کتاب قیام 29 بهمن تبریز - به نشر - کراپ‌شده

کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» به قلم علی موسوی از مجموعه «یک روایت معتبر» انتشارات به‌نشر منتشر شد.

به گزارش مشرق، قیام مردم تبریز مقدمه‌ای برای روشن شدن زمینه‌های قیام در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک و در تاریخ انقلاب به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل شتاب زای انقلاب اسلامی ثبت شد. پس از ماجرای ۲۹ بهمن در تبریز، رژیم پهلوی تلاش زیادی برای آرام کردن اوضاع کرد. در مجلس سنا و شورای ملی هم نمایندگان همسو با محمدرضا پهلوی تمام تلاش خود را برای پاک نشان دادن چهره رژیم انجام دادند تا اینکه در هشتم اسفند ماه امام خمینی اعلامیه صادر کرد و تمام تلاش رژیم پهلوی را برای سرکوب قیام مردم بی نتیجه کرد.

کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» از مجموعه «یک روایت معتبر» به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، تالیف علی موسوی با بررسی سابقه و نحوه شکل گیری این قیام، به بازخوانی برگی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی می پردازد.

شهادت آقا سید مصطفی خمینی یکی از این اتفاقات و مکمل مرگ دکتر شریعتی در ایجاد یک خیز بلند برای انقلابی‌ها بود. اگر چه به خاطر ناآشنایی مردم عادی تبریز با دکتر شریعتی اقدام دانشجویان در دانشگاه ها تاثیر چندانی در فضای شهر نداشت. در مقابل شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در سی ام مهر شک عجیبی بر عموم مردم مذهبی و انقلابی تبریز وارد کرده بود و می شد از این فرصت به دست آمده این دو؛ بر مردم کوچه و خیابان تبریز استفاده کرد و آرام آرام آتش انقلاب را در تبریز دوباره شعله‌ور کرد.

در این کتاب همچنین حوادث قیام ۱۹ دی ماه مردم قم و برگزاری چهلم شهادت طلاب حوزه علمیه قم به عنوان عامل تاثیرگذار قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز شناخته می شود. رژیم از پیوستگی و به هم تنیدگی بافت انقلاب و مردم انقلابی در سراسر کشور با خبر بود و می‌دانست خیلی زود دیگر شهرها نسبت به کشتاری که در قم انجام شده، عکس العمل نشان می دهند. تبریز یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین شهرها بود. رژیم به شدت از گرم شدن دیگ سنگی تبریز هراسان بود. دانشجویان و انقلابی های تبریز که نتوانسته بودند بعد از شهادت آقا مصطفی خمینی مجلس ختم مناسبی بگیرند دنبال بهانه ‌ای برای شعله ور کردن دوباره انقلاب در تبریز بودند.

این اثر با تصاویری از تبریز در دهه ۵۰ ، راهپیمایی پزشکان و کارکنان بیمارستان امام خمینی و دانشجویان دانشگاه های تبریز در اعتراض به حمله مسلحانه به آن بیمارستان، تصاویر شهدای گرانقدر قیام خونین ۲۹ بهمن تبریز، تظاهرات ۲۹ بهمن و .. همراه است. 

«یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» با اشاره به برگزاری مراسم چهلمین روز حادثه خونین و شهادت عده ای از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در روز ۲۹ بهمن سال ۵۶ و سخنرانی حضرت امام در روز ۲۹ بهمن در مسجد شیخ انصاری نجف اشرف به مناسبت چهلم شهدای قم، نحوه شکل گیری حوادث و قیام 29 بهمن در تبریز را روایت می کند.

«یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» در ۸۱ صفحه در قطع رقعی کوتاه و با تیراژ یک هزار نسخه در کتابفروشی های سراسر کشور در اختیار مخاطبان و کتاب‌دوستان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فتح اله فریدونی رودبالی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    سلام چطور این کتاب را تهیه کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس