کد خبر 10398
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱

«آخرين پست در کشيک هشتم»،نخستين اثر مکتوب در قالب کتاب است که در آستانه اولين سالگرد سردار شهيد سرلشکر پاسدار نورعلي شوشتري روانه بازار کتاب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار جهاد و مقاومت مشرق ، اين کتاب که با همت نشر ستاره‌ها، وابسته به کنگره بزرگداشت 23 هزار شهيد خراسان و توسط عليرضا قرباني تاليف گرديده، با حمايت مالي بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي در تيراژ 5000 نسخه و در 224 صفحه به چاپ رسيده‌است.
دراين اثر که بر اساس آنچه در مقدمه کتاب ذکر شده در قالب «يادنامه» تاليف گرديده، زندگي سردار شهيد نورعلي شوشتري در هشت فصل تشريح شده‌است. قالب نوشتاري بخش عمده اي از کتاب آخرين پست در کشيک هشتم، مصاحبه‌هايي‌است که با همسر و فرزندان، همرزمان و دوستان و آشنايان اين سردار شهيد صورت گرفته است. اين کتاب همچنين، مقالات و يادداشت‌هايي از همرزمان سردار شهيد شوشتري را در خود جاي داده‌است.
«حيات طيبه»، نخستين فصل کتاب مذکور، روايتي خواندني از زندگي نورعلي شوشتري از زبان همسرش خانم طيبه دُرَري است. اين فصل همچنين از زبان فرزندان سردار شهيد، نيز تصويري ديدني از سردار بزرگ خراساني رقم مي‌زند.
«در قامت يک سردار» فصل ديگري از آخرين پست در کشيک هشتم است که کارنامه نظامي سردار شهيد شوشتري را به عنوان يکي از فرماندهان دوران دفاع مقدس، از زبان ديگر فرماندهان همرزمش مورد بررسي قرار مي‌دهد. گفتارهايي از سردار سرلشکر سيد يحيي رحيم صفوي (مشاور عالي مقام عظم رهبري در امور دفاعي) ، سردار اسماعيل قاآني (جانشين فرمانده نيروي قدس سپاه)، و گفتار‌ها و نوشتار‌هايي از ديگر فرماندهان ارتش و سپاه در باره سردار شهيد شوشتري، از جمله بخش‌هايي است که اين فصل از زندگي سردار شهيد شوشتري را ترسيم مي‌کند.
«يار خراساني» بخش سوم نخستين کتاب منتشر شده در باره سردار شهيد شوشتري‌است که نقش وي را در سازمان دفاعي خراسان مورد بحث قرار مي‌دهد. مصاحبه با سردار احمدي، فرمانده سپاه امام‌رضا(ع) و سخنراني منتشر نشده‌اي از سردار شوشتري در باره نقش خراسان در دفاع مقدس از جمله مباحثي است که در اين فصل درج شده‌است.
«قافله‌سالار شهيدان خراساني» فصل ديگري از کتاب مذکور است که به تشريح نقش سردار شهيد شوشتري در تاسيس کنگره بزرگداشت 23هزار شهيد خراسان و گسترش فعاليت‌هاي آن مي‌پردازد. مصاحبه‌هايي با سردار حسن اميري (دبيرکنگره بزرگداشت 23 هزار شهيد خراسان) و سيد جعفر سطوتي و نوشتاري از عليرضا مهرداد، نقش سردار شهيد در کنگره بزرگداشت شهداي خراسان را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار مي‌دهد.
پنجمين فصل از کتاب آخرين پست در کشيک هشتم، صفحه‌اي متفاوت از زندگي شهيد شوشتري را فراروي خواننده باز مي کند. «جبهه‌اي خارج از جنگ» نگاهي دارد به نقش سردار شهيد نورعلي شوشتري در توسعه اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي خراسان. در اين فصل از کتاب نقش شهيد شوشتري در تاسيس مؤسسه فرهنگي آموزشي امام حسين(ع)، مؤسسه فرهنگي مذهبي جامعة الحسين(ع) و هيئت رزمندگان اسلام خراسان و مؤسسه اقتصادي شرکت سپاد خراسان از زبان مسئولان مؤسسه‌هاي يادشده مورد بحث قرار مي‌گيرد.
فصل ششم، با عنوان «کمينگاه» برشي کوتاه از چند روز فرماندهي سردار سرلشکر شهيد نورعلي شوشتري در دوران دفاع مقدس را به نمايش مي‌گذارد. سردار شهيد شوشتري، از نخستين روز‌هاي حضور در سپاه تا روز شهادتش در سمت‌هاي مختلف فرماندهي سازمان دفاعي کشور ايفاي نقش نموده‌است. در اين ميان نقش برجسته ايشان در فرماندهي «عمليات مرصاد»، به عنوان آخرين تلاش مشترک صدام و منافقين براي براندازي نظام جمهوري اسلامي، مسئله‌اي است که آنگونه که شايسته‌است تبيين نشده‌است. اين بخش از کتاب دو سخنراني منتشر نشده از سردار شهيد شوشتري در باره عمليات مرصاد را شامل مي‌شود که به زيبايي هرچه تمام‌تر از زبان خود شهيد روايت و تصوير سازي شده‌است.
هفتمين فصل از کتاب ياد شده، «رستمي‌ ديگر» و پهلواني فراتر از آنچه در اسطوره‌هاي ايراني خوانده‌ايم را به خواننده معرفي مي‌کند. «رستمي ديگر» نگاهي گذرا دارد به نقش سردار شهيد شوشتري در توسعه سيستان و بلوچستان در آخرين ماموريت اين فرمانده رشيد خراساني. در اين فصل از کتاب و از زبان سران طوايف بلوچ و ديگر فرماندهان نظامي وانتظامي منطقه استراتژي سردار شهيد شوشتري براي ايجاد امنيت پايدار در منطقه سيستان و بلوچستان و نوع رفتار وي با مردم منطقه مورد بررسي قرار گرفته‌است.
فصل پاياني «آخرين پست در کشيک هشتم»، چهره‌اي «فراتر از يک فرمانده» نظامي را از سردار شهيد شوشتري به نمايش مي‌گذارد. در اين فصل علاوه بر درج خاطراتي از همراهان و همکاران نزديک سردار شهيد شوشتري، نوع رفتار سردار شهيد با نيرو‌هاي زير دست مورد بررسي قرار گرفته است. بخش‌هايي از خاطرات شخصي شهيد شوشتري هم در همين فصل از نظر خواننده مي‌گذرد. علاوه بر آن خاطراتي از آشنايان و همرزمان سردار شهيد شوشتري و از جمله خاطرات همکارانش در کشيک هشتم خدمتگذاري حرم مظهر امام‌رضا(ع)، -که نام کتاب هم از آن گرفته شده - درج شده‌است.
«قاب آينه» ضميمه مصور کتاب آخرين پست در کشيک هشتم است که 25 تصوير منحصر‌به فرد از سردار شهيد در دوران مختلف زندگي سراسر برکتش را فراروي علاقه‌مندان شهيد قرار مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس