کد خبر 1046325
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
حسین کلانی

حسین کلانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس می‌گوید: نام پرسپولیس همیشه بوده، هست و خواهد بود و هرگز از بین نخواهد رفت.

به گزارش مشرق، حسین کلانی یکی از اساطیر قدیمی باشگاه پرسپولیس به شمار می‌رود که پس از سال ها زندگی در خارج از کشور، به ایران برگشته است. او یکی از برترین گلزنان تاریخ باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شود اما فارغ از عملکرد بسیار خوب او با پیراهن سرخ ها، کلانی از تحصیل‌کرده های فوتبال ایران است و همین چند سال پیش بود که از کتابخانه‌اش با ۲۰ هزار جلد، رونمایی کرد.

مهندس کلانی ۷۵ ساله در گفتگو با خبرنگار ما به اظهار نظر روز گذشته محمدرضا زنوزی درباره نام باشگاه پرسپولیس پرداخته است. او همچنین با حوصله فراوان، به دیگر پرسش ها پاسخ داد و درمورد ادبیات مرسوم این روزهای فوتبال ایران در بین هواداران، بازیکنان، مدیران و مالکان نیز اظهارنظر کرده است. این گفتگوی نسبتا طولانی را در ادامه می‌خوانید:

 
* اگر مسئولیتی داشتید، اسم را عوض کنید

هرکسی بر اساس اطلاعات و دانشی که دارد اظهار نظر می‌کند و ایرادی هم ندارد. پرسپولیس واژه مصطلحی است که به معنای قصر تخت جمشید در شهر پارس است. پرسپولیس همیشه بوده و یکی از افتخارات ما است. اما هرکسی عقیده ای دارد و اظهار نظری می‌کند اما فعلا پرسپولیس باقی است و اگر ایشان مسئولیتی پیدا کردند که اسم را عوض کنند این مسئله جدایی است!

بیشتر بخوانید:
 

استوکس از اشکان دژاگه دزدی کرد!/ مسعود را اذیت می کنند چون به تهران نیامد

 
* فشار مردم نگذاشت اسم پرسپولیس عوض شود

احتمالا چند سال از فوتبال دور بوده‌اند و نمی‌دانند که این اسم تغییر یافته است. سی و خرده ای سال خواستند که اسم این تیم را پیروزی کنند اما بعد از چند سال به خاطر مردم و فشار مردم، اسم واقعی را برگردانند. این تیم نامش پرسپولیس بوده، پرسپولیس هست و پرسپولیس خواهد ماند و باعث افتخار کشور عزیزمان ایران است.

 
* اگر مدرسه رفته باشند، پرسپولیس را می‌شناسند

هرکسی می‌تواند هر اظهار نظری داشته باشد اما اگر کسی مدرسه رفته باشد و درس تاریخ بخواند کاملا می‌داند که پرسپولیس چه معنایی دارد و متعلق به چه دوره تاریخی است. پرسپولیس از زمان هخامنشیان وجود دارد و از آن زمان جا افتاده و همیشه از تخت جمشید به نام پرسپولیس نام برده اند. خیلی سعی شد که بعد از حمله به ایران اسم ها را عوض بکنند و مشکلاتی را ایجاد کنند اما خب پرسپولیس و تخت جمشید چیزی نیست که از بین برود.

 
* عبده ایران را دوست داشت و اسم پرسپولیس را انتخاب کرد

از زمان شاه عباس لغت پرسپولیس روی تخت جمشید کاملا مصطلح شد و در واقع تغییر کرد. کسی نمی‌گفت کاخ های تخت جمشید و می‌گفتند پرسپولیس. آقای عبده هم به خاطر علاقه خاصی که به میهنشان ایران داشتند، بعد از این که از آمریکا به ایران آمدند، هدفشان خدمت به ایران بود و بهترین نامی که برای یک تشکیلات ورزشی، اقتصادی و جهانی پیدا کردند، چیزی جز پرسپولیس نبود. اسم پرسپولیس را انتخاب کردند که در دنیا معروف تر است چون هدفشان این بود که پرسپولیس جهانی شود و دیدیم که شد.

 
* فرهنگ فوتبالی ما بر پایه آماتوریسم بود

واقعیت این است که فرهنگی که ما در آن فوتبال بازی می‌کردیم فرهنگ آماتوری بود و مانیفست خاصی داشت. اما در دنیا تغییراتی به وجود آمد و حتی دیدیم که در المپیک هم تغییراتی به وجود آمد و از حالت آماتوری خارج شد. در نهایت مسئله آماتوریسم به فراموشی رفت و دیدند که حرفه ای شدن چه اثراتی دارد.

 
* مدیران باید فرهنگ فوتبال را تغییر دهند

ما باید سابقه حرفه ای را ببینیم که از کجا آمده. این از ۵۰-۶۰ سال پیش آمده و از فوتبال هم آغاز شد. قبل از انقلاب آقای عبده تلاش کردند تا پرسپولیس حرفه ای شود و حتی به خاطر همین موضوع ما یک سال و نیم در لیگ برتر نبودیم و فقط با تیم های خارجی بازی کردیم. متاسفانه  این موضوع ادامه پیدا نکرد و می‌بینید که الان ۱۹ سال است فوتبال ما حرفه ای شده.‌ اما می‌بینید که چون قانون واقعی وجود ندارد، حرفه ای گری هم آنطور که باید و شاید انجام نمی‌شود. مدیران و مالکان وظیفه دارند که فرهنگ فوتبال را تغییر دهند اما من می‌گویم که حتی اگر قانون سفت و سخت بود، اعتراض بازیکنان به داوری یا تمسخر و این حرف ها هرگز به وجود نمی‌آمد. متاسفانه ما همیشه بالا رفتن خودمان را در تحقیر طرف دیگر می‌بینیم و فکر می‌کنیم اگر کسی را مسخره کنیم، خودمان بزرگ می‌شویم. دلیل این است که ما قوانین درست نداریم.

 
* زمان ما هیچ وقت همدیگر را تحقیر نمی‌کردیم

زمان ما خارج از زمین که یک رقابتی بود، بازیکنان به هم توهین نمی‌کردند و از آن بالاتر مالکان هرگز همدیگر را مسخره نمی‌کردند. بله از امتیازات مختلف و قدرتشان استفاده می‌کردند اما تیمسار خسروانی دوست مرحوم عبده و دکتر اکرامی بود. حتی وقتی که باشگاه دوچرخه سواران تبدیل به تاج شد، مالکان این باشگاه با مشورت با آقای اکرامی رنگ آبی را انتخاب کردند. همه باهم رفیق بودند و فارغ از رقابت، هیچ وقت همدیگر را تحقیر نمی‌کردند. من یادم می‌آید با بازیکنان تیم های تاج و دارایی و عقاب نمره مشترک در حمام می‌گرفتیم و خیلی دوست بودیم.

 
* شاید آقای زنوزی دلیل موجهی دارند

باید موارد را دقیقا بررسی کنیم و من نمی‌خواهم درباره آقای زنوزی قضاوت کنم. ایشان شاید دلیل موجهی برای خودشان داشتند یا این که تحت احساسات خاصی بوده اند و نتوانستند خودشان را کنترل کنند. اصلا لزومی ندارد کسی درباره اسم تیم دیگر صحبت کند. ما الان تمام اسم هایمان عربی است، من اسمم حسینعلی است و اسم پسرم حسنعلی؛ آیا باید اسممان را عوض کنیم چون ایرانی نیست؟ این بحث ها واقعا عجیب‌اند. علت این ها گذران تاریخ است و چیزی است که در جامعه رشد کرده. از اول اسم تخت جمشید را گذاشتند پرسپولیس و این واژه مصطلح شد.  آن موقع یونانی ها خیلی در ساخت تخت جمشید به ایرانی ها کمک کردند و اصلا بخشی از یونان ضمیمه امپراطوری ایران بود، بنابراین طبیعی است که واژه ها هم انتقال پیدا کنند. ما باید از فرهنگ، پهلوانی، گذشت قهرمانان ایرانی خود یاد بگیریم. این ها وظیفه مدیران، مربیان و مالکان است که به بچه ها یاد بدهند.

 
* آذربایجان، تبریز و تراکتور افتخار ایران است

باشگاه تراکتور یکی از باشگاه های صاحب نام و سابقه دار فوتبال ایران است، تراکتور باعث افتخار تمام ما ایرانیان است و برای آذربایجان ماست. تراکتور برای سر ایران است و ما همیشه به حضور آذربایجان و آذربایجانی ها افتخار کردیم. مردم آذربایجان برای ایران افتخار آفرینی زیادی کردند، زمانی که عثمانی ها به ایران حمله کردند، این افراد بودند که خیلی به ایران کمک کردند. از پدرتان بپرسید یادش می‌آید که بعد از جنگ جهانی دوم، این تبریزی ها بودند که مقابل روس ها ایستادند و نگذاشتند آذربایجان از ایران جدا شود. فداکاری این افراد فراموش شدنی نیست و من برایشان از صمیم قلب آرزوی موفقیت دارم.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    9 4
    احسنت
  • مهدی زاده GB ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    9 5
    آذربایجان قلب ایران است.
  • ایوب از تبریز IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    10 16
    درود بر معرفت و مرام شما مهندس کلانی عزیز ، من بعنوان یک تبریزی از طرف آقای زنوزی از میلیونها طرفدار پرسپولیس کبیر معذرت میخواهم ، ضمنا با همه احترام خاصی که به مهندس زنوزی دارم ایشان قبل از اینکه همه کاره باشگاه تراکتورسازی شوند یک استقلالی دوآتشه هست .
  • حمید IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    14 2
    درس ادب و اصالت را یکجا داد
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    10 11
    جناب کلانی پیشگسوت همه ایرانیایی ؟ ولی با پول بیت المال بچه یتیم 40 ساله دارین شاخو شونه میکشین عرضه دارین بدین به بخش خصوصی
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      5 6
      شماچرا بی ادب هستید...بیت المال چی؟چندکلاس سوادداری؟کده نهخبر
  • سید IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    7 8
    اگر نظر اکثریت ملاک صحت بود، خداوند در قرآن در آیات متعدد به تمسخر اکثریت به لحاظ شعور، عقل و تفکر نمی پرداخت! این که فشار هواداران مانع از تغییر نام یونانی این باشگاه شد، افتخاری برای کسانی که به کشور و زبان مردم ایران عشق می ورزند نیست، بلکه ننگ بزرگی به حساب می آید که با این فرهنگ غنی ملت ما، یکی از مهمترین باشگاه های ورزشی ما از واژه ای یونانی برای نام گذاری باشگاهش استفاده کند!!
    • عل IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      0 2
      موافق اینم که تیمهای ایرانی نباید اسمهای لاتین داشته باشند بهتر از از خودمان شروع کنیم
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    2 6
    عااااالی بود مهندس پرسپولیسی
  • ایرانی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    6 16
    اصالت ، وقار ،‌ ادب ، سواد یعنی این . یعنی مهندس کلانی ، یعنی یه پرسپولیسی اصیل ، آقای زنوزی برای یادگرفتن هنوز وقت هست
  • شاهد ماجرا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    7 3
    انقلاب اسلامی کیلوئی چند جشنهای 2500 ساله را بر قرار کنید تا رضا پالانی دوباره به ایران بر گردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس