کد خبر 1047716
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
image-20200302124356-1.png

نگاهی به اسناد دولتی آمریکا نشان می‌دهد که تغییرات مهمی در خصوص نحوه تخصیص بودجه درباره ایران بین نهادهای آمریکایی از جمله وزارت امور خارجه آمریکا در حال روی دادن است.

به گزارش مشرق، ضرب‌المثلی قدیمی در بین ایرانی‌ها رواج دارد که می‌گوید پول داشته باش و بر روی سبیل شاه نقاره بزن. این ضرب‌المثل در حقیقت نشان‌دهنده توان گسترده سیاسی و امنیتی است که بودجه‌های کلان مالی در اختیار یک‌نهاد قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر فتنه ۸۸ بر افزایش تحریم های ایران +جدول

چه کسی نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آشوبگران را تامین کرد؟

این ضرب‌المثل فارسی بین نهادهای دولتی و امنیتی آمریکا بسیار کاربردی است در آمریکا با مرور بودجه دولتی می‌تواند به‌راحتی متوجه شود که کدام قسمت از نهادهای امنیتی و نظامی رونق بیشتری دارند.

به‌عنوان مثال در بودجه سال 2019 آمریکا بودجه کلانی نسبت به سال‌های گذشته به بحث سلاح‌های بیولوژیک اختصاص یافته است که با افشاگری‌های مقامات روسی در خصوص احداث آزمایشگاه‌های بزرگ تولید سلاح‌های میکروبی از جمله در گرجستان همخوان است.

در این میان ایران نیز جایگاه منحصر به فردی در خصوص ردیف‌های بودجه نهادهای دولتی آمریکا دارد. نگاهی به اسناد دولتی آمریکا درباره بودجه سال‌های آینده نشان می‌دهد که تغییراتی در اختصاص این بودجه‌ها در حال رخ دادن است.

در ایالات‌متحده در رئوس کلی و ارقام اصلی بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور که سال گذشته اعلام شده، ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای مقابله با نفوذ «مخرب» ایران در خاورمیانه درخواست شده است.

پمپئو سهم خود را می‌گیرد

بر اساس سند سیاسی که توسط دولت ترامپ در خصوص بودجه دو سال آینده منتشر شده است، بخش اعظم بودجه مقابله با ایران به وزارت امور خارجه امریکا اختصاص یافته است.

در ایالات‌متحده در رئوس کلی و ارقام اصلی بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور که سال گذشته اعلام شده، ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای مقابله با نفوذ «مخرب» ایران در خاورمیانه درخواست شده است. در بودجه پیشنهادی دولت دونالد ترامپ به کنگره امریکا تقاضا شده که کمک‌های نظامی و اقتصادی از جمله ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به شرکای مهم ایالات‌متحده در خاورمیانه برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای رژیم جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شود.

بر اساس گزارشی که دفتر سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه ۲۱ بهمن منتشر کرد، این مبلغ بخشی از ۴۱ میلیارد دلار بودجه درخواستی برای این وزارتخانه و آژانس ایالات‌متحده برای توسعه بین‌المللی است که مسئول توزیع کمک‌های خارجی امریکا به کشورهای مختلف است.

وزارت خارجه امریکا محورهای هزینه بودجه خود در سال ۲۰۲۱ را تقویت حمایت از استراتژی هندوچین- پاسیفیک، مقابله با نفوذ مخرب روسیه، چین و ایران، حفاظت از حقوق بشر و آزادی مذهبی، تأمین امنیت مرزهای ایالات‌متحده و کمک به تقویت امنیت ملی متحدان و شرکای اقتصادی امریکا اعلام کرده است.

همچنین با وجود کاهش بودجه نهادهایی همچون صدای امریکا تقویت شبکه‌های فارسی‌زبان در دستور کار قرار گرفته و قرار است تجهیزات جدیدی به این موضوع اختصاص پیدا کند.

این بار اول نیست که امریکا رقم‌های گسترده‌ای را برای جنگ نرم و ایجاد اغتشاش و آشوب در ایران اختصاص می‌دهد، به‌عنوان مثال تلاش‌های امریکا برای تغییر رژیم ایران با عنوان پیشبرد حقوق بشر در دوره جورج بوش هزینه‌های زیادی را دربر داشت که این مبالغ با عناوین پیشبرد دموکراسی و موازین حقوق بشر به گروه‌هایی در ایران اختصاص داده شد. 

نگاه به گذشته به ما چه می‌گوید؟

این بار اول نیست که امریکا رقم‌های گسترده‌ای را برای جنگ نرم و ایجاد اغتشاش و آشوب در ایران اختصاص می‌دهد، به‌عنوان مثال تلاش‌های امریکا برای تغییر رژیم ایران با عنوان پیشبرد حقوق بشر در دوره جورج بوش هزینه‌های زیادی را دربر داشت که این مبالغ با عناوین پیشبرد دموکراسی و موازین حقوق بشر به گروه‌هایی در ایران اختصاص داده شد. ب

ودجه‌های اختصاص‌یافته از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۰۹ که در اسناد بودجه امریکا آمده با عناوین مختلف اختصاص پیدا کرده است. در سال 2004 اعتبارات کمک‌های خارجی (به موجب قانون عمومی شماره ۱۹۹- ۱۰۸، مصوب در کنگره صدوهشتم) مبلغ ۵ /۱ میلیون دلار «جهت پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر در ایران به سازمان‌های آموزشی، انسانی و غیردولتی در ایران» اختصاص داد.

«اداره دموکراسی و کار وزارت خارجه» یک میلیون دلار از این مبلغ را به یکی از واحدهای دانشگاه ییل و ۵۰۰ هزار دلار مابقی را به بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی، از سازمان‌های مهم جنگ نرم امریکا اختصاص داد.

در سال 2005 نیز مبلغ ۳ میلیون دلار از اعتبارات کمک‌های خارجی تخصیص یافته در لایحه بودجه سال ۲۰۰۵ (قانون عمومی شماره ۴۴۷- ۱۰۸ مصوب در کنگره صدوهشتم) به ارتقای دموکراسی در ایران اختصاص می‌دهد. اولویت‌های تخصیص این بودجه به این شرح هستند: توسعه احزاب سیاسی، رسانه‌ها، حقوق کارگری، ارتقای جامعه مدنی و حقوق بشر.

سال 2006 نقطه اوج‌گیری اختصاص بودجه برای براندازی در ایران بود. مبلغ ۵/ ۱۱ میلیون دلار برای ارتقای دموکراسی از محل اعتبارات عادی کمک‌های خارجی برای ارتقای دموکراسی در ایران اختصاص می‌یابد. (قانون عمومی شماره ۱۰۲- ۱۰۹ مصوب کنگره صدونهم). مبلغ ۱۵/۴ میلیون دلار از این وجوه به «اداره دموکراسی و کار وزارت خارجه» و ۷ میلیون دیگر به اداره امور خاور نزدیک اختصاص داده شد.

مبلغ ۱/۶۶ میلیون دلار (از ۷۵ میلیون دلار درخواست شده) از محل بودجه تکمیلی سال ۲۰۰۶ (به موجب قانون عمومی ۲۳۴- ۱۰۹، مصوب کنگره صدونهم) برای اهداف زیر اختصاص یافت: ۲۰ میلیون دلار برای ارتقای دموکراسی (۵ میلیون بالاتر از میزان درخواست شده)، ۵ میلیون دلار برای دیپلماسی عمومی با هدف اثرگذاری بر قشر عادی جمعیت ایران (برابر با میزان درخواستی)، ۵ میلیون دلار برای برنامه‌های فرهنگی مبادله نفرات و گروه‌ها (برابر با بودجه درخواستی) و ۱/۳۶ میلیون دلار برای رسانه‌ها و شبکه‌های پخش تلویزیونی فارسی‌زبان مانند صدای امریکا و رادیو فردا.

در لایحه بودجه سال ۲۰۰۷ مبلغ ۵۵ /۶ میلیون دلار برای پیشبرد دموکراسی در ایران و سوریه اختصاص داد که 3.40 میلیون دلار از آن برای ایران صرف شد.

 همچنین در سال 2008 مبلغ ۶۰ میلیون دلار (از ۷۵ میلیون دلار درخواستی) در «لایحه تلفیقی اعتبارات» برای برنامه‌های ارتقای دموکراسی در ایران و از جمله تلاش‌های غیرخشونت آمیز برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه اختصاص یافت (قانون عمومی ۱۶۱- ۱۱۰ مصوب کنگره صدودهم). بخشی از این وجوه به شبکه‌های پخش فارسی‌زبان مانند صدای امریکا و رادیوفردا و بخشی دیگر به برنامه‌های مبادلات فرهنگی نفرات و گروه‌ها اختصاص یافت.

 در سال 2009 میلادی که نقطه اوج‌گیری اعتراضات گسترده در ایران بود، مبلغ ۶۵ میلیون دلار برای «حمایت از آرمان‌های مردم برای داشتن جامعه‌ای دموکرات و باز، مشارکت مدنی، آزادی رسانه‌ها و آزادی اطلاعات» اختصاص داده شد. نتیجه این سرمایه‌گذاری گسترده که اغلب از طریق دفتر وزارت امور خارجه امریکا در دبی هزینه می‌شد، منجر به راه‌اندازی فتنه سال ۸۸ و صدمات گسترده به کشور شد، ازاین‌رو به نظر می‌رسد با گسترش بودجه اختصاص یافته به این مسئله هوشیاری نهادهای امنیتی و بررسی دقیق بودجه‌های اختصاص یافته بر اساس اسناد آشکار مورد بررسی قرار گیرد.

نمی‌توان از هم‌اکنون نتیجه گرفت که آیا یک فتنه گسترده دیگر در انتظار ایران است و یا نه اما تجربیات گذشته نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها نمی‌تواند بی‌دلیل باشد. آمریکایی‌ها به‌شدت امیدوارشند نا شرایط اقتصادی ایران بتواند زمینه‌سازی مجدد اتفاقات آبان ماه سال 88 باشد.

دورخیز پمپئو برای سال 99

واقعیت این است که آمریکایی‌ها برنامه بسیار گسترده‌ای برای سال 2020 میلادی و فشار بر ایران تدارک دیده‌اند. در این میان کمتر شدن میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌تواند سیگنالی به طرف آمریکایی باشد که دیگر نام جمهوری اسلامی ایران از پشتیبانی مردمی گسترده گذشته برخوردار نیست.

سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه محافظه‌کار آمریکن فری بیکن نشان از تلاش واشنگتن برای ایجاد یک موج تحریمی گسترده علیه ایران داشت. محور این تلاش‌ها نیز بازگشت تحریم‌های بین‌المللی به‌خصوص تحریم فروش سلاح است که به‌شدت برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده است.

نمی‌توان از هم‌اکنون نتیجه گرفت که آیا یک فتنه گسترده دیگر در انتظار ایران است و یا نه اما تجربیات گذشته نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها نمی‌تواند بی‌دلیل باشد. آمریکایی‌ها به‌شدت امیدوارند نا شرایط اقتصادی ایران بتواند زمینه‌سازی مجدد اتفاقات آبان ماه سال 98 باشد.

البته تجربه نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران دارای پایگاه مردمی گسترده‌ای است که اجازه عملی شدن نقشه واشنگتن در مورد تهران را به‌راحتی نخواهد داد.

منبع:سیاست پارسی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    69 32
    دولت کلینتون 20 میلیون دلار برای خرابکاری در ایران اختصاص داد و یکسال بعد سید محمد خاتمی با 20 میلیون رای رییس جمهور شد. نفری یک دلار!
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      80 28
      رهبر عزیزتر از جان داریم ،خداحفظش کنه انشاءالله ، غم نداریم به کوری چشم استکبار و تفاله هاش : سلطنت طلب ها ، منافقین ، بهائیان،تروریستها،لیبرالها
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      26 9
      اگه دیروز درباره حضور خاتمی و ابتکار تو نشست بیلدربرگ نخونده بودم لایکت نمیکردم ولی الان 2میلیون لایک داری++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      26 9
      نفوذ نفوذ نفوذ...اگر عوامل داخلی نباشند آمریکا هیچ ضربه ای نمیتونه بزنه...اما افسوس آمریکا ویروس درست می کند، مزدوران داخلیش منتشرش می کنند
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      10 24
      اجب بالاخره امریکا میتونه غلطی کنه یا نه؟
    • به IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      22 8
      تا نفوذیها و لیبرالها و سکولارها در حکومت و جامعه ایران هستند، آری. آمریکا هر غلطی می تواند بکند. تنها اگر تفکر مکتبی و وحدت کلمه برای حاکمیت اسلام بر جامعه مسلط شود و به قول امام خمینی نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید
    • ناشناس IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      4 4
      ما باید حواسمون به مدیران کشور در لایه های برتر و میانی باشه که الان متاسفانه اوضاع خوبی نداره حتی در دانشگاهها و حتی در گروههایی مثل الهیات هم نفوذی هایی بعنوان استاد پیدا شدند و متاسفانه حراست و بسیج دانشگاه ها هم بی تفاوت نسبت به این وضعیت هستند!!!! اینها بیش از امریکا به ما ضربه میزنه ...کاش جایی بود که میتوانستیم لیست افراد و دانشگاهها و ... را ارسال کنیم
    • بهداد IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      1 0
      و این نیز بگذرد
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    88 9
    معیار شما برای ایجاد فتنه در ایران نباید آمریکا باشه، این یه اشتباهه.. معیار اینه که تا زمانی که جریان نفوذ (تمام اصلاح طلبا و بخش گسترده ای از اصول گراها) در ایران فعالیت کنن و مسئولیت داشته باشن فتنه خواهد بود. من امیدوارم نظام مدارا با جریان اصلاح طلب رو کنار بذاره، این ندیدن ها به ایران ضربه می زنه، بابا به خدا اصلاح طلبا برای ایران کار نمی کنن.، اینا تا مغز استخون غرب زده شدن، می ترسن از غرب. من گاهی فک می کنم شاید واقعا خائن و وطن فروش نباشن، اینا رو بردن اونور حالا یا ازشون پرونده دارن فساد مالی اخلاقی سیاسی جاسوسی هر چی، می ترسن اینا افشا شه، یا ذهنشون شستشو داده شده و فریب خوردن. چون هر چی این مدت فک می کنم یه ایرانی چطور می تونه سندی مثل برجام رو( حالا این فقط یکیشه) می تونه امضا کنه هیچی به ذهنم نمی رسه!!!!!!!!!
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      36 4
      اینها همه معلولند و نمونه های واضح فراگیری نفاق است که دیگر منحصر به چپیها نیست ، یکی از مهمترین علل نفاق گوش دادن به لهو و غناست ، تا صدا و سیما اصلاح نشود وضع همین که نه ، بدتر هم خواهد شد ، خدا کند اصلاح شود .
    • CO ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      44 2
      14:69 برادر یا خواهر گرامی کسی از "لهو و غنا" (که حتی معنی اش را به فارسی نمیشود فهمید ) اصلاح طلب نمیشود ، خیلی از سران اصلاح طلب بظاهر احکام شرعی را انجام میدهند و نماز و روزه ایی هستند ، ولی بیشتر سران اصلاح طلب یا در آمریکا و انگلیس درس خوانده اند و یا آقازادگانشان در آمریکا و انگلیس و کانادا هستند .
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      32 1
      از سر تا ته تاریخ اصل اساسی در نجات یک جامعه آگاهی و بصیرت مردم همان جامعه بوده و بس وگرنه حکومت امیرالمؤمنین باشد یا جمهوری اسلامی فرقی ندارد.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      29 2
      حرفات تماما درسته و غم انگیز
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    41 24
    زمین میخوری. آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.!!!!
  • ضرب المثل رو کشتین IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    37 5
    شما رو بخدا دیگه ضرب المثلارو نابود نکنین، پول که داشته باشی میشه روی سبیل ناصرالدین شاه هم نقاره خونه بسازی
    • شیعه IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      27 10
      توهم ضربالمثل رو خراب کردی پول که داشته باشی روی سبیل رضا پالانی نقاره خونه بشازی
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      13 2
      بر قاجار و هم تبارهاشون لعنت.
  • صادق US ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    58 7
    همیشه دست دشمنان ایران , از این آب و خاک کوتاه باشد. آمین
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    20 41
    تئوری توطئه شما رو بیچاره کرده
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      41 11
      شما که کوری حداقل به دوستان یا اشنایان یا فک و فامیلت بگو برات کتاب یا مستندات با خط بریل بیارن حداقل با اون ها یه چیز هایی رو متوجه شو!! دنیا دیگه با تئوری های شکست خورده توطئه جلو نمیره . دیگه همه دارن میبینن دنیا به چه روزی افتاده و مسببینش کیا هستن. شما عقب موندی بودو برس به مردم.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      19 1
      خیلی از مرحله پرتی خیلییییییییییییییییییی فیلم جی اف کی رو ببین که خودشون ساختن سرچ کن اسنادی که خود امریکا هر 30سال میده بیرون برو بخون محمدقلی مجد که مقیم امریکاست و همونجا درس خونده بر اساس این اسناد کتاب نوشته برو بخون 1چیز یاد گرفتن 1سری توهم توطئه توهم توطئه خود امریکا داره میگه ما چه کارایی کردیم با رضا و محمدرضا و مصدق و 88 و.... 1سری میگن نه اینا توهم توطئس بیسوادی تا کی واقعا
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      24 5
      اونی که بیچاره ست تویی که الان هف ساله ترامپ با دوستش سوارت شده خبر نداری :)
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      3 0
      تو شاید یک گوسفند یا گرگی در لباس گوسفند آلبانیایی باشی... ای تف به روحت
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    40 7
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. و در باتلاق و گودالی که می کند خود فرو خواهد رفت.
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      5 3
      فعلا که هر بلایی سرمون داره میاد به قول شما امریکا کرده بالاخره میتونه غلط بکنه یا نمیتونه |؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    29 2
    وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است. ۲ ) سوره مبارکه الطارق آیه ۱۵ إِنَّهُم يَكيدونَ كَيدًا ترجمه: آنها پیوسته حیله می‌کنند، ۲ ) سوره مبارکه الطارق آیه ۱۶ وَأَكيدُ كَيدًا و من هم در برابر آنها چاره می‌کنم!
  • ف م DE ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    27 2
    ما در واقع چند دهه در گسترش رسانه ها ی بین المللی کوتاهی کرده ایم. بهره‌برداری قطر و ترکیه پشتوان نظامی آن از شبکه الجزیره باعث حسادت است. هر چه سریعتر بایس خبرگزاري انگلیس زبان ایران را راه اندازی کنیم و خبرنگاران ناب را پرورش دهیم.
  • ممدخان IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    44 3
    خدا وندا چنان این رژیم شیطانی را گرفتار کن که وقت برای دیگر کشور ها نداشته باشد ... چند نفر با من آمین می گویند : آمین
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      35 5
      الهی آمین
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      14 1
      آمین یا ربّ العالمین
  • behnam IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    5 7
    آبان 98 نه 88
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    36 5
    مثل همیشه تیر آمریکا به سنگ خواهد خورد...ما همواره کنار رهبرمان خواهیم ماند تا پای جان....
    • عیوضی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      19 26
      بدانید هزاران بار بدانید ای مردم عزیز ایران تا باولایت هستیم, نه آمریکا تمام دنیا علیه ماباشند هیچ کاری نمی توانند بکنند ,دست رهبر در دست صاحب الزمان است .جانم فدای رهبر
  • سید IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    14 5
    سوره مبارکه اعراف آیه 176. مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی، دهانش را باز، و زبانش را برون می‌آورد، و اگر او را به حال خود واگذاری، باز همین کار را می‌کند؛ (گویی چنان تشنه دنیاپرستی است که هرگز سیراب نمی‌شود! (این مثل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند؛ این داستانها را (برای آنها) بازگو کن، شاید بیندیشند (و بیدار شوند)!
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    18 8
    جانم فدای سیدعلی
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    15 8
    با یک مجلس قوی و روی کار آمدن رئیس جمهوری غرب ستیز و هماهنگ با رهبری می شود به راحتی جلوی این توطئه را گرفت.
  • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    10 5
    باسلام حسن روحانی وظریف رادسته کم نگیرید
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    6 9
    خبر جالب بود ادامه بده ولی ترشی نخور شاید یه چیزی شدی
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
      16 2
      رائول مارک گرشت نظر داده اینم نظر میده خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    13 14
    با کنار رفتن مهره‌های غربگرای سازش‌گر از مجلس، حسن روحانی که حتی رای گیری تحریم‌های کاتسا در امریکا بخاطر نگرانی از رای نیاوردن وی و به نفع وی در سال ۹۶، به تعویق افتاد، بیانگر میزان وابستگی امریکا و حتی مجلس سنای امریکا به این مهره است. ناکارآمدی فوق‌العاده وی بسیار از اعضای تیمش و نگرانی از استیضاح در همان سال اول، چه بسا همان دلیل اختصاص بودجه برای آشوب است.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    16 16
    کرونا هم میگذره و ملت خوب میشوند و البته روسیاهی بیشتری برای آمریکا و صهیونیسیم و ده برابر بدتر برای فرقه ضاله بهائیت (که از خوشحالی بال درآوردند و مهملات بهم می بافند) می ماند.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    11 12
    احتمال زیاد غرب زده ها ضربه ای می خورند که دیگر روی پاشون واینسن
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      11 3
      مخ های متحجر و فسیل بیشتر دارن ضربه میزنن
  • CA ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    8 16
    هیچ غلطی نمیتونند بکنند چون انتخابات مجلس نشان داد که مردم دست اینها رو خوندند. مگه تا الان کم هزینه کردند ولی هیچ غلطی نتوانستند بکنند.
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      1 3
      رو تو نو برن سنگ پاست خخخخخخخ
  • دیده بان IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    3 0
    دشمنان انقلاب اسلامی خصوصاشیطان بزرگ آمریکای تروریست به اذعان خودشون7000میلیارددلاردرغرب آسیاهزینه کردندولی ایران پیروزشدو اونا هیچ کودی نتونستندبخورند!حالا بااین ارقام اندک چه کودی میتونن بخورن؟! ولی اگه تونستن کودی بخورن آزادن بخورن چون غیرازاین کاری ازدستشون برنمیادو مشکل فقط خودی های خودفروخته اندکه الحمدلله نقابهای خیلیهاشون کناررفته وخواهدرفت !
  • علی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    12 13
    انشاالله ریشه ظلم و ستم ترامپ و پمپو جنایتکار به زودی کنده می شود
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    5 16
    راه چاره اطاعت از رهبری است.
  • بهداد IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    3 18
    از بوش که وحشی تر نیست هست این ترامپ قمار باز
  • بهداد IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    4 12
    وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
  • ذوالفقار IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    4 10
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند به شرطی که مسئولین از مردم،کنار مردم و مثل مردم باشند
  • ایرانی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    6 11
    امریکایی ها باید بدانند مشارکت کم مردم در انتخابات نارضایتی از دولت است نه نظام و مردم در شرایط حاد همیشه در صحنه خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس