منزوی شدن جان بولتون در دولت آمریکا/؛ از نفوذ گسترده در کاخ سفید تا امتناع مقامات از دادن توافقنامه صلح افغانستان به جان بولتون

بعد از انتشار اطلاعات تازه‌ای درباره کتاب «جان بولتون» برخی تحلیلگران این گمانه را مطرح کرده‌اند که شاید ترامپ با دستور ترور سردار سلیمانی قصد داشته بولتون را از افشاگری در مورد «اوکراین‌گیت» بازدارد.

به گزارش مشرق، بامداد امروز روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داد که نسخه اولیه کتاب خاطرات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مسدود کردن کمک‌های مالی به دولت اوکراین، مستقیما با هدف تحت فشار قرار دادن کی‌یف جهت پیشبرد پرونده قضایی علیه فرزند «جو بایدن» از نامزدهای پیشتاز دموکرات‌ها، صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

بولتون آماده شهادت علیه ترامپ می‌شود

شلیک بولتون به مغز ترامپ در بحبوحه روند استیضاح

انتشار این اطلاعات از کتاب بولتون موجب شده تا جمهوری‌خواهان برای احضار مشاور سابق ترامپ جهت ادای شهادت در جریان محاکمه رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار قرار گیرند.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، نسخه‌ای از کتاب بولتون ابتدای ماه جاری میلادی برای بازبینی پیش از نشر به کاخ سفید تحویل داده شده و عملا ترامپ دریافته است که مشاور سابقش اطلاعات مهمی در اختیار دارد که انتشار آن‌ها می‌تواند روند محاکمه را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

انتشار گزارش نیویورک‌تایمز این گمانه را از سوی برخی از تحلیلگران آمریکایی مطرح کرده که شاید صدور دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» از سوی ترامپ، با هدف ساکت کردن بولتون و به عنوان حق‌السکوتی به وی، انجام گرفته باشد.

«لارنس ترایب» استاد شناخته‌شده دانشکده حقوق هاروارد یکی از افرادی است که چنین فرضیه‌ای را مطرح کرده است. او در این مورد در توییتر نوشته است: «ارتباطی وحشتناک ممکن است: روز ۳۰ دسامبر (۹ دی) ترامپ اطلاع یافته که محتوای کتاب بولتون چیست. بولتون سال‌هاست که برای جنگ با ایران تلاش می‌کند. سال‌هاست که ایالات متحده ژنرال سلیمانی را تحت نظر دارد. ترامپ ناگهان روز ۳ ژانویه (۱۳ دی) دستور ترور او را صادر می‌کند، یعنی چهار روز بعد از دیدن کتاب.»

«جورج کانوی» وکیل برجسته و همسر مشاور ترامپ، که البته با رئیس‌جمهور آمریکا اختلاف شدیدی دارد، با اشاره به توییت ترایب، نوشته است: «با توجه به وضع روانی مشکل‌دار ترامپ، نمی‌توانید احتمال وجود چنین ارتباطی را رد کنید.»

اما گمانه‌زنی در این خصوص تنها به این دو نفر محدود نبوده است. «لارنس او دانل» مجری تلویزیونی و دستیار سابق «دنیل پاتریک موینیان» سناتور سابق آمریکایی، در این رابطه در توییتر نوشته است: «جان بولتون در قبال ایران جزء جنگ‌طلب‌ترین‌هاست. ۲ روز بعد از آنکه بولتون پیش‌نویس [کتاب] را به کاخ سفید تحویل داده، ترامپ قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی، را کشته است. تصادف؟ یا اینکه ترامپ تلاش کرده است تا بولتون را قانع کند که در سنا شهادت ندهد؟»

«بیل پالمر» تحلیلگر آمریکایی هم امروز با انتشار یادداشتی، این گمانه را مطرح کرده و نوشته است که انتشار اطلاعات مربوط به کتاب بولتون، این ظن را تقویت می‌کند که ترامپ دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده تا بولتون را خشنود ساخته و وی را از ادای شهادت در سنا بازدارد.

وی در پایگاه «پالمر ریپورت» در این مورد نوشته است: «زمانی که دونالد ترامپ دستور ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد، پالمر ریپورت و دیگران این فرض را مطرح کردند که شاید ترامپ این اقدام را انجام داده تا جان بولتون را متقاعد کند که در محکمه علیه وی شهادت ندهد. بالأخره هیچ‌کس به اندازه بولتون در قبال ایران جنگ‌طلب نیست. قطعا، آن زمان هیچ مدرکی برای اثبات این فرضیه وجود نداشت و [فرض] بر اساس منطق بود. اما حالا روشن شده که شواهدی هم وجود دارد.»

پالمر می‌افزاید: «می‌دانیم که دونالد ترامپ و کاخ سفید روز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹، به کتاب جان بولتون دست یافته‌اند. ترامپ ۳ ژانویه ۲۰۲۰، یعنی تنها ۴ روز بعد، قاسم سلیمانی را ترور کرد. به عبارت دیگر، ترامپ بلافاصله بعد از اینکه دریافته بولتون قصد دارد تخلفات او در پرونده اوکراین را تأیید کند و احتمال دارد در محکمه استیضاح علیه ترامپ شهادت دهد، دستور آن اقدام نظامی مضحک را صادر کرده که درست با مذاق بولتون جور بود. با وجود آنکه همه این اقدام را بی‌ملاحظه توصیف کرده بودند، اما بولتون درباره آن توییت مثبتی منتشر کرد، همین نشان می‌دهد این اقدام چقدر باب میل بولتون بوده است.»

وی در پایان نوشته است که با این حال، بولتون اکنون قصد دارد کتابش را منتشر کند و تلاش ترامپ برای ساکت کردن او، بی‌نتیجه بوده است. به گفته پالمر، «هرچند که این ثابت نمی‌کند که ترامپ سلیمانی را ترور کرده تا بولتون را ساکت کند، اما قطعا این یک مدرک است. باید این قضیه را روشن کنیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    17 1
    یا صاحب الزمان کی میایی تا نسل این یزیدیان رو به جهنم بفرستی؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    5 1
    اینها مزخرفاتی بیش نیست این هماهنگی صرفا" ازطریق رژیم صهیونیستی وشخص نتانیاهو ومشارکت مستقیم اسرائیل امریکا وسعودی بوده شک نداشته باش
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    1 1
    لعنت الله علی القوم الظالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس