کد خبر 1035220
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
ترامپ - کراپ‌شده

فایلی ویدئویی از صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خصوصی در هتل ترامپ منتشر شده که در آن وی ضمن صحبت درباره اوکراین، از لزوم برکناری سفیر واشنگتن در کی‌یف صحبت کرده است.

به گزارش مشرق، انتشار یک نوار ضبط شده از ضیافت شام ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ (۱۰ اردیبشهت ۱۳۹۷) رئیس‌جمهور آمریکا با حامیان مالی‌آش در هتل ترامپ در واشنگتن نشان می‌دهد، او در موضوع اوکراین با دو نفر که در لیست افراد مدنظر تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره رسوایی «اوکراین گیت» حضور داشتند، صحبت کرده است. این فایل صوتی ثابت می‌کند که بر خلاف ادعای ترامپ، او هم با این دو نفر دیدار مستقیم داشته و هم شخصا برای برکناری سفیر آمریکا در اوکراین مداخله کرده است.

بیشتر بخوانید:

پایان تشریح اتهامات ترامپ؛ نوبت به وکلای مدافع رسید

طبق گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، ترامپ در این جلسه خصوصی با گروهی از حامیان مالی درباره اوکراین و همچنین برکناری «ماری یووانوویچ» سفیر وقت واشنگتن در کی‌یف از مقامش صحبت کرده است.

یووانوویچ که اواخر اردیبهشت ماه سال جاری از سمت خود برکنار شد، در جلسه علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود، کمپین پرونده‌سازی علیه او از سوی «رودی جولیانی» وکیل شخصی رئیس‌جمهور موجب شده احساس کند به زانو درآمده است.


حضور یووانوویچ در جلسه علنی استیضاح ترامپ

به نوشته نیویورک تایمز، «صحبت‌هایی که در نوار ضبط و برای اولین بار روز شنبه منتشر شده، اظهارات مکرر آقای ترامپ درباره اینکه او شناختی از "لِو پارناس" و "ایگور فرومن" ندارد را زیر سوال برده است. این دو مرد بعدا با رودی جولیانی وکیل شخصی رئیس‌جمهور درباره اعمال فشار بر اوکراین همکاری کردند».

گفته می‌شود که این نوار توسط تلفن همراه آقای فرومن ضبط شده و این اظهارنظر که وی در دیدار با ترامپ از ماری یووانوویچ سفیر وقت واشنگتن در کی‌یف انتقاد کرده بود را تأیید می‌کند. ترامپ در این نشست در پاسخ به اظهارات فرومن دستور اخراج سفیر را صادر کرده و گفته است: «باید از شر او خلاص شد».

عامل انتشار علنی نوار ویدئویی از نشست ترامپ با حامیان مالی در هتل واشنگتن، «جوزف بُندی» وکیل آقای پارناس است؛ کسی که به همراه فرومن در این نشست حضور داشت و با ترامپ صحبت کرده بود.

وکیل پارناس درباره علت انتشار این نوار اینطور توضیح داد: «(انتشار این نوار) تلاشی در جهت شفاف‌سازی برای مردم آمریکا و مجلس سنای ایالات آمریکا برای برگزار کردن یک جلسه دادگاه عادلانه (استیضاح ترامپ) با حضور شاهدان و مدارک است».

در نوار منتشر شده از این جلسه خصوصی صدای پارناس شنیده می‌شود که در رد مواضع سفیر وقت آمریکا در اوکراین با ترامپ صحبت می‌کند. این فعال تجاری و فرومن که هر دو شهروند آمریکایی و زاده جماهیر اتحاد شوروی هستند، از این موضوع گله داشتند که سفیر واشنگتن در کی‌یف با طرح‌های آنان برای ورود به بازار انرژی اوکراین مخالفت می‌کرد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «دموکرات‌ها در تلاش برای کنار زدن آقای ترامپ از منصب ریاست جمهوری این استدلال را مطرح کرده‌اند که او از قدرت خود برای اعمال فشار بر اوکراین به منظور انجام تحقیقات علیه آقای [جو] بایدن و پسر هانت بایدن سوءاستفاده کرده است. آقای پارناس و فرومن چند ماه بعد از این نشست ارتباطات و همکاری نزدیکی با آقای جولیانی برقرار کردند».

در بخشی از نواری که از نشست هتل ترامپ منتشر شده، پارناس خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که او و فرومن «در فرایند خریدن یک شرکت انرژی در اوکراین هستند» و ترامپ در جواب می‌گوید: «خوب اوضاع اوکراین چطور است؟ البته نمی‌خواهد جواب این سوال را بدهید».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین خطاب به پارناس و فرومن درباره جنگ بین اوکراین با روسیه سوال می‌کند: «به نظر شما آنها (اوکراینی‌ها) در جنگ با روسیه چقدر دوام می‌آورند؟»

پارناس در پاسخ به این سوال ترامپ می‌گوید: «فکر نکنم خیلی زیاد (دوام بیاورند). بدون ما (آمریکا) خیلی زیاد دوام نمی آوردند».

طبق گزارش نیویورک تایمز، به رغم صحبت ترامپ با این دو نفر درباره لزوم برکناری فوری یووانوویچ از سفارت آمریکا در اوکراین، او تا یک سال بعد هم در منصب خود باقی ماند، اما سرانجام کاخ سفید او را احضار کرد و منصب سفارت از او گرفته شد.

نشست دهم اردیبهشت ۱۳۹۷ در هتل ترامپ برای جمع آوری کمک مالی را یک کمیته انتخاباتی طرفدار رئیس‌جمهور آمریکا به نام «اقدام اول آمریکا» ترتیب داده بود و پارناس و فرومن ضمن حضور در ان وعده کمک مالی یک میلیون دلاری را مطرح کردند. یک ماه بعد از این نشست، آنها ۳۲۵ هزار دلار کمک مالی کردند.

جنجال درباره صحبت‌های ترامپ با این دو نفر در خصوص اوکراین و سفیر وقت واشنگتن در کی‌یف در حالی مطرح شده که جلسات دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس سنای این کشور از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس