کد خبر 1044463
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵

اصفهان یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است که در مرکز ایران، در دامنه شرقی کوه های زاگرس قرار دارد. در زمان صفویان به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد.اصفهان دارای آب و هوایی نیمه خشک است و به دلیل داشتن معماری های زیبا، پل های سرپوشیده، مناره های منحصربه فرد و مساجدش به شهر نصف جهان لقب گرفته است. در سال 1394 به عنوان شهرهای خلاق جهان، به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوسته است. شهر خلاق به شهری گفته می‌شود که از نوآوری و توانمندی های شهروندان در توسعه ی پایدار شهری بهره می‌برد. یکی از این توانمندی ها صنایع دستی متعدد و زیبای اصفهان است. صنایع دستی اصفهان از قدیم یکی از پایگاه های اقتصاد اصفهان است. صنایع دستی اصفهان جز خاص ترین و منحصر به فرد ترین صنایع دستی ایرانی است. اصفهان دارای صنایع دستی محلی از جمله زنجیربافی، سکمه دوزی، پولک دوزی، گلابتون دوزی، زربافی،قلمکار سازی، سوزن دوزی، زر کشی و سیم کشی می‌باشد. و صنایع دستی که در دنیا شهرت دارد می‌توان از خاتم کاری، قلم زنی، کاشی کاری، مینیاتور، مینا کاری،ملیله سازی،صحافی، فیروزه کوبی،مسگری، زرگری نقره و طلا نام برد. در این مقاله چند تا از این صنایع دستی زیبا را معرفی می‌کنیم.
 





 

ملیله سازی

یکی از صنایع دستی ایرانی که از ارزش هنری بالایی برخودار است ملیله سازی می‌باشد که تولید آن با ظرافت و دقت زیادی انجام می‌شود. این صنایع دستی مختص شهر اصفهان می‌باشد. در ملیله کاری از وسایلی با جنس نقره یا مس استفاده می‌کنند. در ابتدا شمش های نقره را با چکش یا دستگاه نورد به شکل مفتول های چهارپهلو و باریک درمی‌آورند و با دقت و مهارت و البته هنرمندی ملیله کار، با استفاده از رنگ های سنتی و طرح و نقش های اسلیمی به هم پیوند می‌دهند.
 

سکمه دوزی و قلاب دوزی

سکمه دوزی و قلاب دوزی از صنایع دستی کاربردی اصفهان است. مواد اولیه ی این هنر زیبا عبارت است از: کتان ایرانی و خارجی و نخ پنبه ای. رومیزی های گرد، زیر بشقابی و دستمال های مخصوص از محصولات این هنر زیباست.
 

فیروزه کوبی

برای خلق این هنر زیبا هنرمند با قرار دادن قطعه های کوچک فیروزه در کنار یکدیگربه حالت های موزاییکی به روی ظرف ها، زیور آلات و یا اشیاء زینتی اثر هنری زیبایی خلق می‌کند. هرچه در ظروف فیروزه کوبی شده تعداد فیروزه ی بیشتری با نظم و دقت کنار همدیگر قرار گرفته باشند از ارزش هنری بیشتری برخوردارند.
 


گلابتون دوزی

اگر دنبال یک صنایع دستی ایرانی و اصیل هستید به شما هنر گلابتون دوزی را پیشنهاد می‌کنم. این هنر محلی بیشتر اختصاص به بانوان خوش ذوق دارد و از زمان هخامنشیان رواج داشته است. در این هنر از رشته های نقره و طلا که در مرکزیت پارچه های ابریشم برای دوخت گلابتون استفاده می‌شده اما امروزه به جای استفاده از الیاف طلا و نقره از نخ هایی با روکش فلزی به رنگ طلایی ،نقره ای و سفید استفاده می‌شود.
 

سوزن دوزی

از صنایع دستی که در انحصار زنان و دختران خانه دار ایرانی  باشد می‌توان از صنعت سوزن دوزی نام برد. در حال حاضر از این هنر روی کلاه، لیوان، کمربند، کفش، جلیقه استفاده می‌شود. طرح های روی این وسایل از ذهن هنرمند نشات می‌گیرد.


 

قلمکار سازی

یکی از قدیمی ترین نوع صنایع دستی قلمکاری می‌باشد. این هنر در زمان مغول ها برای  جلب نظر خوانین مغول در ایران مرسوم شد.و سپس در  زمان صفویه گسترش و در زمان قاجار از رونق آن کاسته شد. این هنر به معنی ابداع نقاشی روی پارچه است.
 

گچ بری

این نوع هنر از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر زمانی با شکل و طرح های مختلفی اجرا شده است. مواد اصلی این هنر همانطور که از نامش پیداست گچ می‌باشد. گچ به دلیل داشتن خواص مختلف از جمله چسبندگی و شکل پذیری و رنگ مناسب و در عین حال ارزانی، کاربرد های زیادی در تزئینات ایرانی دارد.
 


کاشی کاری

یکی از اصیل ترین صنایع دستی اصفهان کاشی سازی می‌باشد. امروزه کاشی کاری با وجود داشتن سبک، نفش و طرح قدیمی خواستاران بسیاری دارد. کاشی معرق یکی از زیرشاخه های کاشی کاری می‌باشد که عبارتست از بریدن و خرد کردن کاشی ها و در کنار هم قرار دادن آنها.

به دلیل وجود طرح ها و نقشه های بسیار پیچیده، حتما باید صنعتگران طرح های مورد نظر را به طراحان سفارش داده و بعد روی کاشی پیاده سازی کنند. طرح آماده شده را روی کاشی ساده قرار داده و روی خطوط طرح، سوزن می‌زنند. و بعد با ریختن گرد زغال روی منافذ طرح مورد نظر را روی کاشی منتقل می‌کنند.پس از رسم خطوط با سلیقه و نظر شخصی آن را رنک آمیزی می‌کنند.
 

صحافی

صحافی کتاب که همه ی ما با آن آشنا هستیم عبارت است از عمل اتصال همه ی برگ های کتاب به یکدیگر و قرار دادن جلد که می‌توان با دست یا با ماشین انجام شود را می‌گویند.در زمان های قدیم این کار بیشتر توسط دست هنرمندان صورت می‌گرفت و هر هنرمند اثر زیبایی را با صحافی هر کتاب خلق می‌کرد.

منبع : https://www.sheypoor.com/%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%BA%D8%AA/%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس