کد خبر 1046166
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
عکس/ حواشی لغو بازی سپاهان و پرسپولیس

اتفاقات دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان جنجال جدیدی در فوتبال ایران به وجود آورد تا مشخص شود برگزاری این دیدار بدون حاشیه فعلا آرزویی محال است و اتفاقات سال گذشته پایان نیافته است.

به گزارش مشرق، تقابل تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در سال‌های اخیر همواره جنجالی و پرحاشیه بوده است. هنوز فراموش نکرده‌ایم که فصل گذشته در بازی‌هایی که این دو تیم به مصاف هم رفتند چه اتفاقات تلخی رخ داد که تا مدت‌ها فوتبال ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. مصاحبه‌های جنجالی و اتهاماتی از قبیل مهندسی نتایج لیگ در کنار درگیری‌های زننده میان بازیکنان دو تیم باعث شده بود این مسابقه از حالت ورزشی خارج شود و رنگ و بوی یک جنگ تمام عیار به خود بگیرد. در این فصل هم با توجه به حضور دو تیم در کورس قهرمانی پیش بینی می‌شد این دیدار حواشی زیادی در پی داشته باشد اما اتفاقاتی که روز یک‌شنبه رخ داد در نوع خود منحصر به فرد و عجیب بود.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

داستان از جایی شروع شد که سازمان لیگ اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، سه بازی‌ باقی‌مانده از هفته بیستم بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد. این تصمیم سازمان لیگ به مذاق سپاهانی‌ها خوش نیامد و با اعتراض مدیران این تیم همراه شد و آن‌ها خواستار تعویق بازی یا برگزاری آن با حضور تماشاگران شدند. با این وجود اعتراض سپاهانی‌ها به جایی نرسید و سازمان لیگ تصمیم اولیه خود را تایید کرد و رسما اعلام شد دیدار حساس هفته بیستم بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

در نقش جهان چه خبر بود؟

در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری بازی اعلام شد که تیم سپاهان به دلیل تجمع هواداران ناراضی‌اش نمی‌تواند از هتل خود خارج شود و به طرف ورزشگاه حرکت کند. موضوعی که جلال مرادی، ناظر بازی هم در مصاحبه‌های خود آن‌را تایید کرد ولی ظاهرا این مشکل با حضور نیروی انتظامی در مقابل محل اقامت تیم سپاهان حل شده ولی پس از حل این مشکل و باز شدن راه باز هم اعضای تیم سپاهان حاضر به ترک هتل نشده‌اند.

به گفته مسعود تابش، مدیرعامل باشگاه سپاهان، هنگامی که مسئولان این تیم متوجه حضور تماشاگران شدند، تصمیم گرفتند به استانداری اصفهان بروند تا بتوانند بازی را لغو کرده و در زمان دیگری برگزار کنند که این خودش نشان می‌دهد تیم سپاهان عزمی برای انجام بازی نداشته و به دنبال لغو آن بوده است؛ حتی سرهنگ نورعلی، فرمانده یگان ویژه استان اصفهان صراحتاً اعلام کرد که هیچ مانعی برای خروج اتوبوس سپاهان از هتل وجود نداشت و هیچکدام از هواداران این تیم مانع حرکت اتوبوس تیم نشده بودند. با این وجود استانداری با خواسته سپاهانی‌ها مخالفت می‌کند و ساعت 3:30 به کادرفنی و بازیکنان سپاهان اعلام می‌شود که باید راهی ورزشگاه شده و در مسابقه حضور پیدا کنند. با توجه به تاخیر سپاهانی‌ها در ترک هتل و عدم حضور در ساعت مقرر، بازیکنان پرسپولیس به همراه تیم داوری مراسم ابتدای بازی را بدون سپاهانی‌ها برگزار کردند.

طبق گفته ناظر بازی اتوبوس تیم سپاهان حدود ساعت 4:20 وارد ورزشگاه نقش جهان شد و پس از آن با وجود دستور ناظر بازی مبنی بر حضور چند عضو تیم سپاهان در زمین، تمامی نفرات این تیم راهی رختکن شدند و تا حدود ساعت 5 هم در رختکن ماندند که طبق گفته کادرفنی و مدیریت باشگاه سپاهان این تیم در رختکن مشغول آماده‌سازی و گرم کردن بوده است. 

سرانجام مسئولان برگزاری مسابقه از جمله داور و ناظر بازی، پس از دو فرصت 30 دقیقه‌ای تصمیم به لغو بازی گرفتند و حالا سرنوشت مهم‌ترین بازی هفته بیستم به تصمیم کمیته انضباطی و سازمان لیگ بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

انصاری‌فرد به مرادی گفت شما بنویس من پشتت هستم

تا پرسپولیسی‌ها نرفتند، نرید!

پس از این بازی باشگاه سپاهان ویدیوهای مختلفی از حضور این تیم در رختکن و آماده شدن بازیکنان برای شرکت در بازی منتشر کرد. در یکی از این ویدیوها امیر قلعه‌نویی به بازیکنان سپاهان می‌گوید: «تا داور و پرسپولیسی‌ها نرفتند، نروید.» جمله‌ای که حرف و حدیث‌های زیادی را هم در پی داشت. قلعه‌نویی درباره این جمله خود گفته است: ما می خواستیم از این زمان استفاده کنیم و نفس اول‌مان را بالا بیاوریم.

در ادامه هم باشگاه سپاهان تصاویری از گرم کردن بازیکنان این تیم در راهرو و رختکن منتشر کرد که مشخص نیست چرا سپاهانی‌ها در رختکن و روی پارکت گرم کرده‌اند و برای آماده‌سازی خود راهی زمین چمن ورزشگاه نشده اند. البته مدیر رسانه‌ای باشگاه سپاهان معتقد است دلیل انجام این کار کمبود وقت برای رفتن به زمین و برگشتن به رختکن است اما بهتر بود حداقل یکی از اعضای تیم سپاهان از رختکن خارج می‌شد و اعلام می‌کرد این تیم در حال آماده شدن برای شرکت در بازی است.

واکنش باشگاه سپاهان با کنایه به جذب استوکس!

روز دوشنبه باشگاه سپاهان با انتشار بیانیه‌ای از باشگاه پرسپولیس و اظهارات مدیرعامل و سرپرست این تیم انتقاد کرد. در بیانیه باشگاه سپاهان مسائل مختلفی مطرح شده بود و این باشگاه حتی به خاطر سوابق بد استوکس از جذب این بازیکن توسط پرسپولیسی‌ها انتقاد کرده است. سپاهانی‌ها در قسمتی دیگر ترک سریع ورزشگاه توسط بازیکنان پرسپولیس را هدف گرفتند و از کمیته انضباطی درخواست یک رای عادلانه داشتند. باشگاه سپاهان در پایان بیانیه خود با طرح این سوال که «چرا فشاری که بر تیم سپاهان برای خروج از هتل  و متفرق کردن هوادار مظلوم ما اتفاق افتاد در سمت دیگر و نسبت به مدیریت پرسپولیس که با عجله مشغول ترک ورزشگاه بود وارد نشد؟» این تیم را هم عدم برگزاری بازی مقصر دانست.

از طرفی سپاهانی‌ها معتقدند چرا در بازی فینال جام حذفی بین پرسپولیس و داماش، بازی چند ساعت پس از زمان تعیین شده آغاز شد ولی در بازی روز یک‌شنبه این اتفاق رخ نداد. تفاوت مهم دیدار روز یک‌شنبه با مسابقه فینال جام حذفی در این است که آن‌جا هر دو تیم آماده شرکت در بازی بودند ولی عوامل اجرایی مسابقه به دلیل فراهم نبودن شرایط روی سکوها اجازه آغاز بازی را نمی‌دادند که با شرایط دیدار سپاهان - پرسپولیس تفاوت عمده‌ای دارد. هم‌چنین تابش و قلعه‌نویی در مصاحبه‌های خود تاکید زیادی روی فیلم‌های مقابل هتل و داخل رختکن داشته‌اند که احتمالا این فیلم‌ها را در اختیار کمیته انضباطی هم قرار خواهند داد که باید دید مدارک سپاهانی‌ها چه تاثیری روی رای نهایی خواهد گذاشت.

قانون در این باره چه می‌گوید؟

غلامرضا رفیعی وکیل بین‌المللی فوتبال درباره حواشی به وجود آمده در بازی سپاهان و پرسپولیس و اینکه این بازی برگزار نشد گفت: «این بازی باید سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شود و این موضوع مشمول ماده 62 آیین‌نامه انضباطی و ماده 8 آیین‌نامه سازمان لیگ می‌شود. به هیچ عنوان بهانه تیم سپاهان در این رابطه جزو حوادث قهری و خارج از کنترل محسوب نمی‌شود. به مدیران باشگاه سپاهان هشدار می‌دهم اگر چنین بهانه‌ای را مطرح و برآن پافشاری کنند بهترین دلیل و مدرک را به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌دهند که میزبانی آنها در لیگ قهرمانان آسیا گرفته شود. رای این بازی کاملا مشخص است. این اتفاق اگر هرکجای دنیا رخ دهد در ظرف 7 روز رای صادر و نتیجه آن سه برصفر خواهد بود.»

رسول باختر هم در این باره گفت:«قانون هم درباره امتاع تیم‌ها از حضور در مسابقه به وضوح می‌گوید تنها حالتی که باشگاه‌ها می‌توانند از حضور در مسابقه امتناع کنند، وجود عوامل قهریه است. عوامل قهریه طبق مقررات آیین‌نامه شامل بلایای طبیعی، خراب بودن نورافکن‌ها، کیفیت چمن، باد شدید، ناامنی و مواردی از این دست می‌شود و زمانی که باشگاهی بازیکنانش را به ورزشگاه رسانده، دیگر این موارد کارکردش را از دست می‌دهد و ثابت می‌شود که عامل قهریه وجود نداشته است. همانطور که مشاهده شد، مدیرعامل سپاهان هم اعلام کرد که بازیکنان در رختکن حضور داشته‌اند و با استناد به گفته‌های مقام مسئول این تیم، سپاهان دلیل موجه برای امتناع از مسابقه نداشته است.»

او در ادامه افزود:«تابش اعلام کرده به دلیل حضور هواداران نتوانستیم وارد ورزشگاه شویم، مدیرعامل سپاهان زمانی که مشاهده کرد هواداران مقابل هتل تجمع کرده‌اند، باید زودتر راهی می‌شدند و تجمع هواداران به عنوان عامل قهریه محسوب نمی‌شود، هرچند در نهایت کمیته انضباطی است که باید احراز کند این حرکت عامل قهریه بوده یا نه. حتی در صورتی که محرز شود حضور هواداران عامل تاخیر سپاهان بوده، باید دید دلیل این تجمع چه بوده و آیا خود مسوولان سپاهان در تحریک عمومی هواداران‌شان نقش داشته‌اند یا خیر. زمانی که باشگاهی باعث بروز عامل قهریه شود، دیگر نمی‌توان به این مورد استناد کرد. زمانی که به واسطه مصاحبه‌ها و توییت‌های یک باشگاه هواداران تحت تاثیر قرار بگیرند، 100درصد جزو عوامل قهریه محسوب نمی‌شود. اما بر فرض اینکه کمیته انضباطی دلیل تاخیر سپاهانی‌ها را عامل قهریه تشخیص بدهد، مطابق ماده 13 آیین‌نامه ناظر مسابقه باید 30 دقیقه دومی را هم برای تاخیر در بازی تعیین می‌کرد، اگر این 30 دقیقه به پرسپولیس گفته و از آنها خواسته بود که در ورزشگاه بمانند و صبر کنند و آنها از این دستور تبعیت نکردند، ماجرا به شکل دیگری خواهد بود.»

چرا لیست ندادند؟

باشگاه سپاهان معتقد است به دلیل حضور تماشاگران در مقابل هتل نتوانسته به موقع به ورزشگاه برسد ولی نکته مهم در این ماجرا این است که سپاهانی‌ها چه زمانی که هنوز به ورزشگاه نرسیده بودند و چه زمانی که به زعم خودشان در رختکن مشغول آماده‌سازی بودند، لیست نفرات خود را به ناظر بازی نداند که همین موضوع هم به شواهد زیادی که علیه این تیم وجود دارد اضافه می‌کند.

از دربی ایتالیا هم حساس‌تر بود؟

در روزهایی که برگزاری بازی سپاهان – پرسپولیس بدون حضور تماشاگر جنجال‌های زیادی را در پی داشته، شنیده شده در ایتالیا هم قرار است بازی حساس یوونتوس – اینتر در ورزشگاه خانگی بیانکونری بدون حضور تماشاگر برگزار شود. اتفاقی که قطعا به سود تیم یوونتوس نخواهد بود ولی این تیم با آن موافقت کرده و بعید است کار را به استانداری و مقامات سیاسی ایتالیا بکشاند. علاوه بر این بازی، دیدار تیم‌های اینترمیلان و لودوگورتس بلغارستان در لیگ اروپا هم بدون حضور تماشاگر خواهد بود و احتمالا AFC هم برای برخی از دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا تصمیم مشابهی بگیرد.

حال همه چیز به کمیته انضباطی بستگی دارد که با بررسی ابعاد مختلف این ماجرا و دفاعیات دو تیم، رای نهایی را درباره دیدار جنجالی هفته بیستم صادر کند. اتقاقی که قطعا جنجال‌های بعدی را هم در پی خواهد داشت و صرف نظر از این‌که رای کمیته انضباطی چه باشد، باید منتظر واکنش‌های زیادی باشیم.

در فوتبالی که برچسب حرفه‌ای هم روی آن خورده رخ دادن چنین اتفاقاتی جالب نیست و نکته مهم این است که داستان هنوز به پایان نرسیده و هر تصمیمی که گرفته شود جنجال‌های بعدی را هم در پی خواهد داشت ولی اگر کمیته انضباطی تصمیم قاطعی نگیرد، چنین رفتارهایی تبدیل به یک اپیدمی خواهد شد و از این پس هر تیمی که نخواهد بازی کند، راه را برای خود باز می‌بیند. شاید اگر ویروس کرونا می‌دانست ورود به کشور ایران چنین جنجال‌هایی را فوتبال به وجود می‌آورد، هرگز پا به کشور ما نمی‌گذاشت!

منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    12 21
    بازی باید سه هیچ به نفع سپاهان زده بشه چون پیروزی ترک زمین کرده
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      1 2
      بازی باید تکرار شود این بهترین کار است بالاخره نمیشد هواداران را جلوی هتل قلع و قمع کرد که منجر به فاجعه شود . وقتی میشد با یکی دو ساعت تاخیر بازی را برگزار کرد نیاز به فرار پرسپولیسی ها نبود .
  • نواب صفوی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    18 8
    سپاهان همیشه اخلاق رو باخته. اینجا هم با آسمان ریسمان بافتن میخواهد علی رغم باختن اخلاق حداقل نتیجه باخته را ببرد. نتیجه عادلانه ۳ بر صفر به نفع پرسپولیس اعمال محرومیت برای سپاهان است.
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      2 1
      دعوا نکنید،قاون معلومه
  • mahtab IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    2 3
    تابلو .سه هیچ پرسپولیس.بهتر شله زرد شکایت کند تا داغونتر شود وهمه بخندند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس