اطلاعیه شماره ۳۴ ستاد انتخابات درباره تمدید ساعت اخذ رأی

آیت‌الله مکارم شیرازی: امروز روز خوشی برای ملت ایران و روز سرنوشت‌ساز است ان‌شاالله برگ زرینی بر برگ‌های زرین افتخارات ایران اسلامی می‌افزاییم و دشمن مأیوس می‌شود.

به گزارش مشرق، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری با حضور همه گروههای سیاسی و مشارکت گسترده مردم برگزار شد. تفاوت اولین انتخابات در چله دوم انقلاب اسلامی با سایر انتخابات در دوره‌های گذشته در این بود که ملت آگاه ایران در ادامه نقش‌آفرینی‌های اخیر این دوره از حیات نظام اسلامی در ۲۲بهمن امسال و مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی، همایش وحدت را رقم زدند و این بار با رأی خود قاتل سردار ایران را تیرباران کردند.

روز گذشته، دوم اسفند ۹۸، یکی دو ساعت از آغاز فرآیند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس و میاندوره خبرگان نگذشته بود که شعب اخذ رأی در سراسر کشور شاهد صفوف گسترده مردم بود.


حضور شهید سلیمانی در جشن ملی انتخابات


مشارکت گسترده مردم در انتخابات، تجدید بیعتی با حاج قاسم سلیمانی بود. در بسیاری از شعبات اخذ رأی، برخی مردم در حالی‌که تصاویری از شهید سلیمانی را در دست داشتند، در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند. بسیاری هم با در دست داشتن دست نوشته‌ها و شعارهای ضدآمریکایی.


من به نیابت حاج قاسم رأی دادم


یکی از کاربران توییتر، با انتشار تصویری از رأی دادن خود، به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نوشت: «به نیابت شما اومدم حاج قاسم سلیمانی، چون شما فرمودی ایران امروز حرم است و ما هم مدافعان حرم»


همچنین بسیاری از کاربران فضای مجازی، جملاتی از حاج قاسم سلیمانی مبنی بر ضرورت مشارکت مردم در انتخابات را دست به دست می‌کردند و با انتشار تصاویر و حرف‌های سردار دلها، به ویژه تصویری از آخرین رأی سپهبد شهید سلیمانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ در کنار جانباز مدافع حرم، به یاد او و با هشتگ حاج قاسم، متن می‌نوشتند و بر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی و انتقام از آمریکا تأکید می‌کردند.


حضور دشمن شکن مقامات  و مسئولان کشوری و لشکری


گفتنی است روز گذشته، از همان لحظات اولیه آغاز انتخابات، مقامات لشکری و کشوری در پای صندوق‌های رأی حضور یافتند.


رئیس‌جمهور صبح جمعه و در نخستین ساعت آغاز رأی‌گیری برای انتخاب نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، رأی خود را به صندوق انداخت.


حجت‌الاسلام روحانی پس از بازید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالیم امروز روز افتخارآفرین دیگری در تاریخ انقلاب و کشورمان است. ارتباط مستقیمی بین ستاد انتخابات وهمه حوزه‌ها بصورت آنلاین برقرار است. در کل ۹۸ درصد صندوق‌های سراسر کشور آنلاین به ستاد انتخابات متصل هستند. اینکه در لحظه چند نفر رأی دادند و چقدر مشارکت بوده کار خوب و ارزشمندی است. امیدواریم وزیر کشور با رایزنی‌هایی که انجام می‌هد انتخابات ۱۴۰۰ را بصورت کامل دیجیتال برگزار کند.


انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌هاست


آیت‌الله رئیسی با حضور در یکی از مساجد قدیمی پایتخت، رأی خود را به صندوق انداخت و گفت: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است.


علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی که به استان قم سفر کرده بود در اولین ساعات انتخابات با حضور در ستاد انتخابات استان قم رأی خود را به صندوق انداخت و با تبریک روز فرخنده و مبارک انتخابات، این روز را سرنوشت‌ساز دانست و گفت: رأی ملت ایران به نمایندگان دو نتیجه دارد؛ هم سازمان اداره کشور را تقویت می‌کنند و هم برای کشور پشتوانه سیاسی و امنیتی به همراه می‌آورد.


وی بااشاره به تلاش آمریکا و رسانه‌های غربی برای مأیوس کردن مردم از حضور در انتخابات ادامه داد: آنها تمام تلاش خود را کردند تا حضور مردم و روحیه آنها را تضعیف کنند.


لاریجانی همچنین در تشریح مجلس کارآمد بیان کرد: با پشتوانه رأی مردم و افزایش مشارکت، کارآمدی افزایش می‌یابد و حریف را پس می‌زند؛ به طوری که وقتی رأی مردم افزایش پیدا کند، حریف از خواسته‌هایش صرف نظر خواهد کرد.


آیت‌الله جنتی: هر رأی مشت محکمی بر دهان ترامپ است.


آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات رأی خود را به صندوق انداخت و تاکید کرد: «انتخابات پرشور، دشمن را از ضربه زدن به کشور ناامید می‌کند.»


 آیت‌الله جنتی رئیس‌شورای نگهبان نیز همزمان با ارائه رأی خود در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: «هر رایی که داده می‌شود مشت محکمی بر دهان ترامپ است لذا باید این را در نظر داشته باشیم.»


حضور مراجع عظام تقلید پای صندوق رأی؛ تأکید بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات


همچنین روز گذشته، شعب اخذ رأی در استان‌های مختلف کشور علاوه‌بر حضور پرشور مردم بصیر ایران، میزبان مراجع عظام تقلید بود.


آیت‌الله مکارم شیرازی پس از شرکت در انتخابات، آن را «یک تکلیف اجتماعی» دانست و گفت: امروز روز خوشی برای ملت ایران و روز سرنوشت‌ساز است ان‌شاالله برگ زرینی بر برگ‌های زرین افتخارات ایران اسلامی می‌افزاییم و دشمن مأیوس می‌شود.


وی افزود: همه دارای رشد فکری هستند و احساس مسئولیت می‌کنند که نباید جمهوری اسلامی را تنها گذاشت و همه به عنوان وظیفه اجتماعی و الهی شرکت کنند.


آیت‌الله صافی گلپایگانی هم با حضور پای صندوق رأی، رأی خود را به صندوق انداخت.


آیت‌الله نوری همدانی هم پس از رأی دادن در ساعات اولیه رأی‌گیری گفت: این مملکت مملکت امام عصر (عج) است و بر همه مردم مسلمان لازم است در انتخابات شرکت کنند تا مملکت امام زمان حفظ شود.


آیت‌الله جوادی آملی ضمن قدردانی از ملت بزرگ و بزرگوار ایران گفت: رأی دادن عرض ارادت به پیشگاه قرآن و عترت است.


وی گفت: خدا را شاکریم که ما را حق‌شناس قرآن و عترت از یک سو، و از سوی دیگر حق‌شناس خون‌های پاک شهدا و جانبازان و از سوی دیگر قدردان خون شهید سپهد سلیمانی قرار داد.


این مرجع تقلید افزود: ملت شریف ایران در همه موارد پای صندوق رأی رفتند، در همه راهپیمایی‌ها از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن پیام امام رضوان‌الله تعالی علیه و رهبر معظم انقلاب را گرامی داشتند، و در آن شرکت کردند.


وی تصریح کرد: ذات اقدس الهی فرموده، هر کسی یک قدم در راه خدا بردارد، خداوند حداقل ۱۰ برابر برای او جبران می‌کند.


آیت‌الله سبحانی در نخستین ساعت رأی‌گیری پس از انداختن رأی خود در صندوق و بااشاره به اینکه مکرراً گفته‌ایم که نظام ما جمهوری اسلامی است، گفت: در واقع جمهوریت نظام این است که رأی مردم معتبر است.


این مرجع تقلید افزود: امیدواریم همشهریان و هموطنان به افراد، فاضل، عالم، عاقل و کاردان رأی بدهند تا ان‌شاالله مشکلات را رفع کنند و کمال مطلوب به دست بیاید.


آیت‌الله علوی گرگانی گفت: مردم نمایندگانی را انتخاب کنند که خدوم و خدمتگزار باشند و از طرفی تقوای الهی را رعایت کنند تا بتوانند به مردم خدمت کنند.


وی افزود: خداوند در قرآن دو اصل را در سوره مبارکه نحل می‌فرمایند: خداوند با کسانی است که اهل تقوا باشند و آن را رعایت کنند و به وظایف دینی عمل کنند و دیگر اینکه به مردم خدمت برسانند.


آیت‌الله علوی گرگانی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و خبرگان محل خدمت به مردم است و باید افرادی وارد شوند که تقوا داشته باشند و به مردم خدمت کنند.


انصاری: مشارکت بالا در تحقق امنیت مؤثر است


شایان ذکر است دیروز بسیاری از اعضای کابینه دولت و مشاوران و معاونان رئیس‌جمهوری از جمله اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، علی‌اکبر صالحی معصومه ابتکار، علی یونسی، محمود علوی، محمدجواد ظریف، محمدجوادآذری‌جهرمی و... در شعب رأی حضور پیدا کرده و رأی خود را به صندوق ریختند.


ایرنا نیز گزارش داد، شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس دهم نیز با حضور در پای صندوق‌های رأی نشان دادند که انتقاد و گلایه از برخی عملکردها نمی‌تواند مانع از مشارکت در انتخابات باشد.


حجت‌الاسلام مجید انصاری، سرلیست اصلاح‌طلبان هم قبل از ظهر دیروز، در حسینیه جماران حضور یافت و رأی خودش را به صندوق انداخت.


وی در جمع خبرنگاران بااشاره به تأثیر مشارکت بالای مردم در انتخابات ادامه داد: مشارکت بالای مردم در تحقق امنیت ملی مؤثر است و می‌تواند تهدیدات را رفع کند و ان‌شاءالله حضور مردم خوب و بالا باشد.


انصاری خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم باید مجلسی مردمی بوده و کمتر دنبال جدال و دعوا باشد. مجلسی قوی مجلسی است که باید در جای خود در مقابل دشمنان بایستد. به هر صورت آنچه مردم انتظار دارند، مجلس باید به دنبال حل مشکلاتی باشد که مردم گرفتار آن هستند.


تمدید زمان اخذ رأی تا ساعات پایانی جمعه


ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه خود، ضمن تشکر از حضور گسترده ملت شریف ایران که در پیروی از امر مقام معظم رهبری در اولین انتخابات گام دوم انقلاب، در آستانه خلق حماسه دیگری هستند و با عنایت به گزارش‌های دریافتی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور مبنی بر حضور مردم در شعب اخذ رأی و درخواست تمدید مدت زمان اخذ رأی، نظر به موافقت وزیر محترم کشور، زمان اخذ رأی به مدت ۴ ساعت یعنی تا ساعت ۲۲ (۱۰ شب جمعه ۲ اسفند) در سراسر کشور به جز استان چهارمحال و بختیاری تمدید کرد.


عملیات رسمی ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با آغاز رأی گیری در سراسر کشور شروع به کار کرد و تا ساعت ۸/۵۸ دقیقه بیش از ۱۰۰ هزار نفر، تا ساعت ۹/۲۵ دقیقه ۱۵۵ هزار و ۳۴۰ هزار نفر، تا ساعت ۱۱/۱۰ نیم میلیون نفر، تا ساعت ۱۲/۱۳، ۷۱۵ هزار نفر در استان تهران رأی دادند.


تا ساعت ۱۱/۴۵، نیز بیش از ۵ میلیون نفر در سراسر کشور رأی دادند.


عبدالرضا رحمانی فضلی پس از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور گفت: تا ساعت ۱۲ میزان شرکت‌کنندگان این بار هم مثل دوره گذشته مجلس بوده و تقریباً برابر است و رقمی حدوداً هفت میلیون و نیم تا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.


تا ساعت ۱۵/۰۰ حدود ۱۱ میلیون نفر در سراسر کشور رأی دادند.


بر اساس این گزارش، در کل کشور ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن بوده که از این تعداد، ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر رأی اولی بودند.


گفتنی است بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، از این تعداد، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آنها از واجدین شرایط در تهران بوده که ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ نفر هم رأی اولی بودند. همچنین تعداد تعرفه‌های توزیع شده نیز ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بود.


در این دوره از انتخابات مجلس، برای گزینش ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه، یک هزار و ۳۶۰ نامزد در سراسر کشور به رقابت پرداختند.


کدخدایی: حدود ۲۰۰ هزار نفر ناظر داریم


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ضمن تبریک این روز که به فرموده مقام رهبری جشن اقتدار ملی ایرانیان به نمایش گذاشته خواهد شد، گفت: همزمان به موازات فعالیت همکاران ما در هیئت‌های اجرایی ناظران ما در کنار صندوق‌های رأی حاضرند و در کنار هر صندوق بین ۳ تا ۷ نفر ناظر داریم. حدود ۲۰۰ هزار نفر ناظر داریم.


وی افزود: مردم خوب ما هم که همیشه همیار شورای نگهبان بودند، می‌توانند گزارشات و شکایات خود را از طریق سامانه مردم ناظر ارسال کنند و ما هم سریعاً رسیدگی می‌کنیم.


عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که ساعت ۲۴ امشب شعب اخذ رأی تعطیل می‌شوند، گفت: مردم به‌موقع در شعب اخذ رأی حاضر شوند. امید داریم همه اعضای اجرایی و نظارت و همه اعضای ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی، انتخابات را در کمال سلامت، صحت، قانونمند و در یک بستر امن برگزار کنند. از مردم هم می‌خواهیم که در مهلت ۱۰ ساعته اخذ رأی، به شعب مراجعه کنند؛ زیرا ما ناگزیریم در ساعت ۱۲ امشب، شعب را ببندیم. امیدواریم همه مردم با حضور به موقع در شعب اخذ رأی، کمک کنند تا رأی آنها را در موعد قانونی اخذ کنیم.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    2 0
    با همین چیزا خودتون رو دلداری بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس