کد خبر 1039061
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مجتبی ذوالنوری

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور به‌دنبال القائات منفی به جامعه درباره انتخابات است، گفت: اظهارنظرهای آقای روحانی موجب دلسردی و بی‌اعتمادی در میان مردم است.

به گزارش مشرق، مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز برخی شخصیت‌ها از دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات گفت: منافقین در اوایل انقلاب وقتی می‌خواستند تبلیغ کنند و مردم را بدوشند و از مردم استفاده کنند در اطلاعیه‌هایشان می‌نوشتند " به نام خدا و خلق قهرمان ایران" و از مردم تعریف می‌کردند.

وی ادامه داد: اما وقتی رای نمی‌آوردند و طرف مقابل یعنی جریان انقلاب رای می‌آورد زبان به توهین مردم می‌گشودند و می‌گفتند مردم کورکورانه، توده‌وار و گلّه‌وار رفتند و دیگران را انتخاب کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌امروز هم بعضی‌ها همین مشی و مسیر را طی می‌کنند، سعی می‌کنند اعتماد مردم را به دستگاه‌ها سست و ضعیف کنند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: جایگاه شورای نگهبان جایگاه ویژه‌ای بوده و هست. نگاه حضرت امام به شورای نگهبان معلوم است. ما نمی‌گوییم خطایی در عملکرد شورای نگهبان اتفاق نمی‌افتد بلکه ممکن است خطایی صورت پذیرد. وقتی 16 هزار پرونده روی سر شورای نگهبان ریخته می‌شود و در فرصت محدود باید این همه پرونده بررسی شود ممکن است کسانی نتوانند صلاحیت را بگیرند. در صورتی که گزارش‌هایی علیه‌شان به شورای نگهبان آمده فرصت نشود که بتوانند از خودشان دفاع و رفع اتهام کنند تا صلاحیت‌شان احراز شود.

وی افزود:‌اگر نشد و شورای نگهبان نتوانست و حجم کار فراتر از طاقت شورا و طاقت زمان مورد نظر بود این به معنای مهندسی کردن انتخابات نیست و لذا ما می‌بینیم از جریان‌های مختلفی افراد صلاحیت‌شان رد و یا احراز نشده است و این مخصوص یک جریان نیست. بلکه جریان‌های متعددی اعم از اصولگرا و اعتدالی و ... در کشور هستند که افراد شاخصی از این جریان‌ها صلاحیت‌شان احراز نشده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر فردی صلاحیتش احراز نشده این به معنای این نیست که او فرد فاسد است. البته ممکن است بعضی از کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشده فاسد هم باشند اما عدم احراز به معنای فساد و عدم صلاحیت فرد نیست.

ذوالنور خاطرنشان کرد: قانون نگفته که اصل بر برائت است و هر کسی که برای انتخابات ثبت‌نام کرد او بری است مگر اینکه اثبات شود که صلاحیت ندارد. بلکه قانون عنوان کرده اصل بر این است که شورای نگهبان احراز صلاحیت کند. یعنی از ابتدا اصل را بر بودن صلاحیت نگذاشته و آن را به بررسی واگذار کرده لذا شورای نگهبان باید بررسی کند که فرد داوطلب صلاحیت را داشته باشد.

وی افزود: وقتی فردی گزارش‌های متعددی درباره‌اش به شورای نگهبان واصل می‌شود اعم از گزارشات مردمی، گزارشات از منابع 4گانه، طبیعتا شورای نگهبان تا زمانی که آن گزارش‌ها منتفی نشده نمی‌تواند صلاحیت را تائید کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ ممکن است در واقع گزارشات مربوط به یک فرد که به شورای نگهبان آمده کذب باشد اما یا کذب بودن این گزارش‌ها به شورای نگهبان ثابت نشده و یا فرد مورد نظر نتوانسته این موضوع را ثابت کند یا واقعا فرصت کافی وجود نداشته که فرد بتواند برود و از خودش دفاع کند. به هر حال به دلایل مختلف ممکن است فردی صلاحیتش احراز نشود. که البته من معتقدم این نواقص قانونی را باید اصلاح کرد که فرصت بیشتری و ابزار و امکانات بیشتری در اختیار شورای نگهبان قرار گیرد.

ذوالنور خاطرنشان کرد: واقعا شورای نگهبان با زحمات طاقت فرسا و تلاش شبانه‌روزی خارج از عرف کار بررسی‌ها را انجام می‌دهد. و لذا اگر صلاحیت کسی برای شورای نگهبان احراز نشد معنای آن مهندسی انتخابات نیست. معنای آن انتخاب نیست و به این معنا نیست که افرادی را انتصاب می‌کنند و دیگران بیایند با تشریفاتی انتخاب کنند آن طور که آقای روحانی گفت.

وی افزود: زمانی که آقای روحانی این حرف را زد من موضع‌گیری کردم و گفتم اگر در نظام ما سیستم این بود که دستگاه‌های نظارتی مثل شورای نگهبان در مورد جایگاه‌های انتخابی مثل مجلس و مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و ... انتصاب کنند فردی مثل آقای روحانی تکیه بر جایگاه ریاست جمهوری نزده بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ اگر بنا بر انتصاب بود آقای روحانی که پرونده دوره اولش کاملا مشخص بود که چه وضعیتی دارد؛ خب همان جا انتصاب انجام می‌گرفت، نه اینکه ایشان در این جایگاه قرار بگیرد بلکه یک چهره توانمند فساد ستیزی که در رقبای ایشان بود این جایگاه را در اختیار می‌گرفت.

ذوالنور خاطرنشان کرد: متاسفانه آقای روحانی یک موضع گریم کرده دوگانه متمایل به اپوزیسیونی را در درون نظام دارد؛ آقای روحانی می‌گوید که باید با صندوق رای قهر نکرد. یعنی خود همین حرف آقای روحانی القاء‌ منفی است. این را می‌خواهد القا کند که مردم با صندوق‌های رای قهر هستند و مردم با نظام قهرند. همین حرف خود دارد یک امر غیرواقع ضد انقلابی را القا می‌کند و این همان چیزی است که جریان‌های ضد انقلابی و اپوزیسیون و نظام سلطه دنبال آن هستند. مگر آنها غیر از این را می‌گویند.

وی افزود: آقای روحانی بگوید در آن انتخابات که رئیس‌جمهور شد چند درصد مردم پای صندوق رای بودند؟ در انتخابات ریاست جمهوری قبلی آقای روحانی چند درصد از مردم در انتخابات حاضر شدند. این درصد شرکت در انتخابات در کدام یک از کشورهای همسایه،‌ منطقه یا دنیا اروپایی یا غربی و خود آمریکا وجود دارد. آقای روحانی متاسفانه حرف‌های مثبتش هم بار منفی دارد. حرف‌های مثبتش هم القاء منفی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ آقای روحانی می‌گوید با صندوق رای قهر نکنید و به ظاهر دعوت به انتخابات می‌کند اما از سوی دیگر حس منفی و انرژی منفی را به جامعه تزریق می‌کند و از سوی دیگر هم انتخابات را زیر سؤال می‌برد. پس از هر دو طرف منفی صحبت می‌کند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: همین اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های آقای روحانی باعث دلسردی و بی‌اعتمادی در میان مردم است. بنابراین خوب است آقای روحانی و بعضی‌های دیگری که مشی آقای روحانی را دارند به این موضوع توجه داشته باشند چرا هر وقت آنها در انتخابات برنده می‌شوند کار اشکالی ندارد اما به هر وقت که به هر حال ایرادی گرفته شود و جلوی فردی را بگیرند و خطایی کرده که فاقد شرایط می‌شود در اینجا انتخابات و دست اندرکاران انتخابات را زیر سوال می‌برند.

وی افزود:‌ لذا من الان هم اعلام می‌کنم من آمادگی مناظره دارم با هر کسی که در این زمینه حرفی دارد و نظری دارد و حاضرم برای اثبات این مطالب افکار عمومی را قاضی قرار دهیم و آنها را در یک گفت‌ وگوی آزاد و مبسوط به داوری دعوت کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس