حلقه وصل - کراپ‌شده

ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه‌وصل در هفتاد و هشتمین شماره خود نگاهی ویژه به چندین رویش انقلاب اسلامی در دهه اخیر داشته و گفتارها و آثاری پیرامون آن منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، هفتاد و هشتمین شماره ماهنامه فرهنگی-تشکیلاتی حلقه‌وصل با بررسی و نگاهی ویژه به چندین رویش انقلاب اسلامی در دهه اخیر منتشر شد.

این شماره نشریه حلقه وصل، با آثار و گفتارهایی از علی‌محمد مودب، احسان محمدحسنی، جلال غفاری، محمد خراسانی‌زاده، محسن بامروت‌نژاد پیرامون موسسات و مجموعه‌هایی فرهنگی همچون موسسه شهرستان ادب، سازمان هنری رسانه‌ای اوج، شبکه افق سیما، سازمان فضای مجازی سراج، مدرسه سینمایی عمار و غیره منتشر شده است.

* رویش‌های یک دهه و نیازهای دهه آینده
در قسمتی از سرمقاله این شماره به قلم صادق یزدانی مدیرمسئول نشریه حلقه وصل آمده است: فتنه ۸۸ و خسارت‌های زیانباری که مخالفان جمهوریت و دشمنان اسلامیت نظام، به آن وارد ساختند و در برخی حوزه‌ها تا سال‌ها ایران را عقب انداختند اما برکت‌های فراوانی داشت که یکی از کوچک‌ترین آنها انسجام و همراهی برای ایجاد جبهه منسجم فرهنگی انقلاب اسلامی بود. اگر امروز از قد کشیدن هنرمندان انقلابی در حوزه سینما و تلویزیون و هنرهای تجسمی و ادبیات و شعر و رمان و... سخن می‌گوییم و از انسجام و هم‌افزایی میان هیئتی‌ها و تربیت‌محورها و قرآنی‌ها و نوشت‌افزاری‌ها و سایبری‌ها و ناشران و فروشگاه‌داران و... حرف می‌زنیم همه به خاطر رویش‌هایی بود که پس از ریزش‌های آن روزهای سخت رخ داد و ما را در برابر جبهه دشمن مستحکم‌تر کرد.

در قسمت دیگری از این یادداشت ضمن تمجید از رویش‌هایی همچون جامعه ایمانی مشعر، جامعه قرآنی امام عصر(عج)، انجمن فروشگاه‌های کتاب خوشه، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، شهرستان ادب، مجمع شاعران انقلاب اسلامی و غیره به موضوع هم‌نوایی این مجموعه‌ها اشاره شده و آمده است: درست است که در هر حوزه تخصصی، انسجام و همراهی شکل گرفته و افراد کنار هم، دست به تولیدات بی‌بدیلی زده‌اند اما یک مساله مهم، ایجاد آهنگ مشترک و هم‌نوایی بین این مجموعه‌های منسجم‌کننده است. جایی که بتواند نویسندگان کودک و بزرگسال را با فروشگاه‌ها و ناشران را با شاعران و هیاتی‌ها را با ناشران و شاعران و تربیتی‌ها را با اهالی خانواده و طراحان را با سایبری‌ها و تغذیه‌ای‌ها را با فعالان جمعیت مرتبط و آشنا کند. جایی که جدول‌ضرب همه این اتفاقات باشد.

* می‌خواهیم صف‌آرایی مخاطب سینما را عوض کنیم!
در صفحه 6 نشریه شماره هفتاد و هشتم، گفتگویی با حامد بامروت‌نژاد مدیر مدرسه سینمایی عمار انجام شده شده که در قسمتی از آن چنین آمده است: مدرسه عمار در دوره خودش کار متفاوتی بود. موضوعاتی مثل اعتصاب راننده‌ها را که یک مشکل صنفی بود به تصویر کشید. این کار در حوزه خودش بازخورد مثبتی بود. یا «هنگامه»، اولین کاری بود که درباره مدافعین حرم ساخته شد. شیوه توزیع آن هم خط خوبی را باز کرد. باید دیگران از بیرون بگویند که مدرسه سینمایی عمار را چطور می‌بینند، ولی ما سعی کردیم که در هر کاری جبهه فرهنگی انقلاب را یک قدم به پیش ببریم و تجربه آن کمی جلو برود.

وی همچنین در پاسخ به سوال اینکه آیا در مدرسه عمار به دنبال چهره‌سازی هستید یا خیر، اینگونه گفته است: بله حتماً. در «منطقه پرواز ممنوع» شاید هفت یا هشت نفر از عوامل، کار اولشان بود. ما آدم جدید اضافه می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم آنها را به مرحله چهره‌سازی برسانیم و مواظب باشیم تبدیل به سلبریتی نشوند؛ یعنی بیخودی باد نکنند و جوگیر نشوند.

* چسب باشیم نه برچسب!
در صفحه 22 نشریه هفتاد و هشتم حلقه وصل، به سراغ موسسه شهرستان ادب رفته‌ایم علی‌محمد مودب به سوالات ما درباره فعالیت‌های این موسسه پاسخ داده است. وی در بخشی از این گفتگو، درباره ایده تاسیس شهرستان ادب گفت: فکرم این بود که اگر بشود یک شهرک تأسیس کنیم تا در آن بچه‌های ادبی را دور هم جمع کنیم و سازماندهی فعالیت‌ها هم آنجا باشد. کار ادبیات یک کار 24 ساعته است و باید توان‌ها را به یکسری همکاری‌ها گره بزند؛ به یک شهرک ادبی که هم‌افزایی‌ها و همنشینی‌ها را زیاد کند نیاز است. من به این فکر می‌کردم. فکر اولم شهرستان هنر بود؛ شهرک بزرگی که در خیابان‌هایش هنرمندان زندگی می‌کنند و هم‌محله‌ای هستند و از این طریق تضارب آرا شکل می‌گیرد.

مودب در بخش دیگری از این گفتگو به انتقاد از برخی نهادها پرداخت و گفت: من فکر می‌کنم در سیاست‌گذاری ادبی و فرهنگی ما نقش ادبیات خیلی دست‌کم گرفته شده است. ادبیات جدی گرفته نشده است. ادبیات حتی در سازماندهی وزارت ارشاد ما معاونت هم ندارد. آموزش‌وپرورش ما هم فکر نمی‌کند که مسئول تربیت فردوسی زمان است. حوزه علمیه ما هم این فکر را نمی‌کند. آقای جوادی آملی می‌گویند: من اگر می‌توانستم به دنبال تربیت فردوسی معاصر می‌رفتم. آموزش‌وپرورش ما چرا این کار را نمی‌کند؟! آموزش عالی ما چرا به این فکر نمی‌کند؟!

* پژوهشگاه رویان در عرصه هنر
در صفحه 42، احسان محمدحسنی به تشریح فعالیت‌های سازمان هنری رسانه‌ای می‌پردازد که در قسمتی از این گفتگو آمده است: اوج درون خود چیزی تولید نمی‌کند و هیچ تجهیزات هنری اینجا نیست، بلکه همه تجهیزات در موسسات دیگر است. ما یک ستاد هستیم که کار اصلی ما برنامه‌ریزی و شکار کردن ایده‌های جدید در عرصه‌های مختلف هنری است. ما طرح‌ها و ایده‌های جدید را پیدا و برای این ایده‌ها همه امکانات را بسیج می‌کنیم.

در بخش دیگری از این گفتگو چنین آمده است: فکر می‌کنم هیچ موازی‌کاری با سایر مجموعه‌ها نداریم و حاضر به همکاری هم هستیم. اوج با آغوش باز آماده همکاری با مجموعه‌ها است و امیدوارم جلسه ما با آنها نتیجه بدهد. اوج کنار صدا و سیما است و از برنامه‌های آن حمایت می‌کند. ما با برادرانمان در سازمان صداوسیما رابطه بسیار خوبی داریم. ما رفیق و یار صداوسیما هستیم، نه رقیب آنها.

* شب‌های بله‌برون در شلمچه
در صفحه 48 نشریه حلقه وصل، به مناسبت فرارسیدن ایام راهیان نور، مصاحبه‌ای متفاوت با حاج حسین یکتا انجام شده که در قسمتی از آن آمده است:  در مناطق جنگی پاره‌های تن و رفقایی جامانده و خاطرات خوبی به یادگار مانده و با بودن با شهدا، خاطراتی را طی و سپری کردیم که اگر از من سوال کنید امروز برای زندگی کجا را انتخاب می‌کنی؟ حتما و قطعا بعد از حرم آقا علی‌بن‌موسی الرضا(ع) و کریمه اهل بیت(س)، می‌گویم شلمچه! برای ما شلمچه، بین‌الحرمین امام رضا(ع) و امام حسین(ع) است. برای ما شلمچه، مقتل و مشهد شهداست.

علاوه بر مطالبی که ذکر شد، در هفتاد و هشتمین شماره نشریه حلقه وصل، اخبار استانی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به صورت ویژه بررسی و در صفحات پایانی نشریه منتشر شده و فعالیت‌های آنان در چندین صفحه منعکس شده است.

نشریه حلقه‌وصل به سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن 02188395324 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس