کد خبر 1033977
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
نظامیان آمریکایی در عراق

تحلیل‌گر سیاسی عراق با اشاره به اینکه نقضهای مکرر حاکمیت عراق از سوی آمریکا، بزرگترین برگ برنده بغداد برای اخراج نظامیان آمریکایی است، خواستار پیگیری بین‌المللی این امر شد.

به گزارش مشرق، «امیر عبدالمنعم الساعدی» تحلیلگر سیاسی عراق، درباره نحوه اعمال فشار بر واشنگتن برای خارج کردن نیروهایش از خاک عراق، گفت که بغداد برای تحقق این امر، برگ برنده دارد و نیازی به توسل به زور نیست.

الساعدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» توضیح داد:  بغداد برای اخراج نیروهای خارجی دارای برگ برنده است و از طریق مراجعه به شورای امنیت و سازمان ملل و حتی ارائه دادخواست قضایی علیه دولت آمریکا یا نیروهای ائتلاف بین‌المللی، با استناد به نقض‌های مکرر حاکمیت این کشور و طرح مصوب جدید پارلمان عراق در این‌باره، می‌تواند به هدف خود برسد.

الساعدی گفت: عراق کشوری است که تحت قیمومیت بین‌المللی قرار ندارد لذا کلیه راه‌های [دیپلماتیک و سیاسی] برای اخراج نیروهای آمریکایی، برای او باز است. مشروط به اینکه از شخصیت‌های دیپلماتیک قوی و توانمند در مذاکره و توافق در شورای امنیت و سازمان ملل استفاده کند.

 این تحلیلگر سیاسی، درباره استفاده از شیوه‌های نظامی و توسل به زور علیه نیروهای آمریکایی در خاک عراق هشدار داد و گفت که این اقدام، کشور را به تهدیدی برای صلح جهانی تبدیل خواهد کرد و موجب خواهد شد و احتمال دارد که بار دیگر تحریم و ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار گیرد و این امر، شرایط را از آن چیزی که هست، بدتر خواهد کرد.

بند هفت منشور سازمان ملل به شورای امنیت اجازه می‌دهد علیه کشورهای که از این شورا تبعیت نمی‌کنند اقدامات مختلفی به کار بگیرند، از تحریم گرفته تا دخالت نظامی.

از سال ۱۹۹۰ میلادی که عراق با حمله نظامی به کویت، این کشور را اشغال کرد، تحت بند ۷ منشور سازمان ملل قرار گرفت اما سرانجام به طور نهایی در سال ۲۰۱۷ از این بند رهایی یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    2 0
    راه حل عراق هم در بحث آشوب خیابانی و تفرقه احزاب و هم در بحث بیرون کردن اشغالگران- حملات موشکی شبانه و محدود و مستمر هر شب برای ترک و یا تعطیلی پایگاههای آمریکایی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس