کد خبر 1039282
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
همکافران

اعلام برائت نیروی هوایی ارتش با رژیم طاغوت انقلاب را به پیروزی نزدیک کرد.

به گزارش مشرق، خیابان‌ها و کوچه‌ها خالی از جمعیت نیست. مردم در خیابان‌ها و در حمایت از دولت بازرگان تظاهرات می‌کنند. شعارها علیه بختیار است، مردم بختیار را نمی‌خواهند. بختیار سعی دارد به مردم بفهماند در انجام وعده‌های خود کوشاست. مردم خیابان را ترک نمی‌کنند. کارکنان نیروی هوایی ارتش به خصوص همافران در 19‌بهمن‌1357 در اقدامی تاثیرگذار یعنی بیعت با امام خمینی ؟ره؟، انقلاب را به پیروزی نزدیک و بختیار را از ادامه تلاشش برای ابقای رژیم شاهنشاهی ناامید کردند. همه چیز حکایت از یک تغییر به سمت پیروزی دارد اما همچنان هستند گروه‌هایی که تصور می‌کنند با سیاست گام‌به‌گام و اعمال ترفندهای گوناگون می‌توانند به جای تغییر ریشه‌ای، به تغییرات سطحی و نرم بسنده کنند. نهضت آزادی پرچمدار همین گروهی است که با اعمال ترفندهای مختلف سعی داشت تا بقایای رژیم پهلوی همچنان در قدرت باقی بماند اما پاسخ روشن امام به نهضت آزادی‌ها خط بطلان بر سیاست آن‌ها کشید. پاسخی که تا همیشه مشی سازشکارانه را زیر سؤال برد. «اگر قدم اول را سست برداریم، قدم دوم گام‌های شما را خواهند شکست.»

بیشتر بخوانید:

تمام ارتشی‌های هیئتی‌ را دستگیر کردند

بختیار تمام پایگاه‌هایش را از دست داده و همچنان با انجام مصاحبه‌های مختلف سعی در به رخ کشیدن قدرت خود دارد. محورهای مورد تاکید و تهدید او در مصاحبه‌ها این‌ها هستند: به آیت‌الله خمینی اجازه تشکیل دولت موقت را نمی‌دهم. کسانی را که جنگ داخلی راه بیندازند اعدام می‌کنم. تمام نظرات امام خمینی را در لباس قانون تحقق می‌بخشم.

امام در پاسخ تهدیدهای دولت فرمودند: «من باید نصیحت کنم که دولت غاصب کاری نکند که مجبور شویم مردم را به جهاد دعوت کنیم. ما از ارتش می‌خواهیم هر چه زودتر به ملت متصل شوند. آن‌ها فرزندان ما هستند. ما به آن‌ها محبت داریم ...»

امام همچنین در سخنرانی‌ها و دیدارهایشان با مردم اصول سیاست‌هایشان را اینگونه بیان فرمودند: «تمام اتباع خارجی در ایران به صورت آزاد زندگی خواهند کرد. ما برای اقلیت‌های مذهبی احترام قائل هستیم. نظر من راجع به رادیو و تلویزیون و مطبوعات این است که در خدمت ملت باشند. دولت‌ها حق هیچ نظارت ندارند...»

 حکم نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان را قرائت می‌شود. در حالی که مردم هر لحظه به پیروزی نزدیک‌شان امیدوارتر می‌شوند، جمعی از تیمساران ارتش در حال فراهم کردن مقدمات اجرای طرحی با حمایت مستقیم آمریکا برای دستگیری امام و کشتن مردم هستند. اعضای شورای انقلاب،‌ آیت‌الله دکتر بهشتی، آیت‌الله مطهری و مهندس بازرگان با تماس‌های مداوم با فرماندهان ارتش سعی می‌کنند ارتش را بدون خونریزی، متحد ملت کنند. مردم با گل، اشک و شعار به استقبال ارتشیان می‌روند.

امام خمینی فرمان داده‌اند نام اشخاصی که به نوعی به کشور و مردم خیانت کرده‌اند افشا شود. با تلاش مردم و متخصصان، فرستنده‌ای سیار در مدرسه علوی راه‌اندازی می‌شود. 

اینجا تهران، کانال انقلاب!

بختیار دستور تیراندازی به سمت مردم را می‌دهد. در بعضی از نقاط کشور به سمت مردم تیراندازی می‌شود. در روزهای 17 و 18‌بهمن اطلاعیه‌هایی در خانه‌های سازمانی کارکنان نیروی هوایی ریخته شده بود که از آنان برای شرکت در راهپیمایی 19‌بهمن دعوت می‌کرد. در این اطلاعیه نوشته بود: «نوزده بهمن، خیابان ایران، ساعت 6‌صبح».

اداره ضد اطلاعات ارتش که از ماجرای 19‌بهمن باخبر بود، از کارکنان نیروی هوایی خواست تا از هرگونه تجمع خودداری کنند. در اطلاعیه‌ای که از سوی نیروی هوایی صادر شده بود، از تمامی کارکنان خواسته شد که در راهپیمایی‌ای که روز 20‌بهمن قرار بود برای حمایت از رژیم شاه در میدان بهارستان برگزار شود، شرکت کنند.

صبح روز 19‌بهمن در حالی که هیچکس انتظار حضور تعداد کثیری از کارکنان نیروی هوایی در خیابان ایران را نداشت. خیابان مملو از آبی‌پوشان نیروی هوایی شد. برخی از این کارکنان با لباس شخصی آمده بودند و آنجا لباس نظامی پوشیدند. همافران همچنین دست نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «از طاغوت گذشتیم، به ملت پیوستیم، قطره‌ای از ارتش امام خمینی». مراسم بیعت تاریخی کارکنان نیروی هوایی با امام خمینی با کمی تأخیر درساعت 10‌صبح روز 19‌بهمن‌1357 آغاز شد.

امام خمینی در این دیدار، خطاب به همافران فرمودند: «همانطور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حال به قرآن پیوستید. قرآن حافظ شماست. امیدوارم با کمک شما بتوانیم در اینجا حکومت اسلامی را برقرار کنیم.»

تاریخ این سکانس را فراموش نخواهد کرد که افسران (همافران) نیروی هوایی ارتش، با حضرت امام خمینی بیعت کردند. بیعتی که انقلاب را به پیروزی نزدیک و بختیار را از ادامه تلاشش برای ابقای رژیم شاهنشاهی ناامید کردند. این در حالی است که برخی گروه‌ها و جریان‌ها روند تسریع گرفتن این تغییرات را باور نمی‌کنند و سعی دارند تا اهداف خودمبنی بر سیاست‌های اصلاحاتی در رژیم پهلوی را اعمال کنند. نهضت آزادی‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که از تلاش خود برای حفظ بقایای رژیم شاه کم نمی‌کنند. امام در پاسخ به دیدگاه نهضت آزادی یک جمله تاریخی مهم گفتند که مشی سازشکارانه را به‌طور کلی زیر سؤال برد. امام فرمودند:  «اگر قدم اول را سست برداریم، قدم دوم گام‌های شما را خواهند شکست.»

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس