کد خبر 1037087
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
پروژه شهری

بیش از دوسال از حضور اصلاح‌طلبان در رأس مدیریت شهری تهران گذشته است افکارعمومی سوالات بسیاری درباره اقدامات انجام شده برای تهران دارند.

به گزارش مشرق، شهر تهران پایتختی ده میلیون نفری است که به نوعی پیشانی و نمادی از موفقیت و پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. به عبارت دیگر کارهای عمرانی و خدمات شهری ارائه شده در تهران می‌تواند نقش مهمی در آنچه که به چشم گردشگران خارجی و حتی هموطنان می‌آید، داشته باشد. در طول سال‌های‌84 تا 96 که مدیریت جهادی در شهر تهران فعالیت داشت پروژه‌های بسیاری در تهران فعال بودند که در مدت زمان مشخص خود به بهره‌برداری هم رسیدند و حالا سال‌هاست مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرند اما نکته جالب اینجاست که در دوسال‌ونیم گذشته که اصلاح‌طلبان مدیریت شهر را در اختیار گرفته‌اند دیگر خبری از پروژه‌های عمرانی تهران نیست. آن‌هایی هم که در دست اجرا بودند این روزها با کمترین سرعت ممکن در حال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید:

براساس طرح جامع تهران باید شبکه بزرگراهی تهران تکمیل می‌شد. این اتفاق در دوره مدیریت جهادی تهران مورد توجه قرار گرفت و طول بزرگراه‌های تهران با افزایش حدود دو برابری به بیش از 550‌کیلومتر در نیمه اول سال‌96 رسید. پروژه‌های عظیمی چون بزرگراه طبقاتی صدر، تونل نیایش، بزرگراه امام علی، بزرگراه شهید باکری، بزرگراه صیاد شیرازی، و نیز بسیاری از مسیرهای دسترسی و تکمیل بزرگراه‌ها با رعایت جوانب فنی و مهندسی در آن دوره انجام شد تا شبکه بزرگراه‌های تهران تکمیل شد.

همچنین شبکه متروی تهران نیز شاهد رشدی دیدنی در طول 12‌سال مدیریت جهادی بود. مدیریت شهری تهران در دوره گذشته پروژه خطوط‌6 و 7 متروی تهران را هم ساخت که البته فقط کار تجهیز و بهره‌برداری از ایستگاه‌ها به مدیریت جدید شهری منتقل شد و همین امر نیز در دو سال گذشته با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است. سرانه‌های فرهنگی، اجتماعی و تفریحی بسیاری هم به شهر تهران اضافه شدند که هرکدام از آن‌ها امروز تبدیل به قطبی برای گردشگری و حضور مردم شده است. در این ارتباط می‌توان به ده‌ها بوستان بزرگ و کوچک در گوشه‌وکنار شهر تهران از بوستان ولایت تا بوستان جوانمردان، نهج‌البلاغه، یاس، فاطمی و غیره اشاره کرد.

پروژه‌های شاخصی چون دریاچه شهدای خلیج فارس، باغ کتاب، پل طبیعت و مجموعه بوستان‌های اراضی عباس‌آباد نیز یادگارانی از آن دوران هستند که البته منتقدان تلاش‌های آقای محمدباقر قالیباف در سمت شهرداری تهران این روزها جلسات و گردهمایی‌های خود را در همان اماکن و سالن‌های ایجادشده تشکیل می‌دهند.

اما حالا که بیش از دوسال از حضور اصلاح‌طلبان در رأس مدیریت شهری تهران گذشته است افکارعمومی سوالات بسیاری درباره اقدامات انجام شده برای تهران دارند. این که حمل‌ونقل عمومی تهران در این دوسال چه وضعیتی پیدا کرده است امری عیان و آشکار برای شهروندان است چراکه به راحتی فشار جمعیت در داخل اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو را متوجه می‌شوند. کمبود واگن مترو یا اتوبوس البته مورد تائید مدیران شهرداری تهران هم قرارگرفته است اما جای تعجب اینجاست که دولت همراه با شهرداری چرا اقدام به تجهیز و کمک‌رسانی به وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهرها نمی‌کند.

کارهایی که در حاشیه هستند

اما غیر از مساله حمل‌ونقل عمومی می‌توان به پروژه‌های عمرانی تهران نیز پرداخت که شاید خیلی به‌طور مستقیم در برابر چشم شهروندان نباشد و مسوولان فنی شهرداری دوست نداشته باشند جزئیاتی از آن‌ها منتشر کنند. شهرداری تهران و به‌طور خاص‌تر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران متولی اصلی اجرا و به ثمررسیدن پروژه‌های شهری در پایتخت است. این معاونت در طول سال‌های گذشته ابرپروژه‌های تهران را با کمک پیمانکاران خبره و کارکشته تهران اجرایی می‌کرد و پروژه‌هایی در مقیاس‌های کوچک‌تر را به مناطق یا شرکت‌های کوچک‌تر واگذار می‌کرد که زیر نظر معاونت فنی مناطق فعالیت می‌کردند. این درحالی است که در ماه‌های اخیر اخبار رسیده حکایت از آن دارند که بسیاری از پروژه‌های فنی و عمرانی شهرداری تهران تعطیل و نیمه تعطیل شده یا اینکه یک پروژه تقسیم‌بندی شده و هر بخش آن به‌عنوان یک پروژه در برنامه‌های معانت فنی و عمرانی شهرداری تهران معرفی شده است.

طرح‌ها زیاد می‌شوند

برخی اعضای شورای شهر تهران تاکنون در چندین نوبت تذکرهایی درباره پروژه‌های تعطیل یا نیمه تعطیل شهر تهران عنوان کرده‌اند. یکی از این تذکرات مربوط به نکته‌ای بود که آقای محسن هاشمی رفسنجانی یکی از جلسات آذرماه‌98 به آن اشاره کرد و خواستار روشن شدن وضعیت این پروژه‌ها شد.

این در حالی است که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در فهرست تهیه شده 70‌پروژه را برای تهران تعریف کرده که در حال انجام است. خواندن عدد 70‌پروژه اگرچه رقمی عجیب را در شرایط فعلی نشان می‌دهد اما مراجعه به این فهرست نشان می‌دهد که همه این پروژه‌ها را می‌توان در تعداد کمتری در نظر گرفت چراکه تجمیع چند مورد از این عناوین را شاید بتوان یک پروژه به شمار آورد.

کدام پروژه‌ها شاید افتتاح شوند

در فهرست پروژه‌هایی که در حال حاضر فعال هستند می‌توان چند مورد را برشمرد که شاید فاز یک آن‌ها تا سال آینده افتتاح شوند. بزرگراه شهید بروجردی و تقاطع‌های مربوط به آن یکی از این پروژه‌هاست. این پروژه که در حال حاضر به پیشرفت حدود 63‌درصدی رسیده از خیابان مهتدی تا بلوار بهار امتداد دارد و شامل 5‌کیلومتر مسیر اصلی شامل کندرو و تندرو است که 4‌تقاطع غیرهمسطح دارد. در برنامه‌ریزی معاونت فنی و عمرانی این پروژه 5‌کیلومتری به سه فاز تقسیم شده است که گفته می‌شود فاز نخست این بزرگراه که شامل قطعه یک و از پل رودخانه کن تا 45‌متری کن است، شاید در تابستان سال‌99 به بهره‌برداری برسد. البته قطعه دو این بزرگراه هم همچنان بلاتکلیف است.

یکی دیگر از پروژه‌های جدی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بزرگراه شهید رستگار مقدم یا همان دولت‌آباد و تقاطع‌های آن است که تاکنون حدود 86‌درصد پیشرفت داشته و البته بخش اعظمی از این پیشرفت هم در طول سال‌های قبل از 96 و تغییر مدیریت شهری صورت‌گرفته است. اگرچه به نظر می‌رسد تا نهایی شدن این پروژه راه زیادی باقی نمانده اما چالش‌های عجیبی برای این پروژه به‌وجود آمده است. کل این پروژه از بزرگراه آزادگان تا بزرگراه امام رضا؟ع؟ است که 10‌تقاطع غیرهمسطح در مسیر خود دارد.

نکته مهم این است که در حدود 6‌کیلومتر از مسیر اصلی این بزرگراه، مسیرهای کندرو حذف شده‌اند. پل‌های تقاطع ثامن هم به حال خود رها شده‌اند. این در حالی است که این پروژه در حال حاضر حدود 270‌معارض ریز و درشت دارد که بیشتر آن‌ها هم در منطقه 15‌تهران قرار گرفته‌اند. مساله چالشی برای رفع معارضین پروژه هم این است که برای تملک به حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در شرایط فعلی تهیه آن برای شهرداری تهران بسیار دشوار است. گفته می‌شود که کل این پروژه تا نیمه سال‌1400 که پایان دوره فعالیت مدیریت شهری فعلی هست هم تکمیل نخواهد شد و فاز نخست آن شاید در تابستان سال‌99 به بهره‌برداری برسد.

پروژه‌های از یاد رفته

غیر از پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی که پیش از این خواندید هم‌اکنون طرح‌های دیگر هم هستند که تقریباً متوقف شده یا اصلاً شروع نشده‌اند. در این‌باره هم به حدود 15‌مورد می‌توان اشاره کرد. البته اطلاعات برخی از این پروژه‌ها در سایت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران وجود دارد و می‌توان به خوبی متوجه شد که چه وضعیتی دارند.

یکی از طرح‌های اینچنینی مربوط به اتمام کارهای باقیمانده بزرگراه حکیم به خصوص در تقاطع تعاون و حکیم است. همچنین پارکینگ طبقاتی نیایش که پیش از این مورد بازدید آقایان نجفی و افشانی، شهرداران تهران در دوسال گذشته قرار گرفته، تا کنون حدود 43‌درصد پیشرفت داشته است و در شرایط فعلی تقریباً متوقف شده است. یکی دیگر از پروژه‌های معطل مانده مربوط به پروژه تقاطع‌های سه راه باقرشهر است اگرچه پل روگذر این پروژه هم که در فاز نخست افتتاح شد، تنها بعد از چند روز دوباره به روی مردم بسته شد. فاز دوم این پروژه هم همچنان متوقف مانده است.

یکی دیگر از پروژه‌های پر سر و صدای سال‌های اخیر مربوط به زیرگذر بلوار استاد معین است. این پروژه در حال حاضر اگرچه از پیشرفت بالایی برخوردار است اما نکته مهم در این پروژه این است که دسترسی شمال به جنوب این طرح حذف شده است و تنها دسترسی جنوب به شمال در حال انجام است که از بار ترافیکی آنچنانی هم برخوردار نخواهد بود. یکی از توجیهات اولیه اجرای این پروژه خارج کردن محله طرشت از حصار بزرگراه‌های اطراف آن بود که با حذف مسیر شمال به جنوب حالا این کارکرد هم برای این پروژه حذف شده است.

به عبارت دیگر شهرداری تهران در حال حاضر در حال ساخت یک زیرگذر ساده است. بلوار 45‌متری استاد معین از خیابان نیارکی تا سی متری جی هم پروژه دیگری است که پیشرفت حدود 85‌درصدی دارد. پروژه مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای هفت ‌پل سواره رو در تهران هم یکی دیگر از برنامه‌های فنی و ایمنی در شهرداری تهران بود که حالا بر اساس اخبار دریافتی به‌طور کامل از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به کنار گذاشته شده‌اند. یکی دیگر از پروژه‌هایی که باید انجام می‌شد مربوط به ساخت مجتمع رویان است که فقط در مرحله گودبرداری مانده است. تقاطع غیرهمسطح شهرآفتاب هم تاکنون پیشرفت 55‌درصدی داشته است.

ادامه بزرگراه یادگار امام که به شاخه غربی معروف است هم تاکنون حدود 17درصد پیشرفت داشته است. برخی پل‌های باقیمانده در تقاطع بزرگراه‌های ارتش و امام‌علی؟ع؟ هم به‌طور کامل متوقف شده‌اند. پل سبز زندگی هم که همان پل پیشین گیشاست و قرار بود بعد از بهسازی دوباره در محل سابق نصب شود تا تبدیل به محلی برای حضور شهروندان محله گیشا شود، یکی دیگر از پروژه‌هایی است که طرح نهایی آن هنوز آماده نشده و حتی گفته می‌شود که شاید پلی در این محل نصب نشود.

این در حالی است که براساس برخی اخبار و مشاهدات موجود، تعدادی از دسترسی‌های اهالی محله گیشا نیز در طرح جدید نادیده گرفته شده که موجب مشکلات ترددی برای شهروندان این بخش از شهر خواهد شد، چه آنکه در شرایط فعلی هم تردد مردم با دشواری در این محدوده انجام می‌شود. طرح دیگری که با وجود تاکیدات و بازدیدهای بسیار مدیران شهری فعلی همچنان کار زیادی تا بهره‌برداری دارد مربوط به «خانه شهر» یا همان ساختمان سابق بلدیه در میدان امام خمینی (توپخانه) است که تاکنون حدود 40‌درصد پیشرفت داشته است.

اما در میان این پروژه‌ها، ترمینال شرق پایتخت ماجرای جالبی دارد. این ترمینال که با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا در دوره قبل مدیریت شهری تهران آغاز شد و به پیشرفت 95‌درصدی رسید در دوسال اخیر به‌طور کامل رها شده و این سوال را برای مردم به‌وجود آورده است که چه‌کسی پاسخگوی معطل ماندن صدها میلیارد هزینه و سرمایه مردم در این پروژه است. این در حالی است که افتتاح این پروژه می‌تواند بار بزرگی از ترافیک و آلودگی هوای شرق تهران را برداشته و تسهیل تردد برای مردم را به ارمغان بیاورد.

تفکیک و تجمیع پروژه

در دوره‌های گذشته شهر تهران برخی پروژه‌ها از سوی پیمانکاران متخصص در تهران اجرایی می‌شد. این طرح‌ها که از سوی معاونت فنی و عمران شهرداری تهران تهیه می‌شدند با واگذاری به این پیمانکاران به صورت مرتب و تخصصی اجرایی شده و به بهره‌برداری می‌رسیدند. یکی از این موارد مربوط به ایجاد کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌شود. این در حالی است که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در حال حاضر پروژه‌ای مانند کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی آزادگان را تفکیک به 12‌پروژه مجزا کرده است و هر کدام از این بخش‌ها را که در فواصل کوتاهی در نظر گرفته شده‌اند تبدیل به پروژه‌ای جداگانه کرده است.

به عنوان مثال در شماره‌44 فهرست پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به جمع‌آوری آب‌های سطحی بزرگراه آزادگان –قطعه‌1 (تاخیابان خلیج) اشاره شده است. در بند شماره‌45 هم آمده است جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی بزرگراه آزادگان، قطعه‌1 (از خیابان خلیج تا باغ پرندگان) مورد46 و 47 هم به قطعه‌2 همین پروژه اختصاص دارد که این پروژه را تا بزرگراه آزادگان تعریف کرده است. با توجه به موارد یاد شده به نظر می‌رسد مسوولان فعلی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بیشتر از آنکه به فکر اجرای کامل یک پروژه با توجه به پیوست‌های اجتماعی و ترافیکی آن باشند بیشتر به‌دنبال تکثر تعداد طرح‌ها هستند تا این امر در ذهن شهروندان ایجاد شود که طرح‌های فنی همچنان در حال اجرا هستند. این در حالی است که مشاهدات شهروندان چیز دیگری نشان می‌دهد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس