رئیس سازمان فضایی مرتضی براری

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: سال گذشته ماهواره‌بر سیمرغ در دومین پرتاب عملیاتی خودش توانست تا مدار ۵۰۰ کیلومتری برسد و تنها ۴۰ ثانیه زمان کم آوردیم تا به سرعت لازم برای تزریق ماهواره به مدار برسیم.

به گزارش مشرق، مرتضی براری در گفتگوی ۱۸:۳۰ با بیان اینکه تا ۲ سال دیگر به مدار هزار کیلومتری می‌رسیم، افزود: گام بعدی ما رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است و دیگر تا گام نهایی هیچ وابستگی به خارج از کشور نخواهیم داشت.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به مأموریت‌های سه گانه ماهواره تمام ایرانی ظفر، تصریح کرد: مأموریت اصلی این ماهواره رصد و تصویر برداری است. ظفر روزانه ۱۵ بار دور کره زمین می‌چرخد و می‌تواند از پدیده‌های روی زمین عکس برداری کند که ما در حوزه کشاورزی و محیط زیست از این تصاویر استفاده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

فرانسه علیه برنامه فضایی ایران بیانیه صادر کرد

ماجرای شمارش معکوس پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ و پاسخ به یک شبهه

عملکرد موفق «ظفر» در استخراج اطلاعات

او افزود: مأموریت دوم این ماهواره قابلیت ذخیره و ارسال ۲۵۶ داده از ۲۵۶ نقطه از سراسر دنیاست که بعد از آن هم می‌تواند ضمن ذخیره سازی آنها، این داده‌ها را به ۲۵۶ نقطه دیگر نیز ارسال نماید.

براری ماموریت سوم ظفر را بررسی علمی تشعشعات و پدیده‌های فضایی عنوان کرد و اضافه کرد: یک محموله تحقیقاتی هم برای ماهواره ظفر لحاظ شده که با رصد واندازه گیری تشعشعات و پدیده‌های فضایی توسط سنسورهایی که در این محموله تعبیه شده و ارسال آن برای دانشمندان و محققان ما، زمینه بررسی‌های علمی - فضایی و تخصصی بیشتر را برای ما فراهم می‌کند.

رئیس سازمان فضایی با ابراز خرسندی از روحیه مضاعف دانشمندان کشورمان در این عرصه، گفت: دانشمندان کشورمان از ۷ صبح امروز کار روی گام بعدی را آغاز کردند.

او در تشریح دلایل در مدار قرارنگرفتن ظفر گفت: سال گذشته ماهواره‌بر سیمرغ در دومین پرتاب عملیاتی خودش توانست تا مدار ۵۰۰ کیلومتری برسد و تنها ۴۰ ثانیه زمان کم آوردیم تا به سرعت لازم برای تزریق ماهواره به مدار برسیم، اما در ظفر این رقم به ۱۵ ثانیه کاهش یافت.

دانلود

او خاطرنشان کرد: هدف ما اینست که ظفر ۲ را در سه ماهه نخست ۹۹ در مدار قرار دهیم و این ماهواره قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با ظفر یک خواهد داشت.

سیداحمد حسینی - سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع دیگر میهمان برنامه به ارائه توضیحاتی در خصوص مأموریت پرتاب ماهواره ظفر با ماهواره بر سیمرغ پرداخت و گفت: این پرتاب جنبه تحقیقاتی داشته و نیاز بود برخی جمع اوری داده‌ها را پس از پرتاب و در فضا به دست بیاوریم.

او با بیان اینکه دانشمندان کشور ما با وجود تحریم‌های ظالمانه در این عرصه به خودکفایی رسیده اند، گفت: آن‌ها این طرح‌ها را از صفر طراحی کرده و با تهیه زیرساخت‌های لازم، به مرحله اجرا رسانده اند که البته در این مسیر نبود قطعیت‌هایی هم وجود دارد.
 
حسینی در خصوص دلایل تزریق نشدن ماهواره به مدار و تناقض خبرها در این باره این طور توضیح داد: 

دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس