کد خبر 1036722
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
دست رباتیکی که عرق می‌کند تا خنک شود!

محققان دانشگاه کرنل(Cornell) با فناوری چاپ سه بعدی موفق به ساخت انگشتانی برای یک دست رباتیک شده‌اند که مثل دست انسان قادر به عرق کردن است تا خود را بدین وسیله خنک کند.

به گزارش مشرق، ربات‌ها در حال حاضر می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند، اما یک نوع جدید از ربات نرم مجهز به یکی از ویژگی‌های انسان شده است. محققان برای یک دست رباتیک، انگشتانی ساخته‌اند که می‌تواند به منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، عرق کند، درست مانند آنچه بدن انسان در روزهای گرم یا در صورت فعالیت بدنی انجام می‌دهد.

ربات‌های نرم تاکنون نیز بسیار مفید واقع شده‌اند، زیرا در برابر صدمه مقاوم هستند و می‌توانند چیزهای لغزنده را بگیرند، اما فناوری تعریق می‌تواند به آنها اجازه دهد در محیط‌های گرم کار کنند یا اشیای داغ را در دست بگیرند.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان دانشگاه کرنل انگشت‌های رباتیک توخالی ابداع کرده‌اند که می‌توانند برای گرفتن اشیاء خم شوند. قسمت پشتی هر انگشت از رزینی ساخته شده است که هنگام قرار گرفتن در دمای بالاتر از 30 درجه سلسیوس منبسط می‌شود.

قسمت پشت انگشتان همچنین دارای منافذ میکروسکوپی است که اجازه نمی‌دهد آب در دمای زیر 30 درجه سلسیوس خارج شود. بنابراین در دمای گرمتر از 30 درجه سلسیوس، انبساط رزین، منافذ را باز می‌کند تا انگشتان عرق کنند.

"تی‌جی والین" سرپرست این پروژه گفت: بهترین قسمت این استراتژی مصنوعی این است که عملکرد تعادل گرمایی خود به خود انجام می‌شود و ما نیازی به اضافه کردن حسگرها یا اجزای دیگر برای کنترل میزان تعریق نداریم.

عرق کردن این انگشتان به دست رباتیک کمک می‌کند که تقریباً شش برابر سریع‌تر از دست‌های رباتیک معمولی و حتی سریع‌تر از انسان خنک شود. دانشمندان آنها را با چسباندن اجسام داغ آزمایش کردند که موفق نشان دادند.

در حالی که ما قبلاً یک ربات فلزی را دیده بودیم که می‌توانست در هنگام انجام حرکت ورزشی دراز نشست عرق کند، این دست رباتیک یکی از اولین انواع ربات‌های نرم مجهز به این فناوری است.

دانشمندان تصور می‌کنند که این فناوری می‌تواند ربات‌ها و سایر دستگاه‌ها را در محیط‌های گرم، خنک نگه دارد. آنها همچنین بر این باورند که منافذ تعریق می‌توانند مایعات را برای تجزیه و تحلیل جذب کنند یا ربات‌ها را با مواد محافظ پوشش دهند.

هنوز موانعی مانند متحرک‌تر کردن این انگشتان، مقابله با لغزش و پر کردن مجدد منبع آبرسانی بر سر راه توسعه این فناوری وجود دارد. محققان ممکن است برای رفع مشکل آخر دوباره از انسان الهام بگیرند.

"رابرت شفرد" یکی از محققان این مطالعه گفت: جواب درست در مقابل من است. من الان در حال نوشیدن قهوه هستم. بنابراین فکر می‌کنم برای اینکه این ربات بتواند همواره عرق کند، باید بتواند مایعات بنوشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس