صندوق رای

شرایط و چگونگی دو مرحله‌ای‌ شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در آخرین اصلاحیه قانون انتخابات مجلس تصریح شده است.

به گزارش مشرق، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح امروز (جمعه دوم اسفندماه) در سراسر کشور برگزار شد.

براساس تصمیم هیات اجرایی انتخابات، دور دوم انتخابات دوره یازدهم 29 فروردین ماه 99 برگزار می‌شود.

اما در چه شرایطی انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟

براساس آخرین اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که خرداد ماه سال 95 به تصویب رسید، ماده 8 و 9 قانون که در مورد شرایطی هستند که منجر به کشیده شدن انتخابات به دور دوم می‌شود، اصلاح شد و امسال اولین دوره است که این قانون اجرایی خواهد شد.

طبق این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد از کل آراء را کسب کند و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

همچنین بر اساس ماده 9 این قانون،‌ چنانچه در مرحله اول برای یک یا چندنفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آراء حاصل نشود، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد.

بدین معنی که از بین نامزدهایی که حداقل یک پنجم آراء را در مرحله اول بدست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دوبرابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و درصورتی‌که تعداد نامزدهای باقی‌مانده، کمتر از دوبرابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.

براساس تبصره یک این ماده، اگر تعداد نامزدهای باقیمانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد، انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزد یا نامزدهای مذکور با همان تعداد آراء مکتسبه مرحله اول به مجلس راه می‌یابند.

در تبصره دوم این ماده نیز مصوب شده است: هیچ‌یک از داوطلبان نمایندگی نمی‌توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند، در غیر این‌صورت نامزدی آنها کلاً باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می‌شوند.

در تبصره سوم ماده 9 قانون نیز تصریح شده که وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک‌ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد کرد.

بر اساس قانون انتخابات مجلس، تمامی رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند، شرکت خواهند کرد و کسانی‌که در مرحله اول در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند.

همچنین در انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه‌های انتخابیه هر دوره مجلس، کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند و یا در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید رحمانی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    1 0
    یعنی این مجلس چیزی هم تصویب کرده!!! لعنت بر شیطون. عملکردشون خواب زمستانی رو نشون میده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس