کد خبر 1042310
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
رابرت شاپیرو

«رابرت شاپیرو» معتقد است که واشنگتن از ترکیه علیه سوریه و متحدان روسی و ایرانی آن که همگی با ایالات متحده آمریکا مخالف هستند، حمایت می کند.

به گزارش مشرق، همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در روزهای اخیر در استان‌های ادلب و حلب در شمال این کشور برای آزادی مناطق اشغالی در نزدیکی مرزهای ترکیه، تنش میان آنکارا و دمشق افزایش یافته است.

ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ توسط تروریست‌ها با حمایت برخی کشورهای همسایه سوریه، کشورهای غربی و عربی در جریان عملیات گسترده‌ای اشغال شد.

بیشتر بخوانید:

رایزنی تلفنی ترامپ و پوتین درباره سوریه

آنکارا هدف از اقدامات خود در ادلب و حمایت از تروریست‌ها را تقویت یک توافق آتش بس برای منطقه که در سال ۲۰۱۸ درباره آن مذاکره شد و همچنین جلوگیری از ورود موجی از آوارگان عنوان می‌کند. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که ارتش سوریه نیز در روزهای اخیر توانسته مناطقی را از تروریست‌ها پس بگیرد و به پیشروی خود همچنان ادامه دهد.

بحران ادلب همچنین موجب تشدید تنش‌ها بین روسیه و ترکیه نیز شده است و جمهوری اسلامی ایران نیز برای تسهیل گفت‌وگو بین دمشق و آنکارا اعلام آمادگی کرده است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت وای شاپیرو» استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*عملیات ادلب وارد مرحله جدی شده است و بیم درگیری میان نیروهای ترکیه و روسیه وجود دارد. اهمیت ژئوپلیتیک ادلب برای ترکیه و روسیه چیست؟

این جنگ در واقع جنگ ترکیه با سوریه است و روسیه از سوریه برای حفظ جایگاه خود در منطقه حمایت می‌کند. ترکیه در کنار شورشیان سوری غیر کرد ایستاده است.

*آمریکا به رغم اختلافات جدی با ترکیه، در خصوص عملیات ادلب تمام قد از ترکیه حمایت کرده است. دلایل این امر چیست؟

ایالات متحده آمریکا از ترکیه علیه سوریه و متحدان روسی و ایرانی آنکه همگی با ایالات متحده آمریکا مخالف هستند، حمایت می‌کند. پس دلیل حمایت آمریکا از ترکیه مقابله با دولت سوریه و متحدان آن می‌باشد.

*به نظر شما آیا ترکیه با نیروهای ارتش سوریه در ادلب وارد جنگ خواهد شد یا موضوع بین روسیه و ترکیه حل و فصل خواهد شد؟

اگر روسیه در این بازی درگیر نبود، من فکر می‌کنم ترکیه مایل به جنگ با نیروهای سوری و تصرف این منطقه بود. باید گفت هم روسیه و هم ترکیه می‌خواهند این موضوع را حل کنند و به تنش‌ها خاتمه دهند.

بدون شک تداوم تنش‌ها در ادلب منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه خواهد شد، بنابراین بازیگران درگیر در این بازی متمایل به حل و فصل اختلافات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    4 1
    دعای بشار اسد در حق پوتین خداوند به تو پول و سلامتی به روسیه ابر قدرتی دوباره و هفت نسل پس و پیش تو امرزش و رحمت فرستد که من ریییس جمهور مادام العمر سوریه باشم و تمام دنیا رو به تمسخر گیرم و به ریش ازادی و دموکراسی بخندم خوش به حالم من بهترینم من تر تر ترینم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس