الکساندر گروشکو

معاون وزیر خارجه روسیه سه شرط اصولی برای بهبود روابط مسکو-بروکسل را برشمرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که تمامی خطرات امنیتی احتمالی برای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حاشیه جنوبی است، ولی این سازمان در حال افزایش توان نظامی خویش در امتداد مرزهای روسیه است.

این دیپلمات بلندپایه روس در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «افزایش توان نظامی ناتو در جبهه شرقی، یک اقدام کاملاً بی معنی است، وقتی هیچ تهدید واقعی در این منطقه وجود نداشته باشد و همه خطرات امنیتی احتمالی از حاشیه جنوبی ناشی می‌شود. به جای پیوستن به تلاش‌های مشترک برای مقابله با این خطرات مشترک [در جنوب]، جنگ سرد کوچک ادامه دارد.»

گروشکو افزود، پیمان ناتو تمامی پروژه‌های همکاری سیاسی با روسیه را که واقعاً امنیت نه تنها کشورهایی که عضو شورای روسیه-ناتو هستند، بلکه شهروندان و جوامع کشورهای اروپایی را بهبود می بخشید، متوقف کرده است.

وی از کشورهای اروپایی خواست تا رویکردهای خود در زمینه مسائل امنیتی که از بسیاری جهات از سوی ایالات متحده به آنها تحمیل شده را مورد بازنگری مجدد قرار دهد.  

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، اکنون دیگر اکثر جامعه جهانی به این درک رسیده‌اند که "بدون روسیه نمی توان امنیت برقرار کرد و امنیت برای مقابله با روسیه بی معناست". بنابراین، لازم است تا به نوعی راه‌هایی برای تعامل پیدا کرد.

بدین ترتیب الکساندر گروشکو اعلام کرد که سه شرط برای تضمین بهبود روابط بین روسیه و اتجادیه اروپا وجود دارد. به گفته وی، شرط اول ، روی آوردن اتحادیه اروپا به سمت یک سیاست مشخص‌تر نسبت به روسیه است.

این دیپلمات با اشاره به پنج اصل تعامل با فدراسیون روسیه، که در سال ۲۰۱۶ تحت نظارت "فدریکا موگرینی" نماینده عالی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی و سیاست امنیتی تصویب شد، یادآور شد که مفاد آن را نمی‌توان "راهکار یا یک سیاست منسجم در قبال روسیه" خواند.

گروشکو به عنوان شرط دوم، از امتناع ناتو از سیاست به اصطلاح "بازدارندگی روسیه" و تلاش برای جلب این کشور به سیستم امنیتی دوران جنگ سرد نام برد که به عقیده وی، بی اساس و مغایر با تهدیدات واقعی است.

معاون وزیر خارجه روسیه، بعنوان شرط سوم، از کشورهای اروپایی خواست تا استقلال بیشتری از خود نشان داده و در برابر نفوذ ایالات متحده در موضوعات مربوط به روابط با روسیه مقاومت کند. به گفته وی، مباحثات و گفت‌وگوها در جریان کنفرانس مونیخ نشان داد که ایجاد یک سیستم امنیتی جهانی بدون مشارکت روسیه، غیرممکن است.

الکساندر گروشکو همچنین در پاسخ به سئوال دیگری، یادآور شد که برای برگزاری نشست بعدی رهبران چهار کشور "گروه نرماندی" (شامل روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه)، باید نتایج توافقات قبلی را مشاهده کرد.

به گفته وی، طرف روسی همچنان اصرار دارد که توافقاتی که قبلاً به دست آمده باید تحقق پیدا کنند و در صورت عدم تغییر واقعی در روند اوضاع، فایده برگزاری نشست سران دیگری زیر سئوال قرار خواهد گرفت.

پیش از این "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان در مراسم افتتاح کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که نمایندگان دولت آلمان به همراه همتایان روسی، اوکراینی و فرانسوی در تلاش هستند تا مقدمات نشست بعدی رهبران "گروه نرماندی" که در برلین برگزار خواهد شد را فراهم کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس