نصیرزاده

هوشنگ نصیرزاده، رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: اگر دولت دستش را از پشت فوتبال بردارد، هیچ دیداری برگزار نمی‌شود، به جز چند تیم، سایر تیم‌های لیگ برتر دولتی هستند.

به گزارش مشرق، هوشنگ نصیرزاده درباره تذکر فدراسیون جهانی فوتبال به تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران اظهار داشت: در سال 2014 به مقر فیفا رفتیم و با مقامات آن صحبت کردیم. آنها گفتند وزیر ورزش و معاونش، ستاد نیروهای مسلح، ورزش روستایی و ... در مجمع نباشند. آنها می‌گفتند این افراد را که در مجمع پذیرفتید، سیاست‌گذاری نمی‌کنند. این ایرادات را ارائه کردیم و مکاتباتی با  فیفا داشتیم که به آنها گفتند ارتباط با وزارت ورزش مشکل است و به ایران نیایید. هر چیزی از جمله اساسنامه باید به روز رسانی شود.

وی با بیان اینکه در فیفا گفتند نباید مجمع به گونه‌ای چیده شود که نصف به علاوه یک در اختیار اتحادیه‌ای قرار بگیرد، تصریح کرد: اگر هزار صفحه اساسنامه بدهید، فیفا ورق می‌زند، آن را می‌بیند و می‌گوید چه کسانی عضو مجمع عمومی هستند. شنیدم که می‌گویند اساسنامه در فیفا تصویب نشده، اما کسی که این را می‌گوید از رویه بی‌اطلاع است. اساسنامه در مجمع تصویب می‌شود و به اطلاع فیفا می‌رسد. ما چند رئیس فدراسیون با این اساسنامه عوض کردیم.

رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال که در برنامه ورزش و مردم صحت می‌کرد، با بیان اینکه فیفا مشکلی با حضور دو نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال نداشت، خاطرنشان کرد: فیفا گفت باید نفر سومی بگذارید و همچنین گفت چرا اینقدر نایب‌رئیس دارید. فدراسیون فوتبال باید یک نایب‌رئیس داشته باشد. می‌خواستیم بخشی از ایرادات را اصلاح کنیم که در مجمع گفتند این کار را نکنید. هر کسی در کشور برای هر فعالیتی باید پروانه بگیرد. باید در اساسنامه بنویسیم به استناد چه چیزی شکل گرفتیم. نمی‌توانیم بگوییم یک تشکیلات حقوقی هستیم و صدهزار نفر را جمع می‌کینم، بدون قانونمندی.

نصیرزاده افزود: در سال 2014 گفتن وزیر ورزش و معاونش در مجمع فدراسیون فوتبال نباشند که ما گفتیم در ایران، دست دولت پشت ورزش است و صدها میلیون دلار برای آن خرج می‌کند. پس حذف دولت امکانپذیر نیست. به مدیران فیفا یک بار نشان دادم که دولت در اساسنامه فیفا هم وجود دارد. آنها به من گفتند وزیر ورزش را به مجمع بیاورید و او را رئیس مجمع کنید، اما بدون حق رأی. وقتی وزیر عضو مجمع است، یعنی می‌پذیرد ممکن است تعلیق شود و حق عضویت دارد. مگر ما برای نیروهای مسلح رئیس تعیین می‌کنیم؟

« ورزش رقابت مردم است، نه دولت‌ها.»، وی ضمن بیان این جمله اظهار داشت: در سایر کشورها، دولت‌ها نقش اسپانسر دارند. ورزش در کشور ما امری هزینه‌بر است و مشکل اسپانسری داریم. اگر دولت دستش را از پشت فوتبال بردارد، هیچ دیداری برگزار نمی‌شود. به جز چند تیم، سایر تیم‌های لیگ برتر دولتی هستند. فیفا می‌گوید شما به استناد چه چیزی شکل گرفتید. ما باید بگوییم جزو موسسات عمومی غیردولتی مصوب سال 73 هستیم. یعنی مصوبات مجلس را باید تسری دهیم،‌ یعنی بازنشستگان هم در فدراسیون نباشند.

بیشتر بخوانید:

اصرار داریم انتخابات فوتبال برگزار شود

رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در ادامه بیان کرد: قانون خدمات کشوری به موسسات عمومی غیردولتی را تشکیلاتی می‌داند که بیش از 50 درصد خودش را تأمین می‌کند، اما فوتبال چنین شرایطی ندارد. سال 73 اساسنامه‌ای برای 50 فدراسیون نوشتند. مهرعلیزاده (رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی) در ماده 10 اساسنامه قبلی فدراسیون‌ها از برکناری رئیس فدراسیون‌ها توسط رئیس سازمان تربیت بدنی نوشته بود. به استناد همین موضوع، دادکان را از ریاست فدراسیون فوتبال برکنار کردند که فیفا آن را دخالت دولت در فوتبال دانست.

نصیرزاده با بیان اینکه فیفا می‌گوید دخالت شخص ثالث در فوتبال که یکی از آنها دولت است، مجاز نیست، گفت: در روز 24 مرداد سال 86 که آزادراه تهران-شمال و کمک به صندوق محک در هیئت دولت تصویب شد، اساسنامه بررسی شد. تصویب دولت این موضوع را کفایت نمی‌کند، چون رویه بعدی طی نشده است و این مشکلات را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به شروط فیفا برای نگارش اساسنامه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: وقتی فدراسیون‌های فوتبال کشورهای مختلف می‌خواهند اساسنامه‌ای تصویب کنند، فیفا می‌گوید باید 10 مورد را تأیید کنید. بنویسید که از لحاظ سیاسی بی‌طرف هستیم، تبعیض نژادی نداریم، مستقل هستیم، رکن قضایی مستقل داریم، به قوانین فوتبال احترام می‌گذاریم، با دوپینگ مبارزه می‌کنیم، آیین‌نامه انضباطی داریم و سالانه حسابرسی می‌شویم. فیفا کاری به بقیه موارد ندارد. این استاندارد از سال 2005 در فیفا هست که تغییر نکرده است.

« باید بپذیریم حاکمیت اجازه نمی‌دهد تجمعاتی در حد صد هزار نفر، خارج از کنترل داشته باشیم.»، مدیرعامل مستعفی باشگاه ماشین‌سازی تبریز این جمله را بیان و خاطرنشان کرد: باید جای حاکمیت بنشینیم. مگر می‌شود صد هزار نفر به ورزشگاه بیاورم و بگویم مستقل هستم. در آمریکا که آزادی وجود دارد، یک نفر کسی را ترور می‌کند و به نشریه می‌گویند این را چاپ نکنید. نمی‌توانیم چشم‌مان را ببندیم و نگاه حاکمیتی نداشته باشیم.

نصیرزاده با اشاره به الحاق بخشی از مصوبات ریاست سازمان لیگ به اساسنامه فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: اساسنامه در مجمع عمومی تصویب شد، هشت روز بعد هیئت‌رئیسه سازمان لیگ سه بند متفاوت را آیین‌نامه اجرای اساسنامه و به آن الصاق می‌کند. به نظرم تا ماده 85 اساسنامه فدراسیون فوتبال به فیفا ارسال شده و ضمیمه آن فرستاده نشده است. در حالی که کمیته حقوقی، دبیر کل، نماینده وزارت ورزش و کمیته استیناف در این بخش وجود دارد.

وی با اشاره به قدمت ایراد اساسنامه مورد نظر بیان کرد: از سال 86، ایراد مورد نظر به اساسنامه بود و گفتند روسای سازمان تربیت بدنی، نیروهای مسلح، ورزش‌های کارگری و ... در مجمع نباشند. پس از آن، غفاری و نبی به مجمع فیفا آمدند و گفتند این افراد تنها در صورتی عضو مجمع باشند که تیم داشته باشند. آنها از همان موقع مخالف این موضوع بودند. فیفا در نامه یا ایمیلی اساسنامه را تأیید نمی‌کند، بلکه اشکالات را تذکر می‌دهد. در ماده 32 همین اساسنامه نوشته شده اگر می‌خواهید اساسنامه را اصلاح کنید، چند نفر بیایند و این کار را انجام دهند.

رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال با اشاره به کمیته‌های فدراسیون فوتبال گفت: در قانون اساسی، نام وزارتخانه‌ها دیده نمی‌شود، اما در تشکیلات اساسنامه از وزارتخانه‌ها اسم می‌آوریم. یک رکن فوتبال، کمیته‌هاست. کمیته‌‌های دائمی چون کمیته‌های داوران، مسابقات و فنی و توسعه همیشه هستند.

نصیرزاده تصریح کرد: برخی کمیته‌ها از جمله کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی، موقت است و نمی‌توانند بیش از چهار سال عمر کند، اما این کمیته‌ها چند سال است که فعالیت می‌کنند؟ اگر کسی بخواهد مسابقاتی برگزار کند، سازمان لیگ باید کمیته آن را تشکیل دهد. اگر یک ماه دیگر اساسنامه‌ای می‌نویسیم، سال آینده باید آن را  اصلاح کنیم. فیفا گفته در فدراسیون‌ها، تبعیض نژادی و جنسیتی نباید باشد، پس ایجاد کمیته بانوان، تبعیض جنسیتی محسوب می‌شود. فیفا رئیس فدراسیون را به گونه‌ای نوشته که می‌تواند آقا یا خانم باشد و همه را یکدست کرده است، اما در ایران نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی نهادها توسط دولت امکانات می‌گیرد و توسط مردم اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: موسسات عمومی غیردولتی چون بنیاد شهید، جهاد کشاورزی و فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جزو این نهادها محسوب می‌شوند. مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید وقتی دولت به فدراسیون فوتبال بودجه می‌دهد، پس این فدراسیون باید قوانین مجلس را اجرا کند. فدراسیون هم می‌گوید در مصوبه مجلس آمده افراد بازنشسته به صورت پاره‌وقت و با یک‌سوم حقوق، می‌توانند در وزارت کشور، کار و ... فعالیت کنند.

رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال با بیان اینکه فیفا به قوانین داخلی کشورها احترام می‌گذارد، گفت: برخی فدراسیون‌ها، میز و صندلی ندارند و همه کارها توسط دبیر کل انجام می‌شود. کمیته‌ها تشکیلاتی هستند که میز، صندلی و تابلو ندارند. دبیر کل فدراسیون،‌ مسئول کل کمیته‌ها و رئیس کل دپارتمان‌هاست. مثلاً من از نامزدی خوشم نمی‌آید و می‌گویم او بازنشسته است. با این حال او می‌تواد به صورت پاره وقت در هیئت‌رئیسه فعالیت کند، چون این هیئت فقط 9 جلسه در سال برگزار می‌کند. ما اساسنامه‌ای داریم که هشت سال است کهنه است و باید عوض شود. اگر اساسنامه‌ای هم تدوین کنیم باید تغییر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • bita IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    0 0
    دانشجو آدم است ولی کارمند آدم نیست.تعطیل کنید کارمندهای مظلوم رو.این چه وضعیشه دیگر.اعصاب ملت روبه هم ریختید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس