جوزپ ماریا آرتیس

سردبیر بخش بین الملل روزنامه موندو دپورتیوو اسپانیا گفت: شک ندارم اگر یک تیم قوی حقوقی این موضوع را در فیفا پیگیری کند اجازه هیچگونه بی عدالتی و بی انصافی در فوتبال آسیا را نخواهد داد.

سرویس ورزش مشرق - فوتبال ایران چه در سطح ملی چه در سطح باشگاهی در چند هفته گذشته دستخوش تغییرات زیاد و همسایه اخبار و شایعات ضد و نقیض زیادی بود. ماجرای تصمیم عجیب و غریب کنفدراسیون فوتبال آسیا، سفری پر هزینه از سوی مدیران چهار باشگاه و نماینده فدراسیون فوتبال به مالزی و موضوع پیروزی بزرگ که البته سنخیتی با نتایج آن نشست نداشت همچنین خبرها و شایعات تایید و تکذیب شده مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با سرمربی ایتالیایی - آلبانیایی باعث شد تا با یکی از نویسندگان سرشناس فوتبال اسپانیا و البته عضو ارشد بخش خبری یوفا در این خصوص هم صحبت شویم.

جوزپ ماریا آرتیس اررو ، سردبیر بخش بین الملل روزنامه موندو دپورتیوو اسپانیا همچنین عضو ارشد ورزشی نویسان انجمن خبرنگاران مستقل اسپانیا و البته یکی از اعضای قدیمی و صاحب سبک وب سایت خبری تحلیلی یوفا به سوالات خبرنگار مشرق در خصوص موارد مذکور پاسخ داد.

- اولین سوال درباره اتفاق عجیب در فوتبال باشگاهی آسیا است باتوجه به پاسخی که در توییتر به سوال چند روز گذشته ما داده اید کوتاه بگویم که به دلایل امنیتی البته از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا عنوان شده و از دید مقامات فوتبال ایران هرگز صحت ندارد. بازی در خاک ایران غیر ممکن توصیف شده و قرار بر این شد تا میزبانی ایران در کشور ثالث صورت بگیرد این در شرایطی است که تعریف ناامنی به عنوان معیاری برای اخذ چنین تصمیمی در فیفا بسیار روشن است و اگر در چنین شرایطی کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به اعلام کردن یک کشور می گیرد باید گفت همزمان کشورهای مثل عربستان یا امارات و حتی قطر در اوج ناامیدی هستند حتی می توان به زمانی اشاره کرد که هنگ کنگ به معنای واقعی ناامن بود اما کنفدراسیون فوتبال آسیا به درخواست فوتبال ایران برای بررسی شرایط میزبانی های کشور هیچ بهایی نداد ما نباید در شرایط خاص و دلهره آور به هر ترتیب برگزار شد نظر شما در این باره چیست؟

-خب البته همان طور که شما گفتید تعریف ناامنی در ماده ۵۲ فیفا بسیار روشن است من خبرنگار سیاسی نیستم اما این روزها حتی مردم عادی در سراسر جهان نمی‌توانند از اخبار مربوط به تنش میان ایران و آمریکا بی خبر باشند. مسئله مهم پرواز به سمت یک کشور است و اینکه یک کاروان ورزشی در مدت زمان اقامت خود به هیچ عنوان با خطری مواجه نشود که بتوان آن را مصداق بارز ناامنی توصیف کرد ایران باید قدرت ثبات امنیت خود را داشته باشد و اگر نتواند این کار را انجام دهد، می‌تواند در این خصوص به فیفا شکایت کند من واقعاً معتقد به بی‌عدالتی در ‌فیفا نیستم و شک ندارم اگر یک تیم قوی حقوقی این موضوع را در فیفا پیگیری کند اجازه هیچگونه بی عدالتی و بی انصافی در فوتبال آسیا را نخواهد داد اما با سکوت و مصاحبه در رسانه‌ها راه به جایی نخواهید برد.

- به یاد مثالی افتادم در مورد کاتالونیا و اینکه شرایط بسیار ناامن بود گارد سلطنتی اطراف نیوکمپ را اشغال کرده بود و ازم جدایی طلب کاتالونیا تهدید به اجرای رفراندوم می کرد همه دنیا به طور مستقیم شاهد تصاویر عجیب و غریب از حملات نیروهای امنیتی به مردم بودند در چنین شرایطی بازی بارسلونا لغو نشد و این در حالی بود که خود باشگاه بارسلونا توقع داشت این بازی برگزار نشود!

بله درست است به هرحال فدراسیون فوتبال اسپانیا تصمیم‌گیرنده بود می‌دانید بالاخره باید بین من و شما یا هر کس دیگری تعریف درستی از امنیت رعایت شود تا وقتی که تعریف من و شما از امنیت با هم فرق داشته باشد، در این دیالوگ به جایی نمی‌رسیم.

- این که نمی‌شود هر کشوری در کنفدراسیون فوتبال خود کرسی داشته باشد و اگر داشتن کرسی محروم باشد دلهره بی عدالتی نصیبش شود!

قطعا همینطور است همه کشورهای اروپایی در حلقه مرکزی و اولیه یوفا دارای صندلی نیستند اما همه کشورهای اروپایی مطمئن هستند که یوفا علیه آنها درگیر بی عدالتی و ظلم نخواهد شد البته صادقانه بگویم این موضوع هم نسبی است و بالاخره من و شما به عنوان خبرنگار نمی‌توانیم خاطره تلخ فساد مالی و اخلاقی در فیفا و یوفا را فراموش کنیم.

- بگذریم، در مورد تیم ملی فوتبال ایران شایعه مذاکره فدراسیون فوتبال با دبیاسی مطرح شده است، گفته می‌شود حتی خود او به رسانه‌های ایتالیایی و یک روزنامه آلمانی هایی گفته که این مذاکرات جدی بوده اما بر سر جزئیات مشکلاتی پیش آمده است آیا این صحت دارد و اصولاً به نظر شما او گزینه خوبی برای تیم ملی فوتبال ایران است؟

خوب چه باید بگویم نزدیک به دو سال است که بیکار بوده و در تیم ملی آلبانی یک مربی معمولی ظاهر شده به طوری که اشتباه نکرده اما دست به معجزه هم نزده است. خیلی وقت پیش بود که با او مصاحبه داشتند وقتی از چند باشگاه دسته سه و دو اسپانیا پیشنهاد داشت البته مدیران لوانته یا شاید مدیران آلاوس نباید از من دلخور باشند به هر حال مربی بدی نبود اما به درد همان تیم ها میخورد و وقتی شنیدم لاتزیو نام او را در فهرست مربیان مورد علاقه خود قرار داده تعجب کردم. اجازه بده صادقانه بگویم او مرد محترمی است اما تیم ملی فوتبالی که کی روش را داشته و ویلموتس را از دست داده، چندان جالب نیست با دبیاسی وارد مذاکره شود. از این چیزها هم در فوتبال اسپانیا زیاد است شما هم باید آن را تجربه کرده باشید دلالان نام یک نفر را رسانه ای می کنند و متاسفانه همکاران ما هم فریب این امواج را خورده و به راحتی مبتلا به موج‌سواری می‌شوند خبرهایی منتشر می‌شود که خود فدراسیون‌ها و خود مربیان هم از شنیدن آنها تعجب می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    10 1
    آقا جوزپ ما اینجا کارشناسان برجسته ای مثل حاج رضایی و حاج مایلی کهن و ذولفقارنسب و پیوس و... رو داریم که تشخیص دادند کی روش هیچی نیست جز یک اجنبی. شما هم بهتره همینجوری اظهار نظر نکنی بلکه نظرات کارشناسان برجسته رو بخون تا اشتباه نکنی
    • سلام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
      1 7
      یعنی بازهم با یه خارجی مذاکره کن... وقتی نتیجه نگرفت بذار فسخ کنه... بعدش اون مربی می ره شکایت می کنه... و دوباره چند صد میلیارد از بودجه بیت المال دود می شه... بخاطر بلند پروازی های فدراسیون و برخی از فوتبال دوستان ما که مرغ همسایه رو غاز می بینن! چاره کار رو در مربی خارجی نبینیم! کی روش هم آنچنان گلی به سر ما نزد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس