رسانه ها  نمایه

تحقیقات اندیشکده «رَند» حاکی از آن است که ۴۳ درصد از مردم آمریکا اخبار را از تلویزیون، ۲۳ درصد از منابع اینترنتی و ۱۶ درصد از رسانه‌های اینترنتی دریافت می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از سیاست پارسی، آمریکا صاحب قدرتمندترین دستگاه رسانه‌ای جهان است و به کمک این دستگاه می‌تواند افکار عمومی بخش عمده‌ای از جمعیت دنیا را همان‌گونه که می‌خواهد شکل بدهد. اما مردم خود آمریکا اخبار را از کدام منبع دریافت می‌کنند و چه‌قدر به رسانه‌های جریان اصلی کشورشان اعتماد دارند؟ اندیشکده «سازمان رَند[۱]» وابسته به دولت آمریکا[۲] با انتشار کتابی ۱۱۰ صفحه‌ای تحت عنوان «روش‌های مصرف اخبار: انتخاب بستر، برداشت‌ها از واقعیت، و حزب‌گرایی[۳]» به قلم «مایکل پولارد» جامعه‌شناس اندیشکده رَند و «جنیفر کاوانا» دانشمند سیاسی ارشد و مدیر «برنامه استراتژی، دکترین و منابع» در مرکز «آرویو»ی این اندیشکده، به این سؤال پاسخ داده است[۴].

یک‌سوم از آمریکایی‌ها اخبار خود را از منابع غیرقابل‌اعتماد دریافت می‌کنند

نظرسنجی از ۲,۵۴۳ شهروند آمریکا از سراسر این کشور نشان می‌دهد یک‌سوم از این افراد برای دریافت اخبار به منابعی مراجعه می‌کنند که خودشان اذعان دارند چندان قابل‌اعتماد نیستند[۵]. از جمله این منابع، رسانه‌های اجتماعی و اظهارات شهروندان دیگر هستند. دوسوم باقی‌مانده، اخبار خود را عمدتاً از نشریات چاپی و شبکه‌های تلویزیونی می‌گیرند و منابع خبری‌شان را قابل‌اعتماد می‌دانند.

    نظرسنجی از ۲,۵۴۳ شهروند آمریکا از سراسر این کشور نشان می‌دهد یک‌سوم از این افراد برای دریافت اخبار به منابعی مراجعه می‌کنند که خودشان اذعان دارند چندان قابل‌اعتماد نیستند از جمله این منابع، رسانه‌های اجتماعی و اظهارات شهروندان دیگر هستند.

جنیفر کاوانا، یکی از نویسندگان این کتاب، معتقد است: «احتمالاً کمبود وقت و مشغله‌های متعدد را باید دلیل روی آوردن یک‌سوم از آمریکایی‌ها به منابع خبری‌ای دانست که خود افراد هم آن‌ها را قابل اعتماد نمی‌دانند. این مسئله نشان می‌دهد بهبود کیفیت محتوای اخبار یا آموزش مردم برای «مصرف بهتر» اخبار برای حل مسئله «زوال حقیقت» کافی نیست، بلکه سازمان‌های رسانه‌ای و سایر ارائه‌دهندگان اخبار باید راه‌های آسان‌تر و قابل‌هضم‌تری برای مصرف محتوای خبری تحقیقی با کیفیت بالا در اختیار افراد قرار دهند.»

کتاب جدید اندیشکده رَند با موضوع تأثیر اعتبار منابع خبری، جمعیت‌شناسی و حزب‌گرایی سیاسی بر «مصرف اخبار» در آمریکا، بخشی از یک سری گزارش تحت عنوان «زوال حقیقت[۶]» است؛ پدیده‌ای که آن را کاهش اتکای مردم آمریکا به اطلاعات، داده‌ها و تحلیل در زندگی روزمره تعریف می‌کنند. حدود ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رَند اعتقاد داشته‌اند که روش‌های امروزی دریافت اخبار هنوز هم مانند گذشته قابل‌اعتماد هستند. این در حالی است که ۴۱ درصد گفته‌اند روش‌های امروزی کم‌تر از روش‌های قدیمی قابل‌اعتماد هستند. ۱۵ درصد نیز که عمدتاً شامل زنان، اقلیت‌های نژادی و قومی و افراد فاقد مدرک دانشگاهی هستند، منابع امروزی اخبار را معتبرتر از منابع سنتی دانسته‌اند.

لیبرال‌های آمریکایی اهمیتی به دیدگاه‌های دیگر نمی‌دهند

آمریکایی‌هایی که در تحقیق اندیشکده رَند گفته‌اند اخبار خود را از منابع چاپی و تلویزیونی دریافت می‌کنند، معمولاً این منابع را قابل‌اعتمادتر از منابع دیگر می‌دانند. نکته تأمل‌برانگیز آن است که افرادی که برای دریافت اخبار به رسانه‌های اجتماعی یا شنیده‌هایشان اعتماد می‌کنند، اذعان دارند که این منابع برای دریافت اخبار موثق نیستند، اما باز هم اخبار روزمره خود را از طریق مراجعه به همین منابع دریافت می‌کنند.

مایکل پولارد نویسنده اصلی کتاب «روش‌های مصرف اخبار» تصریح می‌کند:«یافته‌های ما نشان می‌دهد که اعتقاد افراد به قابل‌اعتماد بودن یک منبع خبری تنها عاملی نیست که تعیین می‌کند آمریکایی‌ها کدام منابع خبری را برای دریافت اخبار روزمره انتخاب می‌کنند. افرادی که مشغله زیاد و زمان کمی دارند، با وجود اذعان به وجود منابع خبری قابل‌اعتمادتر، باز هم ممکن است اخبار خود را از منابع غیرقابل‌اعتماد دریافت کنند.

    مظالعات اندیشکده رند نشان می دهد که آمریکاییها معمولا به دنبال آشنایی با دیدگاههای دیگر نمی روند و رسانه هایی را دنبال می کنند که بیانگر نظارت و اندیشه های سیاسی آنها باشد و نه نظر مخالفان.

بخشی از این کتاب به بررسی این مسئله پرداخته است که آمریکایی‌ها چه اندازه به موازات دریافت اخبار و تحلیل از یک منبع، به دنبال آشنایی با دیدگاه‌های متفاوت هستند. نتایج تحقیقات رَند نشان می‌دهد ۵۴ درصد از آمریکایی‌ها «گاهی» به دنبال آشنایی با دیدگاه‌های دیگر هم می‌روند. این در حالی است که ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند «همیشه یا تقریباً همیشه» این کار را می‌کنند. ۱۷ درصد پاسخ داده‌اند که «به ندرت» تلاشی برای آشنایی با دیدگاه‌های دیگر می‌کنند و ۹ درصد هم اذعان کرده‌اند که «هرگز یا تقریباً هرگز» به دنبال دیدگاه‌های دیگر نمی‌گردند.

پولارد در این‌باره توضیح می‌دهد: «تعلق افراد به احزاب متفاوت سیاسی با تمایل آن‌ها به آشنایی با دیدگاه‌های مختلف ارتباط دارد. به عنوان نمونه، افرادی که خود را لیبرال‌تر می‌دانند، بیش‌تر از محافظه‌کارها گفته‌اند که «هرگز یا تقریباً هرگز» به دنبال پیدا کردن دیدگاه‌های مختلف نمی‌روند.»

آمریکایی‌ها اخبار خود را از کدام منبع دریافت می‌کنند

محققان رَند هفت روش متداول برای دریافت اخبار را برای انتخاب در اختیار شرکت‌کنندگان در نظرسنجی قرار داده بودند. این روش‌ها (به ترتیب از رایج تا غیررایج) عبارت بودند از: شبکه‌های سراسری تلویزیونی (مانند ABC، NBC و CBS) با ۲۴ درصد، منابع اینترنتی و وب‌سایت‌های مجلات (مانند The Bill، Breitbart، Huffington Post و New York Times) با ۲۳ درصد، شبکه‌های تلویزیونی کابلی (مانند CNN، Fox و MSNBC) با ۱۹ درصد، رسانه‌های اجتماعی (مانند فیس‌بوک و توئیتر) با ۱۶ درصد، شبکه‌های رادیویی و رادیوهای اینترنتی (مانند Sirius) با ۸ درصد، نشریات چاپی (مانند روزنامه‌ها و مجلات) با ۶ درصد و ارتباطات شخصی (مانند شنیدن اخبار از خانواده، دوستان یا جمع‌های خصوصی در محل کار یا کلیسا) با ۴ درصد.

نتایج تحقیق رَند همچنین نشان می‌دهد که سن، تحصیلات و تأهل از جمله عوامل تأثیرگذار بر روش منتخب آمریکایی‌ها برای دریافت اخبار هستند. برای مثال، چنان که پیشاپیش قابل‌پیش‌بینی بود، افراد جوان‌تر در آمریکا بیش‌تر تمایل دارند که اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی یا همسن‌وسالان خود دریافت کنند، در حالی که افراد مسن‌تر بیش‌تر ترجیح می‌دهند برای دریافت اخبار به نشریات چاپی و برنامه‌های تلویزیونی رجوع کنند.

    نتایج تحقیق رَند همچنین نشان می‌دهد که سن، تحصیلات و تأهل از جمله عوامل تأثیرگذار بر روش منتخب آمریکایی‌ها برای دریافت اخبار هستند.

آن دسته از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رَند که تحصیلات دانشگاهی دارند، کم‌تر اخبار خود را از رسانه‌های اجتماعی یا افراد دیگر در جامعه دریافت می‌کنند و بیش‌تر به سراغ رادیو و منابع آنلاین می‌روند. این در حالی است که افراد فاقد مدرک دانشگاهی بیش‌تر اعلام کرده‌اند که «هرگز یا تقریباً هرگز» به دنبال آشنایی با دیدگاه‌های متفاوت از دیدگاه خودشان نمی‌روند.

در میان افرادی که اندیشکده رَند از آن‌ها نظرخواهی کرده است، آن‌هایی که متأهل هستند، سه برابر بیش‌تر از مجردها احتمال دارد که همسن‌وسالان خود را معتبرترین منبع برای دریافت اخبار بدانند. این در حالی است که افراد مجرد، احتمالاً به دلیل فراغ بال بیش‌تر، بیش‌تر از افراد متأهل احتمال دارد که «همیشه یا تقریباً همیشه» به دنبال منابع خبری‌ای باشند که دیدگاه‌های متفاوت و جایگزین را به جای دیدگاه جریان اصلی گزارش می‌کنند.

[1] RAND Corporation Link

[2] RAND at a Glance Link

[3] Profiles of News Consumption: Platform Choices, Perceptions of Reliability, and Partisanship Link

[4] Profiles of News Consumption: Platform Choices, Perceptions of Reliability, and Partisanship Link

[5] One-Third of Americans Use News Sources They Consider Less Reliable Link

[6] Countering Truth Decay: A RAND Initiative to Restore the Role of Facts and Analysis in Public Life Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    از مشرق نیوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس