حدیث روز

امیرالمومنین امام علی علیه السلام در سخنی گران بها صفات و نشانه‌های چهار گروهی که شایسته پاسداری از دین نیستند را بیان فرموده‌اند.

مشرق- امام علی علیه‌السلام خطاب به کمیل: 

بدانکه در اینجا (اشاره به سینه مبارک کرد) دانش فراوانی انباشته است. ای کاش کسانی را می‌یافتم که می‌توانستند آن را بیاموزند؟
آری، تیزهوشانی می‌یابم اما مورد اعتماد نمی‌باشند. دین را وسیله دنیا قرار داده و با نعمتهای خدا بر بندگان و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر می‌فروشند.
یا گروهی که تسلیم حاملان حق میباشند اما ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند. که با اولین شبهه‌ای شک و تردید در دلشان ریشه می‌زند پس نه آنها و نه اینها، سزاوار آموختن دانش‌های فراوان من نمی‌باشند.

یا فرد دیگری که سخت درپی لذت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است.

یا آن که در پی ثروت اندوزی حرص می‌ورزد.
هیچکدام از آنان نمی‌توانند از دین پاسداری کنند و بیشتر به چهارپایان چرنده شباهت دارند. و چنین است که دانش با مرگ دارندگان دانش می‌میرد.

متن حدیث: 

هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً بَلَی أَصَبْتُ لَقِناً غَیْرَ مَأْمُونٍ عَلَیْهِ مُسْتَعْمِلاً آلَةَ اَلدِّینِ لِلدُّنْیَا وَ مُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ اَللَّهِ عَلَی عِبَادِهِ وَ بِحُجَجِهِ عَلَی أَوْلِیَائِهِ أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ اَلْحَقِّ لاَ بَصِیرَةَ لَهُ فِی أَحْنَائِهِ یَنْقَدِحُ اَلشَّکُّ فِی قَلْبِهِ لِأَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ أَلاَ لاَ ذَا وَ لاَ ذَاکَ أَوْ مَنْهُوماً بِاللَّذَّةِ سَلِسَ اَلْقِیَادِ لِلشَّهْوَةِ أَوْ مُغْرَماً بِالْجَمْعِ وَ اَلاِدِّخَارِ لَیْسَا مِنْ رُعَاةِ اَلدِّینِ فِی شَیْ‏ءٍ أَقْرَبُ شَیْ‏ءٍ شَبَهاً بِهِمَا اَلْأَنْعَامُ اَلسَّائِمَةُ کَذَلِکَ یَمُوتُ اَلْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِیهِ.

 

"نهج البلاغه،حکمت 147"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    35 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • محمد مهدی اسلامی (نام مسهعار ) IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    0 0
    در اسلام است یکی دین و سیاست . بفهمد این سخن اهل کیاست . اگر قرآن را نیکو بخوانی . ندارد از تفرق هیچ نشانی . فقط با دشمن دین است در جنگ . بر ابلیسان نماید عرصه را تنگ . بدان این دین ما دین اخوت . علم کرده است در عالم فتوت . کند دعوت خرد مندان بقوت . به تعلیم و تعلم از نبوت . اطاعت کردن از امر امامت . کند اهل سعادت بی ندامت . چنین است فهم معنای ولایت . بگیرش از نهایت تا بدایت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس