تحریم نمایه

یک شهروند ایرانی مقیم کانادا به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران در آمریکا دستگیر شده است.

به گزارش مشرق به نقل از گلوبال‌نیوز، یک شهروند ایرانی مقیم کانادا به نام بهنام کریمی به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا در دادگاه نیویورک متهم شده است.

کریمی ۵۳ ساله به دلیل چندین مورد اقدام برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا و جابجا کردن ۱۱۵ میلیون دلار پول از بانک‌های آمریکا به حساب‌های بانکی مرتبط با ایران دستگیر شده است.

بیشتر بخوانید:

تسهیل‌گری آمریکا برای جلوگیری از مقاوم شدن اقتصاد ایران

دادستان فدرال آمریکا این شهروند کانادایی را متهم کرده‌اند که وی برای پاک کردن رد پای خود در دور زدن تحریم‌های علیه ایران و ونزوئلا به مقامات FBI در کانادا درباره اطلاع خود از نسبت به تحریم‌های ایران دروغ گفته است.

در حالی که کریمی مقیم کانادا بوده است هنوز مشخص نیست از پاسپورت کانادایی یا شرکت‌های ثبت شده در کانادا برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است یا خیر.

هنوز مشخص نیست که کریمی در کجا بازداشت شده و هم اکنون در کدام منطقه نگهداری می‌شود.

علیرضا نادر، کارشناس یکی از اندیشکده‌های آمریکایی که درباره تراکنش‌های مالی پنهان جمهوری اسلامی ایران تحقیق می‌کند می‌گوید: پرونده کریمی نشان می‌دهد مهاجران پولدار ایرانی که نسبت به ایران وفادار هستند از کانادا برای انجام نقل و انتقالات مالی پنهان برای ایران استفاده کرده‌اند.

دستگیری کریمی ایرانی- کانادایی در راستای ادامه تحقیقات پرونده موسوم به "پروژه ونزوئلا" است که یک فرد ثروتمند ایرانی به نام محمد صدرنژاد و پسرش علی صدرنژاد درگیر آن هستند.

علی صدرنژاد، فرزند محمد صدر نژاد که یک میلیاردر مالک گروه ساخت و ساز استراتوس در تهران است، در سفر خود به آمریکا در سال ۲۰۱۸ به اتهام تخلفات بانکی و دور زدن تحریم‌ها بازداشت شد.

صدرنژاد این اتهامات را رد کرده و وکیل وی تا حدودی توانسته تمام این اتهامات علیه موکلش را بی‌اعتبار کند.

این وکیل می‌گوید: مقامات قضایی آمریکا نتوانستند عوامل صدرنژاد در ایران را که با وی در راستای دور زدن تحریم‌ها همکاری می‌کردند، شناسایی کرده و معرفی کنند.

انتظار می‌رود دادگاه صدر نژاد طی سال جاری در آمریکا برگزار شود.

پرونده موسوم به پروژه ونزوئلا با قتل یک خبرنگار در مالتا آغاز شد و مدت‌ها بود هیچ پیشرفتی نداشته است. اما دستگیری کریمی و برخی مرتبطین وی دوباره موضوع این پرونده را به جریان انداخته است.

البته هنوز نام هیچ مقامی در ایران در ارتباط با این پرونده از سوی مقامات آمریکایی به میان نیامده است و اما در پروژه ونزوئلا برخی مقامات ایرانی که نام آنها مشخص نیست به عنوان متهم معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رسیدگی به پرونده موسوم به پروژه ونزوئلا به واحد مقابله با تروریسم و مواد مخدر دادستانی آمریکا در منطقه جنوبی نیویورک واگذار شده است.

بنا به کیفرخواست مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی‌ها علیه علی صدرنژاد و کریمی، آنها از گروه تجاری استراتوس که در زمینه ساخت و ساز در تهران فعالیت می‌کنند و توسط محمد صدرنژاد اداره می‌شود برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده‌اند.

بر اساس این کیفرخواست خانواده صدرنژاد طی سال‌ها  اقدام به ایجاد شبکه شرکت‌های صوری و حساب بانکی در دبی، سوئیس، جزایر ویرجین انگلیس، ترکیه و ایران کرده تا بتوانند به صورت مخفیانه از ونزوئلا به ایران پول جابجا کنند.

کریستین دوهیم، وکیل پرونده‌های پولشویی در کانادا می‌گوید: کیفرخواست صادر شده نشان می‌دهد که در پرونده پروژه ونزوئلا از کریمی به دلیل داشتن تابعیت ایرانی و کانادایی استفاده شده تا بانک‌های آمریکایی نسبت به نقل و انتقال پول به ایران مشکوک نشوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    0 0
    عجب ادم فهمیده و باهوشی هست. چون میداند رای نمیاره انصراف داد و آبروی خودش و اصلاحات را حفظ کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس