کد خبر 1037451
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
سفر زیارتی

با برقراری سفرهای زیارتی به سوریه، کاروان‌های آزادبر و غیرمجاز این بار در کنار کاروان‌های سازمان حج و زیارت، سفر به سوریه را نیز در قالب کاروان‌های آزادبر راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، اعزام کاروان‌های زیارتی به سوریه زیر نظر سازمان حج و زیارت از اواخر آذرماه از سر گرفته شد و کاروان‌ها در قالب دو بسته ۴ شب و ۵ روز و ۳ شب و ۴ روز به سوریه اعزام شدند.

با برقراری سفرهای زیارتی به سوریه و وجود امنیت لازم برای حضور زائران ایرانی، در کنار کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت، برخی از دفاتر زیارتی و گردشگری نیز به تازگی اقدام به اعزام زائران به سوریه به صورت آزاد کرده‌اند.

کاروان‌های آزادبر پیش از این در اعزام زائران به عتبات پیش‌قدم بودند و بسیاری از افراد به صورت خودجوش در قالب بسته‌های زیارتی متنوع اقدام به اعزام زائران می‌کردند که مسؤولان سازمان حج و زیارت همواره نسبت به بی‌اعتمادی به آن‌ها تأکید داشتند. تا جایی که مصطفی قاسمی مدیرعامل شرکت شمسا به تفاوت‌های این کاروان‌ها با کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت اشاره کرد و عدم وجود امنیت لازم، نبود بیمه درمانی برای زائران و حتی طبخ و عرضه غذای بی‌کیفت را از عوامل ارزان بودن کاروان‌های غیرمجاز عنوان کرد. (اینجا بخوانید)

همچنین علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت بی‌توجهی مدیران کاروان‌ها به امنیت زائران و قبول مسؤولیت در قبال مشکلات احتمالی در عراق و مهم‌تر از همه بیمه نبودن زائران کاروان‌های آزادبر را از مشکلات همراهی با این کاروان‌ها دانست و از زائران عتبات خواسته بود تا تنها در قالب کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت به این سفر معنوی مشرف شوند.

اکنون با توجه به اینکه سفرهای زیارتی به عتبات تنها به صورت هوایی برگزار می‌شود و کمتر کسی می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کاروان‌های آزادبر کند، چرا که هزینه‌های این سفر تقریبا مشخص است، بسیاری از دفاتر گردشگری برای سفر به سوریه در قالب کاروان‌های آزادبر یا همان غیرمجاز برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این دفاتر که بدون مجوز از سوی سازمان حج و زیارت، به برپایی کاروان‌های سوریه اقدام کرده‌اند، با شیوه‌های مختلف به ویژه کاهش هزینه سفر به سوریه و اقامت بیشتر در دمشق سعی در جلب زائران دارند.

از مهم‌ترین تفاوت‌های این کاروان‌ها، پیش‌بینی بسته‌های متنوع زیارتی است، به طوری که علاوه بر اعزام‌های ۴ شب و ۵ روز و ۳ شب و ۴ روز که سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی کرده است، اعزام‌هایی با مدت زمان بیشتر یعنی  ۵ شب و ۶ روز و ۷ شب و ۸ روز نیز دارند.

همچنین پروازهای کاروان‌های آزادبر سوریه، پروازهای سوری از جمله اجنه الشام است، در حالی که تمامی پروازهای زیارتی به سوریه در قالب کاروان‌های حج و زیارت از سوی شرکت هواپیمایی ماهان برنامه‌ریزی شده است.

در همین زمینه، یکی از مدیران دفاتر گردشگری که در کنار اعزام زائران به سوریه زیر نظر سازمان حج و زیارت، کاروان‌های آزادبر به سوریه نیز دارد،  با اشاره به پیش‌بینی بسته‌های متنوع زیارتی برای زائران سوریه، می‌گوید: در روزهای آینده ما بسته‌های ۵ شب و ۶ روز و ۷ شب و ۸ روز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اعزام در کاروان هزینه ۵ شب و ۶ روز، ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است یعنی مبلغی پایین‌تر از کاروان های سازمان حج و زیارت!

وی با بیان اینکه هتل‌های زائران سوریه نزدیک حرم حضرت رقیه(س) است، می‌افزاید: هتل کاروان‌های ما در نزدیکی حرم حضرت رقیه (س) است، البته در ساعات مختلف سرویس ایاب و ذهاب به حرم حضرت زینب (س) نیز از در هتل پیش‌بینی شده است.

با وجود اینکه برخی از کاروان‌های آزادبر سوریه با کاهش هزینه‌های سفر به سوریه همراه با مدت اقامت بیشتر اقدام به تبلیغ می‌کنند، برخی از دفاتر نیز با هزینه‌های بالاتری کاروان‌های زیارتی راه‌اندازی کرده‌اند و ارائه خدمات مناسب را علت افزایش این هزینه‌ها اعلام می‌کنند.

به طوری که کارشناس کاروان‌های سوریه یکی دیگر از دفاتر زیارتی گردشگری می‌گوید: کاروانی که ما برای ایام پیش‌رو در نظر گرفته ایم، ۵ شب و ۶ روز است که زائران این کاروان در هتل دره الشام اقامت می‌کنند و پرواز آن‌ها از سوی شرکت هواپیمایی اجنه الشام یکی از ایرلاین‌های سوری صورت می‌گیرد که هزینه این اعزام نیز برای هر نفر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

کاروان‌های غیرمجاز سوریه از بی‌اطلاعی زائران سوءاستفاده کرده و مدعی هستند که زیر نظر سازمان گردشگری اقدام به اعزام زائران به سوریه می‌کنند؛ این امر در حالی است که تمامی سفرهای زیارتی از عتبات گرفته تا سوریه باید زیر نظر سازمان حج و زیارت انجام شود و نهاد و سازمان‌های دیگری امکان اعزام زائران به سفرهای زیارتی را ندارند.

به گفته مسؤولان کاروان‌های غیرمجاز، تمامی این کاروان‌ها علاوه بر داشتن مدیر و مداح کاروان، به ارائه خدمات بیمه‌ای زائران نیز اهتمام دارند و هتل‌های محل اسکان آن‌ها نیز از هتل‌های پنج ستاره دمشق است. اما مشخص نیست که آیا با توجه به وضعیت دمشق، امنیت زائران از سوی این کاروان‌ها چگونه تأمین می‌شود و در صورت بروز مشکل در حین سفر چه کسی پاسخگوی زائران است.

با وجود بسته‌های متنوع با قیمت‌های مختلفی که از سوی برخی از کاروان‌ها آزادبر پیشنهاد می‌شود، در صورتی که مسؤولان از اعزام این کاروان‌ها جلوگیری نکنند، ممکن است که نه تنها امنیت زائران کشورمان به خطر بیفتند، بلکه کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت نیز نتوانند به خوبی به ارائه خدمات بپردازند و زائران بدون اطلاع از مجاز یا غیرمجاز بودن کاروان‌ها با مشکلاتی مواجه شوند.

  سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران به سوریه تنها دو بسته پیشنهاد کرده است که تمامی این اعزام‌ها به صورت هوایی و از سوی شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود. هزینه اعزام زائران در قالب کاروان های مجاز حج و زیارت در کاروان‌های ۴ روز و ۳ شب مبلغ ۳ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان و در کاروان‌های ۵ روز و ۴ شب مبلغ ۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس