عراق

مردم عراق با حضور میلیونی خود در تظاهرات روز جمعه و شعارهایی که سر دادند، صریح و قاطع مطالبات خود را بیان کردند، حال نوبت به دولتمردان عراقی است تا پاسخگو باشند.

سرویس جهان مشرق - خیابان‌های مختلف بغداد از ساعات اولیه صبح جمعه، شاهد یکی از بی نظیرترین صحنه های حضور و مشارکت مردمی از زن و مرد و پیر و جوان بود؛ مردمی که آمده بودند، تا با شعار «نه به آمریکا و نه به اسرائیل»، (کلا کلا آمریکا، کلا کلا اسرائیل) خواسته خود مبنی بر آزادی و استقلال کشورشان و پایان دادن به اشغالگری نظامیان آمریکایی به گوش جهانیان برسانند.

شهروندان عراقی در این تظاهرات پارچه‌ نوشته‌ هایی در دست داشتند که جملات قابل توجهی در مخالفت با حضور آمریکایی ‌ها در آن نوشته شده بود:

- آمریکایی ‌ها جنایتکاران کودن را انتخاب می ‌کنند و بقیه [مردم] جهان از خرابی ‌هایشان رنج می ‌برند.

- ترامپ دارد آمریکا و جهان را ویران می کند.

- ترامپ در حال فرستادن نیروهای آمریکایی به جهنم [منظور عراق] است.

- ما هرگونه حضور نظامی خارجی‌ها در عراق را رد می ‌کنیم.

- آمریکا شیطان بزرگ است.

- شما عمودی وارد شدید، اما افقی خارج خواهید شد.

- نیروهای ما (عراقی ‌ها از جمله الحشد الشعبی) در حین انجام وظیفه برای نجات دادن ما (مردم عراق) از دست داعش، [توسط آمریکایی ‌ها] شهید شدند.

- از کشور ما خارج شوید، قبل از اینکه اخراجتان کنیم

- نعم نعم للسیاده (آری به حاکمیت ملی)، نعم نعم للعراق (آری به عراق) و کلا کلا لمحتل (نه نه به اشغالگر)

از جمله شعارهای شهروندان عراقی در راهپیمایی میلیونی روز گذشته بود.

** پاسخ آری به همه پرسی اخراج آمریکایی ها

مضمون شعارهای تظاهرکنندگان عراقی به روشنی این پیام را به طرف های ذیربط داخلی و خارجی می رساند که مردم این کشور با هرگونه حضور نظامی و غیر نظامی خارجی ها و در راس آنها آمریکایی ها در عراق مخالف هستند.

حجم گسترده ی حضور مردمی در این تظاهرات و شعارهای سر داده شده در آن را می توان «پاسخ مثبت به همه پرسی اخراج نظامیان خارجی و در راس آنها آمریکایی از عراق» ارزیابی کرد و این برداشتی است که رسانه ‌های داخلی و خارجی پوشش دهنده تظاهرات بر سر آن اجماع نظر دارند.

* المیادین: جایگاه قدرتمند گروه‌های مقاومت

در همین ارتباط، شبکه لبنانی «المیادین» ضمن پوشش این تظاهرات، در تحلیلی بر شعارهای سر داده شده در آن تاکید کرد: «پیام این تظاهرات میلیونی و شعارهای آن، این است که گروه‌ های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون ‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی ‌ها ادامه خواهند داد».

* رویترز: شعار علیه حضور آمریکایی‌ها

 کما اینکه خبرگزاری «رویترز» هم با اشاره به تظاهرات گسترده مردم عراق در روز جمعه نوشت: «عراقی‌ ها در دو نقطه شهر بغداد، پایتخت عراق به درخواست رهبران سیاسی این کشور به خیابان ‌ها آمده و علیه حضور نظامی آمریکا در خاک کشورشان شعار دادند».

* الجزیره: آتش زدن پرچم آمریکا

در همین حال، شبکه خبری «الجزیره» قطر نیز بخش ‌های مختلف تظاهرات میلیونی عراقی‌ ها را به صورت زنده پوشش داد و تصاویری از آتش زدن پرچم آمریکا از شبکه الجزیره مباشر پخش کرد و این اقدام را نشان اعتراض مردم عراق به حضور آمریکا در کشورشان عنوان کرد.

* بی بی سی: مردم عراق خواستار خروج آمریکایی‌ها

شبکه خبری «بی بی سی» هم در همین راستا نوشت: «جمعیت عظیمی از مردم عراق خیابان‌ های پایتخت بغداد را پُر کردند، تا از آمریکا درخواست کنند، خاک کشورشان را ترک کند».

** سانسور غیر ممکن است

تظاهرات میلیونی عراقی‌ ها علیه آمریکایی‌ ها و سردمداران تروریست آنها به حدی عظیم و با شکوه بود که نه تنها رسانه‌ های وابسته به آمریکا و غرب، بلکه شخصیت‌ های سیاسی جیره خوار آنها نیز نتوانستند، آن را سانسور کنند. درست به همین دلیل است که برخی منابع دیپلماتیک غربی مجبور می شوند، به عظمت و شکوه تظاهرات میلیونی عراقی ‌ها علیه تروریست ‌های آمریکایی اذعان کنند.

در همین راستا، یک منبع دیپلماتیک غربی در سخنانی ضمن اذعان به اینکه نمی ‌توان تظاهرات میلیونی عراقی ‌ها برای اخراج آمریکا از کشورشان را نادیده گرفت، افزود: تظاهرات میلیونی عراقی ‌ها، صحنه‌ ای تأثیرگذار و بی سابقه را در این کشور رقم زد و نشان داد که اغلب عراقی ‌ها خواستار خروج آمریکایی‌ ها از کشورشان هستند.

** حمایت مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق

این تظاهرات همچنین حمایت مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق، «آیت الله سید علی سیستانی» را نیز به دنبال داشت. «شیخ احمد الصافی»، نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه ‌های نماز جمعه در کربلای معلی که در صحن مطهر حرم امام حسین (علیه السلام) برگزار شد، تصریح کرد: «مرجعیت بر موضع خود مبنی بر ضرورت احترام به حاکمیت و ثبات تصمیم ‌گیری سیاسی و یکپارچگی ارضی و مردمی عراق تاکید می ‌کند».

** واکنش مقامات عراقی

تظاهرات میلیونی عراقی ‌ها علاوه بر مرجعیت، واکنش مقامات عراقی، شخصیت‌ های احزاب و جریان‌ های سیاسی این کشور را هم به دنبال داشت. «همام الحمودی»، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه ‌ای ضمن قدردانی از مشارکت گسترده مردم عراق در تظاهرات ضد آمریکایی اظهار داشت: «شما با حضور میلیونی خود باعث سربلندی اعراب و مسلمانان در جهان شدید».

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح عراق در بیانیه ‌ای اعلام کرد: مردم عراق خواسته خود را برای خروج نیروهای آمریکایی اعلام کردند و دولت آمریکا باید به خواسته و اراده مردم احترام بگذارد.

از سوی دیگر، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه تروریست ‌های آمریکایی و شعارهای مختلف آنها علیه واشنگتن و اقداماتش، اعلام کرد: «مردم عراق روز جمعه فریاد استقلال سر دادند».

«قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق با صدور بیانیه‌ ای «ترامپ را احمق» خطاب و اعلام کرد: «مردم عراق دیدگاه خود در خصوص آمریکا را صراحتاً اعلام کردند».

** پیام صریح ملت عراق

بر اساس آنچه که گفته شد و با توجه به شعارهای سر داده شده در تظاهرات میلیونی روز گذشته و مضمون رسا و پیام شفاف آنها می توان با قاطعیت گفت که آشکارترین پیام ملت عراق در تظاهرات میلیونی روز گذشته، اعلام مخالفت صریح آنها با بقای تروریست ‌های آمریکایی در کشور خود به ویژه پس از ترور فرماندهان مقاومت از جمله شهیدان سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» است.

حضور گسترده مردم عراق و شعارهایی سر داده شده توسط آنها، صراحتا نشان داد که پاسخ آنها به همه پرسی اخراج تروریست ‌های آمریکایی «آری» و توی دهنی محکم به فرافکنی ‌های اخیر آمریکایی‌ ها بود که در این اواخر مدعی شده بودند که مردم عراق به حضور نظامی آمریکا در کشورشان اعتراضی ندارند.

تظاهرات میلیونی مردم عراق سیلی محکمی به صورت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور تروریست آمریکا و دیگر سردمداران این کشور بود و دروغ بودن ادعاهای واشنگتن در عرصه‌ های مختلف را بر ملا ساخت.

حضور میلیونی مردم عراق در تظاهرات روز گذشته و شعارهایی که برای این تظاهرات انتخاب شده بود، یک بار دیگر نشان داد، مردم عراق از مقامات مسئول خود چه خواسته ای دارند و هدف آنها از این تظاهرات چیست.

این حضور میلیونی و شعارهای سر داده شده در آن را باید تاکید مجدد مردم عراق به مسئولان این کشور در اجرای قطعنامه خروج نیروهای خارجی از این کشور ارزیابی کرد.

قطعنامه ای که با رای مثبت اغلب نمایندگان پارلمان عراق تصویب شد، در درجه نخست متوجه پنج ‌هزار نظامی آمریکایی مستقر در عراق است. طبق این قطعنامه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا باید پایان پذیرد.

به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی و امنیتی عراق، در این شرایط دیدار برخی مقامات سیاسی عراقی با همتایان آمریکایی و غربی خود در نشست های مختلف بین المللی و یا پشت درب های بسته و درز پیدا کردن برخی خبرها مبنی بر توافقات پشت پرده وی با طرف آمریکایی جهت ادامه حضور نظامیش در عراق ... و یا انتشار اخباری مبنی بر حضور برخی شخصیت های سیاسی اهل سنت عراق در نشست های منطقه ای که هدف آنها، تقسیم عراق و تشکیل اقلیمی به نام اقلیم اهل سنت در عراق است ... همچنین صدور بیانیه هایی دو پهلو و اظهاراتی در لفافه درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق و یا اجنتاب از ذکر صریح نام «آمریکا» در این بیانیه ها همه و همه نه تنها آتش اعتراضات مردمی در عراق را خاموش نخواهد کرد، بلکه هر روز آن را شعله ورتر خواهد کرد.

کارشناسان مسائل سیاسی و امنیتی عراق تاکید می کنند: تظاهرات میلیونی روز گذشته در عراق و شعارهای سر داده شده در آن، در واقع فصل الخطاب حضور نظامی آمریکا در عراق محسوب می شود. مردم عراق با حضور در این تظاهرات و شعارهایی که سر دادند، به روشنی نشان دادند که چه خواسته ای دارند و مطالبات آنها از رهبران سیاسی عراق چیست.

حال توپ در میدان مسئولین و سیاستمداران عراقی است که تاکنون همواره ادعا داشتند، تنها دغدغه ی خاطر آنها براوردن مطالبات مردم اشان است. حالا نوبت آنهاست که نشان دهند، تا چه اندازه و چگونه به مطالبات مردمی پاسخ می دهند.

در این تردید نیست که عدم پاسخگویی صریح و قاطع به مطالبات صریح و قاطع مردم عراق صحنه سیاسی این کشور را شعله ورتر خواهد کرد و آتش آن تنها دامان معترضان عراقی را نخواهد گرفت، بلکه سیاستمداران و مسئولین آن را خاکستر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • پری مجرد48ساله IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    36 18
    مشرق دولتمردان ایرانی اینجا برخلاف مطالبه ملت ایران عمل میکنند توقع داری دولتمردان عراق به حرف ملتشون گوش کنند
  • F35 US ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    4 43
    شما را محكوم به بازگشت به عصر حجر خواهيم كرد ، كافيست به آسمان تاريك بامداد خيره شويد و منتظر ما بمانيد .
    • حامد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
      13 3
      سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ لا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ۚ إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا آنان كه ظلم و ستم كردند به زودی خواهند دانست كه به چه كیفرگاهی باز می گردند سخن خدا را هیچ تغییر و تبدیلی نیست ما شما را از روز عذاب که نزدیک است ترسانیده و آگاه ساختیم، روزی که هر کس هر چه کرده در پیش روی خود حاضر بیند و کافر در آن روز گوید که ای کاش خاک بودم (تا چنین به آتش کفر خود نمی‌سوختیم).
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
      14 1
      شما هم جز همونایی هستی که ضربه ملایم مغزی شد ؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
      9 1
      تشریف برده و کشک خویش را بسابیانید
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    19 17
    دقیقا.. همونطور که دوستان عزیز گفتن حالا وقتشه که مقامات و مسئولان عراق و ایران هم وارد کشتی نوح امام حسین(ع) بشن (کشتی «شهید» سلیمانی و مقام معظم رهبری و امام خمینی) و هر چهره مشهور و هر مقام مسئول که امتناع کنه و به نهضت اخراج آمریکا و اسرائیل از منطقه نپیونده..... و دیپلماسی رو در جهت اخراج آمریکا و اسرائیل از منطقه استفاده نکنه....... و قوانین محکم و اساسی و جامع بر علیه آمریکا و اسرائیل وضع نکنه..... و راهپیمایی های «مرگ بر آمریکا» و«مرگ بر اسرائیل» بعد از نمازهای جمعه رو تقویت و ترویج نکنه..... و وسایل نقلیه رایگان نماز جمعه رو افزایش نده........ و نماز جمعه رو تکریم نکنه..... پس یقین بدونه که بدون شک در دریای خون شهید غرق خواهد شد..... حتی اگر پسر حضرت نوح باشه حتی اگر یقه سفید باشه حتی اگر لباس مقدسی بر تنش باشه حتی اگر پسر امام باشه حتی اگه آیت ا... باشه
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    31 5
    اینها فقط زبان زور میفهمند با تعارفات دیپلماتیک بیرون نمی روند فقط باید اینها را کشت و مجروح کرد تا به صورت افقی دائم وافقی نیمه دائم گورشان را گم کنند .
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    7 16
    همه پرسی درخیابان هم نمیتواند نشان دهد مردم چی میخواهند چون به همراه فریب وامتیاز وسرکوب وکشته سازیست
  • حسین IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    20 3
    همیشه فصل برداشت نیست. سیاستمداران کشور عراق باید بدانند که الان و برای همیشه هم می توانند آمریکا را اخراج کنند هم استقلال خود را بازیابند و هم در تاریخ به عنوان قهرمانان اخراج آمریکا ماندگار شوند.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    23 3
    فقط زبان زور درمقابل امریکا کارساز است
  • محسن IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    6 3
    بنظر می رسد که دولت اسراییلی آمریکا داره وقت کشی می کند تا مردم غیور ومسلمان عراق رفته رفته فراموش کنند که این وحدت عظیم ملت عراق در راهپیمایی خروج دولت اسراییلی آمریکا از عراق است از طرفی مواطب ان کفتار پیر یعنی انگلیس مکار هم باید باشید چون همه این ظلم ها وستم ها به مسلمان نقشه ان است
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    8 3
    ما از مسئولان ایران فقط انتقام سخت میخواهیم
  • ایرج عبداللهی منصورآباد US ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    6 1
    کاش عربستانی ها هم به جای نوکری آمریکا مثل مردم عراق جهاد در راه اسلام انتخاب می کردنند
  • هادی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    3 0
    افتخارم در تمام عمر این است که سرباز حاج قاسم باشم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس