انتقام سخت نمایه

«در واشنگتن، خویشتنداری اولیه ایران به عنوان یک موفقیت بزرگ تلقی می‌شود. اما نخبگان تهران با صبر و حوصله در انتظار فرصتی برای انتقام هستند: چشم در برابر چشم.»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه سوئیسی نویه زوریخر سایتونگ ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: یرواند آبراهامیان، کارشناس امور ایران، مورخ و نویسنده می‌گوید ترور ژنرال قاسم سلیمانی، تندروها و جایگاه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را تضعیف نخواهد کرد، بلکه در حقیقت آن را تقویت می‌کند.

به نظر می‌رسد مقامات نظامی احتمالا به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هشدار داده بودند اما از آنجا که وی هیچ‌گونه واکنشی به تحریکات ایران در گذشته نشان نداده، جایگاه خود را تضعیف شده دیده و به همین علت، دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را در صبح جمعه صادر کرده است.

بیشتربخوانید:

نیویورک تایمز: متحدان آمریکا از خشم و انتقام ایران ترسیده‌اند

اما از میان برداشتن چنین شخصیت مهمی نشان دهنده تشدید بی‌سابقه درگیری میان ایران و آمریکاست. جالب است که ژنرال سلیمانی نخستین بار توسط رسانه‌های غربی به عنوان یک نابغه نظامی به تصویر کشیده شد. همین امر نیز او را به چهره‌ای بسیار مهم در ایران تبدیل کرد.

اگرچه او نقش بسیار مهمی در داخل ایران داشت، اما جایگاه و اهمیت واقعی او در خارج از ایران بود. او در کشورهایی مانند سوریه، یمن، لبنان و عراق اغلب تنها امید جامعه‌های مذهبی اقلیت مانند علویان، حوثی‌ها یا اقلیت‌های شیعه بود. البته شهادت سردار سلیمانی تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌کند او نیز به هیچ وجه غیرقابل جایگزین نیست.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفته که آمریکا «بازی جدیدی» آغاز خواهد کرد: رویکرد دقیق و از پیش محاسبه شده ایران در منطقه اغلب با یک بازی شطرنج مقایسه می‌شود. به نظر می‌رسد ترامپ دیگر خسته شده و صفحه شطرنج را به هم زده است. اما این امر ملاحظات ایران را تغییر نمی‌دهد. حکومت ایران اقدامی عجولانه انجام نخواهد داد و از ترور سردار سلیمانی برای نمایش سیاهی رفتارهای غیرقابل قبول آمریکا استفاده خواهد کرد.

ترامپ نمی‌خواهد در طول مبارزات انتخاباتی، با خطر آغاز جنگ جدیدی در خاورمیانه روبه‌رو باشد. ترامپ آرزو دارد که نامش به عنوان یک فرمانده جنگی ارشد در تاریخ ثبت شود. مشکل این است که برای دریافت چنین جلال و جایگاهی، باید ابتدا در جنگ برنده شد.

به زودی در ایران نیز انتخابات مجلس برگزار می‌شود. پس از ترور ژنرال سلیمانی، به احتمال زیاد تندروها پیروز خواهند شد. چنین چیزی باعث تغییر ترکیب کابینه شده و جایگاه حسن روحانی، بیش از پیش محدود و ضعیف خواهد شد و به این ترتیب تندروها زمام امور را به دست خواهند گرفت.

حتی اگر دولت ایران برای عقب‌نشینی از رویارویی با واشنگتن آماده باشد، اما ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه هیچ تمایلی به سازش نشان نداده‌اند. بنابراین ایران چاره‌ای جز پیشروی بیشتر در این مسیر ندارد. با وجود این، اقدامات تلافی‌جویانه ایران در مکان و زمانی پس از انتخابات انجام خواهد شد.

در واشنگتن، خویشتنداری اولیه ایران به عنوان یک موفقیت بزرگ تلقی می‌شود. اما نخبگان تهران با صبر و حوصله در انتظار فرصتی برای انتقام هستند: چشم در برابر چشم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    16 5
    عالی بود: چشم در برابر چشم.
  • دیده بان IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    0 0
    خیلی عالی نوشته هرکی نوشته... من هم مطمئن هستم انتقام اصلی در دو زمان صورت می گیره. یکی بعداز انتخابات و دومی حدود بیست روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • تینا IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    11 1
    جا لبه که حتی اینآ هم زدن عین الاسد را انتقام خون سردار نمی دانند
  • دیده بان IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    0 0
    انامن المجرمین منتقمون
  • اکرم IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    0 0
    فکر کردن ایران افغانستانه کور خونده امریکای جنایت کار
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    0 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس