کد خبر 1044679
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
fatf

وزارت خارجه آمریکا از اقدام نمایشی کارگروه ویژه اقدام مالی در قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه استقبال کرد.

به گزارش مشرق، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اقدام «کارگروه ویژه اقدام مالی»، معروف به FATF  در قرار دادن نام ایران در فهرستی که اصطلاحاً و البته به غلط، از آن با عنوان «لیست سیاه» نام برده می‌شود، واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید:

بی‌اعتنایی بازار سهام به "کرونا" و "FATF"

ورود به لیست سیاه FATF تاثیری بر تعاملات بانکی ایران ندارد

اورتاگوس گفت: کارگروه ویژه اقدام مالی اقدام صحیحی را برای حراست از نظام اقتصادی بین‌المللی در برابر اقدامات اقتصادی سهل‌انگارانه ایران انجام داده که طی آن از اعضا خواسته تا اقدامات متقابل را علیه ایران اعمال کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: ما تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی در اتخاذ اقدام قاطعانه را تحسین می‌کنیم.

خبرگزاری رویترز نوشته FATF علی‌رغم قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه، در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تا حدی درها را برای ایران باز نگاه دارد.

سیاسی‌کاریِ FATF

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی درباره قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF گفت: یک سال و اندی بود ایران همه قوانین و مقررات مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا می‌کرد.

موسوی با بیان اینکه سازوکارهای بین‌المللی خاصیت‌های خوبی دارند و خاصیت‌های بدتری هم دارند، اظهار داشت: بردن ایران در لیست سیاه FATF علی‌رغم همه تلاش‌ها در داخل کشور و همه قوانین و مقرراتی که سعی کردیم مراعات کنیم، صورت گرفته است.

وی بیان کرد: به هر حال انگ پولشویی و انگ تامین مالی تروریسم وصله نچسبی است که قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: متاسفانه این هم از سیاسی‌کاری‌هایی است که در مکانیسم‌های بین‌المللی وجود دارد و کشورهایی مثل آمریکا و رژیم عربستان سعودی و حتی رژیم صهیونیستی با توجه به نفوذهایی که در مکانیسم‌ها دارند، سعی می‌کنند با سیاسی‌گری جهت‌دهی کرده و این اتفاقات بیفتد.

موسوی افزود: عربستان به عنوان بانک مرکزی تروریسم و رژیم صهیونیستی به عنوان تروریست دولتی بدترین جنایات و اقدامات و حمایت‌ها را از سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی سراسر جهان انجام می‌دهند، ولی شاهدید در شرایطی قرار گرفته‌اند که ایران را که نهایت همکاری را در این زمینه‌ها و شفافیت فوق‌العاده‌ای دارد، در لیست قرار می‌دهند.

تقلای آمریکا

آمریکا در پی آن است تا در یک عملیات روانی، با بزرگنمایی اقدام نمایشی FATF، ایران را به تصویب لوایح خسارت‌بار پالرمو و سی‌اف‌تی ترغیب کند.

در هفته‌های گذشته، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفته بود: ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم(CFT)  را تصویب کند.

این اولین بار نبود که مقامات ارشد آمریکایی برای تصویب لوایح مرتبط با FATF در ایران، تقلا می‌کردند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا- مهر ۹۸- از عدم تصویب لوایح FATF توسط ایران به‌شدت انتقاد کرد و مدعی شد که اقدامات ایران تهدیدی برای امنیت جهانی به شمار می‌آید.

حامیان FATF بارها مدعی شده‌اند که مقامات آمریکایی مخالف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی هستند.

برخلاف این ادعا و بر اساس مستندات متعدد، واشنگتن در پی تصویب لوایح خسارت‌بار مرتبط با FATF در ایران است، یک روز با تاکید بر پیوستن ایران و روز دیگر با بزرگنمایی اقدامات نمایشی FATF.

همزمان با تقلای آمریکا برای بزرگنمایی اقدام نمایشی FATF، رسانه‌های زنجیره‌ای نیز این اقدام نمایشی را خسارت بزرگ جا زده و با کاخ سفید همصدا شده‌اند.

لازم به ذکر است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  گفته بود: چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    1 0
    به نظر من هم نظری پمپئو و روحانی و اصلاح طلبان در اصرار در تصویب و اجرای این لوایح اتفاقی نیست. هرچه باشد خود اصلاح طلبان در مورد تحریم ها به آمریکا توصیه نامه نوشتند.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    2 3
    اگر مردم می دانستند که ایران اساسا هیچ رابطه رسمی بانکی با هیچ کشوری - حتی روسیه و چین- ندارد، وحشت نمی کردند و با هجوم به بازار ارز سبب بالا رفتن قیمتها نمی شدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس