری صنعتی در بازار

قیمت هر کیلو کربن فعال بسته به نوع آن و کشور سازنده و درجه کیفیت آن در بازار فروش کربن فعال متفاوت است برای اطلاع از قیمت کربن فعال در بازار می توانید با فروشگاه پارسا عرضه کننده معتبر کربن فعال از طریق شماره های زیر تماس حاصل نمایید

تلفن دفتر فروش : 44297292

پاسخگویی پیامکی و تلگرامی : 09196787718

کربن فعال چیست ؟

کربن اکتیو یا فعال دارای تعدادی از مواد جذب کننده سطحی ، با نوع زغالی و شکل کریستالی است که در ساختار داخلی آن روزنه های فراوانی قرار دارد .

به تعدادی از مواد کربنی متخلخل و سطح داخلی بالا ، کربن فعال ( Activated carbon ) گفته می شود . مساحت داخلی بالا ، ساختار متخلخل و منفذی ، قابلیت جذب بالا ، قابلیت فعال سازی دوباره سطح و نیز قیمت پایین در قیاس با جاذب های غیر آلی مثل زئولیت آن را تبدیل به یک ماده بی نظیر کرده است . موارد استفاده مهم و با اهمیت آن در جدا سازی بو ، رنگ ، مزه های غیر دلخواه از آب در عملیات خانگی و صنعتی ، بازیافت حلال ، تصفیه هوا به خصوص در رستوران ها ، صنایع غذایی و شیمیایی است .

کربن فعال جاکوبی سوئد یا جاکوبا

از مشهور ترین شرکت های تولید کننده کربن اکتیو در اروپا ، شرکت جاکوبی سوئد ( JACOBI )  می باشد که کربن اکتیو این شرکت در تصفیه آب ، بازیافت طلا ، و ... مورد استفاده قرار می گیرد .

کربن اکتیو جاکوبی در درجه های متفاوتی تولید می شود . در ایران بیشترین استفاده از درجه هایAQUA 1000  و AQUA 2000 است .کربن فعال جاکوبی سوئد در بسته بندی های گوناگونی قرار می گیرد .

هر کدام از درجه های کربن اکتیو جاکوبی در اقسام مش بندی به شرح زیر است :

20×50 mesh (0.35 – 0.85 mm)

12×40 mesh (0.425 – 1.70 mm)

8×30 mesh (0.60 – 2.36 mm)

8×20 mesh (0.85 – 2.36 mm)

16×8 mesh (1.18 – 2.36 mm)

کربن اکتیو در تصفیه آب

در مصارف تصفیه آب و پساب ، از  دونوع پودری (به شکل سوسپانسیون) و گرانول (بستر ثابت، پرکولاسیون) با توجه به نوع کاربری آن  استفاده می شود. در گذشته ، از این ماده برای حذف کلر و مواد ایجاد کننده بو و رنگ در آب استفاده می شد. اخیرا استفاده از این ماده برای تصفیه آب آشامیدنی ، آب های زیر زمینی و … استفاده می شود.

کربن اکتیو در تصفیه پساب بیولوژیکی برای حذف باکتری و مواد خطرناک نیز قابل استفاده است. هم جنین در واحد های تصفیه پساب و در مرحله سوم از این ماده برای بهبود کیفیت تصفیه و حذف موادی که نسبت به مواد مورد استفاده در تصفیه و روش های آن مقاوم هستند استفاده می شود.

کربن فعال از کجا بخریم

جهت خرید کربن فعال پودری می توانید به لینک زیر در سایت تجهیزیار مراجعه نمایید

http://tajhizyar.com/consumable-product/activated-carbon/

تجهیزیار وب سایتِ مرجع خرید و فروش و معرفی انواع مواد شیمیایی و شیشه آلات و تجهیزات آزمایشگاهی و ارائه کنندگان معتبر تجهیزات و مواد و شیشه آلات آزمایشگاهی می باشد

انواع کربن فعال

کربن فعال پودری

کربن فعال پودری اندازه ای کمتر از 1 میلی متر و قطری بین 0/25 – 0/15 میلی متر دارد . فایده مهم کربن فعال پودری مقدار بالای سطح فعال در واحد حجم می باشد ولی به علت سایز کوچک ذرات موجب افت فشار بالایی می شود .

کربن فعال پودری به شکل ذرات کربن فعال باقی مانده روی غربال مش 50 ( 0/297 میلی متر ) می باشد . این دسته از کربن از مواد کوچک تر کربن خرد یا آسیاب شده که 95 – 100% آن از غربال گفته شده رد می شوند ، ساخته شده است . ASTM ذراتی که از غربال مش 80 ( 0/177 میلی متر ) رد می شود در این دسته گروه بندی می شوند .

کربن فعال گرانول

سایز ذرات کربن اکتیو گرانول در مقایسه با کربن اکتیو پودری نسبتاً بزرگ تر است و سطح خارجی کوچکتری دارد . برای جذب و بخار کربن اکتیو گرانول به دلیل سرعت بالای نفوذ گازها و مایعات مناسب می باشد . موارد استفاده از کربن اکتیو گرانول در تصفیه آب ، بو زدایی ، جدا سازی مواد موجود در جریان ها و همچنین در حوضچه های اختلاط سریع می باشد . سایزهای 20×8 ، 40×20 ، 30×8  از کربن اکتیو گرانول برای استفاده در فاز مایع و سایزهای 6×4 ، 8×4 ، 10×4  از کربن اکتیو گرانول برای استفاده در فاز بخار ساخته می شود .

سایز 40×20 کربن اکتیو گرانول از ذراتی تشکیل شده که در محدوده مش 20 تا 40 می باشد ، از مش شماره 20 ( 0/84 میلی متر ) عبور می کند ولی بر روی غربال استاندارد آمریکایی شماره 40 ( 0/42 میلی متر ) عبور نمی کند . به دلیل ایجاد تعادل مناسب بین پارامتر های سایز ، مساحت و افت فشار ؛ محبوب ترین نوع کربن فاز آبی سایز های 30×8 و 40×12 در این نوع کربن گرانول می باشد .

کربن فعال میله ای یا کبریتی و مدادی

قطر کربن اکتیو میله ای / مدادی بین 0/8 تا 130 میلی متر می باشد و به شکل استوانه است . تهیه آن به این صورت است که کربن فعال پودری را با یک پیوند دهنده به هم متصل می کنند و درون یک بسته ی استوانه ای قرار می دهند . ویژگی های کربن فعال اکسترودد یا کربن فعال استوانه ای شامل افت فشار کم ، قدرت مکانیکی بالا و میزان غبار کم می باشد و عمدتاً برای جذب در فاز گازی استفاده می شود .

خرید اینترنتی زغال فعال برای پوست

زغال اکتیو ترکیبات مضر و سموم موجود روی پوست را جذب می کند و باعث تأخیر در پیری زودرس می شود . از روش های محبوب جدید ، سلامت پوست با charcoal  است که افراد بسیاری در سراسر دنیا از آن برای داشتن ظاهری جوان تر استفاده می کنند .

مصارف کربن فعال

کاربرد کربن اکتیو در تصفیه گاز

بازیابی حلال ها در چاپ روتوگراوی ، صنایع بسته بندی و پوشش های سطحی ، صنایع غذایی و شیمیایی

ماسک های گازی

ماسک n95 کربن دار ( طبق دستورالعمل استفاده از ماسک n95 وجود یک لایه ی کربن فعال روی ماسک باعث می شود بوی آلودگی و گازهای مضر هوا به داخل ماسک نفوذ نکند )

تصفیه گاز طبیعی و حذف H25 ، BTX

حذف تولید کننده بو از هوای خروجی هود آشپزخانه ها و فیلتر یخچال ها

کنترل انتشار در پمپ بنزین ها

حذف آلاینده های سیستم تهویه خودرو ها

برای تصفیه گاز دودکش ها در کارخانجات زباله سوزی ، حذف فلزات سنگین و دیوکسین ها

حذف ناخالصی ها و آلاینده های آلی به وسیله ی تصفیه گاز اگزوز ها

تصفیه گاز CO2 ، جداسازی روغن از هوای فشرده در واحد های صنعتی

جداسازی آلاینده ها از سیستم های تهویه و هواساز ها

فیلتر سیگار

محیط حامل در کاتالیست ها

منبع : تجهیزیار

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس