ابوعلی البصری

یک شبکه خبری نزدیک به امارات، ادعا کرد که سازمان الحشد الشعبی عراق «ابوعلی البصری» را به عنوان نائب‌رئیس خود انتخاب کرده است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری «اسکای نیوز عربی» امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که سازمان الحشد الشعبی عراق جانشین ابومهدی المهندس نایب رئیس این سازمان را تعیین کرده است.

اسکای نیوز عربی (که از امارات برنامه پخش می‌کند) در وبگاه خود نوشت، «ابو علی البصری» جانشین شهید ابومهدی المهندس انتخاب شده است. منابع رسمی از جمله وبسایت اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی هنوز چنین خبری منتشر نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حشد الشعبی در پاسخ به آمریکا پایگاهی بزرگ‌تر تاسیس می‌کند

پایه‌گذار حشدالشعبی عراق چگونه شهید شد + عکس

المهندس دو هفته پیش (سیزدهم دی‌ماه) به همراه سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه در پی عملیات تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق پیشتر، از معرفی «هادی العامری» به عنوان نامزد جانشین شهید «ابومهدی المهندس»، جانشین رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق خبر داده و برخی رسانه‌های عراقی نیز اعلام کرده بودند که العامری رسماً جانشین شهید ابومهدی مهندس،  نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی شده است.

ابوعلی البصری، نخستین فرمانده نیروهای سازمان بدر است که در سال ۱۹۹۸، از این پست کناره‌گیری کرد تا شهید المهندس جایگزین او شود. در سال ۲۰۰۰ نیز او، از این پست کناره‌گیری کرد تا «هادی العامری» فرماندهی نیروهای بدر را برعهده گیرد و تا به امروز، وی در این پست قرار دارد.

البصری، در سال ۲۰۰۳، معاون وزارت آموزش و پرورش بود و پس از آن معاون وزیر کار شد. پس از حمله داعش به عراق، وی به صفوف الحشد الشعبی پیوست و پست فرماندهی عملیات الحشد را برعهده گرفت و با پسرانش با داعش جنگید. یکی از فرزندانش در همین جنگ، پای خود را از دست داد.

سازمان بدر که با نام‌های سپاه بدر و تیپ بدر نیز از آن یاد می‌شود، اکنون یک سازمان سیاسی و دارای شاخه نظامی است که در سال ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۹)، توسط «سید محمدباقر حکیم» و با عضویت گروهی از اسرا و پناهندگان در ایران تأسیس شد. اعضای سپاه بدر ضمن پیروزی از امام خمینی، مبارزه با رژیم صدام را «جهاد فی‌سبیل‌الله» اعلام کرده بودند.

نخستین اقدامات نظامی این سازمان، در خلال جنگ ایران و عراق علیه رژیم صدام بود که نقش آن در جریان عملیات کربلای-۲ بسیار پررنگ بود. پس از سقوط  رژیم صدام، عملیات‌های نظامی این گروه در عراق، تحت عنوان مبارزه با اشغالگران آمریکایی و تروریست‌ها ادامه یافت. با ظهور داعش، این گروه نظامی،خود را به  خط مقدم مبارزه با داعش رساند و نقش زیادی در آزادی عراق از دست تروریست‌ها ایفا کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس