کد خبر 1045674
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
راز مکالمه تلفنی ترامپ و حفتر

یک وکیل آمریکایی ضمن اقامه دعوی علیه فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی»، او را شهروند آمریکایی خواند و گفت که حفتر مالک ۱۷ ملک در آمریکاست.

به گزارش مشرق، «کوین کارول» وکیل آمریکایی، روز دوشنبه، ضمن اقامه دعوی علیه خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» گفت که «خلیفه حفتر شهروند آمریکاست».

به گزارش وبگاه خبری «الخلیج اونلاین»، این وکیل آمریکایی در این شکایت اعلام کرده است که برخی شهروندان آمریکایی ساکن در لیبی در این کشور شکنجه و حتی برخی از اعضای خانواده آنها کشته شده‌اند. او در این خصوص گفت که «حفتر تاوان جنایت‌های خود را پس خواهد داد».

بیشتر بخوانید:

افشای سوءاستفاده حکومت سعودی از هیأت فتوا برای دخالت در لیبی

فرود دو هواپیمای باری اماراتی در پایگاه نظامی لیبی

اعلام آمادگی مشروط حفتر برای آتش‌بس در لیبی

کوین کارول در ادامه فاش کرد: «خلیفه حفتر که مرتکب جنایت‌هایی جنگی شده است یک شهروند آمریکایی است! او و برخی از کارگزارانش در ایالات متحده املاک دارند و در دادگاه آمریکا محاکمه خواهند شد».

کارول در این خصوص گفت که «هفده» ملک به نام خلیفه حفتر در آمریکا ثبت شده است؛ از این رو اگر برای دفاع از اتهامات وارده در دادگاه حاضر نشود، این پرونده دارایی‌هایی او را نیز شامل خواهد شد.

کوین کارول ضمن اشاره به این موضوع که در بین دارایی‌های حفتر منزل و محل کار نیز چشم می‌خورد، گفت که خلیفه حفتر و خانواده‌اش هشت میلیون دلار و آن هم به صورت نقدی برای خرید برخی از این خانه‌ها پرداخت کرده است.

این وکیل آمریکایی در ارتباط با سؤالی در خصوص امکان ثبت برخی دارایی‌هایی حفتر به نام اعضای خانواده‌اش گفت: «در حال پیگیری این موضوع هستیم؛ اما ما می‌دانیم که حفتر مالک هفده ملک است».

این وکیل آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از موکل‌های او شهروند آمریکاست و اصلیتی لیبیایی دارد گفت که موکلش در تلاش بوده است هنگام درگرفتن بحران لیبی از خانه خود محافظت کند که در این حین، بر اثر برخورد چند خمپاره به خانه‌اش مجروح می‌شود.

کارول ادامه داد که نیروهای وابسته به خلیفه حفتر موکل او را دستگیر کرده‌اند و او را با شیلنگ، کابل و مشت به مدت چند روز و همچنین با شوک الکتریکی مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند.

کوین کارول در ادامه گفت: «اقدامات حفتر توافق‌های سوم و چهارم ژنو را نقض کرده است و او مسئول چند جنایت جنگی است. او با دادگستری آمریکا مواجه خواهد شد». این وکیل آمریکایی همچنین تاکید کرد: «حفتر رئیس حکومتی نیست و هیچ مصونیتی ندارد. او باید به ویرجینیا بیاید و از خود در برابر اتهاماتش دفاع کند».

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، این وکیل آمریکایی یادشده دخالت سیاسی برخی طرف‌های آمریکایی در این پرونده را تکذیب کرده است.

کارول در پایان اشاره‌ای داشت به این که «خلیفه حفتر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ارتباط است بویژه با مزدوران شرکت امنیتی "فاگنر"  که برای اطلاعات روسیه کار می‌کند».

این پرونده سومین شکایتی است که خلیفه حفتر جنایت‌کار جنگی قلمداد کرده است. پیشتر، در این خصوص، دو بار از خلیفه حفتر یکی در آمریکا و دیگری در بریتانیا شکایت شده بود.

طی‌ ماه‌های گذشته، شش خانواده لیبیایی به دادگاه فدرال آمریکا در واشنگتن علیه خلیفه حفتر و امارات به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و نقض حقوق بشر شکایت کرده بودند. این خانواده‌ها حدود یک میلیارد دلار درخواست جبران خسارت کردند.

احتمال می‌رود که جلسه دوم بررسی اتهامات خلیفه حفتر دو هفته دیگر برگزار شود.

کشور لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست السراج بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طُبرُق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی طی این مدت بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خ.خ.تهرانی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    احتمالا امارات رشوه داده....؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس